درخواست: روش مصاحبه‌ی افق‌های اطلاعاتی در تحقیقات ایران

1 view

Niloofar Solhjoo

Jun 18, 2024, 12:52:06 AMJun 18
to گروه بحث مشهد, lis, IranKIS (KIS: Knowledge & Information Science)
با سلام خدمت تمام پژوهشگران،

آیا شما پژوهشگر یا دانشجویی را  می‌شناسید که از روش مصاحبه‌ی افق‌های اطلاعاتی (Information Horizon Interview) در تحقیقاتش استفاده کرده باشد؟

معادل "Information Horizons" در زبان فارسی می‌تواند "افق‌های اطلاعاتی"، "مرزهای اطلاعاتی"، "چشم‌اندازهای اطلاعاتی"، یا "گستره‌های اطلاعاتی" ترجمه شده باشد. این مفهوم  را دایان ساننوالد (Diane H. Sonnenwald) در سال 1999 ابداع کرده است.  البته در اصل یک روش تحقیق در حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی است که با تلفیق «مصاحبه و ترسیم » به تحلیل منابع اطلاعاتی، شبکه‌های اجتماعی، و ابزارهای جستجوی اطلاعات و مسیرهای دسترسی افراد به آن اطلاعات می پردازد.

Sonnenwald, D. H. (1999). Evolving perspectives of human information behavior: Contexts, situations, social networks and information horizons. In Exploring the contexts of information behavior: Proceedings of the Second International Conference in Information Needs. Taylor Graham.

من به دنبال منابع فارسی هستم که از این روش استفاده کرده یا آن را معرفی کرده باشند. تنها اشاره‌ای که در منابع فارسی به ساننوالد پیدا کردم، مقاله‌ی دکتر زاهد بیگدلی و سمیه شریفی با عنوان "مفهوم بافت در حوزه رفتارهای اطلاعاتی" در مجله کتابداری و اطلاع‌رسانی است که به تعاریف ساننوالد درباره‌ی بافت و وضعیت پرداخته است، اما اشاره‌ای به افق‌های اطلاعاتی و این روش تحقیق نکرده است.

دلیل این جستجو همکاری پروفسور ساننوالد و پروفسور جنا هارتل بر روی انتشار کتاب و کتابنامه‌ای درباره‌ی روش مصاحبه‌ی افق‌های اطلاعاتی است. آن‌ها بسیار مشتاقند بدانند آیا منابع فارسی در این باره در ایران  توسط پژوهشگران ایرانی  نگارش شده است.

پیشاپیش از توجه شما سپاسگزارم

با تشکر،
نیلوفر صلح‌جو
پژوهشگر مستقل

Niloofar Solhjoo A button for name playback in email signature

MSLIS, PhD in Information Systems

Independent researcher

ORCiD ID: 0000-0001-8636-1314

Profiles: Researchgate    Linkedin     Publons