Wiki versus non-wiki

1 view

FarukAtes

to Happy Clog
'tis Misschien wat vroeg om erover te beginnen, maar ik wilde 't toch
maar alvast in de groep gooien.

De happyclog.nl site - een wiki of niet?

Persoonlijk ben ik absoluut geen fan van wiki's voor dit soort sites,
en ik zie zelf ook liever een gewone CMS-powered site waar alle
HappyCloggers een admin panel account hebben om pagina's bij te werken
en content toe te voegen, indien gewenst.

Mijn argumenten tegen wiki's:

- veel te veel gedoe om het te integreren met site features (zoals
polls, feeds, content streams, etc.)
- te publiekelijk (iedereen kan een account maken en de pagina's
terroriseren, en als je met approved accounts gaat zitten werken kan je
sowieso beter een CMS gebruiken)
- wiki-interfaces zijn gewoon niet geschikt voor een site als
happyclog.nl, en een andere interface erin bouwen is m.i. niet de
moeite waard

Een apart gedeelte als wiki hebben (een happyclog.nl/wiki/ voor
allerlei info over webstandaarden, etc.) is daarentegen wel een goede
optie vind ik, maar dat zou dan slechts een gedeelte zijn en niet de
"hoofd"-site.

Thoughts plz.

Sjors Rijsdam

to Happy Clog
Het idee van een publieke site met CMS en eventueel een private wiki
zie ik wel zitten.

wilfred

to Happy Clog
Sjors Rijsdam wrote:
> Het idee van een publieke site met CMS en eventueel een private wiki
> zie ik wel zitten.

Inderdaad, de hoofd site zou kunnen worden gevuld met artikelen die de
happy clog leden voor deze site schrijven (of iets van hun eigen site
doorzetten). Eventueel met ruimte voor gasten met leuke artikelen en de
wiki (het idee van faruk) er achter (met enige autorisatie) om
belangstellenden hun vragen te laten stellen.

Zo sla je twee vliegen in een klap, je laat de knappe koppen mensen
iets bij brengen (hopelijk). En je hebt de wiki voor belangstellenden
die op een subtiele manier, A de focus kunnen sturen naar wat er bij
hun leeft en B op dezelfde manier vragen kwijt kunnen.

Op deze manier ben je als happy clog lid af van de vragen, je verwijst
mensen door naar de site en de wiki. En hopelijk wordt er zo een
gemeenschap van gelijk gezinden gevormd die uiteindelijk een verschil
kunnen maken.

Egor Kloos

to Happy Clog
Beste gelukkige klompen,

Ik heb binnnenkort weer wat ruimte om mee te helpen aan de Happy Clog
site. Ik heb er zin in!

Een wiki kan verschillende doelen hebben. Zodra je weet wat de
doelstelling van de site van Happy Clog is kun je het een en ander
afstrepen.
De aangegeven technische redenen vallen best mee. Sommige systemen
leveren nu ook een wiki module om met de bestaande features te
combineren. Dus ook afschermen van buitenaf, of het dan nog steeds een
wiki is laat ik even in het midden.

Om die reden is het handig om zoiets opzetten wanneer er een site is.
Dus als een aparte deel in de site, zoals Faruk dat beaamt.

Ik denk dat iedereen zich kan vinden in een collaborative groep site
met de optie om een wiki toe te voegen. Het is dus tijd voor actie!

Groet,

Egor

Juice10

to Happy Clog

Egor Kloos wrote:
> Om die reden is het handig om zoiets opzetten wanneer er een site is.
> Dus als een aparte deel in de site, zoals Faruk dat beaamt.

We kunnen de wiki nu al opzetten onder www.happyclog.nl/wiki
Ik weet niet wie nu die site beheerd maar dan zouden we met die persoon
even contact op moeten nemen.