Svamp i svalg

BAGS

Någon som vet det här om svampangrepp i svalg?

Bakgrund: virusinfektion avlöst av streptokockinf och
antibiotika kur. Därefter omfattande angrepp av svamp
i svalg och munhål.

Återkommer efter en första behandling diflokan.
Symptom; smärtor i hals och sväljningsvårigheter..

Kan här föreligga slemhinneskador?
Brukar det behövas återkomande behandlig med
svampmedel?
Vad göra vid rubbning av normalfloran?
Är Andolex egentligen bra för att stilla smärta vid dyl. tillstånd?

--
mvh / BAGS
Tel: 046-130123 ( Lund )

Christer Nylander

In article <bi8u6.3185$341....@nntpserver.swip.net>, BAGS
<bertil....@mailbox.swipnet.se> wrote:

> [...]
> svampmedel?
> Vad göra vid rubbning av normalfloran?
> Är Andolex egentligen bra för att stilla smärta vid dyl. tillstånd?

<klipp

Jag vet inget säkert om detta.
Jag har hört att svampangrep är ganska vanligt efter antibiotikakur.

Min hypotes: Vid svagt imunförsvar, så får man lätt infektioner,
antibiotika motverkar diverse bakterier effektivt men inte svamp.
Alltså det blir logiskt att imunförsvaret är nedsatt, framföralt då man
angrips av ofarliga mikroorganismer, som de flesta tål.
Det är även logiskt att man får svamp efter antibiotika, då man har
försämrat immunförsvar.

Jag skulle kolla upp vitaminer och mineraler t.ex. A-vitamin, zink,
B-vitaminer mm. Kanske ta en multivitamin tablett varje dag,
(A-vitaminbrist kan då ta 1 till 3 månader att avhjälpa).
Jag skulle även fundera på om man behöver äta något anorlunda.

Det kan även vara andra orsaker som gifter eller
depressions-cortisol-stress som sänker imunförsvaret.
Vissa gifter motverkar vitaminer.
Jag kan även tänka mig att slemhinnan inte har kunnat reparera sig
fullständigt.

Förutom inre imunförsvar i blodet, så borde man har ett vid slemhinne
ytan, kanske slemet, pH, enzymer och antiseptiska ämnen.

Slem, snor, sperma, tårar och urin sägs vara antiseptiskt.

Lite om vitaminer har jag på:
http://www.angelfire.com/ny/CCONylanderneu/vitam.html

Vänligen
Christer

Christer Nylander

In article <300320010154225065%cny...@hem.passagen.se>, Christer

Tillägg:

Om man funnit orsaken till dåligt imunförsvar (vitaminbrist, gifter,
cortisol-stress ?) eller att imunförsvaret är normalt, så kan man
fundera på hjälpmedel att bli frisk.

Kanske följande ämnen kan hjälpa mot bakterier, svamp eller annan
infektion:
Antibiotika, vitlök (två klyftor?), filmjölk-Yougurt, Vissa kryddor?,
lingonsylt (naturligt konserveringsmedel, som kan motverka
urinvägsinfektion, ty det kommer ut i urinen.)

Obs detta och alla mediciner eliminerar inte grundorsaker som relativ
vitaminbrist, gifter och stress. Men de kan hjälpa till i
tillfrisknande.

Då mikroorganismen är mycket farlig och kan drabba de flesta med bra
immunförsvar, så är grundorsaken till sjukdommen mikrorganismen själv.

Det är mycket tråkigt att sjukhusen inte har en liten avdelning, för
att snabb-kontrollera om vitaminer och mineraler kan hjälpa till.
T.ex. kolla karoten i hudfärg, naglar, analys av hår, urin samt några
frågor och där patienten får en utskrift samt kanske råd.
Det är möjligt att göra relativt billiga sådana avdelningar med billiga
analyser.
(För utveckling se:
http://christern.limnol.lu.se/Jonpump.html
Medicins tillämpning på: http://hem.passagen.se/cnyland/statikrit.html )