hoe benader ik mijn fritzbox

Janny

Tot voor kort kwam mijn internetverbinding via een speedtouch modem de
meterkast binnen.
Vanaf deze speedtouch loopt een kabel naar een fritzbox. Op deze fritzbox
zijn weer andere computers - bedraad- aangesloten.
Het geheel werkte uitstekend. De speedtouch was (van een computer die op de
fritzbox was aangesloten) te benaderen (192.168.1.254) en de fritzbox ook
(fritz.box)

Nu is de speedtouch vervangen door een nieuwe fritzbox.
Ik kan nu als ik"fritz.box" in de adresregel typ alleen nog maar de fritzbox
benaderen die als router fungeert (mijn pc is op deze router aangesloten).
De eerstgenoemde fritzbox (die in de meterkast, vervanging van de
speedtouch) kan ik niet meer op de normale manier (zoals ik de speedtouch
kon benaderen) bereiken.

Wie heeft hier een oplossing voor?

Janny

Beli

In article <4c8659d3$0$22913$e4fe...@news.xs4all.nl>, Janny
<ja...@microsoft.com> wrote:

In je browser invullen:
http://192.168.178.1/
of Fritzbox intikken helpt meestal ook.

Janny

Beli,

Je antwoord was mij al bekend.
Als ik dat adres invul kom ik dus op de fritzbox waarop de computer is
aangesloten (de router)
Ik wil juist de fritzbox benaderen waarop deze (fritzbox)router is
aangesloten.

Janny

"Beli" <baihe...@xs4all.nl> schreef in bericht

Dick

> [...]

> aangesloten (de router)
> Ik wil juist de fritzbox benaderen waarop deze (fritzbox)router is

Probeer dan eens het ip-adres van die Fritzbox.
Die heb je toch wel veranderd?

Of staat die ook op 192.168.178.1, want dat werkt dus niet.
Dan moet je die, danwel de 2e even op 192.168.0.1 oid zetten.

Dick

Janny

Dick,

dat ik daar zelf niet aan gedacht heb.
Het ip adres heb ik inderdaad niet veranderd. Na het wisselen van de
speedtouch voor de fritzbox deed alles het gewoon, vandaar niet verder
gedacht.
Maar moet het ipadres van de router niet een ipadres krijgen in de range van
nrs die het eerste modem (in de meterkast) doorgeeft?

Janny

Dick

> [...]
> Maar moet het ipadres van de router niet een ipadres krijgen in de range
> van nrs die het eerste modem (in de meterkast) doorgeeft?

Als je 2e fritz aan de Wan-kant DHCP doet krijgt de Wan-kant een adres van
Fritz1.
Maar aan de Lan kant moet je dan een ander subnet gebruiken.

Dus gewoon fritz2 even een ander subnetje, bijv. 192.168.0.1 ofzo en het zou
moeten werken.

Dick.

Janny

Dick,

Helaas, dit gaat me te ver.
Ik probeer het zo:
zowel in fritz1 (meterkast) als in fritz2 (router) staat:

ip adres: 192.168.178.1
subnetmask: 255.255.255.0
enable dhcp staat aangekruist
range: 192.168.178.20-192.168.178.200

typ ik in fritz.box in de adresbalk dan krijg ik fritz2 te zien.

Zou je me nog 1 keer kunnen proberen te vertellen wat ik nu moet wijzigen
van bovenstaande gegevens en in welk modem ik dan wat moet doen?

Alvast hartstikke bedankt.

Janny

"Dick" <be...@tniet.invalid> schreef in bericht

Dick Offringa

Op 7-9-2010 17:27, Janny schreef:
Geef ze beiden een verschillend vast IP adres.
Dick

Miquel van Smoorenburg

In article <4c86a351$0$22919$e4fe...@news.xs4all.nl>,

> [...]
>
>Zou je me nog 1 keer kunnen proberen te vertellen wat ik nu moet wijzigen
>van bovenstaande gegevens en in welk modem ik dan wat moet doen?

[ *bemoei* ]

Waarom heb je eigenlijk 2 fritzboxen ? Gebruik je de 2e alleen
als 'switch' (zodat je meer ethernet kabels ter plekke aan

Zoja, dan kan je beter dit doen:

Let op: als je de 2e fritz voor VOIP telefonie gebruikt, moet
je onderstaande niet doen, want hierna kan de 2e fritz geen
verbinding meer maken met 'het internet' (lokaal kan je
er nog wel bij)

Op de 2e fritz (die je als switch gebruikt, dus niet die in de meterkast) :

- settings -> internet -> account information ->
Internet connection via DSL (dus NIET via LAN1)

- zet in het IP menu dat je boven noemde:

- enable DHCP *uit*
- IP adres: 192.168.178.2

- nu is je 2e fritzbox geen router maar een switch. Het kan zijn
dat je nu je PC moet herstarten, zodat die een IP adres en
DNS krijgt van de router in de meterkast.

- als je nu naar http://fritz.box/ gaat, dan is dat de
FB in de meterkast. Als je naar http://192.168.178.2/ gaat
dan is dat de 2e FB (nu in switch-mode)

Mike.

Janny

Dick,

Ik ga nog eens verder stoeien, dank v oor je reactie

"Dick Offringa" <offr...@hotmail.com> schreef in bericht

Janny

Miquel,

Ik heb gedaan wat je zei, maar hele fritzbox was daarna onbenaderbaar.
Met een harde reset was ik weer teug bij af.
Nog 1 vraagje over je oplossing:
In welk putje doe ik de netwerkkabel die afkomstig is van modem 1?
Welk hokje vink ik aan bij de settings "operating mode"

Misschien lukt het wel als ik dat weet.

Alvast dank

"Miquel van Smoorenburg" <mik...@xs4all.nederland.invalid> schreef in
bericht news:4c86afe0$0$22942$e4fe...@news.xs4all.nl...

Miquel van Smoorenburg

In article <4c89165b$0$22942$e4fe...@news.xs4all.nl>,

Janny <ja...@microsoft.com> wrote:
>Miquel,
>
>Ik heb gedaan wat je zei, maar hele fritzbox was daarna onbenaderbaar.
>Met een harde reset was ik weer teug bij af.

Weet je 't zeker? Als je het IP adres verandert hebt in 192.168.178.2,
dan moet je daarna wel met je browser naar het adres http://192.168.178.2/
gaan om de fritzbox webinterface te zien.

>Nog 1 vraagje over je oplossing:
>In welk putje doe ik de netwerkkabel die afkomstig is van modem 1?

Een willekeurige ethernet aansluiting.

>Welk hokje vink ik aan bij de settings "operating mode"

Wat ik hieronder al schreef, " Use FRITZ!Box as a DSL modem"

ALs je de fritzbox echt alleen als switch gebruikt, en het
lukt niet (maar zou moeten werken, zelfs een product manager
is het gelukt. *zwaait naar jerry*), dan kan je altijd nog
een switchje aanschaffen, zoals
http://www.routershop.nl/products/switches/ethernet/5-poorts-switches/linksys-etherfast-ezxs55w-5-poorts-10-100mbps-workgroup-switch.htm

Janny

Miquel,

Nogmaals geprobeerd, maar wederom sloeg het modem vast.
Ik laat het maar voor wat het is.
Een kabeltje verwisselen zo af en toe kan ook

Dank voor je reactie

"Miquel van Smoorenburg" <mik...@xs4all.nederland.invalid> schreef in

bericht news:4c891c1b$0$22940$e4fe...@news.xs4all.nl...