انتشار کتاب جدید: شش مساله فراروی کتابخانه های امروز توسط ایرانداک

maryam asadi

Jun 26, 2024, 1:07:49 AM (8 days ago) Jun 26
to Lis

با سلام و احترام

به اطلاع عزیزان گرامی می رساند کتاب شش مسئله فراروی کتابخانه های امروز از جان باد ترجمه اینجانب (مریم اسدی و میثم سیفی وامرزانی و ویراستاری دکتر رضا رجبعلی بگلو و دکتر رحمان شریف‌زاده) توسط انتشارات پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) به تازگی منتشر شده است.

ترجمه کتاب حاضر، حاصل تلاش سه‌ساله اینجانب است در شرایطی که سعی کردم تهدید و غم بزرگ را به فرصت تبدیل کنم و از این بابت خداوند را شاکرم.

هدف اصلی کتاب  درگیر شدن با برخی از مسائل پایدار و مشکل‌آفرینی است که اهمیتی حیاتی در علم کتابداری  و اطلاع‌رسانی دارند. این کتاب فرصتی به وجود می‌آورد تا نگاهی تازه به مسائل مهم و مبرم علم کتابداری و اطلاع‌رسانی داشته باشیم. در این کتاب، باد-یکی از متفکران برجسته علم کتابداری و اطلاع‌رسانی- با تکیه بر متون و نظریه‌های رشته‌های مختلف، به برخی از سوالات پیچیده کتابداری معاصر پاسخ می‌دهد. این بینش و چشم انداز آگاهانه با شش سوال اساسی و مهم  پیش روی این حرفه ارائه می‌شود:

اطلاعات چیست؟ سواد اطلاعاتی چیست؟ کتابخانه‌های دانشگاهی امروز چه نقشی در آموزش‌ عالی دارند؟ چطور می‌توانیم به طور موثر به کتابداران آموزش دهیم؟ اخلاق و مبانی اخلاقی در کتابخانه و حرفه اطلاع‌رسانی چیست؟ آینده کتابداری چیست؟ و به عبارتی نگاه متفاوتی به این موضوعات دارد.  این کتاب رویکرد جدیدی را درباره این موضوعات آشنا ارائه می‌کند و بینش جدیدی درباره چالش‌های کنونی ارائه می‌دهد.

کتاب حاضر می‌تواند برای پژوهشگران حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی و رشته‌های مرتبط، دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی و کتابداران حرفه‌ای مفید باشد. این کتاب همچنین به‌عنوان یک منبع آموزشی برای برنامه‌های درسی رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی و به عنوان آغازگر گفتگو درباره حرفه توصیه می‌شود.  از همه دوستان و همکارانی که در این مسیر با من همراه بودند صمیمانه تشکر می نمایم.

 https://irandoc.ac.ir/book/5451

--

Maryam Asadi, PhD.,

in Knowledge and Information Science (KIS),

Head of Document Center at Central Library of  Sharif University of Technology,

Member Board of Directors ILISA,
Email: maryasa...@gmail.com

Website: http://info-consulting.ir/

sixissue.jpg