Google Groups

Defaulting regelverk

Micke V Nov 17, 2010 11:04 PM
Posted in group: DDD Sverige
Hej!

Har kämpat lite med att få till en bra strategi för att hantera defaulting regler och är lite nyfiken på hur andra löser den typen av problem.

Regler som tex. om projektets kund överensstämmer med orderns kund så ska betalningsvillkor hämtas från projektet annars från kunden om du inte har angett att kundens betalningsvillkor alltid ska gälla samt oberoende av regelverk ska den andra hämtas om värde saknas.
Ni börjar ana problemet, om jag inte kan skriva det tydligt i text hur ska jag då kunna modelera det rätt :-)

Vi har försökt bryta det ut till särskilda "defaulting" objekt som heter tex DefaultFromCustomer eller FromProjectDefaulter.
Dessa ska ju förutom att innehålla regelverket för förslagsvärden även uppdatera fälten, och om fälten som uppdateras har Defaulting objekt kopplade till sig trigga "defaulting" på dessa.
Väldigt kopplat och snårigt, men vi har inte lyckats prata oss fram till någon bättre lösning.

Är det någon vänlig själ som har lyckade erfarenheter att dela med sig av?

Mvh
/Micke