לימוד סדר עבודת יום הכיפורים

צבי שביט

to קבוצת בית המדרש בעפרה, קבוצת דיוקי תפילה ולשון, קבוצת יהדות, קבוצת כהנים, קבוצת לומדות בית המדרש בעפרה, קבוצת לקראת חג, קבוצת מעלה לבונה, קבוצת תזכורות ביהדות

בס"ד

סדר העבודה תופס מקום מרכזי בחזרת הש"ץ של תפילת מוסף ביום הכיפורים, לא רק מבחינת ארכו, אלא גם מבחינת החשיבות שלו.
בספר ילקוט מעם לועז, בתחילת פרשת אחרי מות כתוב: "שאם מבין האדם מה שאומר, מתעורר לבו ואינו נרדם באותה שעה כפי שעושים הרבה אנשים שהם נרדמים באותה שעה, ואינם יודעים שעיקר חשיבותו של היום הזה, הוא בשעה שאומר הש"ץ סדר העבודה, כי בעוונות אין לנו בית המקדש ולא קרבנות, ולא אחת הכפרות שהיו עושים ביום זה בבית המקדש לכפר על חטאינו, ולכן תקנו לנו חכמים את סדר העבודה הזה. והש"ץ הוא כיום במקום הכהן הגדול, ובית הכנסת הוא במקום בית המקדש, וסדר עבודה זה שאומר הש"ץ הוא במקום סדר העבודה שהיה הכהן הגדול עובד בבית המקדש. וכשם שהיו אז ישראל שרויים ביראה גדולה ובאימה יתירה בשעה שהיו רואים העבודה שעשה הכהן הגדול בכוונה גדולה, אף אנו צריכים לעשות כן היום להאזין ולהבין כל תיבה היוצאת מפי החזן מפיו ולבקש מאת הקב"ה שיחשוב שיח שפתותינו כעבודת הקרבנות, ויכפר לנו על כל עוונותינו".

בהמשך הוא כותב על חשיבות הבנת סדר העבודה: "ומאחר שבעוונותינו כיום אין לנו לא בית המקדש ולא קרבנות ולא טובה אחרת, הרי סדר עבודה זה שתיקנו לנו חכמים הרי הוא במקום עבודת המקדש ביום כיפור, והש"ץ צריך להיות במקומו של הכהן הגדול. לכן יש להשתדל ולחזור אחרי ש"ץ חכם שהוא מבין מה שהוא מוציא מפיו כדי שייחשב במקום קרבן שהיה מקריב הכהן הגדול. כי זה שכתבנו בפרשות הקודמות שהעסק בדיני הקרבנות נחשב כהקרבת קרבנות, זה דווקא אם הוא מבין מה שקורא ונאמרים בכוונה. אבל אם לא מבינים כלום אין זה מועיל." בהמשך הוא מוסיף: "וזה שאמרנו קודם שהחזן צריך לידע הדברים שאומר, אין זה פוטר את שאר הקהל מלהבין הדברים שאומר הש"ץ ויתכוון בהם.

למרבה הצער, הפיוט של סדר העבודה ארוך וקשה ולא כולם מבינים אותו. כדי לעזור מעט להבין את סדר העבודה, אני מעוניין להעביר מספר שיעורים בזום שבהם אסביר את סדר העבודה.

מכיוון שנוסח סדר העבודה מבוסס בעיקרו על משניות מסכת יומא, אני מתכונן תחילה לעבור במהירות על משניות מסכת יומא. לאחר שנסיים ללמוד את המשניות של מסכת יומא יהיה קל יותר להבין את סדר העבודה. לומדי הדף היומי סיימו בשבוע שעבר את מסכת יומא ולכן יהיה להם קל לעבור על המסכת.

קשה לי להעריך כמה זמן ימשך הלימוד. בשלב ראשון נראה לי שאתחיל עם שני שיעורים בשבוע. כל שיעור ימשך בין 30-45 דקות. אני מתכונן גם להקליט את השיעורים כך שמי שלא יוכל להאזין לשיעור המקורי, יוכל להאזין להקלטה.

אני לא יכול  להתחייב על ימים ושעות מסויימים, ולכן הקמתי קבוצת ווטסאפ שבה אודיע מתי יהיו השיעורים. התוכנית שלי היא להתחיל ביום שלישי הקרוב בשעה 21:30. בהמשך אודיע לגבי השיעורים הבאים.

ניתן להצטרף לקבוצת הווטסאפ בקישור https://chat.whatsapp.com/FocdGYDN0ZsHn4yFmgtRQ1 או לפנות אלי בדוא"ל חוזר.

לטובת אלו שאין להם ווטסאפ, פתחתי גם קבוצת דוא"ל בגוגל. להצטרפות נא לפנות אלי בדוא"ל חוזר.

אפשר ורצוי להעביר הלאה את ההודעה לחברים, בני משפחה וקבוצות בהם אתם חברים.
--
צבי שביט (שטרן)
050-5918412

צבי שביט

to קבוצת בית המדרש בעפרה, קבוצת דיוקי תפילה ולשון, קבוצת יהדות, קבוצת כהנים, קבוצת לומדות בית המדרש בעפרה, קבוצת לקראת חג, קבוצת תזכורות ביהדות
בס"ד
תזכורת: לימוד סדר עבודת יוה"כ

מחר בערב אני מתחיל את הלימוד של סדר העבודה. את הפרטים אשלח בקבוצת הווטסאפ וקבוצת הדוא"ל שפתחתי עבור הלימוד.
מוזמנים להצטרף וגם להעביר הלאה את ההודעה.

-------------------------

סדר העבודה תופס מקום מרכזי בחזרת הש"ץ של תפילת מוסף ביום הכיפורים, לא רק מבחינת אורכו, אלא גם מבחינת החשיבות שלו.
בספר ילקוט מעם לועז, בתחילת פרשת אחרי מות כתוב: "שאם מבין האדם מה שאומר, מתעורר לבו ואינו נרדם באותה שעה כפי שעושים הרבה אנשים שהם נרדמים באותה שעה, ואינם יודעים שעיקר חשיבותו של היום הזה, הוא בשעה שאומר הש"ץ סדר העבודה, כי בעוונות אין לנו בית המקדש ולא קרבנות, ולא אחת הכפרות שהיו עושים ביום זה בבית המקדש לכפר על חטאינו, ולכן תקנו לנו חכמים את סדר העבודה הזה. והש"ץ הוא כיום במקום הכהן הגדול, ובית הכנסת הוא במקום בית המקדש, וסדר עבודה זה שאומר הש"ץ הוא במקום סדר העבודה שהיה הכהן הגדול עובד בבית המקדש. וכשם שהיו אז ישראל שרויים ביראה גדולה ובאימה יתירה בשעה שהיו רואים העבודה שעשה הכהן הגדול בכוונה גדולה, אף אנו צריכים לעשות כן היום להאזין ולהבין כל תיבה היוצאת מפי החזן מפיו ולבקש מאת הקב"ה שיחשוב שיח שפתותינו כעבודת הקרבנות, ויכפר לנו על כל עוונותינו  ... ומאחר שבעוונותינו כיום אין לנו לא בית המקדש ולא קרבנות ולא טובה אחרת, הרי סדר עבודה זה שתיקנו לנו חכמים הרי הוא במקום עבודת המקדש ביום כיפור, והש"ץ צריך להיות במקומו של הכהן הגדול. לכן יש להשתדל ולחזור אחרי ש"ץ חכם שהוא מבין מה שהוא מוציא מפיו כדי שייחשב במקום קרבן שהיה מקריב הכהן הגדול. כי זה שכתבנו בפרשות הקודמות שהעסק בדיני הקרבנות נחשב כהקרבת קרבנות, זה דווקא אם הוא מבין מה שקורא ונאמרים בכוונה. אבל אם לא מבינים כלום אין זה מועיל  ...  וזה שאמרנו קודם שהחזן צריך לידע הדברים שאומר, אין זה פוטר את שאר הקהל מלהבין הדברים שאומר הש"ץ ויתכוון בהם.

[...]

השיעורים מיועדים גם לנשים. כמו כן, השיעורים גם מתאימים וממולצים לבני נוער.

צבי שביט

to קבוצת בית המדרש בעפרה, קבוצת דיוקי תפילה ולשון, קבוצת יהדות, קבוצת כהנים, קבוצת לומדות בית המדרש בעפרה, קבוצת לקראת חג, קבוצת תזכורות ביהדות
בס"ד

בהמשך להודעה ששלחתי לפני כמה ימים, אתמול התקיים השיעור הראשון.
כפי שהבטחתי אני מקליט את השיעורים. הנה הקישור לשיעור שנערך אתמול: https://www.youtube.com/watch?v=MdSw5Jq6yJo

מי שמעוניין לקבל מידע לגבי השיעורים הבאים וכן לקבל את ההקלטות, מוזמן להצטרף לקבוצת ווטסאפ שהקמתי לצורך כך. ניתן להצטרף לקבוצה בקישור https://chat.whatsapp.com/FocdGYDN0ZsHn4yFmgtRQ1 או לפנות אלי בדוא"ל חוזר.

לטובת אלו שאין להם ווטסאפ אני גם מפיץ את המידע בדוא"ל. לקבלת המידע בדוא"ל, נא לפנות אלי.

בבקשה העבירו הלאה את ההודעה לחברים, בני משפחה וקבוצות בהם אתם חברים.
צבי שביט (שטרן)
0505918412
zvi...@gmail.com

צבי שביט

to קבוצת ותיקי שילה, קבוצת יהדות, קבוצת דיוקי תפילה ולשון, קבוצת לקראת חג, קבוצת שילה

[...]

למרבה הצער, הפיוט של סדר העבודה ארוך וקשה ולא כולם מבינים אותו. כדי לעזור מעט להבין את סדר העבודה, החלטתי להעביר שיעורים בזום שבהם אני מסביר את סדר העבודה.

מכיוון שנוסח סדר העבודה מבוסס בעיקרו על משניות מסכת יומא, אני עובר תחילה על משניות מסכת יומא. לאחר שנסיים ללמוד את המשניות של מסכת יומא יהיה קל יותר להבין את סדר העבודה. לומדי הדף היומי סיימו לאחרונה את מסכת יומא ולכן יהיה להם קל לעבור על המסכת.

בשלב זה, הלימוד מתקיים פעמיים בשבוע, בימים שלישי וחמישי בשעה 21:30. כל שיעור ימשך כ-40 דקות. יתכן שבהמשך אני אסתפק בשיעור אחד בשבוע ביום שלישי. אני גם מקליט את השיעורים כך שמי שלא יכול להאזין לשיעור המקורי, או מי שהצטרף באמצע סידרת השיעורים יוכל להאזין להקלטה.

הקמתי קבוצת ווטסאפ וקבוצת דוא"ל שבהם אני  מודיע פרטים מדוייקים ותזכורות לגבי השיעורים. כמו כן, אני שולח בקבוצות קישורים להקלטות של השיעורים.

ניתן להצטרף לקבוצת הווטסאפ בקישור https://chat.whatsapp.com/FocdGYDN0ZsHn4yFmgtRQ1 או לפנות אלי בדוא"ל חוזר.

לטובת אלו שאין להם ווטסאפ, פתחתי גם קבוצת דוא"ל בגוגל. להצטרפות נא לפנות אלי בדוא"ל חוזר.

ניתן לשמוע את ההקלטות של השיעורים שהתקיימו עד היום בקישור  https://www.youtube.com/playlist?list=PLom9DqVkNOyF0pWPZ9PAKl4a-2RfSrAgK.

מי שחסום מגישה ליוטיוב מוזמו לפנות אלי ואשלח אליו את ההקלטות באופן ישיר.

אפשר ורצוי להעביר הלאה את ההודעה לחברים, בני משפחה וקבוצות בהם אתם חברים.