Web standards in het onderwijs

Juice10

to Happy Clog
Web standars worden op de meeste scholen waar ze HTML les geven totaal
genegeerd, of dit nu komt door dat de leeraren niet beter weten of dat
het gewoon niet in de stof staat, ik weet het niet.
Op de meeste scholen word ook nog tabel based layouts geleerd en is CSS
(bijna) helemaal afwezig.

Ik zou heel graag webstandards willen promoten in het onderwijs,
wat vinden jullie? en hebben jullie hier ideeën over?

Sjors Rijsdam

to Happy Clog
Het promoten van webstandards in het onderwijs was in het begin ook
één van de punten waar we ons op wilden richten.

Het probleem is dat HTML onderwijs vaak inleidend is en complete
websites niet met de hand worden gecode. In mijn geval was het "Hier is
Dreamweaver, zo maak je tabellen en zo maak je frames. Succes!". Dat
het inleidend is houdt dus ook vaak in dat het lesmateriaal niet echt
onderhouden wordt.

Bijkomend probleem is dat als je er les in moet geven dat je er zelf
ook een expert in moet zijn. Veel docenten hebben het al druk genoeg en
hebben dus ook geen zin om zich ook nog eens te gaan verdiepen in valid
HTML, CSS, browser quirks en verantwoord javascripting.

Dit zijn uiteraard geen redenen om het niet te doen, maar het zijn wel
problemen waar je mijninziens tegen aan gaat lopen.

Kilian Valkhof

to Happy Clog
het is inderdaad zo dat HTML enkel inleidend is (ik volg het nu net
zelf twee weken op de Hogeschool Rotterdam). We leren te werken met

Ik heb er maar voor gekozen om niet direct de confrontatie aan te gaan,
maar wel alles met css te bouwen.

Ik denk, dat we het beste kunnen proberen ervoor te zorgen dat het
gebruik van center en font etc. tijdens inleidende cursussen geleerd
wordt met inline styles. Dit is ook wel "Niet goed", maar is een
uitstekende manier om mensen te leren werken met css. De personen die
er dan meer mee gaan doen zullen dan vrij snel inzien dat het allemaal
in een apart bestand zetten een stuk handiger is, en aangezien ze dan
niet slechte dingen hoeven af te leren, lijkt me dit een veel betere
oplossing. Ik zal dit denk ik komende maandag met mijn mentor
bespreken, in de hoop dat hij het dan in de groep leraren kan gooien.

het beste zou zijn om mensen meteen css te leren, maar als een cursus
enkel inleidend is, denk ik persoonlijk (realistisch gezien) dat dit
niet een haalbaar doel is.

Sjors Rijsdam

to Happy Clog
Het grootste probleem is het laten in zien dat het echt nodig is om
inleidende modulen te onderhouden en mee te nemen de 21e eeuw in.

Daarnaast heb ik ook het idee dat de "ponskaarten en COBOL" kliek die
nu docent zijn HTML markup alleen maar zien als iets dat er maar even
bij moet en verder geen importantie heeft "omdat het geen echt
programmeren is".

Kilian Valkhof

to Happy Clog
Precies daarom is het een stuk makkelijker om te zeggen, in plaats van
(schijnbaar) kleine omschakeling, en de leerlingen leren (bijna echt
goed) css.

Natuurlijk zou dit dan iets moeten zijn wat vanuit een leiding of een
commitee komt (studentenraad?)

Jeroen Mulder

to Happy Clog
In plaats van oplossingen op het gebied van code te geven is het
misschien een idee om het gebruikelijke "waarom het allemaal zo veel
beter" verhaal op te hangen d.m.v. een gastcollege gehouden door
externe personen.

Op de Haagse Hogeschool zie ik nog te veel studenten die een "als het
werkt, dan werkt het" houding hebben. Naar mijn inzien moet je daarom
juist naar de kern van het verhaal gaan en ze overhalen wat de
toegevoegde waarde is. Het daadwerkelijk in praktijk brengen van die
dingen d.m.v. CSS en semantische markup wordt al genoeg op het internet
uitgelegd, waardoor een aan te raden lijst met info misschien als
plaatsvervanger kan gelden.

Op deze manier hoeft degene die het college houdt geen uitzonderlijke
expert te zijn op het gebied van CSS, HTML en Javascript. Zolang de
essentie van webstandards duidelijk is en hij/zij begrijpt hoe deze
toegepast moeten worden, dan ben je al een heel end.

Maar ja, ik weet niet hoe het bij de rest van de hogescholen en
universiteiten zit, maar ik merk wel dat als je deze basis niet in het
begin van het eerste jaar heb meegekregen, dan naarmate je verder in je
studie komt wordt het alleen maar moeilijker om zoiets te doen.
Voorbeeld is bij mij een vernieuwde les projectmanagement die nu in het
vierde jaar gegeven wordt -- leuk, maar in feite communiceer je dat wat
je daarvoor heb geleerd bijna als onvolledig (of zelfs fout) kan worden
beschouwd. Zoiets wil je ook niet met webstandards hebben, omdat de
student er dan zoveel moeite in moet steken om zijn of haar werkwijze
aan te passen.

Misschien dat we het bijna zouden moeten gaan communiceren als
essentiële basiskennis, ook al stammen de meeste van ons uit het
tabellen tijdperk ;-)