Google 网上论坛不再支持新的 Usenet 帖子或订阅项。历史内容仍可供查看。

RF-kanaler för TV-kanaler

已查看 126 次
跳至第一个未读帖子

Sandman

未读,
2004年7月31日 17:29:572004/7/31
收件人
Hejsan!

Jag vet egentligen inte alls vad jag snackar om här, men kanske någon av er vet?

Jag håller på och bygger en liten TV-tjänst för webben, där man ska kunna kolla
vad som är på TV idag och sådant. Inget unikt med det förstås, men jag skulle
vilja stöda en hel del PVR-mjukvara så att man kan, via webben, få sin PVR att
spela in ett visst program. Detta är lite större i USA med TitanTV, och många
(om inte alla) PVR-lösningar stöder TitanTV's .tvpi-format, vilket egentligen
bara är en XML-fil som innehåller information om när programmet börjar.

Nåja, när det börjar är ju rätt värdelös information om man nu inte kan
samtidigt säga vilken kanal det är på - och eftersom folk har kanalerna i olika
ordning så kan man ju inte utgå från att kanal X heter Kanal X eller finns på
plats X eller liknande - därför har det här XML-formatet plats för information
om vilken RF-kanal kanalen ligger på, så oavsett vart man har kanalen eller vad
man har gett den för namn så spelar den in korrekt.

Skitbra, eller hur? Nåja, problemet för mig är att jag vill veta RF-kanalerna
för alla TV-kanaler som visas i Sverige - samt veta om det det är några
skillnader mellan olika operatörer, analogt/digitalt, marksänd eller kabel osv
osv... I slutändan nöjer jag mig med om det funkar för mig, men det vore ju
sjysst att släppa det som en tjänst på nätet.

Nåja, om någon av er vet ngt om detta, så hör av er. Korspostade detta lite
till två media-grupper som har låg trafik, en teknikgrupp som bör innehålla
kunnigt folk och även swnet.diverse, som ibland kan innehålla någon smart
människa. Hehe.

Nå, hör av er om ni vet något.

--
Sandman[.net]

Hannu Kandelberg

未读,
2004年7月31日 17:49:152004/7/31
收件人

> [...]
>osv... I slutändan nöjer jag mig med om det funkar för mig, men det vore ju
>sjysst att släppa det som en tjänst på nätet.

kanske
http://www.teracom.se/?page=484
är en början

Fredrik Östman

未读,
2004年7月31日 19:12:002004/7/31
收件人

> [...]
> skillnader mellan olika operatörer, analogt/digitalt, marksänd eller kabel

Ja, det är skillnad mellan operatörerna och mellan analogt och digitalt. Det
är även skillnad beroende på var man bor. De marksända kanalernas frekvenser
(RF-kanaler) hittar du på www.teracom.se. Varje kabelnät och varenda litet
centralantennät har sedan sina egna kanaler.

Mvh
Fredrik Östman

Ken

未读,
2004年8月1日 03:41:132004/8/1
收件人
On Sat, 31 Jul 2004 23:29:57 +0200, Sandman <m...@sandman.net> wrote:

> [...]
> förstås, men jag skulle vilja stöda en hel del PVR-mjukvara så att
> man kan, via webben, få sin PVR att spela in ett visst program.

Vad är PVR för något?

För övrigt:
http://www.tv.nu/
http://tvprogram.nu/
http://www.dagenstv.com/

Sandman

未读,
2004年8月1日 04:42:422004/8/1
收件人
In article <2n2ieqF...@uni-berlin.de>, gr...@tiscali.se (Hannu Kandelberg)
wrote:

Hmmm... Det där verkar bara gälla marksänd tv, då jag bara ser SVT1/2 och
TV4... Men det verkar vara väldigt olika var kanaler ligger, så det kan visa
sig att det är väldigt svårt att ange rätt kanal, kanske...

--
Sandman[.net]

Sandman

未读,
2004年8月1日 04:48:212004/8/1
收件人
In article <0i7pg0932gl9bi488...@4ax.com>,
Ken <___ke...@telia.com> wrote:

> Vad är PVR för något?

Personal Video Recorder. Som TiVo, om du hört talas om det, fast på din dator.
Du kan köpa PVR-kort/boxar till både PC och Mac som gör att du kan se och spela
in TV på din dator, med den klara fördelen att du kan programmera friskt, samt
att din hårddisk sätter gränsen för hur många program du har plats för.

Japp, det är dom jag inte tycker är tillfredsställande, och därför jag valt att
göra en egen.

--
Sandman[.net]

Sandman

未读,
2004年8月1日 04:49:212004/8/1
收件人
In article <4HVOc.99775$dP1.3...@newsc.telia.net>,
"Fredrik Östman" <f.os...@spray.se> wrote:

Ja, jag börjar inse det - klurigt!

--
Sandman[.net]

Ken

未读,
2004年8月1日 05:01:582004/8/1
收件人
On Sun, 01 Aug 2004 10:48:21 +0200, Sandman <m...@sandman.net> wrote:

> Personal Video Recorder. Som TiVo, om du hört talas om det,
> fast på din dator.

Inget av de förkortningarna har jag hört talas om.
Känner dock till att nedanstående typer av grejor finns.

> [...]
> se och spela in TV på din dator, med den klara fördelen att du kan
> programmera friskt, samt att din hårddisk sätter gränsen för

Kan vara bra även för mig eftersom mina videobandspelare
från 1974, 1982 och 1984 börjar gå lite dåligt.
Eftersom jag kör buss på olämpliga tider är det
bra att kunna klockinspela TV-program.

Sandman

未读,
2004年8月1日 05:08:442004/8/1
收件人
In article <g3cpg0tme90qf6l1o...@4ax.com>,
Ken <___ke...@telia.com> wrote:

> Inget av de förkortningarna har jag hört talas om.
> Känner dock till att nedanstående typer av grejor finns.

Ok, TiVo är stort i USA, linuxbaserad box med hårddisk som gör att du kan pausa
live TV, spela in osv osv...

> Kan vara bra även för mig eftersom mina videobandspelare
> från 1974, 1982 och 1984 börjar gå lite dåligt.
> Eftersom jag kör buss på olämpliga tider är det
> bra att kunna klockinspela TV-program.

Japp, skitbra. Själv använder jag EyeTV 200 eftersom jag kör Mac. Live TV i ett
litet fönster medan man jobbar är helt ok, samt att jag kan ställa in den att
spela in alla Simpsons varje dag, till exempel. Jag har även ett Hauppage
PVR350 till min PC, men jag fick aldrig den lösningen att fungera smärtfritt.

Största problemet är just att det finns dåligt med TV-lösningar för sverige på
webben. Därför jag håller på med en egen.

--
Sandman[.net]

Micke

未读,
2004年8月1日 05:28:542004/8/1
收件人

"Sandman" <m...@sandman.net> skrev i meddelandet

Största problemet är väl att det bara är skit på tv. Förutom Simpsons då.

/Micke

Martin Johnsson

未读,
2004年8月1日 08:13:522004/8/1
收件人

"Sandman" <m...@sandman.net> skrev i meddelandet
Jo, det blir nog jobbigt, att för alla varianter (digital terrest, analog
terrest, olika kabelbolag, olika satelitoperatörer) ange RF blir nog nästan
omöjligt, dessutom kan många av dessa prylar styras av användaren så att det
blir fel ändå. Vidare så sänder ju de digitala varianterna oftast allt på en
RF (eller tom via annan ingång än antenn). Amerikanska/engelska lösningar är
oftast knutna till en operatör och framför allt i USA verkar kabel-paketen
vara ganska standardiserade för dessa produkter.

Varför inte göra som vissa videoapparater, att knyta infon för programmering
med siffror (heter det videoplus?) till en viss kanalplats. På min
Panasonicvideo har jag lagt alla kanaler som kommer från satellit på samma
ingång (Scart), så oavsett vilken kanal som skall spelas in väljer den
alltid just den ingången, men samtidigt har jag kvar fördelen av att hitta
koden i tidningen ändå. Nackdelen (som är svår att komma runt) är att jag
måste välja kanal på satellitmottagaren, vilket kan vara väl så lätt att
glömma (kan även den programmeras i förväg, men det är lättare att missa).

Gör du så kan ju användaren i grundinställningen själv tala om vilken
RF-plats (eller Scartanslutning/S-video eller vad man önskar) som respektive
kanal sänds på. Kan ju vara ett snyggt sätt att paketera tillsammans med att
skala bort de kanaler man ändå inte kan se (ingen RF-info= kanalen visas
inte i tablån).

Tror som sagt att du får sänka ambitionsnivån något. Lycka till med
projektet, det finns ju flera såna här program, men de jag sett har alla
möjligheten att göras mycket, mycket bättre.

Titta gärna på www.digiguide.com, som har ett attraktivt sätt att visa
kanalinnehållet (men som inte löser inspelningen).

Martin

Sandman

未读,
2004年8月1日 08:54:262004/8/1
收件人
In article <485Pc.6939$dx3....@newsb.telia.net>,
"Martin Johnsson" <mart...@hotmail.com> wrote:

Ja, problemet är väl att XML-formatet har stöd för

<rf-channel>XX</rf-channel>

Vilket är nödvändig information för att man ska kunna använda filen. Så, då kan
jag alltså då be användarna av PVR-mjukvara att på något ställe ange vilken
RF-kanal dom har satt de olika kanalerna på, så att jag kan ange en individuell
RF-kanal för varje användare.

Ja, det kanske skulle fungera - med en liten guide för användarna om hur de tar
reda på det i de flesta PVR-mjukvarorna. Någonstans måste man ju ändå skriva in
vilka kanaler man vill prenumerera på.

--
Sandman[.net]

Sandman

未读,
2004年8月1日 08:55:042004/8/1
收件人
In article <2n3rehF...@uni-berlin.de>, "Micke" <bruk...@hotmail.com>
wrote:

> Största problemet är väl att det bara är skit på tv. Förutom Simpsons då.

Simpsons, Galen i Dig och Scrubs är räddningen just nu. :)

--
Sandman[.net]

Torbjörn Ekström

未读,
2004年8月1日 09:34:112004/8/1
收件人
Ken wrote:

Får du TV-capturingen att fungera ordentligt med full
upplösning @ 70x576x25Hz, så kommer du att inse vilket
skräp VHS egentligen är när det gäller bildkvalitet.

Det märker man väldigt tydligt när man digitaliserar
gamla videoinspelningar - inklusive S-VHS...

Själv använder jag 'Virtualdub VCR+SYNC'
för tidsinspelning från TV numera, men se till att ha
stora Hårdiskar bara...

(spelar just nu in hela 'gamla' StarTrek sviten
på 7 långfilmer @ 2 timmar styck på TV4 Film
just nu åtgång ca 130 GB i första svängen...)

/TE

Ken

未读,
2004年8月1日 09:44:582004/8/1
收件人
On Sun, 01 Aug 2004 13:34:11 GMT, Torbjörn Ekström <to...@algonet.se>
wrote:

> [...]
>
> Det märker man väldigt tydligt när man digitaliserar
> gamla videoinspelningar - inklusive S-VHS...

Jo jag har ju aldrig kört VHS. Alltför dåligt för min smak.

Torbjörn Ekström

未读,
2004年8月1日 09:52:242004/8/1
收件人
Ken wrote:

> [...]

^^^^^^^^^^

hmm 720x576x25 Hz skulle det ha stått.

> Jo jag har ju aldrig kört VHS. Alltför dåligt för min smak.

^
vad kör du då??

/TE

Ken

未读,
2004年8月1日 10:01:032004/8/1
收件人
On Sun, 01 Aug 2004 13:52:24 GMT, Torbjörn Ekström <to...@algonet.se>
wrote:

> vad kör du då??

Från början Philips VCR från 1974 som jag har kvar,
tror den fungerar än idag om gummiremmarna är hela.
De brukar sluta som lakritsremmar i botten på apparaten.
Sedan blev det VIDEO 2000 som jag har 4 maskiner.
Den nyaste från 1984. De kan dock inte mäta sig
riktigt i bildkvalitet med S-VHS. De är så gamla.
Men VHS kommer inte in i mitt hem, den saken är klar.
Något annat blir det och troligen datorformat på något sätt.
Jag var en av få service tekniker på Philips i Sverige
som jobbade med VIDEO 2000 när det begav sig.
Alla mina VIDEO 2000 har stereoljud. En av dem modifierade
jag och kopplade in en extern NICAM stereodekoder 1989.
Som standard har de analog stereodekoder, det tyska systemet.

Ken

未读,
2004年8月1日 10:02:082004/8/1
wrote:

> vad kör du då??

Från början Philips VCR från 1974 som jag har kvar,
tror den fungerar än idag om gummiremmarna är hela.
De brukar sluta som lakritsremmar i botten på apparaten.

Sedan blev det VIDEO 2000 som jag har 4 maskiner av.

[...]

Ichimusai

未读,
2004年8月1日 11:07:052004/8/1
收件人
Ken <___ke...@telia.com> writes:

[...]

> [...]
> kopplade in en extern NICAM stereodekoder 1989. Som standard har de
> analog stereodekoder, det tyska systemet.

Hade också en Video 2000 under en längre tid. Tyvärr blev det ju i det
närmaste omöjligt att få service, hitta filmer etc på den maskinen så
småningom. Dessutom var det problem med den modellen att videohuvet
slets ut väldigt fort, något som senare modeller inte led av lika
mycket.

I vilket fall åkte den ut för tre år sedan samtidigt som jag flyttade
till Tjockhult för jag hade varken ork eller lust att lägga ner någon
som helst energi på att fixa den i synnerhet som jag passade på att
dumpa teven samtidigt.

Finns det folk som fortfarande tillhandahåller reservdelar för de här
apparaterna?

Karma: Deadly

Ken

未读,