Verleden, heden en toekomst?

Jeroen Mulder

Feb 9, 2007, 6:23:06 AM2/9/07
to Happy Clog
Allereerst wil ik Kilian en Martijn bedanken voor hun inzet om Happy
Clog weer op de rails te krijgen. Het concept is er één die ik nog
steeds steun en waar ik, zo ver dat mogelijk is, graag aan zou willen
bijdragen. Echter, met de recente vergaderingen en de komende gepland
op 17 februari, krijg ik een beetje een slecht gevoel over Happy
Clog.

Wellicht vinden de actievere leden het nu een gepasseerd station, maar
ik wil toch even m'n ei kwijt. Nogmaals kijkende naar de notulen van
28 oktober 2006 (http://wiki.novemberborn.net/hc/Notulen+28+Oktober
+2006) zie ik dat er dus geen ideeën zijn opgenomen betreffende, naar
mijn mening, de belangrijkste vraag: hoe verder?

Gedurende de laatste maanden van 2005 zijn er enkele voorbereidende
stappen ondernomen voor het organiseren van een conferentie. Faruk
Ates en Hayo Bethlehem hielden zich hier voornamelijk mee bezig -- ik
heb één vergadering met het organisatiebureau bijgewoond. Toen al was
er geen duidelijk antwoord op de vragen: wie, wat, hoe en waarom?
Essentiele vragen die ongelooflijk belangrijk zijn als je tot op
zekere hoogte met een groep mensen doelstellingen wil behalen.

Het volgende is een beschrijving van hoe ik het mij herinner, maar
volgens mij waren Faruk en Hayo het hier toen wel mee eens. Bij de
start van Happy Clog werd het aan de rest van de leden geintroduceerd
als naam voor een groep mensen die geregeld bij elkaar kwamen om te
praten over web standaarden en eventuele acties die ondernomen konden
worden om het beter onder de aandacht te brengen in het Nederlandse
bedrijfsleven. Eventuele 'acties' zouden, hoogst waarschijnlijk, dan
voornamelijk individueel en uit eigen naam worden uitgevoerd, in
plaats van uit de naam van een centrale organisatie.

Helaas werd dit laatste wel de toekomst visie van een kleine groep
mensen, maar dit gebeurde op de moment waar de rest van de leden niet
aanwezig waren of op de hoogte waren. Het resultaat, zoals algemeen
bekend, is dat niemand ook maar een idee had van wat nou de bedoeling
was.

Ik wil daarbij benadrukken dat het oorspronkelijke idee juist wel werd
gecommuniceerd als een open groep. Nieuwe mensen waren van harte
welkom. Het was een manier voor hun om in contact te komen met
soortgelijke mensen, ideeën op te doen en hopelijk deze door te voeren
in het bedrijf waar zij werkten. Het was alles behalve een elitaire
bezigheid, ook al kwam dit zo op sommige mensen over.

Toen eenmaal het idee van een conferentie naar voren kwam, werd
tijdens e-mails duidelijk dat een deel van de groep er geen brood in
zag om hier aan mee te werken. Redenen mbt aansprakelijkheid,
concurrentie en tijd werden hier voor aangevoerd. Om het definitief
door te laten gaan was de steun van de rest nodig en die is er nooit
gekomen, zo ver ik weet.

Als ik dus naar het heden kijk, dan ben ik bang dat er zich twee
dingen voor kunnen gaan doen:

1. Op het moment dat serieusere voorstellen worden ingediend, kan het
voorkomen dat een deel van de groep deze niet wil steunen. Reden: het
was nooit onderdeel van de oorspronkelijke opzet. Zij willen hier dus
niet aan bijdragen.

2. Mensen steunen het niet en willen zich van HC distantieëren.

Het resultaat is niet erg netjes en als ik er zo over nadenk, al op
zekere hoogte aanwezig.

Ik ben van mening dat we niet op een serieuse manier verder kunnen
gaan zonder deze vragen met het gros van de oorspronkelijke leden te
hebben beantwoord. Kunnen deze niet beantwoord worden, dan is het
wellicht verstandig om opnieuw te beginnen met enkel de mensen die
echt iets willen doen.

PS: Dit is hoe ik het mij herinner zoals het is gegaan en wat de
problemen zijn. Ik heb nooit de indruk gekregen dat deze opgelost
zijn. Verschillende malen hebben mensen en bedrijven mij gevraagd over
de status van deze groep. Ik wil weten wat ik ze moet vertellen,
vandaar deze post.

PPS: Het is nog maar de vraag of de naam zich leent voor de wat
serieusere activiteiten ;-)

Jeroen Mulder

Feb 9, 2007, 6:24:50 AM2/9/07
to Happy Clog
* Martin. Excuses ;-)

annevan...@gmail.com

Feb 9, 2007, 8:01:11 AM2/9/07
to Happy Clog
On Feb 9, 12:23 pm, "Jeroen Mulder" <jmul...@gmail.com> wrote:
> [...]
> voorkomen dat een deel van de groep deze niet wil steunen. Reden: het
> was nooit onderdeel van de oorspronkelijke opzet. Zij willen hier dus

Ja. Daar ben ik er een van.

Egor Kloos

Feb 9, 2007, 8:13:33 AM2/9/07
to Happy...@googlegroups.com
Happy Clog wil ik aan mee blijven doen we af en toe samenkomen en het
over web standards en aanverwante zaken babbelen. Het is altijd
informeel geweest, dat zou ik graag zo willen houden. Voor een echte
grassroots beweging zou en ander groep beter zijn met een naam die dat
dan ook uitstraalt.

Egor

--
Stupidity is the basic building block of the univers.

Jeroen Mulder

Feb 9, 2007, 8:25:14 AM2/9/07
to Happy Clog
In tegenstelling tot wat ik eerst zei, moet ik me op het moment daar
bij aansluiten. Ik ben nu aan het afstuderen de komende vijf maanden,
dus daar wil ik al mijn tijd en energie in steken.

On Feb 9, 2:13 pm, "Egor Kloos" <dutchc...@gmail.com> wrote:
> [...]
> informeel geweest, dat zou ik graag zo willen houden. Voor een echte
> grassroots beweging zou en ander groep beter zijn met een naam die dat

Kilian Valkhof

Feb 9, 2007, 10:07:42 AM2/9/07
to Happy Clog
Zo, dat is nog eens een post!

Het MIA zijn van een aantal van de oorspronkelijke leden is zeker een
reden dat die vragen nog niet beantwoord zijn. Voor veel mensen is het
dan ook onduidelijk.

Happy Clog, zoals het aan mij gepresenteerd werd, was een groep mensen
die _actief_ het gebruik van webstandaarden wilt verbeteren binnen
nederland danwel de benelux. Blijkbaar was dat toch niet de
achterliggende gedachte.

Ik heb nooit de indruk gehad dat Happy Clog elitair was. Iedereen was
naar mijn idee altijd welkom op bijeenkomsten. Het enige elitaire zou
kunnen zijn dat volgens het originele idee "enkel bloggers deel uit
konden maken van happy clog, maar dat iedereen welkom was op
bijeenkomsten". Maargoed, dat terzijde.

Ik denk dat Jeroen gelijk heeft, en dat blijkt ook wel uit de
reacties. Happy Clog leent zich niet voor het actief verbeteren van
webstandaarden binnen Nederland.

Laten we Happy Clog inderdaad een informele, gezellige groep houden,
want daar leent het zich op het moment het beste voor. Eventuele
actieve projecten (Zoals bijvoorbeeld de learning-wiki) zullen buiten
happy clog om moeten gebeuren.

Wanneer we het niet als een centrale organisatie laten overkomen zal
het ook minder snel als afstandelijk en elitair worden gezien. In die
zin vind ik dit een beetje verwarrend:

Dit wekt dan weer de indruk dat je er wel een organisatie/gesloten
groep mensen van wilt maken. Ik stel voor dat we Happy Clog een open
groep laten zijn, waar iedereen tijdens bijeenkomsten en op deze
nieuwsgroep over verschillende onderwerpen kan babbelen, en dat
eventuele ideeen en projecten die daar uit ontstaan door de
individuele groepen buiten Happy Clog om ontwikkelt worden. (Ja, dat
is wat Jeroen ook voorstelde)

Jeroen Mulder

Feb 9, 2007, 10:59:57 AM2/9/07
to Happy Clog
> [...]
> die _actief_ het gebruik van webstandaarden wilt verbeteren binnen
> nederland danwel de benelux. Blijkbaar was dat toch niet de

Dat was ook wel zo, maar de manier waarop was niet duidelijk. Tijdens
die enkele bijeenkomsten waar ik ben geweest (en ik zat er zeker niet
vanaf het begin) was er zeker de wens om het bedrijfsleven en
onderwijs te verbeteren. Het verschil zat hem dus in dat dat gedaan
kon worden door een centrale groep met een duidelijke missie en visie,
óf een groep waar iedereen voor naar toe kon voor advies om dan
vervolgens individueel/uit eigen naam die verbetering aan te moedigen.

> Ik heb nooit de indruk gehad dat Happy Clog elitair was. Iedereen was
> naar mijn idee altijd welkom op bijeenkomsten.

Mooi. Het is wel eens voor bij gekomen :-D

> Ik denk dat Jeroen gelijk heeft, en dat blijkt ook wel uit de
> reacties. Happy Clog leent zich niet voor het actief verbeteren van
> webstandaarden binnen Nederland.

Oh, zeker wel, maar zoals ik boven dus heb beschreven, het is een
andere insteek. Het zal dus Happy Clog als geheel/naam het zo zeer
zijn, dan wel de mensen zelf via hun eigen wegen. Iets vaags staat mij
bij dat het zelfs als aanspreekpunt kon werken, waarbij vervolgens
mensen individueel er mee aan de slag gingen. Maar ja... dat is,
nogmaals, mijn persoonlijke interpretatie.

> [...]
> eventuele ideeen en projecten die daar uit ontstaan door de
> individuele groepen buiten Happy Clog om ontwikkelt worden. (Ja, dat

Je kan natuurlijk het beste voor allebei de werelden nemen. Even
afwachten wat de rest wil en zeker niet wil.

Windgazer

Feb 17, 2007, 11:16:04 PM2/17/07
to Happy Clog
Hey Jeroen en allen,

Ik zat toevallig weer even op het web en wilde weer eens kijken hoe
het hier staat :)

Het meeste van je post is ook zo'n beetje de indruk die ik kreeg van
HC. Ik was vooral verward in het begin omdat het leek alsof de
informele omgeving inene gepushed werd om heel serieus na te gaan
denken over het opzetten van een conferentie. Daardoor was ik in de
veronderstelling geraakt dat HC wel als heel serieuze en actieve groep
te werk wilde gaan.

Ik was daar niet zozeer in geinterreseerd toendertijd maar wilde
vooral in contact komen/blijven met mensen die op een hoog niveau
bezig waren met de webstandaarden en daar over wilden praten/
discusieren. Gezien de inactiviteit van dat geheel heb ik dus deze
discussie-groep opgestart. De bedoeling was dus om hier te gaan
discusieren over de standaarden, het gebruik ervan, of het gebrek
ervan. De recente (voor mij) post over een gemeente website was dus
eigenlijk het soort van activiteit waar ik op zat te wachten. Het
opnieuw leven inblazen van de bijeenkomsten en vooral het zoeken van
een doel voor HC was een bijkomstigheid, een waar ik zeker achter sta,
maar niet iets waar ik eigenlijk de tijd voor had.

Ik ben van mening dat HC dus inderdaad uitstekend werkt als een
prooving-ground. Een hele boel slimme mensen die na willen denken over
standaarden en wat ermee te doen. Blijkbaar is het geen goede omgeving
om echt de handen uit de mouwen te steken en dat hoeft dus geen
probleem te zijn.

Dus, ja, ik denk dat jullie gelijk hebben, je hebt een andere groep
nodig om daadwerkelijk iets te doen. Ik hoop dat ik wanneer ik over
een jaar of twee weer in Nederland zit gewoon ff lekker een biertje
met jullie kan drinken en dat jullie me dan ff bij kunnen praten over
eventuele nieuwe technieken die misschien langs me heen zijn gegaan :)