FritzBox 7340 - WLAN clients re-authenticeren niet meer

turver

Situatie:
* Fritz!Box 7340 met beta Firmware 99.04.85-18221.
* Night service staat aan, met de optie enabled dat WLAN aanblijft tot
de laatste WLAN client uit gaat.
* WLAN beveiligd met WPA/WPA2.
* WLAN access is voorbehouden aan bekende clients (MAC adres filtering).
* Radiokanaalkeuze gebeurt automatisch.

Internetverbinding vanaf clients is in eerste instantie prima. Na
verloop van tijd valt de wireless verbinding echter weg. Mijn computers
geven nog wel een wireless signaal aan (taartpuntje op mijn Macs
bijv.), maar pingen naar het ip-adres van de Fritzbox lukt niet. Dit
gebeurt bij alle clients (2 macs, 1 iphone, 1 ubuntu laptop, 1 HP
printer), op ongeveer hetzelfde moment.

Volgens de statuslampjes op de box zelf is WLAN en DSL nog actief. In
de logging zie ik achteraf meldingen zoals de volgende (zelfde
mac-adres):

18.09.10 11:36:04 WLAN device registered (2,4 GHz). Name: -, IP
address: 192.168.178.23, MAC address: xx:xx:xx:xx:xx:xx, throughput: 54
MBit/s.
18.09.10 11:28:42 WLAN registration failed (2,4 GHz): Authorization
failed. Name: -, MAC address: xx:xx:xx:xx:xx:xx.
18.09.10 11:19:23 WLAN device registered (2,4 GHz). Name: -, IP
address: 192.168.178.23, MAC address: xx:xx:xx:xx:xx:xx, throughput: 54
MBit/s.

Verder geen vreemde meldingen over internetconnectie etc.

Soms komt de verbinding na enige minuten spontaan weer tot stand. In de
logging zie ik niets vreemds, behalve dat de authenticatie van de
client weer is gelukt, na -- kennelijk -- een hele tijd.

Als ik geen geduld heb, zet ik WLAN op de router uit (via de
WLAN-knop), en daarna weer aan. Dan connecten alle clients weer zonder
problemen. Maar goed, dat is natuurlijk geen oplossing.

Al met al lijkt het erop dat de clients eens in de zoveel tijd opnieuw
authenticeren op het WLAN, en dat er dan iets misgaat. Iemand met
dezelfde verschijnselen en liever nog, een oplossing?

Alvast bedankt,

turver

Niels Henning

He Turver,

Ik heb precies hetzelfde gehad, althans, zo lijkt het.
Bij mij hielp het om de WPA2 setting naar WPA/WPA2 te brengen.

Vreemd, maar sindsdien is het helemaal stabiel.
AVM heeft er ook nog naar gekeken en ze zouden deze ´oplossing´ onderzoeken.

Groet, Niels

turver

Bedankt, maar bij staat de setting juist al op WPA + WPA2. Ik zou AVM
dus in elk geval kunnen melden dat deze 'oplossing' niet (altijd) werkt
:-).

Sloos

Ik heb precies hetzelfde probleem met de 7340. Met mijn vorige
Fritzbox 71xx had ik het probleem niet. Wifi gaat er telkens uit. Echt
irritant, vooral als je op zolder zit te werken en het apparaat
beneden staat. Ik hoop dat er snel een oplossing komt. Haalde tot nu
toe alle stroom er af nadat het niet meer werkte, maar ga nu voor de
tip om de wlan knop te gebruiken. Ook ga ik nog even de WPA instelling
testen.
Opvallend in mijn situatie is dat ik voornamelijk Apple computers in
mijn netwerk heb staan. Misschien gaan die Apples wel nog te snel voor
die Fritzbox :-)

Wouter Smaal

In article <4c948f14$0$41109$e4fe...@news.xs4all.nl>,
hehat...@nospam.org says...

> [...]
>
> Internetverbinding vanaf clients is in eerste instantie prima. Na
> verloop van tijd valt de wireless verbinding echter weg.

Eveneens 7340/FW 99.04.83 met active nightservice (i.c.m. met wireless
Atom (XP/SP3) netbook). De internetverbinding valt in mijn geval niet
weg, maar wel dat de DL/UL snelheid, met gelijkblijvende signaalsterkte,
de laatste weken een fractie is (10 a 15%) van de maximale (16/2 Mbps)
capaciteit (wired geen probleem).

N.a.v. bovenstaand heb ik weer eens gekeken en verdomd DL/UL wireless
gaat nu weer prima (geen reboot FB). Ik gebruik mijn netbook thuis te
weinig om mijn signalering verder te onderbouwen.

casuaris

Een dergelijke situatie speelt ook bij mij.

FritzBox 7340 met firmware 99.04.83
2x MacBook Pro via WLAN
iPod Touch via WLAN
iPad via WLAN
Nightservice staat niet aan
WLAN met WPA/WPA2 beveiligd

Meerdere malen per dag valt de verbinding weg tussen alle clients en
de FritzBox. Wordt verholpen door harde reset router of door gebruik
van WLAN knop op router. Is zeer vervelend.

Dacht eerst aan een probleem met de lijn (VDSL2), veel gebeld met
Helpdesk XS4All, maar het lijkt eerder aan de FritzBox zelf te liggen,
de DSL verbinding raakt niet verbroken. Dat blijkt ook uit het feit
dat via WLAN knop het lokale netwerk zich herstelt, en dat de
lijnverbinding gewoon actief blijft.

Ik heb diverse instellingen gevarieerd: n+g+b, WPA/WEP,
radioinstellingen, maar het probleem lijkt niet weg te gaan.

Een andere samenhang die mij opvalt sinds een paar dagen: als Wifi op
de iPad uitstaat, of de iPad buitenshuis is, lijkt het probleem niet
op te treden. Ik ben er nog niet helemaal 100% zeker van, maar dit
lijkt op te gaan. Wellicht dat de combinatie iPad/FritzBox 7340
instabiel is?

Newszilla

"Sloos" <fems...@gmail.com> schreef in bericht

Ook ik heb hetzelfde probleem; 7170 zonder problemen, en met de 7340 gaat
het regelmatig mis.
Het ligt niet aan de Apples, hoor. Ik heb een XP-desktop, 2 laptops (Vista
en Win7), een Logitech Squeezebox mediastreamer en een Nintendo Wii in m'n
netwerkje, maar allemaal hebben ze er last van, en op dezelfde tijdstippen.
Hopelijk brengt een firmware-update verbetering.

Als er iemand van XS4all meeluistert, hebben julllie nog ideeën?

casuaris

Het probleem lijkt toch niet samen te hangen met de iPad, afgelopen
avond/nacht weer 3 keer het probleem gehad, ditmaal had ik WiFi op de
iPad uitgezet.
Voor de mensen die vanaf een FB 7170 komen: misschien is het een idee
om de 7170 te gaan gebruiken voor WLAN, deze via een ethernet kabel op
de 7340 aansluiten, op de 7340 WLAN uit zetten en aan de DSL lijn
koppelen.
Ik ga dat snel eens uitproberen in ieder geval.
De 7170 had niets van deze problemen in de bijna 2 jaar dat ik deze
had staan.

dvt7777

Ik had dit probleem ook, met een combi van Windhoos, Ubuntu en Mac OS,
maar sinds ik de setting "Automatically reduce transmission power to
the actual needs" weer uitgezet heb, geen probleem meer. (althans, nog
niet)

turver

Aangezien meer mensen het probleem hebben, maar het lek nog niet boven
lijkt: zijn er ook mensen met de officiële niet-beta firmware-versie,
met hetzelfde probleem? Ik denk er nl. over maar terug te gaan naar
deze firmware, tenzij daar het probleem ook optreedt.

Turver

Arnold Top

On 2010-09-21 10:49:31 +0200, dvt7777 said:

Hier ook geen probleem meer sinds ik deze setting uit heb staan. Had er bij
de 7170 ook af en toe problemen mee.

ArnoldT

Niels Henning

Turver,

Ik had het juist voornamelijk met de standaard niet beta en met de
eerste beta.

Met de huidige beta heb ik geen problemen meer, al ligt dat volgens mij
niet aan de firmware.

Gr. Niels

turver

Ik zal wel blind zijn, maar waar vind ik deze setting?

dvt7777

Ah, dat is inderdaad even zoeken, en je hebt er geen bril voor nodig,
maar wel de expert settings. Dus die moet je eerst aanzetten onder
system, expert mode en dan "Show expert settings" aanvinken.
Vervolgens ga je naar WLAN, Radio Channel, en daar vind je de bewuste
setting.

Succes.
Gr. Douwe

turver

Bedankt. Ik kon 'm niet vinden omdat ik set radio channel settings
automatically aan heb staan, hij was uitgegrijsd. Ik ga eens even over
op manual en zet dan die setting Automatically reduce transmission
power to the actual needs niet aan.

dvt7777

Helaas, 't heeft bij mij niet geholpen, vanavond knalde het wireless
er zonder enige reden weer uit. Alleen na het wijzigen van wat
settings konden de clients er weer bij. Jammer dat de kwaliteit waar
xs4all voor zegt te staan zich toch niet helemaal vertaalt naar de
modems die ze uitleveren.

Groet,
Douwe

Wouter

> Als er iemand van XS4all meeluistert, hebben julllie nog ideeėn?

De meeste gevallen die we tot nu toe gezien hebben leken te maken te
hebben met een Atheros chipset. Na het updaten van de drivers[1][2] leek
het probleem in veel gevallen niet meer voor te komen.

Helaas ben ik niet bekend met het drivermodel van Mac, Logitec en
Nintendo. Ik weet dus zo snel niet niet hoe/of dit voor deze systemen
simpel op te lossen is.

Dit probleem is in onderzoek bij AVM, dus kans is groot dat dit in (een
van de) toekomstige firmwares wordt opgelost. De meest recente (beta)
firmware is momenteel te downloaden van de IPv6 wiki[3].

[1] http://www.atheros.cz/
[2] http://partner.atheros.com/Drivers.aspx
[3] http://ipv6.wiki.xs4all.nl/index.php?title=FRITZ!Box

--
Met vriendelijke groet / Kinds regards,
Wouter

Fernando

On Fri, 24 Sep 2010 07:59:51 +0200, Wouter
<xswo...@xs4all.netherlands> wrote:

> [...]
>van de) toekomstige firmwares wordt opgelost. De meest recente (beta)
>firmware is momenteel te downloaden van de IPv6 wiki[3].

Ik heb hier hetzelfde probleem, met op de wireless-kant 2 Acer laptops
en een Canon M600R printer. Verbreken van de wlan-verbinding is niet
te reproduceren, een aantal dagen gaat het goed, en dan ineens ligt'ie
er weer uit.
Het WLAN-knopje helpt in ieder geval.

dvt7777

Ondertussen de overstap naar de beta versie gemaakt. ben benieuwd wat
dit op gaat leveren en of het wat op gaat leveren. De Beta versie
heeft wel weer wat mooie extra features zoals ipv6 en een guest wlan.
Ook het overzichtscherm ziet er aantrekkelijk uit.

Christian van Barneveld

> [...]
> heeft wel weer wat mooie extra features zoals ipv6 en een guest wlan.
> Ook het overzichtscherm ziet er aantrekkelijk uit.

Mij werd hetzelfde geadviseerd een week geleden, maar binnen een dag alweer
2 keer eruit geklapt met de beta firmware. Dagelijks nu enkele keren, gek
wordt je ervan. Zeker als je thuis werkt en de modem staat niet op zo'n
bereikbare plek. Ook de optie "Automatically reduce transmission power.."
heeft niet geholpen.

Net weer gebeld met XS4all en kreeg een of andere trainee aan de lijn die
toch echt bij hoog en laag beweerde dat het aan de wifi driver op mijn
laptop ligt. Maar hoe verklaar je dan dat al mijn apparaten er last van
hebben? Ohh, die moeten dan ook een update krijgen. Ook mijn Logitec
Sqeezebox? Ja, die ook... Zullen we naar de volgende stap van je script gaan
want dit wordt hem niet! :-)
Dit is niet meer de kwaliteit die ik van XS4all gewend ben. Qua apparatuur
niet en zeker niet de helpdesk.

Even boos worden en doorgeschakeld te zijn naar een volgende lijn kreeg ik
te horen dat het een bekend probleem is waar nog geen oplossing voor is en
dat ik een case bij AVM moet aanmaken. Dat heb ik net gedaan en ik zou een
workaround opgestuurd krijgen die "misschien" het probleem oplost. Ik ben
ben benieuwd...

Nu maar weer verder werken via mijn UMTS verbinding zodat ik niet iedere
keer naar mijn modem hoef te lopen, toch had ik XS4all ooit gekozen zodat ik
zonder problemen thuis kon werken....
Hopelijk wordt bij de volgende productlancering de hele keten eens wat beter
getest, anders betwijfel ik hoeveel mensen nog bereid zijn om voor de
"kwaliteit" van XS4all te betalen. Ik in ieder geval niet.

Christian

dvt7777

On 28 sep, 13:46, "Christian van Barneveld" <cvbar...@xs4all.nl>
wrote:

Beste Christian,

Waar heb je die call bij AVM aangemaakt? Ik zou het ook graag doen. Ik
heb er ook heel veel last van, en inderdaad, met name als je thuis
werkt en niet zit te wachten op iedere keer een restart van je
wireless op het modem. Vanmorgen heb ik zelfs na verloop van tijd maar
het hele k.. modem gereset om weer een verbinding te kunnen krijgen.
Voor wat betreft de heldesk (ik laat de p met opzet weg) heb je nog
mazzel gehad dat je uberhaupt doorverbonden werd. Toen ik enige weken
geleden vroeg of ik even met iemand die er wel verstand van had, of
met het managent, doorverbonden kon worden, kreeg ik botweg te horen
dat dat niet ging.

Douwe

Christian van Barneveld

Hoi Douwe,

Heel herkenbaar! XS4all stuurt je nu maar gewoon door naar AVM, dan snap je
ook wel dat ze niet op de hoogte zijn van het probleem.

De AVM helpdesk kan je het beste even bellen om een case aan te maken: 024
3249560

Vervolgens krijg je een standaard mail met zaken die je eerst even moet
checken. Ik heb de optie "Use radio channels optimized for 300 Mbit/s"
uitgeschakeld en sinds dien (nog even afkloppen) heb ik sinds gistermiddag
verbinding.

Als de stappen hieronder niet helpen (en de meeste zal je al geprobeerd
hebben) moet je op de mail replyen. Zie hier de mail:

Zoals vandaag besproken, wil ik u verzoeken, de hier beschreven stappen af
te werken.

WLAN verbinding tussen de Fritz!Box en
een WLAN adapter van een ander merk wordt vaak ontkoppelt.

Wordt de WLAN verbinding vaak verbroken, die tussen uw Fritz!Box en de WLAN
netwerk adapter van een ander merk opgebouwd is,
kan dit verschillende oorzaken hebben. Oorzaak kan zijn, dat de Fritz!Box
of de computer met de WLAN netwerk adapter te ver van elkaar
opgesteld zijn.

Om een concrete oorzaak te achterhalen en op te lossen, werkt u die hier
beschreven stappen achtereenvolgens af. Controleer na elke
stap, of de WLAN verbinding noch ontkoppelt wordt. Zodra de fout niet meer
optreedt, hoeft u de andere stappen niet meer afwerken.

1. Actuele firmware installeren

Installeer de actuele firmware van de Fritz!Box via de Interface
(http://fritz.box) onder:
"Settings" -> "Advanced Settings" -> "System" -> Firmware Update"

2. Actuele stuurprogramma van de WLAN netwerk adapter installeren.

Informeer op de web pagina van de fabrikant van uw WLAN netwerk adapter,
of voor de netwerk adapter een stuurprogramma- of
firmware update aangeboden wordt. Bij vragen voor deze methode met de
fabrikant contact opnemen.

3 Fritz!Box en computer met WLAN netwerk adapters optimaal opstellen.

1. Plaats de Fritz!Box en de computer met de WLAN netwerk adapter
mogelijk dicht bij elkaar in de zelfde kamer op.
2. Plaats geen van de apparaten in een kamerhoek.

4 Andere radiobronnen uitschakelen.

Schakel andere radiobronnen in de omgeving van de Fritz!Box uit. Dat
kunnen bv. andere WLAN apparaten, bluetooths,
babyfonen, magnetrons, mobiel telefonen of basisstations van DECT
draadloos telefoons zijn.

5 Radio instelling automatisch instellen.

1.Ga met een computer welke met de Fritz!Box verbonden is, naar de
Interface van de Fritz!Box met http://fritz.box

2.Klik op "Settings" -> "Advanced Settings"

3."WLAN" -"Radio Channel"

4.Activeer de optie "Set radio channel settings automatically
(recommended) "

5.Sla de instelling op met "Apply".

6 Radio instelling manueel instellen.

Alleen bij verbrekingen via het 2,4 GHz frequentieband:
Optie"Use radio channels optimized for 300 Mbit/s " uitschakelen.

Werk deze stappen alleen af, wanneer de WLAN ontkoppelingen in de 2,4 GHz
frequentieband optreden:

1. Ga met een computer welke met de Fritz!Box verbonden is, naar de
Interface van de Fritz!Box met http://fritz.box

2. Klik op "Settings" -> "Advanced Settings"

3. "System" -> "Expert Mode"

4. Activeer de experten modus en klik op "Apply".

5. "WLAN" -> "Radio channel"

6. Activeer de optie "Adjust radio channel settings"

7. Deactiveer de optie "Use radio channels optimized for 300 Mbit/s "

8. Sla de veranderingen op met "Apply".

Radiokanaal veranderen.

De Fritz!Box kiest bij automatische kanaalkeuze altijd een radiokanaal met
minder storingen in het bereik van de Fritz!Box.
Af en toe kan het gebeuren, dat storingen het radionetwerk van de WLAN
netwerk adapters storen. Verander daarom de radio kanaal manueel:

1. Ga met een computer welke met de Fritz!Box verbonden is, naar de
Interface van de Fritz!Box met http://fritz.box

2. Klik op "Settings" -> "Advanced Settings"

3. "WLAN" -> "Radio channel"

4. Activeer de optie "Adjust radio channel settings"

5. selecteer in het drop down menu "Radio channel" een andere radio kanaal.

6.Sla de instelling op met "Apply".

7 Frequentieband van het radionetwerk veranderen.

Belangrijke: U kunt de 5 GHz frequentieband alleen gebruiken, wanneer
uw WLAN netwerk adapter dit ook ondersteund.

[...]

6. Wanneer u to nu het 2,4 GHz frequentieband gebruikt heeft, activeer
onder sectie "5 GHz Frequentieband" de optie "WLAN Radio channel activ"

Wanneer u tot nu het 5 GHz frequentieband gebruikt heeft, activeer
onder sectie "2,4 GHz Frequentieband" de optie "WLAN Radio channel activ"

7 Vul bij de "Name of the WLAN radio network (SSID)" een naam in voor uw
radionetwerk.

8. Sla de instellingen op met "Apply".

8 Functionele activiteit van de WLAN netwerk adapter controleren

De ontkoppelingen kunnen door uw WLAN netwerk adapter veroorzaakt worden,
maak daarom volgende test:

1.Maak met een andere WLAN netwerk adapter (bv. van de buren of kennissen)
een verbinding naar de Fritz!Box en controleer of deze
WLAN verbinding ook vaak verbroken wordt.

2.Wanneer de fout bij deze WLAN verbinding niet optreedt, worden de vele
ontkoppelingen door uw WLAN netwerk adapter veroorzaakt.
Dan svp contact met de fabrikant opnemen.

Wanneer de fout ook bij deze WLAN verbinding optreedt, neemt u contact op
met AVM support.

Met vriendelijke groet uit Berlijn,

Laat maar even weten of die instelling disablen voor jou ook werkt.

Christian

"dvt7777" <douwe.van...@gmail.com> wrote in message

Bozweb

On Wed, 29 Sep 2010 14:37:05 +0200, "Christian van Barneveld"
<cvba...@xs4all.nl> wrote:

Kunnen ze die fritzbox niet beter omdopen tot frutbox?

ADSL-Lite

ik heb EXACT dezelfde problemen met mn 7340. Met de originele als met
de beta software.
Zelfs m'n PS3 valt eruit. (Hoe update je de WIFI driver van een
PS3 ? ........ ;-)

Heb ook een call aangemaakt bij AVM. Zelfde standaard email terug
gekregen als poster Christian
Ik wacht op een 2e response van de AVM helpdesk.
Heb nu m'n 7170 terug gezet, deze werkt feilloos.

Happy Life

Bozweb was zeer hard aan het denken :

> On Wed, 29 Sep 2010 14:37:05 +0200, "Christian van Barneveld"
> <cvba...@xs4all.nl> wrote:
>
> Kunnen ze die fritzbox niet beter omdopen tot frutbox?

Ik zou niet weten waarom. Ik heb nog nooit zo'n schitterend apparaat
gehad. Centrale en basis voor mijn 4 DECS, antwoordapparaat, fax en
ADSL / VDSL.

Ik heb sinds een maand een 7340 en ik heb nog geen enkel probleem met
dit modem gehad. Alle problemen die ik gehad heb zaten buitenshuis,
waar de kabel verzopen was.

Het modem werkte eerst met ADSL annex B en thans VDSL annex A met Beta
software en IPV6. Ik ben nog een minuut offline geweest zowel bedraad
als draadloos!

Op mijn modem zijn via switchen een printserver met 3 printers, 2 PC's
Bedraad. 1 Laptop draadloos, een mediaspeler bedraad en de kabeldecoder
/ videorecorder bedraad aangesloten en alles werkt als een speer.

Ik vermoed, dat het lezen van manuals een hoop ellende zou voorkomen.
Het lijkt mij namelijk erg vreemd, dat ik per ongeluk geluk heb!!!

--
Met vriendelijke groeten,
Happy Life +++++ gkbnieuws at xs4all dot nl

Je hebt uiteindelijk je begeerte lief en niet het begeerde.

Dieter

Op 29-9-2010 19:37, Bozweb schreef:

> Kunnen ze die fritzbox niet beter omdopen tot frutbox?

Een paar dagen geleden is m'n Linksys ("powered by Cisco") router nogal
raar gaan doen en toen heb ik de Fritzbox 7170 die ik al maanden op de
plank had liggen toch maar 's geīnstalleerd. Man, dat had ik echt veel
eerder moeten doen. Het ding werkt echt geweldig!

Ik heb nu een snellere verbinding (die Linksys haalde de maximale
snelheid van m'n abonnement niet meer), het menu is echt vele malen
beter en het algemene beeld is dat het ding gewoon "doet wat 'ie moet
doen" zonder enig gezeik.

Dus ik weet niet precies wat jouw problemen zijn (and to be perfectly
honest, I don't really care) maar voor de statistieken kun je mij tot de
uitzonderlijk tevreden gebruikers rekenen.

Dieter

dvt7777

On 29 sep, 14:37, "Christian van Barneveld" <cvbar...@xs4all.nl>
wrote:
> [...]

> uw WLAN netwerk adapter dit ook ondersteund.
>
> 1. Ga met een computer welke met de Fritz!Box verbonden is, naar de

Ter wille van de volledigheid heb ik ook een call aangemaakt, en in
derdaad, dezelfde mail gehad. Ik heb de Optie"Use radio channels
optimized for 300 Mbit/s " ook uitgezet en ben nu al een hele nacht
nieuwsgierig of het geholpen heeft. Ik heb ook mijn "oude" DECT basis
station iets verder uit de buurt van het modem geplaatst. We zullen
zien.

Groet,
Douwe

Wouter

On 10/02/2010 09:41 AM, dvt7777 wrote:
> [...]
> nieuwsgierig of het geholpen heeft. Ik heb ook mijn "oude" DECT basis
> station iets verder uit de buurt van het modem geplaatst. We zullen

En was dit inderdaad de 'oplossing'?

Christian van Barneveld

> En was dit inderdaad de 'oplossing'?

Helaas voor mij niet. Het leek een paar avonden goed te gaan, maar afgelopen
weekend viel de Wifi verbinding weer gemiddeld 2 keer per dag weg.

Ik heb mijn feedback naar AVM gemaild en nu maar afwachten...

dvt7777

Ik heb nu ook al een paar dagen wireless verbinding, maar wel viel
gisteren spontaan mijn internet verbinding weg. Maar dat kan ook aan
xs4all liggen natuurlijk. Laat ajb even weten of en hoe AVM nu
reageert.

Christian van Barneveld

> [...]
> gisteren spontaan mijn internet verbinding weg. Maar dat kan ook aan
> xs4all liggen natuurlijk. Laat ajb even weten of en hoe AVM nu

Mijn internet verbinding is gelukkig wel stabiel, die is sinds de VDSL
oplevering nog nooit weg gevallen. Ook haal ik tussen de 30 en 35 Mbit down,
en strak 3 Mbit up. Dus over dat gedeelte ben ik wel tevreden!
Alleen nu nog even wifi stabiel krijgen op de die geweldige PrutzBox ;-)

De case is doorgezet naar Duitsland en ik heb vandaag de supportlog op
moeten sturen (http://fritz.box/html/support.html)
Nu maar weer even afwachten...

frans

Wat ik vernomen heb van een collega is dat je eerst verbinding zonder
beveiliging en daarna met beveiliging dan zou het probleem moeten zijn
opgelost.

tijdelijke

weet niet voor hoelang het werk. graag hier op een reactie van de
ervaringen.

turver

On 2010-09-24 00:33:45 +0200, dvt7777 said:

> [...]
> settings konden de clients er weer bij. Jammer dat de kwaliteit waar
> xs4all voor zegt te staan zich toch niet helemaal vertaalt naar de

Bij mij lijkt het wel te zijn verminderd, maar het probleem is niet
helemaal weg. Ik ga nog eens goed lezen in de andere takken van deze
draad, daar staan nog wel wat hoopvolle suggesties bij.

turver

Ik heb de optie voor 300Mbit/s nu ook uitgezet. Ben benieuwd of dit
helpt. Ik laat het weten over een paar dagen. Dat je internetverbinding
wegviel lijkt mij toeval, dat heeft niets te maken met je
WLAN-instellingen.

Groet, Turver

Christian van Barneveld

> [...]
> helpt. Ik laat het weten over een paar dagen. Dat je internetverbinding
> wegviel lijkt mij toeval, dat heeft niets te maken met je

Waarschijnlijk gaat het niets helpen als het hetzelfde probleem is als bij
mij. Alle settings heb ik al eens aan en uitgezet, maar zonder enig effect.
AVM heeft een aantal keren diverse logs opgevraagd en vandaag waren ze
eruit: HARDWARE FAILURE... :-(
MAW: ik heb gewoon een DOA gekregen, net als sommige anderen van jullie
wellicht.

XS4all stuurt nu een nieuwe op, dat gaat sneller dan als AVM dat doet.
Hopelijk is het daarmee opgelost!

dvt7777

On 12 okt, 20:42, "Christian van Barneveld" <cvbar...@xs4all.nl>
wrote:

Hmmm, lijkt mij stug. Zijn er mensen op deze lijst die het probleem
NIET hebben?

Fernando

Het treedt bij mij sporadisch op, geen peil op te trekken wanneer WAN
er uit ligt. Soms gaat het dagen goed, en dan ineens moet ik de zaak
weer resetten.

turver

On 2010-10-13 09:42:42 +0200, dvt7777 said:

> Hmmm, lijkt mij stug. Zijn er mensen op deze lijst die het probleem
> NIET hebben?

Sinds ik deze setting heb uitgezet, heb ik het probleem NIET meer gehad
dat de clients niet meer konden authenticeren...

Ik blijf het monitoren uiteraard, en rapporteer weer als er toch weer
problemen optreden.

So far so good...

Turver

Sloos

Inmiddels heb ik een aantal stappen ondernomen om te kijken of het
WIFI probleem daar aan ligt. Ik ben er nog niet uit, eerst maar een
paar dagen goed werken nu:
- Settings aangepast naar expert mode: Use radio channels optimized
for 300 Mbit/s etc etc veranderd. Dit gaf afgelopen week wel
positief resultaat! Maar sinds dit weekend zit het spul weer
regelmatig uit te vallen.
- Vandaag nu mijn DECT telefoon die er tien centimeter naast stond ook
verplaatst naar wat verderop. Misschien helpt dat.
- EN misschien het meest belangrijkste maar dat is mijn vraag aan
jullie: bij mij stond de Fritzbox in de vensterbank boven mijn
verwarming. De laatste dagen staat de verwarming weer flink aan ivm
het kouder wordende weer en dit weekend zijn we ook meer thuis. En
opeens trad het WIFI probleem wee regelmatig op. Dus ik heb de
Fritsbox nu op een koelere plek gezet.

Mijn vraag aan jullie is: waar staat de fritzbox bij jullie en denken
jullie dat het aan de hogere temperaturen kan liggen?

Gr,
Fabian.

Andre Roling

Heb mijn FritzBox in de meterkast staan, daar is het bijna het hele
jaar tussen de 20 en 25 graden.
Het probleem is er bij mij vanaf de zomer tot nu.....
Alle instellingen al gewijzigd..
Beta verwijderd draai nu weer de 99.04.83
Als het een temperatuurprobleem is wordt het duur om dit op te lossen.
Veel lager kan ik de temperatuur thuis niet krijgen.

Gr,

Andre

Dick Offringa

Op 17-10-2010 12:55, Sloos schreef:
Lijkt me logisch.

Dick

Pasq

On Sun, 17 Oct 2010 06:49:11 -0700, Andre Roling wrote:

> Beta verwijderd draai nu weer de 99.04.83 Als het een
> temperatuurprobleem is wordt het duur om dit op te lossen. Veel lager
> kan ik de temperatuur thuis niet krijgen.

Electronica kan heel slecht tegen hoge temperaturen.
Vooral als er processors inzitten die soms (hard) moeten werken.

Ik zou zeggen dat de fabrikant van een ADSL-home-gebruiker toch wel
rekening heeft gehouden met kamertemperaturen...
Het kastje op of boven de verwarming leggen lijkt mij niet echt de
bedoeling ervan...

Pasq

dvt7777

Ik ben benieuwd of Christian's nieuwe modem het beter doet. Mijn
wireless ging afgelopen weekeinde gemiddeld 3x per dag onderuit.
Ondertiussen heb ik het "oude" dect basisstation in een andere kamer
op een andere verdieping gezet. Ik heb ook een enorme stapel info naar
AVM gestuurd en daar nog niets van gehoord. Gezien de hoeveelheid logs
en anderzins die ik heb opgestuurd verbaast me dat nou ook weer niet
zo. To be continued.

Overigens lijkt het mij onwaarschijnlijk dat temperatuur de oorzaak
zou kunnen zijn. over het algemeen wordt computerapparatuur ontworpen
om temperaturen tot ongeveer 55 a 60 graden Celsius aan te kunnen. Zo
warm stook ik het niet gezien de huidige gasprijzen. :-)

Groet,
Douwe

Christian van Barneveld

> [...]
> om temperaturen tot ongeveer 55 a 60 graden Celsius aan te kunnen. Zo
> warm stook ik het niet gezien de huidige gasprijzen. :-)

So far so good. Vorige week donderdag de nieuwe modem gekregen. Iets later
dan gepland omdat XS4all de nieuwe modem vergeten was op te sturen (interne
case was verkeerd gelogd, let daar dus goed op als je de RMA aanmeld!).
Tot nog toe geen Wifi onderbrekingen gehad. Ik heb alles nog gewoon default
staan, gewoon de handleiding van XS4all gevolgd en verder niets aangepast.
Temperatuur geneuzel is onzin. Bij mij staat de modem in een ruimte die
tussen de 16 en 18 graden is. Anders zou het gewoon een ontwerpfout van de
modem zijn geweest.

Het lijkt meer op instabiliteit van de Wifi chipset/receiver. Bij mijn
nieuwe modem heeft mijn pc nu constant een strakke 130 Mb/s verbinding. Bij
mijn vorige modem schommelde het constant tussen de 65 en 48 en heel af en
toe een uitschieter naar de 130, en dan leek het soms mis te gaan dan alle
Wifi apparaten eruit klapte. De modem staat op exact dezelfde plek als
voorheen, maar alles lijkt nu iets stabieler 'aan te voelen'. Ik geef het
eerst even een week of 2 voordat ik ga juichen. Bij de vorige begon het
gezeur volgens mij ook pas na enige tijd.

Ik ben benieuwd naar de overige ervaringen en ik laat het weten als de
stabiliteit hier veranderd.

Christian

JoopG

Ik heb het probleem ook, contact gehad met avm en nu ook met de xs4all
helpdesk. Van avm op mijn aandringen een firmware beta gekregen -
FRITZ.Box_Fon_WLAN_7340.AnnexB.en-de.99.04.85-18221.image - en van de
helpdesk een ander image -
FRITZ.Box_Fon_WLAN_7170.AnnexA.en.58.04.86-18385.image- . Volgens mij
beiden fout, ik heb Annex-A en de problemen met de 7340 , niet met de
7170. Dus maar weer eens contact met beide helpdesken. Zucht.

--
Joop

Miquel van Smoorenburg

In article <4cc58123$0$81475$e4fe...@news.xs4all.nl>,

JoopG <jg...@xs4all.invalid> wrote:
> [...]
>beiden fout, ik heb Annex-A en de problemen met de 7340 , niet met de
>7170. Dus maar weer eens contact met beide helpdesken. Zucht.

De 7340 doet zowel annex a als annex b, en in de firmware
staat altijd "AnnexB" maar dat betekent niet dat-ie geen
annex a doet, want dat doet ie wel.

Mike.

Robin Harmsen

"JoopG" <jg...@xs4all.invalid> wrote in message

Er bestaat ook een 99.04.86-18404 firmware voor de 7340 vernam ik via GoT.
Zie: http://www.xs4all.nl/~helpdesk/firmwares/Fritzbox%207340/

Is daar ook een changelog voor te vinden/beschikbaar?

Miquel van Smoorenburg

In article <4cc58fe2$0$15723$e4fe...@dreader20.news.xs4all.nl>,

Robin Harmsen <ro...@rharmsen.nl> wrote:
>Er bestaat ook een 99.04.86-18404 firmware voor de 7340 vernam ik via GoT.
>Zie: http://www.xs4all.nl/~helpdesk/firmwares/Fritzbox%207340/
>
>Is daar ook een changelog voor te vinden/beschikbaar?

AVM publiceert over het algemeen geen changelogs (en als ze
er wel zijn bestaan ze uit "some bugs fixed, adsl codec changes").
Is iets waar xs4all al langer op aandringt, duidelijke changelogs.

Mike.

JoopG

ok, thx, weer wat geleerd. Maar die 7170 firmware lijkt me toch niet de
bedoeling, of maakt dat ook niet uit :-) ?

--
Joop

Miquel van Smoorenburg

In article <4cc5c981$0$81484$e4fe...@news.xs4all.nl>,

Nee dat zal niet werken, maar ik hou je niet tegen om het
te proberen :)

Mike.

Robin Harmsen

"JoopG" <jg...@xs4all.invalid> wrote in message

Dan probeer je toch deze:
http://www.xs4all.nl/~helpdesk/firmwares/Fritzbox%207170/Annex%20A/FRITZ.Box_Fon_WLAN_7170.AnnexA.en.58.04.86-18385.image
Is wel een Annex A versie.

Ralf van der Enden

On Oct 25, 4:10 pm, "Robin Harmsen" <ro...@rharmsen.nl> wrote:
> "JoopG" <j...@xs4all.invalid> wrote in message

Ik heb gisteren deze nieuwe firmware (99.04.86-18404) geinstalleerd en
een aantal zaken lijken opgelost, maar helaas werkt WLAN nog steeds
niet naar behoren. Vooral bij streamen van films over m'n netwerk
klapt de verbinding eruit en moet ik WLAN uit- en aanzetten voordat ik
weer kan verbinden.

Robin Harmsen

Zou je kunnen aangeven wat er opgelost lijkt te zijn?

Bij mij werkt WLAN over het algemeen wel naar behoren, heb nog geen tijd
gevonden om de 18404 te installeren.
Zeker omdat ik dan ook gelijk weer alle instellingen opnieuw wil doen
(Factory reset)

Daan

?

"Ralf van der Enden" schreef in bericht

Kan deze nieuwe firmware zonder problemen worden geïnstalleerd op de 7340 ?
Op ftp://wizzard.avm.de/ staat nog steeds de 99.04.85-18221 als laatste.

Ralf van der Enden

Latency is (lijkt?) wat beter. Heb geen echte tests gedaan, maar
inloggen op m'n fbsd machine gaat sneller. Openen van websites ook.
Daarnaast zijn er wat dingetjes in de interface gefixed, zoals nu wel
engelse tekst ipv duits, en de online monitor laat nu ook informatie
zien in het Downstream grafiekje. Nog niet alle tekst is vertaald
trouwens.

Verder weinig schokkends voor zover ik heb kunnen zien. Zonder
changelog is dat ook moeilijk te bepalen.

Updaten naar de 99.04.85-18221 en 99.04.86-18404 was trouwens erg
pijnloos. Geen factory reset nodig. De fritzbox behoud gewoon z'n
instellingen.

Ralf van der Enden

Heb vanmiddag 99.04.86-18550 geinstalleerd en de problemen met WLAN
lijken opgelost. Kon zonder problemen Youtube films, Uitzending gemist,
en RTL gemist uitzendingen bekijken op mijn TV.

dvt7777

Hmmm, klinkt goed, maar waar heb je die firmware gevonden? Ik kan, als
ik om nieuwe firmware zoek vanuit de fritzbox, niets vinden. En op de
AVM website bestaat de 7340 niet. (er staat ook 7390 boven het
menu.... Maar dat terzijde)

Groet,
Douwe

Robin Harmsen

Hier staat de laatste firmware:
ftp://preview:pre...@wizzard.avm.de/

Frank-Jan van Bemmelen

Je kunt de preview-software voor de Fritzbox 7340 hier vinden:

ftp://preview:pre...@wizzard.avm.de

De mediaserver doet het nu ook goed, evenals http://fritz.nas

dool

On 31 okt, 13:41, Frank-Jan van Bemmelen <fvanbemme...@gmail.com>
wrote:
> ftp://preview:prev...@wizzard.avm.de
>
> De mediaserver doet het nu ook goed, evenalshttp://fritz.nas- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -
>
> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

Ik heb dezelfde beta geïnstalleerd en het WLAN-probleem heeft zich tot
nu toe niet voorgedaan. Ik stuit wel op een ander probleem: de pagina
waarop je het IP-adres van de Fritzbox kunt instellen en DHCP kunt
uitschakelen geeft een fout, waardoor deze opties niet beschikbaar
zijn (Home network, Network settings, IP addresses).
Zijn er meer mensen bij wie zich dat voordoet?

Groeten,
Dool

Christian van Barneveld

Nu 2 weken verder en het lijkt erop dat de nieuwe modem het Wifi probleem
bij mij heeft opgelost. Ik draai nog steeds de originele firmware (99.04.83)
en in 2 weken tijd heb ik geen enkele onderbreking meer gehad. Met mijn
vorige was dit enkele keren per dag. Het lijkt dus gewoon op een hardware
probleem in een bepaalde serie en wellicht dat ze dat met de laatste
firmware kunnen onderdrukken of een workaround voor hebben. Maar ik zou de
modem gewoon omruilen als je hetzelfde probleem ervaart, dan weet je zeker
dat het (voorlopig) goed werkt.

Ralf van der Enden

Helaas. Gisteren was het probleem weer terug. Nu toch maar eens
aangemeld bij AVM support. Wordt er een beetje moe van.

Frank-Jan van Bemmelen

> [...]
> zijn (Home network, Network settings, IP addresses).
> Zijn er meer mensen bij wie zich dat voordoet?

Ja, datzelfde heb ik nu ook met de nieuwste Firmware-Version
99.04.86-18550. Hiervoor had ik dit niet.

Als je de nieuwste software wilt EN dit wilt aanpassen, dan zou je het
volgende kunnen doen:

- oude firmware terugzetten
- aanpassingen doen
- nieuwe firmware laden

Vervolgens wachten tot er weer nieuwere firmware beschikbaar komt. Je
zou de foutmelding ook kunnen melden aan AVM.

Ook zou je via Telnet (onveilig) de instellingen kunnen wijzigen.

r.officier

wrote:

> Je kunt de preview-software voor de Fritzbox 7340 hier vinden:
>
> ftp://preview:prev...@wizzard.avm.de

> De mediaserver doet het nu ook goed, evenalshttp://fritz.nas

Er staat alleen nog een update.txt op deze ftp server waarin staat
beschreven dat je de firmware kunt updaten met de Fritzbox zelf.
Betekent dat dat het geen beta firmware meer is?

Frank-Jan van Bemmelen

Dat denk ik niet.

Iemand anders geeft in een andere thread aan dat zijn fritzbox 7340
zelf een melding gaf dat er nieuwe firmware was.
Ik heb Firmware-Version 99.04.86-18550 en ik heb geen melding gehad
van een nieuwe firmware. Lijkt me ook niet logisch, want deze firmware
heb ik maar een paar dagen terug van die preview-site gehaald.

Het lijkt me dat de firmware pas echt volwassen is, als avm m op
ftp.avm.de heeft gezet.

dvt7777

On 1 nov, 23:16, Frank-Jan van Bemmelen <fvanbemme...@gmail.com>

Grappig genoeg is er inderdaad een nieuwere firmware. Te weten versie
99.04.86
Ik heb er zojuist opgezet, maar als Christian gelijk heeft, zal het
wel niet veel uithalen. Ondertussen een hele stapel logs naar AVM
support gestuurd, mijn wireless dondert er ongeveer 1x per uur uit
tegenwoordig. Ik ben benieuwd.

Vriendelijke groet,
Douwe

Frank-Jan van Bemmelen

Ja, met Firmware-Version 99.04.86-18550 was die 99.04.86 onvindbaar.

Daarom teruggezet naar 99.04.83 en opnieuw laten zoeken naar nieuwe
firmware.

Deze keer werd die 99.04.86 gevonden. Daar er niets meer achter staat,
lijkt het erop dat dit de definitieve versie is. Wat wel vreemd is,
gezien de knoert van een fout op Home Network - Network - Network
Settings - IP Addresses, waar 1 grote lijst met foutmeldingen te zien
is.....

dool

On 1 nov, 12:31, Frank-Jan van Bemmelen <fvanbemme...@gmail.com>

> [...]
> zou de foutmelding ook kunnen melden aan AVM.
>
> Ook zou je via Telnet (onveilig) de instellingen kunnen wijzigen.

Bedankt voor de tip, Frank-Jan. Ik heb dit ook overwogen, maar de
helpdesk van xs4all had uitdrukkelijk aangeraden na de update naar
xx-18550 de fabrieksinstellingen te herstellen. Tja, dan kom je dus in
een eindeloze lus :-)

dool

On 2 nov, 13:19, Frank-Jan van Bemmelen <fvanbemme...@gmail.com>

Oh ja, mijn fritz vind ook de update niet naar de definitieve (?)
versie 99.0486. Ik wilde net een oude versie terugzetten om zo alsnog
bij de update te komen, maar nu ik lees dat de network settings nog
steeds verminkt zijn, lijkt dat niet zo zinvol. Toch maar proberen,
met herstel van fabrieksinstellingen. Wie weet...

dool

Update: firmware teruggezet van 99.04.86-18550 naar 99.04.85-18221.
Netwerkinstellingen aangepast (DHCP uitschakelen) want in die versie
doet de pagina het nog wel. Daarna met de updatefunctie van de
Fritzbox firmware 90.04.86 geïnstalleerd. Die werd nu wel gevonden,
wat met bètaversie 99.04.86-18550 dus niet lukte (oorzaak wellicht
hoger versienummer?). Inderdaad werkt met die firmware de pagina voor
netwerkinstellingen ook niet, maar de oude instellingen zijn na de
update behouden. Ben nu wel benieuwd hoe het WLAN-deel zich houdt,
want daar was het dus allemaal om begonnen.

Frank-Jan van Bemmelen

Het was natuurlijk ook met een import van een eerdere export van de
settings gelukt :). Maar ach, meerdere wegen leiden naar Rome.

dool

On 3 nov, 01:46, Frank-Jan van Bemmelen <fvanbemme...@gmail.com>

@Frank-Jan: het exportbestand gaf een fout toen ik het probeerde terug
te zetten (dat is toch dezelfde procedure als een update uit lokaal
bestand?)

@All: nog een fout in de 'definitieve' versie 99.04.86: datum- en
tijdvermelding in de telefoonoproepenlijst. (Internettelefonie met
DECT).
Hoewel de systeemtijd klopt en ook het systeemlog de goede datum en
tijd vermeld voor gebeurtenissen, vinden al mijn telefoongesprekken
plaats op 1 juli 2005, ongeveer 4 uur later dan de huidige tijd.
Kunnen anderen deze fout bevestigen?

Groeten,
Dool

turver

On 2010-09-29 14:37:05 +0200, Christian van Barneveld said:

> [...]
>
> Als de stappen hieronder niet helpen (en de meeste zal je al geprobeerd
> hebben) moet je op de mail replyen. Zie hier de mail:

Ik ga nu toch ook maar bellen met AVM, want het probleem is bij mij
teruggekeerd (voor zover het al is weg geweest). Ik begin zo
langzamerhand te hopen dat het bij mij een hardware failure is...

turver

Sloos

Ik heb de update geinstalleerd. Mooi maar drama! Wifi super traag!
Dus oude fritsbox 7140 weer teruggezet en alles werkt weer vlekkeloos.
Naar de schredder met dis 7340!
Gr,
Fabian

Kevin Moens

sinds ik van XS4ALL deze 7340 modem kreeg, heb ik ook deze hardnekkige
WLAN-problemen. Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben, al
probeerden ze me wel dat gevoel te geven tijdens de vele telefoontje
die ik de afgelopen maanden met de XS4ALL helpdesk gepleegd heb.
Na aandringen heb ik zelfs een andere 7340 opgestuurd gekregen, maar
ook deze geeft dezelfde proberen.
Gisteren de nieuwe firmware geladen, maar zonder resultaat.

Is er al een officiële reactie van XS4ALL?

Dezelfd discussie op andere fora:

TROS Radar: http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=68&t=85724
XS4ALL forum: http://xs4all.gebruikers.eu/forum/viewthread.php?thread_id=114

servie

Gisteren de wireless kanalen 'vast' gezet, dus geen autochannel. Eens
kijken wat dat brengt. Nu al 1 dag zonder wlan storing....

Kevin Moens

On 7 nov, 09:58, servie <servie.jans...@gmail.com> wrote:

> Gisteren de wireless kanalen 'vast' gezet, dus geen autochannel. Eens
> kijken wat dat brengt. Nu al 1 dag zonder wlan storing....

Heb ik ook al geprobeerd, maar dat veranderde niets aan de WLAN-
storingen.
Ik heb nu zelfs het idee dat het met de nieuwe firmware alleen nog
maar erger is geworden.
Gisteren tot 3x toe de WLAN moeten herstarten tijdens het bekijken van
een reportage van 50 minuten op Uitzending Gemist.
Dat is toch niet normaal??

Christian van Barneveld

"Kevin Moens" <kevin...@gmail.com> wrote in message

Het leek zo mooi met mijn omgeruilde 7340, al 2 weken lang geen
onderbrekende WLAN meer. Het leek dus aan de oude modem te liggen...tot
afgelopen donderdag: geen connectie meer op mijn laptop! Het zal toch niet?!
Ik hoorde mijn Sqeezebox internet radio ook al uitvallen dus ik was er al
bang voor. Ik hield me maar even voor dat het een "incident" betrof. Maar
vanaf donderdag gebeurt het weer dagelijks en het lijkt alleen maar weer
meer te worden!!! De 7340 is dus gewoon een tikkende tijdbom die een
lifecycle heeft van ongeveer 2 weken, dan gaat hij raar doen...

Ik ben er even klaar mee Hij gaat terug naar XS4all, ze mogen mijn
verbinding weer omzetten naar ADSL en ik ga eens even verder kijken. Jammer
na zoveel jaar tevreden klant, maar ik heb gewoon stabiel internet nodig.
Een goede modem is daar onderdeel van en schijnbaar kan XS4all dat niet meer
bieden.

dool

On 6 nov, 13:57, Kevin Moens <kevinmo...@gmail.com> wrote:

Misschien toch wat goed nieuws tussen alle misère: WLAN werkt met de
nieuwe firmware 99.04.86 nu een aantal dagen zonder haperingen en
zelfs mijn klapperende lijn is weer kalm en stabiel. Volgens de
helpdesk werd het klapperen veroorzaakt door de plaats van het modem
t.o.v. het ISRA-punt, wat een begrijpelijke reactie is, want die is
bij mij niet optimaal. Maar aangezien dat al jaren geen problemen
geeft en het klapperen is begonnen bij het plaatsen van de 7340, en
ook dat probleem met de nieuwe firmware is opgelost, zegt mijn
lekenverstand dat er toch een verband moet zijn.
Wat vooralsnog blijft zijn de fouten op de pagina voor de
netwerkinstellingen (IP-adres Fritzbox/DHCP) en de foute datums in de
telefoonoproepenlijst.

Groeten,
Dool

JoopG

On 25-10-10 15:07, JoopG wrote:

> [...]
> beiden fout, ik heb Annex-A en de problemen met de 7340 , niet met de
> 7170. Dus maar weer eens contact met beide helpdesken. Zucht.

Kleine update: firmware 86 upgrade uitgevoerd, geen resultaat, eerder
het omgekeerde, nog meer disconnects. Toen maar ten einde raad nieuw
modem besteld en het "oude" geretourneerd, maar helaas helpt ook niet.

Ben hier wel langzamerhand doodziek van, want het betekent gewoon dat ik
niet meer normaal wifi/wlan in huis kan gebruiken, terwijl ik nooit last
heb gehad.

Wat ik nog zou willen proberen is dhcp uitzitten, maar kan dat via de
web interface in ieder geval niet vinden. Kan dat alleen via telnet
sessie? en zo ja hoe? Als iemand dat weet, dan graag tips.

--
Joop

JoopG

hmm, dat dhcp uitzetten toch al snel gevonden, dus laat dat maar.

--
Joop

Kevin Moens

On 7 nov, 19:37, "Christian van Barneveld" <cvbar...@xs4all.nl> wrote:

> [...]
> Een goede modem is daar onderdeel van en schijnbaar kan XS4all dat niet meer

Ik heb nog de oude modem liggen, kan ik deze niet alleen voor het WLAN
gebruiken? (dus via netwerkkabel aansluiten op de 7340).

weet iemand of en hoe dat werkt?

Kevin Moens

Tot er een oplossing is gevonden gebruik ik nu de WLAN van de 7170
voor mn draadloze apparaten. De snelheid ligt dan wel lager, het is
tenminste stabiel.
Mn iMac heb ik via de LAN aan de 7340 verbonden.

servie

On 7 nov, 09:58, servie <servie.jans...@gmail.com> wrote:

Inmiddels al drie dagen zonder wlan storing. Firmware 99.04.86, en
kanaal vastgezet op 3. Lijkt te helpen dus. Ik hoop dat het zo blijft.

turver

Ik heb de 99.04.86 afgelopen maandag ge�nstalleerd en tot nu toe
(afkloppen...) geen WLAN storingen meer gehad. Hoera!

Zelf doe ik niet aan wijzigen van IP-adressen, dus van die evt
problemen i.c.m. deze firmware kan ik niet meepraten.

turver

Ralf van der Enden

Ik heb het modem gerest naar Factory defaults, alle instellingen er
weer ingezet, maar WLAN klapt er nog steeds uit.

Op het Overview scherm is me ook opgevallen dat er een melding staat
dat er een niet-standaard firmware of configuratie geladen zou zijn.

De melding is: changes not supported by manufacturer: Additional
information.
Firmware 99.04.86

Er is geen nieuwere update beschikbaar.

Ben ik de enige die deze melding ziet ?

Heb de boel ook bij AVM support aangemeld, maar ze zijn niet heel snel
met reageren.

Iemand anders betere ervaringen ?

JoopG

Ze zijn met mij in ieder geval in het stadium beland van het analyseren
van log files - te genereren via http://fritz.box/html/support.html -,
maar het gaat inderdaad heel traag. Eerste log files zaterdag gemaild en
alleen nogf formele reacties gehad " ze zijn bezig "

--
Joop

Ralf van der Enden

Ik had telnet een keer geactiveerd via de telefoon, en daarna is die
melding op het Overview scherm verschenen. Gelukkig is er via Google
een manier te vinden om die melding weer te laten verdwijnen, want AVM
wilde niets meer doen totdat er weer een "officiële firmware" op het
modem stond. Laat dat nou al het geval geweest zijn.

Anyway...

Nu wederom logs en screenshots gestuurd, dus het wachten is weer
begonnen.

Channel vastzetten op 3 helpt trouwens niets.

dvt7777

On 19 nov, 10:50, Ralf van der Enden <ralf.vanderen...@gmail.com>
wrote:

Ik wil niemand teleurstellen, maar ik heb al enige malen log files
opgestuurd, en dan komen ze met het verzoek om alle drivers van alle
apparaten nog een keer naar het laatste level te brengen. Vervolgens
klapt de verbinding dan weer weg en stuur je weer een log file op, met
het verzoek aub snel te reageren omdat je het spuugzat bent, en dan
zit je weer een week op antwoord te wachten. Misschien moeten we maar
een klacht bij XS4ALL gaan indienen, want dit lijkt nergens op. Iemand
toevallig ervaring met de DrayTek Vigor 2710VDn ADSL2/2+ Modem/Router
POTS? (192 euro bij Informatique). Deze heeft welliswaar slechts een
100Mb switch erin zitten, maar is verder qua functionaliteit zo te
zien redelijk identiek en Draytek schijnt een goede naam te hebben. Ik
kan me niet voorstellen dat dat voor de Fritz!box geldt. Komt dat ding
toevallig uit Oostenrijk?

Vr gr Douwe

Jos

On 2010-11-01 09:45:08 +0100, Ralf van der Enden said:

>>> pijnloos. Geen factory reset nodig. De fritzbox behoud gewoon z'n

> Helaas. Gisteren was het probleem weer terug. Nu toch maar eens
> aangemeld bij AVM support. Wordt er een beetje moe van.

Hier ook nog steeds problemen. Vreemde is dat het na de laatste
firmware update een tweetal weken goed gegaan is. Nu sinds een paar
dagen is het probleem weer terug (???). Een paar maal per dag de WLAN
knop gebruiken dus. Modem een tijdje uitzetten en daarna weer gebruiken
heeft geen resultaat. Jammer hoor, mooi modem... niet stabiel.

JoopG

Vandaag reactie van Support gehad: voorlopig geen oplossing, mogelijk
nieuwe firmware upgrade, maar daar valt nu nog niets over te zeggen.

--
Joop

Sangha Lung

Voor wat 't waard is.... Voor 6 tientjes klaar.

Mijn vermoeden is een verrotte chipset of een bug in de firmware.
Afwachten dus tot XS met lovende berichten komt. Tot die tijd mogen ze
mij geen nieuw modem van hetzelfde sturen...

Ik heb het opgelost door een BELKIN wireless router (surf+share) van
60 tientjes bij de Dixxxons te regelen. Ok, toegegeven het zal
ongetwijfeld niet deze keuze zijn van de meeste onder ons maar ik
probeer het ff uit te zingen zonder honderden frustrerende berichten
te lezen en geen stap te vorderen in het proces mijn geduld niet
volledig te verliezen met Fritz....

Deze BELKIN kun je instellen als ACCES POINT ONLY. Geef dat ding dan
een ip-address van 192.168.178.254. Ga zeker niet klooien met port-
forwarding, we gaan voor de snelle oplossing.
De Belkin gaat op UTP poort 1 van de FRITZ. Schakel WIFI en desgewenst
DECT op je FRITZ UIT. Stel nog even het WIFI in op de BELKIN (SSID,
Code, etc)

10 minuten werk en ik heb weer Wifi van al mijn meuk. Als je een
service (webserver, homesys, game crap etc) heb runnen dan stel je
port forwarding gewoon in op de FRITZ naar de juiste service machine
toe. Alle apparaten zitten in het 192.168.178.xxx bereik maar ik zou
de machines benoemen in de clientlist van de FRITZ.

De USB drive heb ik op de BELKIN geprikt en wordt goed opgepakt door
alle WiFi en bedrade apparaten (Max 5 UTP aansluitingen).
Waarschijnlijk werkt de NAS ook goed wanneer je die op de FRITZ
aansluit.

Haarlemmer olie of water bij de wijn?
Namaste! :)

On Oct 25, 7:21 pm, "Miquel van Smoorenburg"
<mik...@xs4all.nederland.invalid> wrote:

> Nee dat zal niet werken, maar ik hou je niet tegen om het
> te proberen :)
>
> Mike.

JoopG

En ik heb het 7170 modem weer terug gezet. Nooit problemen mee gehad.
Wel erg jammer van de extra mogelijkheden van de 7340.

--
Joop

Sangha Lung

Gelijk heb je Joop! Dat oude dingetje pruttelde toch 't best!

In de eerste instantie had ik ook de 7110 er weer tussen gehangen maar
door de aanschaf van het plus pakket was het UMTS mobiele netwerk en
telefonie niet te koppelen aan het 'oude' modem.
Ook had de USB drive wat problemen met de 7110 dus was die uitwijk
naar een extra router een redelijk betaalbare oplossing om het WLAN te
gebruiken en de extra mogelijkheden van het 7340 bakje.

Afijn, En nu maar hopen dat AVM snel de bugs er uit-vlooit en de
update snel online gooit....

Groet,
Marcel

Miquel van Smoorenburg

In article <cd17c70a-1679-41ba...@j18g2000yqd.googlegroups.com>,

Sangha Lung <marcel....@gmail.com> wrote:

> [...]
>naar een extra router een redelijk betaalbare oplossing om het WLAN te
>gebruiken en de extra mogelijkheden van het 7340 bakje.

Tip: je kan de 7170 ook als wireless access point gebruiken.

Zet alle functionaliteit uit zoals telefonie, DHCP (vooral dat!), etc,
geef hem een ander IP adres (bv 192.168.178.253 ofzo) en koppel
een LAN poort van de 7170 aan een LAN poort van de 7340. Mogelijk
heb je een cross-cable nodig, ik weet niet of auto-mdi werkt.

Mike.

Rob

Miquel van Smoorenburg <mik...@xs4all.nederland.invalid> wrote:
> Mogelijk
> heb je een cross-cable nodig, ik weet niet of auto-mdi werkt.

Ik weet zeker dat auto-mdi niet werkt in een 7170.
(van de week nog tegenaan gelopen)

JoopG

Ik ben gisteren een par uur bezig geweest om de 7170 als repeater (met
Wds) aan de praat te krijgen, niet gelukt, ga het nu eens op jouw manier
proberen.

Vreemde was wel dat als ik uitsluitend via een LAN kabel met de 7170
connecte, ik toch op de 7340 terecht kwam, als ide 2 met een lan kabel
waren verbonden en ik het ip adres nog niet had aangepast. Of is dat
auto-mdi :-) (lekenvraag)

--
Joop

Paul Freedman

Hallo allemaal,

ik kwam hier toevallig terecht omdat ik een andere issue heb met de
7340, maar ik kan het volgende vertellen:

Ik ben zelf installateur voor XS4All, en ik installeer zeer veel 7340
boxen. Nu moet ik zeggen dat ik nog nooit een box ben tegengekomen die
problemen had met de Wifi. In de gevallen datik de klant draadloos
moest verbinden ging dat vlekkeloos.Zowel met de .83 als de
(gloed)nieuwe .86 firmware.

Ik adviseer, indien dit nog niet is gedaan, om even een andere wifi
adapter aan te sluiten en te kijken of je dan wel verbinding kan
krijgen. Lukt dit, dan is de kans groot dat je oorspronkelijk wifi
adapter niet overweg kan met de 7340, of dat de instellingen onjuist
worden overgenomen (WPA of WPA2, TKIP of AES). Probeer de instellingen
eens handmatig op WPA/TKIP te zetten of er dan wel verbinding gemaakt
wordt. Lukt dit nog niet, maar met een andere adapter wel, hou het dan
bij die andere adapter.

Lukt het met 2 of meer verschillende adapters niet, bel dan de XS4All
helpdesk en leg uit dat je het met meerdere verschillende adapters
geprobeerd hebt. Kans is dan groot dat ze je een vervangende box
sturen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Overigens is mijn issue dat de Ingebouwde NAS erg traag lijkt. Wie van
jullie weet hier misschien meer over?

Sangha Lung

Ik heb het met meerdere adapters (voor zover de apparaten daar de
mogelijkheden voor boden) uitgeprobeerd en de connectie was in de
eerste instantie goed en snel tot er binnen een paar uur een
authenticatie probleem manifesteerde en alle Wifi apparaten er uit
gingen. Het lijkt met dan sterk te noemen dat het aan de adapters zou
liggen. Wifi op de box en in sommige gevallen de box zelf moest dan
gereset worden. Ook de krakkemikkige error dump van de netwerk
settings (zowel met de geleverde firmware als de laatste versie van de
fabrikant) doen mij vermoeden dat er iets serieus mis is met de box.

Voor wat betreft de NAS is het idd traag te noemen. Zelfs met een
kabelverbinding is het ding soms niet in staat tijdig audio en video
te leveren waardoor zeer hinderlijke dropouts ontstaan.
Uiteindelijk is het nu 'gewoon' een modem geworden met een Belkin
router voor het Wifi en de NAS. Erg jammer, Ik was heel blij met de
box. Een box in de zak zeg maar....

turver

Voor de duidelijkheid: het probleem is niet dat Wifi "het niet doet",
maar dat de clients op willekeurige momenten niet meer kunnen
authenticeren bij de Fritz!Box. Dat jij geen problemen ervaart bij de
installatie, begrijp ik wel. De eerste dagen / weken is er geen
probleem, daarna ineens weer wel.

Ja mensen, ook bij mij treedt het probleem weer op sinds een paar
dagen. En altijd na acht uur 's avonds, dus bellen met de helpdesk is
er dan niet meer bij.

Ik heb hier gewoon een paar laptops en smartphones, en het gebeurt bij
alle apparaten. Het ligt dus NIET aan een rotte adapter o.i.d.

Ik zou het wel fijn vinden als XS4ALL zich hier eens wat actiever in
gaat opstellen. Of gebeurt dat alleen als er veel mensen gaan bellen?

Grommende groet, turver

It is loading more messages.