A Basic programozás alapjai - Casio fx-4500P

192 megtekintés
Ugrás az első olvasatlan üzenetre

Sanyi

olvasatlan,
2010. nov. 24. 0:23:112010. 11. 24.
– számológép
Ezt a topikot azért nyitottam, hogy Ext-nek (és mindenkinek, aki most
ismerkedik a programozással) segíthessünk abban, hogy hogyan kezdje el
a számológépét programozni.

Én annak idején (a 90-es évek közepén) könyvtárakba jártam, ott volt
(és tán még most is van) sok, a 80-as évekből származó, a programozás
alapjaival és a Basic-kel foglalkozó könyv. Volt egy olyan sorozat is,
hogy "Bevezetés a Basic nyelvjárásaiba", és abban több retro
számítógép, zsebszámítógép programozási nyelvéről is szó esett. Még
most, a netkorszakban is javaslom a könyvtárazást, lehet jó könyvekre
bukkanni a témában.

Másrészt a 4500P útmutatójában is jó lehet a programozással
kapcsolatos fejezet (még annyira nem néztem bele, csak a
példaprogramokat futottam át), és érdemes kipróbálni, beírni a gépbe
az említett példaprogramokat, az sokat segíthet a megértésben.

Sanyi

olvasatlan,
2010. nov. 24. 1:29:132010. 11. 24.
– számológép
Egy nagyon-nagyon jó könyv annak, aki ismerkedik a programozással,
mindenképpen ajánlom:
Lőcs Gyula - A Basic és a Kíváncsi (1986)
300 Ft-os és 600 Ft-os példányok is vannak:
http://www.antikvarium.hu/ant/book.php?konyv-cim=a-basic-es-a-kivancsi&ID=138905
Régen én is olvasgattam, sok minden megtanulható belőle.

És ilyen is van:
"Ismerd meg a Basic nyelvjárásait - HT-1080Z, ABC80, Sinclair ZX81"
1984-es kiadás, 300 Ft
http://www.antikvarium.hu/ant/book.php?konyv-cim=ismerd-meg-a-basic-nyelvjarasait&ID=284168

Sanyi

olvasatlan,
2010. nov. 24. 1:31:482010. 11. 24.
– számológép
Ja, az előző a Basic és a Kíváncsi feladatgyűjtemény volt, de kapható
a tankönyv is:
http://www.antikvarium.hu/ant/book.php?konyv-cim=a-basic-es-a-kivancsi&ID=200320

És még több Basic és programozás témájú könyv:
http://www.antikvarium.hu/ant/find2.php?ujlekerdezes=yes&kulcsszo=basic&func=gyorscim
http://www.antikvarium.hu/ant/find2.php?ujlekerdezes=yes&kulcsszo=programoz%E1s&func=gyorscim

On nov. 24, 07:29, Sanyi <cs...@freemail.hu> wrote:
> [...]
>
> És ilyen is van:
> "Ismerd meg a Basic nyelvjárásait - HT-1080Z, ABC80, Sinclair ZX81"

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 24. 2:22:502010. 11. 24.
– számológép
>"Ismerd meg a Basic nyelvjárásait - HT-1080Z, ABC80, Sinclair ZX81"
>1984-es kiadás, 300 Ft

Ebből a sorozatból nekem is megvan egy pár könyvem, többek között a
fenti is.

A sorozat alapműve Donald Alock: Ismerd meg a Basic nyelvet. Kezdőknek
mindenképpen ajánlott.
http://www.antikvarium.hu/ant/book.php?konyv-cim=ismerd-meg-a-basic-nyelvet&ID=386609

A nyelvjárásokat tárgyaló könyvek közül többek között létezik még:
ZX Spectrum, TI-99/4A, Proper-16A
http://www.antikvarium.hu/ant/book.php?konyv-cim=ismerd-meg-a-basic-nyelvjarasait&ID=159992

Commodore 64, Commodore VIC 20 Sharp PC-1500
http://www.antikvarium.hu/ant/book.php?konyv-cim=ismerd-meg-a-basic-nyelvjarasait&ID=113099

Commodore 16, +4, 128, Videoton TV Computer
http://www.antikvarium.hu/ant/book.php?konyv-cim=ismerd-meg-a-basic-nyelvjarasait&ID=182247

ext

olvasatlan,
2010. nov. 24. 2:26:432010. 11. 24.
– számológép
Sanyi, a 4500P milyen programozási nyelv?
Gondolom nem Basic,csak olyan az alapokra épül?
Akkor érdemes kibogarászni az utasítás készletét, ugye?
Ettől függetlenül elolvasom az ajánlott könyveidet, érdekel.

On nov. 24, 07:31, Sanyi <cs...@freemail.hu> wrote:
> Ja, az előző a Basic és a Kíváncsi feladatgyűjtemény volt, de kapható
> a tankönyv is:http://www.antikvarium.hu/ant/book.php?konyv-cim=a-basic-es-a-kivancs...
>
> És még több Basic és programozás témájú könyv:http://www.antikvarium.hu/ant/find2.php?ujlekerdezes=yes&kulcsszo=bas...http://www.antikvarium.hu/ant/find2.php?ujlekerdezes=yes&kulcsszo=pro...

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 24. 2:33:202010. 11. 24.
– számológép
Gyerekek nem ez a pdf a használati utasítás? Mert hogy 4500P van
ráírva. Tolosa tette fel ezt a linket régebben.
http://www.usersmanualguide.com/manuals/casio/FX-4500P.pdf

2010. nov. 24. 2:38:182010. 11. 24.
– számológép
De :) Már többször körbejárt..

On nov. 24, 08:33, Pipás <pipa...@gmail.com> wrote:
> Gyerekek nem ez a pdf a használati utasítás? Mert hogy 4500P van
> [...]

2010. nov. 24. 2:42:032010. 11. 24.
– számológép
Ok. Csak úgy megörültem neki. :-)

ext

olvasatlan,
2010. nov. 24. 2:46:242010. 11. 24.
– számológép
De azért köszi...:)))

Sanyi

olvasatlan,
2010. nov. 24. 3:34:302010. 11. 24.
– számológép
"Sanyi, a 4500P milyen programozási nyelv?
Gondolom nem Basic,csak olyan az alapokra épül?"

Alapvetően Basic, igen, illetve annyival egészítette ki Dexter a
dolgot még vmelyik másik topikban, hogy formula-programozási elemeket
is tartalmaz (és ezt olvastam aztán egy fórumon is valahol).
Szóval lényegében Basic.
A teljes, becsületes neve pedig az lehetne a programozási nyelvének,
hogy "Casio 4500P Basic", mivel minden gépnek, típusnak egy kicsit más
és más a nyelve (egészen más - legalábbis "helyesírásilag",
szintaktikailag) egy HP, egy TI, egy Casio vagy egy Sharp gép nyelve,
más volt a Commodore 64 Basic-je, stb, stb). És gyártón belül is
vannak különbségek, fejlődések, stb., tehát más a Casio 4500P, az
FX-7400G és a ClassPad programozása.

De a különbségek ellenére azért hasonlítanak is persze, szerintem ha
valaki az egyiken megtanul programozni, nagyon könnyű utána áttérni
egy másikra. A lényeg a programozási alapok, a szemlélet, stb.
elsajátítása, megértése.

Sanyi

olvasatlan,
2010. nov. 24. 3:42:442010. 11. 24.
– számológép
Ja bocs, úgy olvastam, hogy azt írtad, "gondolom Basic", közben meg
azt, hogy "gondolom nem Basic" :)
Szóval szerintem a Basic-hez áll a legközelebb, de szinte ahány típus,
annyi Basic "nyelvjárás".

Sanyi

olvasatlan,
2010. nov. 24. 4:47:072010. 11. 24.
– számológép
Egy példaprogram, ami segíthet a megértésben:
(remélem jól írtam, az rskey.org-on látható kód alapján dolgoztam:
http://www.rskey.org/detail.asp?manufacturer=Casio&model=fx-4500P )
Hogy pontosan hogy kell beírni a kódot, azt sajnos nem tudom... de az
útmutató biztosan elmagyarázza.

A lényeg: a beírt számról kiírja, hogy az nulla, vagy negatív, vagy
pozitív.

F1 L1 X=Ans
F1 L2 X>0=>Goto P
F1 L3 X<0=>Goto N
F1 L4 "NULLA" (kis háromszög szimbólum)
F1 L5 Goto END
F1 L6 Lbl P
F1 L7 "POZITIV"
F1 L8 Goto END
F1 L9 Lbl N
F1 L10 "NEGATIV"
F1 L11 Lbl END

ext

olvasatlan,
2010. nov. 24. 5:55:292010. 11. 24.
– számológép
Beírtam a programot. A kis háromszög teli vagy üres? Az F1 L1-ben a 0
után az " ebből következik" jel?

Sanyi

olvasatlan,
2010. nov. 24. 6:03:212010. 11. 24.
– számológép
Teli háromszög, ha minden igaz.
L2-re gondolsz? ;)
Igen, L2-nél és L3-nál a => az "abból következik" jel, illetve nem is
annyira abból következik, helyesebb úgy, hogy "ha ez igaz, akkor..."
Tehát megnézi azt, ami a bal oldalán (a sor elején) van, és ha igaz,
akkor végrehajtja az utána következő utasítást.
A Goto-k ugrások, tehát az adott helyre, Lbl-re ugrik.

ext

olvasatlan,
2010. nov. 24. 6:12:292010. 11. 24.
– számológép
Oks. Csak elfogadtatni nem tudom hogyan kell. Bírtam mindent,és nem
alkalmazza. Most azt bogarászom...:)

Sanyi

olvasatlan,
2010. nov. 24. 6:17:312010. 11. 24.
– számológép
Na igen, az is kulcskérdés :)
Azt hiszem, menteni tán automatikusan menti (legalábbis pl. a 7400G
automatikusan ment mindent).
Kérdés, hogy a kész programot elindítani, "futtatni" hogyan kell, de
biztosan kitér rá az útmutató.

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 24. 6:53:432010. 11. 24.
– számológép
Bocs h. közbekotyogok:

1. Programnév beírása: MODE EXP
Filename? kérdésre: SHIFT ALPHA PRG1 EXE például.

2. Program beírásához nyomd a fel vagy le nyilat.
3. Minden beírt sor után EXE.
4. Kilépés programírásból: MODE EXP
5. Program futtatása: FILE, keresd meg a program nevét és akkor
EXE. :-)

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 24. 6:58:172010. 11. 24.
– számológép
Illetve olyat is ír hogy SHIFT prnév EXE. (Pdf. 48. old: Program
execution)

ext

olvasatlan,
2010. nov. 24. 7:00:302010. 11. 24.
– számológép
Miután megkerestem,és EXE Syn ERRORT ír ki.
De lehet,hogy én írtam be valamit rosszul.
Teljesen törölnöm kellene mindent,majd újra beírni...

On nov. 24, 12:53, Pipás <pipa...@gmail.com> wrote:

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 24. 7:03:382010. 11. 24.
– számológép
Ja, syntax error. Valamit elgépeltél.Lehet javítani is. 50. old.
program editing.

Sanyi

olvasatlan,
2010. nov. 24. 7:07:412010. 11. 24.
– számológép
Köszi Pipás!
Az is lehet, hogy én írtam el vmit....
Ha kiírja a syntax error-t, akkor - azt hiszem - valamelyik nyíl
(kurzor) gombot lenyomva a hibás részre ugrik (legalábbis általában
így szokott lenni).

ext

olvasatlan,
2010. nov. 24. 7:23:342010. 11. 24.
– számológép
Most úgy tűnik működik részben, elindul a program, P? ír ki,annak adok
egy értéket,és ennyi... Nem ugrik tovább,az N értékét már nem
kérdezi..:)

ext

olvasatlan,
2010. nov. 24. 7:24:382010. 11. 24.
– számológép
A jobb nyíl nyomva tartásával oda ugrik a hibára.
Ász vagy Sanyi,ezt el is felejtettem.

On nov. 24, 13:07, Sanyi <cs...@freemail.hu> wrote:

Sanyi

olvasatlan,
2010. nov. 24. 7:30:402010. 11. 24.
– számológép
Á, nem vagyok én ász, csak sokat programozgattam régen a saját Casio-
imat ;)
Mi volt a hiba? ;)
Most már működik a program?

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 24. 7:34:422010. 11. 24.
– számológép
>Nem ugrik tovább,az N értékét már nem
>kérdezi..:)

Nem úgy van hogy minden adat (változó) bekéréséhez külön meg kell
nyomni az EXE gombot?

ext

olvasatlan,
2010. nov. 24. 7:36:242010. 11. 24.
– számológép
Úgy tűnik nekem,bár most látok ilyet elsőnek. Program név EXE után P?
Adtam neki értéket

ext

olvasatlan,
2010. nov. 24. 7:37:532010. 11. 24.
– számológép
Nyomom én
Csak a P?-et dobja be a felső sorba.
Egyszer bedobja, egyszer leveszi..
Az érték marad folyamatosan...

On nov. 24, 13:34, Pipás <pipa...@gmail.com> wrote:

ext

olvasatlan,
2010. nov. 24. 7:41:162010. 11. 24.
– számológép
Megtaláltam,amikor javítottam a parancsot,kihagytam a Goto-t egy
sorból..
De legalább önállóan nem dolgozik...
:) "Kibernetikus organizmus,élő szövet a fém vázon".:))))

On nov. 24, 13:34, Pipás <pipa...@gmail.com> wrote:

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 24. 7:45:592010. 11. 24.
– számológép
:-D
Menni fog az. Elmagyarázni mindig bonyolultabb mint megcsinálni. Meg
kell szoknod a gép kezelését.

ext

olvasatlan,
2010. nov. 24. 7:47:212010. 11. 24.
– számológép
Működik, mondjuk csak 1 pillanatra dobja be az írást,nem tartja meg...
De ügyes vagy
Kiírom magamnak az alap utasítás fordítást,amit eddig mondtál..
Goto,Lbl... Alapok:)))

On nov. 24, 13:07, Sanyi <cs...@freemail.hu> wrote:

Sanyi

olvasatlan,
2010. nov. 24. 7:49:332010. 11. 24.
– számológép
Igen, bele lehet jönni ;)
És most akkor már működik teljesen? Kiírja helyesen, hogy "NULLA",
"POZITÍV", stb.....?

(én lassan megyek, de további jó programozást mára ;)

Sanyi

olvasatlan,
2010. nov. 24. 7:52:272010. 11. 24.
– számológép
Ja igen, elírtam véletlenül.
A "POZITÍV" és "NEGATÍV" után is tegyél kis háromszög szimbólumot.
Ha minden igaz, akkor kiírva hagyja.
Vagy nézd meg, hogy van-e WAIT utasítás a pdf-ben.

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 24. 7:56:312010. 11. 24.
– számológép
Van benne pause parancs a117. oldalon.
Az üzenetet töröltük.

ext

olvasatlan,
2010. nov. 24. 8:20:202010. 11. 24.
– számológép
Mind a négy sort be kell írni a PAUSE-nél?

ext

olvasatlan,
2010. nov. 24. 8:45:012010. 11. 24.
– számológép
Már működik,bár valamiért csak a pozitív feliratot rakja ki..
A kis háromszög kellett neki,hogy kint tartsa a feliratot...
Átnézem újra:)

On nov. 24, 13:56, Pipás <pipa...@gmail.com> wrote:

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 24. 9:09:542010. 11. 24.
– számológép
A Pause egy olyan utasítás ami úgy nézem max. 4.5 másodpercig
szünetelteti a program futását.
Formája: Pause n, ahol n helyére 0 és 9 közötti értéket írhatsz be. A
9 lehet a 4.5 sec. 0-ra más gépeken általában gombnyomásig vár. Hogy
itt mit csinál rá, azt próbáld ki.

Vagyis csak ezt az egy sort kell beírni: Pause 0. (Például)

Habár úgy néz ki h. Neked most a kis háromszög kellett...:-)
Az üzenetet töröltük.

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 24. 9:22:072010. 11. 24.
– számológép
Itt a program még egyszer, és az is ahogy működik. Nézd meg nem
hagytál-e ki valamit. Meg azt is hogy az L2 sor X>0 és az L3 sor X<0
nincs-e elírva?

F1 L1 X=Ans <- Bekéri X változót.
F1 L2 X>0=>Goto P <- Ha X nagyobb nullánál, P címkére ugrik.
F1 L3 X<0=>Goto N <- Ha X kisebb nullánál, N címkére ugrik.
F1 L4 "NULLA" <- Egyébként meg kiírja hogy 0,
F1 L5 Goto END <- és az END címkére ugrik.
F1 L6 Lbl P <- P
F1 L7 "POZITIV"
F1 L8 Goto END
F1 L9 Lbl N <- N
F1 L10 "NEGATIV"
F1 L11 Lbl END <- END

ext

olvasatlan,
2010. nov. 24. 9:58:152010. 11. 24.
– számológép
Valamiért csak a pozitívot írja ki....
Műveleti eredménynél is ki kell írnia?
Vagy valamit nagyon nem jól csinálok?
Pedig így van beírva minden sor.

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 24. 10:09:272010. 11. 24.
– számológép
Szerintem be kell írni egy + vagy - számot vagy 0-t a kijelzőre, aztán
meg kell futtatni a programot. Így csinálod?

ext

olvasatlan,
2010. nov. 24. 10:20:212010. 11. 24.
– számológép
Igen. Érdekes, mert csak a pozitívot írja ki.
Ugyanúgy csinálom..:)
Na ez ma rejtvény.
Az üzenetet töröltük.

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 24. 10:28:032010. 11. 24.
– számológép

Ezek a gépek agyon tudják adni az értetlent. Mindent szó szerint
vesznek.:-) Nem azt csinálják amit szeretnél, hanem azt amit konkrétan
mondasz nekik. :-D
Tutti hogy valamit nem jól írtál. Na majd Sanyi kisegít, Ő van otthon
a Casio-ban.

tolosa

olvasatlan,
2010. nov. 24. 10:54:022010. 11. 24.
– számológép
A 3. sorban a relációjel (<) biztosan jó irányba mutat?

> - Idézett szöveg megjelenítése -

tolosa

olvasatlan,
2010. nov. 24. 10:56:522010. 11. 24.
– számológép
Teszteld le úgy, hogy az első sort: F1 L1 X=Ans
kicseréled erre: F1 L1 X=-5

tolosa

olvasatlan,
2010. nov. 24. 11:08:412010. 11. 24.
– számológép
Pipás: nézegetem a kézikönyvet, de nem találom az input utasítást. Mi
felel meg ennek ezen a gépen? lehet, hogy ez a forma: A?
Szóval a kérdőjellel vár aprogram, hogy értéket adj "A"-nak?

ext

olvasatlan,
2010. nov. 24. 11:25:062010. 11. 24.
– számológép
Kipróbáltam,nem jó. csak a pozitív szöveget írja.
Ha 0 írok,nem írja ki,sem a negatív számoknál...
Érdekes..

tolosa

olvasatlan,
2010. nov. 24. 11:25:192010. 11. 24.
– számológép
Aha!

Nem a kérdőjel az input, Hanem a következő:

Pl. ha input A lesz a feladat, akkor:

{A}
..és bekéri A értékét így:
A?

Legalábbis, ha jól látom kézikönyvben és jól is értelmezem.

On nov. 24, 17:08, tolosa <tol...@freemail.hu> wrote:

tolosa

olvasatlan,
2010. nov. 24. 11:27:112010. 11. 24.
– számológép
És az a bizonyos relációjel /kacsacsőr/a harmadik sorban jó irányba
néz?
/2. sorban balfele, harmadikban jobbfele tátott száj/

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 24. 11:31:132010. 11. 24.
– számológép
A pdf 61. (könyv 118.) oldalán ír az Inputról. Én úgy értelmezem hogy
ha simán beírsz egy képletet:

V= S/T

Akkor futtatásnál ezt kiírja és automatikusan (tájékoztatás nélkül:-)
bekéri az S és T értékét.
De ha pl. T-t kapcsod zárójelbe teszed egy külön sorba, akkor így kéri
be: T ?
(Vagy nem.:-)
Közben látom h. már te is rájöttél. :-)

On nov. 24, 17:08, tolosa <tol...@freemail.hu> wrote:

tolosa

olvasatlan,
2010. nov. 24. 11:47:022010. 11. 24.
– számológép
Nem teljesen világos előttem, de a feltételvizsgálatoknál dumál erről
az "ending code"-ról, mint szükséges valamiről. /nem találom a
karakterkészletemben, de egy üres derékszögű háromszög/
Kézikönyv, 112. oldal.

Dexter

olvasatlan,
2010. nov. 24. 11:53:052010. 11. 24.
– számológép
A program futtatásakor minden változót definiálatlanná tesz, de a
tartalmát nem törli.

A változóra való első hivatkozáskor autómatikusan inputban bekéri az
értékét. Onnantól kezdve már definiáltá válik és nem kéri be újra.

A példa-program így nézne ki:
A "\" a balra dőlő üres háromszöget reprezentálja [2ndF] [√]. Ez, ha
ragaszkodunk a BASIC-hez, az ELSE.

Lbl 0
{X} próbáld ki ezen sor nélkül is
X"SZAM"
X>0=>Goto P
\X<0=>Goto N
\"NULLA"
Pause 3
Goto 0
Lbl P
"POZITIV"
Pause 3
Goto 0
Lbl N
"NEGATIV"
Pause 3
Goto 0

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 24. 12:16:202010. 11. 24.
– számológép
Dexter!
Most függetlenül a kapcsos zárójeltől, programnak ELSE nélkül is
futnia kéne, nem? Ezt csak azért raktad bele hogy Tolosának meg tudd
magyarázni, ugye? (Már teljesen be vagyok csavarodva ezektől a Casio
karakterektől:-)

tolosa

olvasatlan,
2010. nov. 24. 12:21:562010. 11. 24.
– számológép
Hát igen,mert klasszikus BASIC értelmezésben egy feltételvizsgálatnak -
alapesetben-úgy kellene működni, hogy:
Ha IGAZ a feltétel, akkor a vizsgálat után következő utasításon
folytatja,
Ha HAMIS a feltétel, akkor a következőt átugorja és az utána
következőre ugrik.

ELSE nélkül is.

Dexter

olvasatlan,
2010. nov. 24. 12:21:572010. 11. 24.
– számológép
Nem, e nélkül nem lesz jó. A feltétel "igaz" ága addig tart, míg egy
ilyen "utasítás"-ra nem fut. Tkp. nem "ELSE", hanem a Tolosa által
említett "ending code". Ez egy ilyen kis faramuci gép, de nagyon lehet
szeretni.

tolosa

olvasatlan,
2010. nov. 24. 12:23:172010. 11. 24.
– számológép
Azért nekem sokkal szimpatikusabb az IF THEN ELSE szerkezet.

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 24. 12:23:522010. 11. 24.
– számológép
Ok, egyetértek, de akkor megvan a hiba hogy miért csak a pozitívot
írja ki. Nem fut rá a többi ágra. Eddig üres háromszögről nem volt
szó.

tolosa

olvasatlan,
2010. nov. 24. 12:24:542010. 11. 24.
– számológép
Dexter, a párja, a teli háromszög mit jelent ennél a gépnél?

On nov. 24, 18:21, Dexter <royaldex...@t-online.hu> wrote:

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 24. 12:30:412010. 11. 24.
– számológép
>Ez egy ilyen kis faramuci gép, de nagyon lehet
>szeretni.

Lehet azt szeretni mindegyiket, :-)

ext

olvasatlan,
2010. nov. 24. 12:32:342010. 11. 24.
– számológép
Na ez profi lett így! :)

Ha nem fárasztó, elmagyarázod - ha lehet- lépésről lépésre?
Mit miért? Szavakkal...

On nov. 24, 17:53, Dexter <royaldex...@t-online.hu> wrote:

Dexter

olvasatlan,
2010. nov. 24. 12:36:002010. 11. 24.
– számológép
"PRINT" ha BASIC-ül mondom, a kijelzőn megjelenik egy picike Disp
ikon, a program leáll, [EXE] -re vár. Ha nem numerikus értéket kell
kijeleztetni, inkább a Pause-ot szoktam használni helyette.

Dexter

olvasatlan,
2010. nov. 24. 12:46:572010. 11. 24.
– számológép
HI-LO játék

M”MERET"
Z=0:S=0
X=1+Int MRan#
Lbl 0
Z=Z+1
{S}
S”SZERINTED”
S<X=>”KICSI”
Pause 3
Goto 0
\S>X=>”NAGY”
Pause 3
Goto 0
\”TELIBE”
Pause 4
Z: ”TALALGATAS”

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 24. 13:10:562010. 11. 24.
– számológép
>Tkp. nem "ELSE", hanem a Tolosa által
>említett "ending code".

Vagy inkább a Basic-beli ENDIF.

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 24. 13:16:462010. 11. 24.
– számológép
>Ha nem fárasztó, elmagyarázod - ha lehet- lépésről lépésre?
>Mit miért? Szavakkal...

X>0=>Goto P
\X<0=>Goto N
\

Ez valami olyasmi hogy:

Ha X nagyobb mint 0 akkor menj a P-hez
Ha vége. Ha X kisebb mint 0 akkor menj az N-hez
Ha vége.

Ez a "Ha vége"= \ hiányzott eddig a programból és így nem tudta
szegény gép hogy hol kezdődik a második feltétel.
Az üzenetet töröltük.

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 24. 13:25:382010. 11. 24.
– számológép
Basic nyelven:

IF X > 0 THEN
GOTO P
ENDIF
IF X< 0 THEN
GOTO N
ENDIF
Az üzenetet töröltük.

Sanyi

olvasatlan,
2010. nov. 24. 13:54:132010. 11. 24.
– számológép
Úgy látom sikerül megfejteni a 4500P rejtélyeit ;)

A HI-LO számkitalálós játék jó ötlet példaprogramnak, anno nekem is az
egyik első programom lehetett (aztán később írtam egy 1-2-3 gyufa-
elvevős-áthúzós "NIM" játékot is ;)
( Egy komolyabb NIM változat itt:
http://www.archimedes-lab.org/game_nim/play_nim_game.html )

Ami a háromszögeket illeti, nekem eddig csak a teli, "jobb alsó"
háromszög volt ismerős a Casio grafikus gépekről, azokon azt jelenti,
hogy a kiírás után megáll, és [EXE] gombra (enterre) vár. A többi
háromszögről nem is nagyon hallottam, ezért volt hibás a programom. Én
a 7400G IF-THEN-ELSE-jén szocializálódtam :)) (meg a FOR-NEXT és WHILE
ciklusokon :)

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 24. 14:25:272010. 11. 24.
– számológép
Vagy egy olyan példaprogram kéne amiben csak egy feltételes elágazás
van. :-)

A program bekéri lp-t és lc-t.
A feltétel:
Ha Ic<0,73 akkor
c=34×Ic/2
Ha vége
Egyébként meg
c=30,8*(Ip-7)*(Ic-0,73)/3
Program vége.

Ismerős valakinek? ;-)

ext

olvasatlan,
2010. nov. 24. 14:56:212010. 11. 24.
– számológép
AJ-AJ-AJ....
Es=...... :)))
Álljak neki,mi?

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 24. 15:23:052010. 11. 24.
– számológép
Azért nem kell elkapkodni. :-D

De már nagyjából látod hogy nem is lesz olyan nehéz összehozni
(idővel), nem?

Sanyi

olvasatlan,
2010. nov. 24. 16:01:462010. 11. 24.
– számológép
Észrevettem egy érdekes dolgot a 4500P-n:
http://www.casio-museum.eu/cache/_1024x1024//Casio/Casio%20FX%204500%20P.jpg

Méghozzá a másod- és harmadfunkció gombok érdekesek.
A sárga SHIFT oké, ez a klasszikus Casio másodfunkció gomb.
A zöld 2ndF viszont nagyon "sharpos" :)
Ráadásul ha jobban megnézzük, a SHIFT az igazi "másodfunkció", hiszen
az hívja elő pl. sin-1-et, és az alapvetőbb dolgokat, míg a zöld 2ndF
inkább harmadfunkció.
Szóval ilyen szempontból is különleges kalkulátor. ;)

ext

olvasatlan,
2010. nov. 24. 16:02:212010. 11. 24.
– számológép
A bekéri milyen jel? :))))

Sanyi

olvasatlan,
2010. nov. 24. 16:07:382010. 11. 24.
– számológép
"A zöld 2ndF viszont nagyon sharp-os"
Természetesen feliratot tekintve, nem a színét ;)

(Casio: SHIFT, Sharp: 2ndF, TI: 2nd, HP: g, nyíl, stb.)

On nov. 24, 22:01, Sanyi <cs...@freemail.hu> wrote:
> Észrevettem egy érdekes dolgot a 4500P-n:http://www.casio-museum.eu/cache/_1024x1024//Casio/Casio%20FX%204500%...

ext

olvasatlan,
2010. nov. 24. 16:08:542010. 11. 24.
– számológép
Ellenben, a gépnyúzó tesztből az integrálás(COS(ln.... példát nem
tudtam beírni....
Hibát jelez mindig... Valaki?

On nov. 24, 21:23, Pipás <pipa...@gmail.com> wrote:

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 24. 17:00:302010. 11. 24.
– számológép
>A bekéri milyen jel? :))))

Hát én úgy látom hogy itt ez is érdekes dolog. 3 eset van.

1. Egy adat beolvasása.
Beírsz egy számot a kijelzőre, és megfuttatod a programot.
Ekkor így kéri be:
X=Ans
Vagyis a választ olvassa be a kijelzőről.
(Durván egyszerűsítve.:-)
Ilyen volt a Sanyi-féle példaprogram.

2. Beírsz a programba egy képletet.
V= S/T
Ekkor egyenként automatikusan bekéri S-t és T-t majd
kiszámolja az eredményt. S, T értéke a pr. futása alatt
nem változik.

3. Ha később pl. T-t meg akarod változtatni, ezt kell beírni:
{T} s akkor megint bekéri T-t így: T ?

Én ennyit tudok, ebből kell főzni. :-) De ha esetleg van más is vagy
valamit rosszul gondoltam, a Casio szakértők (Sanyi, Dexter, ZilogR)
javítsanak ki nyugodtan.

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 24. 18:03:492010. 11. 24.
– számológép
>A bekéri milyen jel? :))))

De ahogy Dexter programjait nézem, a program elején is simán be lehet
kérni változókat a kapcsos zárójellel.

pl:
lp=0 :lc=0
{lp}
{lc}

Sanyi

olvasatlan,
2010. nov. 25. 0:05:232010. 11. 25.
– számológép
Pipás, ezek szerint a 4500P kezel többkarakteres változóneveket?
(lp, lc)
Ezt eddig nem is figyeltem annyira, csak a többkarakteres label-ek
tűntek fel.
Hm, ez jó dolog ;)

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 25. 2:54:542010. 11. 25.
– számológép
Na látod! Szerintem is csak egy betűseket kezel. Úgy hogy a fenti
példa szokás szerint: Így... ebben a formában... nem teljesen
igaz. :-)

ext

olvasatlan,
2010. nov. 25. 3:28:482010. 11. 25.
– számológép
Ha elnevezem őket egy karakteresnek, és nem keveredek bele,talán menni
fog úgyis...

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 25. 3:42:522010. 11. 25.
– számológép
Úgy van. Gyáva népnek nincs hazája! :-D
Még arra vagyok kíváncsi hogy ha már a 2 változó értéke meg van adva,
bekéri-e őket még egyszer amikor odaér a képlethez. Nem kéne. De ez
majd kiderül...

tolosa

olvasatlan,
2010. nov. 25. 3:52:592010. 11. 25.
– számológép
A PDF kézikönyv 126. oldalától kezdődően van jó néhány
programdokumentáció. Érdemes lenne azokkal is kísérletezned, szerintem
nagyon példázatosak.

On nov. 25, 09:28, ext <e...@mailbox.hu> wrote:
> [...]

Sanyi

olvasatlan,
2010. nov. 25. 5:26:372010. 11. 25.
– számológép
Igen, azokat én is nézegettem - ott fedeztem fel a "fordított
értékadás szintaxist", stb... :)
Jó kis kódok, az alapvető dolgokat ki lehet belőle hámozni (szintaxis,
algoritmusok).

ext

olvasatlan,
2010. nov. 26. 1:45:192010. 11. 26.
– számológép
Sanyi,tijobban értetek a kézikönyv bogarászásához...
A bevitt programot hogyan lehet törölni?
Vagy csak átírni lehet? Én nem találtam a törlésre...:)

Meg még annyi, szerinted a gépnyúzó teszt integrál-cos...
feladatát,hogyan lehet bevinni neki?
Valamit nem szeret benne.. Az igazság az,hogy a Sharp-om DAL
rendszerű volt...:))))

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 26. 1:58:322010. 11. 26.
– számológép
A törlés (100. oldal):
1. Nyomd le a MODE és EXP gombokat a WRT módhoz.
2. Nyomd le a FILE gombot, állj a törlendő programra.
3. Nyomd le az EDIT gombot a szerkesztéshez.
4. Nyomd le az AC vagy a DEL gombot, majd az EXE-t, és a kijelzet prg.
törlődni fog.

ext

olvasatlan,
2010. nov. 26. 2:06:442010. 11. 26.
– számológép
Köszönöm... :) Bele kell jönnöm..

ext

olvasatlan,
2010. nov. 26. 2:11:032010. 11. 26.
– számológép
Őőőőő,már nem is merem kérdezni..
Azt hiszem, nekem nincs EDIT gombom, vagy csak máskép hívják..

On nov. 26, 07:58, Pipás <pipa...@gmail.com> wrote:

ext

olvasatlan,
2010. nov. 26. 2:15:322010. 11. 26.
– számológép
Oks, Jobb nyíl...:)))

On nov. 26, 07:58, Pipás <pipa...@gmail.com> wrote:

Sanyi

olvasatlan,
2010. nov. 26. 5:41:542010. 11. 26.
– számológép
Pipás, Te már lassan úgy ismered a 4500P-t, mintha Neked is lenne
egy ;)
És Ext is belejön hamarosan ;)

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 26. 8:20:562010. 11. 26.
– számológép
Én csak a könyvét ismerem. Annak is csak azt a részét amit éppen Ext
kérdez. :-)

ext

olvasatlan,
2010. nov. 26. 8:52:322010. 11. 26.
– számológép
:)))
Integral(COS(ln(x)),0,1)
Azt hiszem így volt....
Ha a bevitelt megoldod, nem kérdezek ennyire alapot,
többet,igérem..:)))

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 26. 9:13:512010. 11. 26.
– számológép
Háát... ha itt lenne a gép akkor könnyebb lenne a dolog, de mindjárt
megpróbálom kibogarászni.

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 26. 9:26:232010. 11. 26.
– számológép
> Integral(COS(ln(x)),0,1)

Ez nálad a 84. oldalon van, és a képlet a Casiodon így helyes:

Integral(COS(ln(x)),0,1,n)

Ahol n 1-9 között változhat. Azt jelzi hogy a gép a görbe alatti
területet hány egyenlő részre fogja felbontani a számításhoz. (Lásd az
ábrát.)

Nyilván minél nagyobb, annál pontosabb lesz a végeredmény, de annál
tovább is fog tartani a számítás.
Az a jó ha alapot kérdezel, mert arra könnyebb válaszolni. :-D

ext

olvasatlan,
2010. nov. 26. 9:53:312010. 11. 26.
– számológép
Megírtam a programot,amit említettél. Leteszteltem egy munkán. Jó lett
volna,ha nem hagyjuk ki a képletből a +25-öt..:))))
Kb 15 percembe telett, mire rájöttem, miért nem helyes az eredmény....
(1 munkán...)

Sanyi

olvasatlan,
2010. nov. 26. 10:23:002010. 11. 26.
– számológép
A programozás már csak ilyen...
először "időt veszít" vele az ember, de aztán időt nyer ;)

ext

olvasatlan,
2010. nov. 26. 10:29:592010. 11. 26.
– számológép
Az n helyére számot írok?

On nov. 26, 15:26, Pipás <pipa...@gmail.com> wrote:

ext

olvasatlan,
2010. nov. 26. 10:32:302010. 11. 26.
– számológép
Nem tetszik ez neki sehogy sem...:)))
Faramuci gép...

On nov. 26, 15:26, Pipás <pipa...@gmail.com> wrote:

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 26. 10:46:262010. 11. 26.
– számológép
> Megírtam a programot,amit említettél. Leteszteltem egy munkán. Jó lett
> volna,ha nem hagyjuk ki a képletből a +25-öt..:))))

Hát Ext én ártatlan vagyok. :-) Én Tőled loptam az ötletet:
>Nem profi felhasználó vagyok, ehhez ti jobban értetek,szerintem.
>Pl: c=30,8*(Ip-7)*(Ic-0,73)/3; ha Ic<0,73 c=34×Ic/2

Itt meg nem szerepel a +25. Vagy nem erre gondoltál?

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 26. 10:51:172010. 11. 26.
– számológép
>Az n helyére számot írok?

Persze. Egy számot írj be 1-9 között attól függően, h. milyen pontos
számítást akarsz. Nem jó így?
További üzenetek betöltése van folyamatban.
0 új üzenet