Grups de Google ja no admet publicacions ni subscripcions noves de Usenet. El contingut antic es pot continuar consultant.

Artister mot fildelningslagen

0 visualitzacions
Ves al primer missatge no llegit

M.O.B.iL.

no llegida,
21 de nov. 2008, 14:57:1921/11/08
Jag hittade en artikel av artister mot IPRED/fildelningslagen:
<http://www.aftonbladet.se/debatt/article3818015.ab>.

Jag håller med om innehållet.

En liten utvikning:
Hade förslaget varit demokratiskt så hade alla fått leka privatpolis och
begära ut uppgifter om vem det är som laddar ner en viss torrent som man
själv skapat och lagt ut på Internet m.h.a. bulvan i hopp om att kräva
folk på skadestånd. Nu verkar endast en viss kartell få göra detta.
D.v.s. artister som inte har skrivit över sin upphovsrätt till kartellen
får inte på egen hand jaga fildelare av deras material. I praktiken är
det staten som finansierar övervakning av fildelning genom att ge
skadeståndsmonopol till en kartell. Kartellen får då god koll över vad
som intresserar människor och det är ju en marknadsfördel mot t.ex.
oberoende artister.

HR

no llegida,
21 de nov. 2008, 16:19:1121/11/08
M.O.B.iL. skrev:

> [...]
> skadeståndsmonopol till en kartell. Kartellen får då god koll över vad
> som intresserar människor och det är ju en marknadsfördel mot t.ex.

Beatrice Ask intervjuas:

Motståndarna menar att det här ger film- och musikbranschen polisiär
makt. Hur bemöter du det?

- De som ägnar sig åt den typen av retorik vet väldigt lite om vad
polisen har för befogenheter. Men lagen ger skivbolag och andra en
möjlighet att kontakta en person som de har fått id på och säga: Vi har
förstått att du använder vårt material, och därför föreslår vi att vi
kommer överens om en ersättning. Det öppnar för en dialog, diskussion
och en överenskommelse mellan kunder och producenter. Det tror jag är bra.

Falkvinge:

http://rickfalkvinge.se/2008/11/21/beatrice-ask-talar-antligen-klarsprak/

Beatrice Ask säger rakt ut att syftet med att lämna ut personuppgifter
till upphovsrättslobbyn är att de ska kunna ställa ekonomiska krav på
privatpersoner och barnfamiljer. Att syftet, huvudsyftet med lagen, är
att lobbyn ska kunna skicka utpressningsbrev.

HR:

Är hon fascist våran justitieminister?

HR

no llegida,
21 de nov. 2008, 16:30:0321/11/08

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2374&a=854622

> http://rickfalkvinge.se/2008/11/21/beatrice-ask-talar-antligen-klarsprak/

Anna Troberg:

http://rosettasten.com/2008/11/21/finns-beatrice-ask-pa-riktigt-eller-ar-hon-en-sock-puppet/

> [...]
> privatpersoner och barnfamiljer. Att syftet, huvudsyftet med lagen, är
> att lobbyn ska kunna skicka utpressningsbrev.

Rätt skall vara rätt.

Lagen träder i kraft 1 april 2009 (av alla dagar...) så _när_ maffian
börjar utpressa barnfamiljer etc, så får folk upp ögonen.

Det kanske inte blir som i Thailand, men Piratpartiet,
http://www.piratpartiet.se/ kommer att öka kraftigt i opinionen, så att
två mandat i EP inte känns som något omöjligt resultat.

Året efter är det dags att bli invald i riksdagen.

Usenet Rulez

no llegida,
21 de nov. 2008, 16:38:0721/11/08
21 nov 2008 was a sad day cause "M.O.B.iL." <mik...@df.lth.se> pulloted
swnet.politik with following crap in news:gg73qv$oa3$1...@news.lth.se:

Hade det varit demokratiskt så hade alla fått snoka i sin grannes garage
för att kolla om det är han som snott gräsklipparen.

chb hemma

no llegida,
21 de nov. 2008, 17:27:3721/11/08

Ken

no llegida,
22 de nov. 2008, 2:15:1222/11/08
On Fri, 21 Nov 2008 22:19:11 +0100, HR <sweden...@gmail.com> wrote:

> Är hon fascist våran justitieminister?

Ja hon tillhör väl högerfoket?

Mikael Forsberg

no llegida,
22 de nov. 2008, 5:37:3922/11/08
Usenet Rulez skrev:

Det där måste utvecklas för att bli jämställbart. Säg att din granne är
en hederlig människa och frågar dig om han kan få låna din gräsklippare
för att ordna till gräsmattan, du kanske tycker att det är helt okej. Då
skall Briggs & Stratton som förmodligen tillverkat motorn ha rätt att gå
in i grannens garage och pressa honom på pengar för att han brukat något
dom kommit på.

Mvh
Mikael Forsberg

chb hemma

no llegida,
22 de nov. 2008, 16:16:3322/11/08

M.O.B. i L.

no llegida,
23 de nov. 2008, 14:57:4223/11/08
chb hemma wrote:

> [...]
> demokratin? För en viktig hörnsten i demokratin är yttrandefriheten. Och
> en äkta yttrandefrihet är inte värd namnen om möjligheten till
> anonymitet tas bort. Det är precis detta som tex Beatrice Ask vill göra
> med IPRED. Denna satans kärring! Hon är redan lastgammal men innan
> kärringen trillar av pinn vill hon skapa ett helvete för kommande
> generationer. Vad är det som driver dessa sjukt elaka persner? Blev hon
> misshandlad som barn eller har hon för dåligt betalt? Är det en tävling
> om vem som kan skapa mest elände i världen?

Anser du att det skall vara lagligt att uttrycka vad som helst, t.ex.
olaga hot och uppvigling till brott? Man kan alltid uttrycka sig på ett
bättre sätt.

Charlie R

no llegida,
23 de nov. 2008, 15:35:3123/11/08
Sat, 22 Nov 2008 22:16:33 +0100, chb hemma ba:

> [...]
> en äkta yttrandefrihet är inte värd namnen om möjligheten till
> anonymitet tas bort. Det är precis detta som tex Beatrice Ask vill göra

Nej då. Hon vill bara att de otäcka pedofilerna ska försvinna in i
darknets så att polisen slipper lägga ned en massa resurser på att
jaga dem:

"Regeringens nya fildelarlag kommer att leda till att det blir svårare
att spana mot barnpornografi på nätet. Det varnar Per-Erik Åström som
tidigare arbetade mot barnporr som chef för Rädda Barnens hotline."

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=855193

Ja. man kan undra.

Charlie.
--
Steele's Plagiarism of Somebody's Philosophy:
Everybody should believe in something -- I believe I'll have

Mikael Forsberg

no llegida,
23 de nov. 2008, 16:41:0823/11/08
M.O.B. i L. skrev:

Å andra sidan, vem skall avgöra vad som är bästa sättet att uttrycka sig
på?

Mvh
Mikael Forsberg

chb hemma

no llegida,
23 de nov. 2008, 16:09:3123/11/08

Eriksson

no llegida,
24 de nov. 2008, 11:23:3424/11/08
"Mikael Forsberg" <mikaelf...@ymail.com> skrev i meddelandet

> [...]
> Briggs & Stratton som förmodligen tillverkat motorn ha rätt att gå in i
> grannens garage och pressa honom på pengar för att han brukat något dom

Varför då?
Han måste ju ha tillverkat en kopia av gräsklipparen för att bli pressad på
stålar.

--
Eriksson

Mikael Forsberg

no llegida,
24 de nov. 2008, 15:54:4124/11/08
Eriksson skrev:
Skillnaden ligger förstås i att det är mer fysiskt påtagligt med en
gräsklippare, men han använder den trots att han inte är ägaren.
Elektronisk data är inte lika enkelt att definiera egentligen. Jag
tycker jämförelsen är riktig eftersom dom vill ta betalt flera gånger
för samma vara. Kopierar en skiva gör man varje gång man spelar den, det
ingår i bruket av varan.

Mvh
Mikael Forsberg

chb hemma

no llegida,
24 de nov. 2008, 17:43:2124/11/08

Roger Eriksson

no llegida,
25 de nov. 2008, 7:41:2925/11/08
"Eriksson" <konto...@gmail.com> wrote in

Dessutom så får man kopiera gräsklippare för sitt eget personliga bruk.

--

Mvh

/RE

Roger Eriksson

no llegida,
25 de nov. 2008, 7:42:3225/11/08
chb hemma <c...@home.se> wrote in news:gg7cl6$7es$1...@rifle.carmen.se:

> Bryter IPRED mot yttrandefrihetslagen?

Vi har ju ändå ingen yttrandefrihet här i landet.

--

Mvh

/RE

Roger Eriksson

no llegida,
25 de nov. 2008, 7:45:2725/11/08
"M.O.B. i L." <mik...@df.lth.se> wrote in news:ggccjm$lnd$2...@news.lth.se:

Som de engelsktalande brukar säga: Sticks and stones may break my bones but
words will never hurt me.

--

Mvh

/RE

Eriksson

no llegida,
25 de nov. 2008, 9:51:1225/11/08

> Kopierar en skiva gör man varje gång man spelar den, det ingår i bruket av
> varan.

Lika korkat påstående som att man kopierar en tavla bara för att man tittar
på den.
Eller att man blir jätteglad bara för att man köpt Gladpack.

--
Eriksson

M.O.B. i L.

no llegida,
25 de nov. 2008, 12:37:2025/11/08
Eriksson wrote:
> "Mikael Forsberg" <mikaelf...@ymail.com> skrev i meddelandet
>
> Lika korkat påstående som att man kopierar en tavla bara för att man tittar
> på den.

En tavla kopieras till näthinnan och därefter till synbarken i hjärnan
när man ser på den. Liknande gäller musik.

chb hemma

no llegida,
25 de nov. 2008, 15:34:0425/11/08

Ulf Sundin

no llegida,
25 de nov. 2008, 17:00:2025/11/08
On Tue, 25 Nov 2008 18:37:20 +0100, "M.O.B. i L." <mik...@df.lth.se>
wrote:

Kopieras? Nu tror jag bestämt att du urvattnat begreppet till
rent homepatiska nivåer.

/Ulf Sundin

Crister Sporrong

no llegida,
25 de nov. 2008, 17:18:2725/11/08
On Tue, 25 Nov 2008 22:00:20 GMT, Ulf Sundin <ulf.ot...@telia.com>
wrote:

>Kopieras? Nu tror jag bestämt att du urvattnat begreppet till
>rent homepatiska nivåer.

Med sådana teorier måste han jobba för IFPI/MPA/BSA m.fl.

--
Reply to: crister (at) minister (dot) com

EU-medborgare och V8-partist;
- Rör inte mina V8-or!
- Den enda goda miljömuppen är en komposterad miljömupp!
- Den enda goda röd-gröna röran är mexikansk salsasås!

Detta inlägg är sekretessbelagt och får ej avlyssnas eller
vidareförmedlas till tredje part.

Detta inlägg omfattas av lagen om upphovsrätt, nu för stunden
och fram till 70 år efter min död.

Eriksson

no llegida,
25 de nov. 2008, 19:26:1725/11/08

"M.O.B. i L." <mik...@df.lth.se> skrev i meddelandet

Jan Björklund, du är förlåten, jag hade fel. Den svenska skolan ÄR
undermålig.
IPRED kom och rädda oss.

--
Eriksson

Charlie R

no llegida,
26 de nov. 2008, 6:42:3826/11/08
Tue, 25 Nov 2008 21:34:04 +0100, chb hemma ba:

> Men vi har väl en lag?

Skulle det vara samma sak?

Charlie.
--
Actors will happen even in the best-regulated families.

Eriksson

no llegida,
26 de nov. 2008, 7:54:4026/11/08

"Charlie R" <spam_sp...@chroot.yi.org> skrev i meddelandet

> Tue, 25 Nov 2008 21:34:04 +0100, chb hemma ba:

> Skulle det vara samma sak?

Läs i tråden så kanske du möjligen kan förstå att din kommentar var rätt
malplacerad.

--
Eriksson

Charlie R

no llegida,
26 de nov. 2008, 8:22:1526/11/08
Wed, 26 Nov 2008 12:54:40 GMT, Eriksson ba:

> Läs i tråden så kanske du möjligen kan förstå att din kommentar var rätt
> malplacerad.

Tycker du, ja...

Eriksson

no llegida,
26 de nov. 2008, 10:13:4026/11/08

> Wed, 26 Nov 2008 12:54:40 GMT, Eriksson ba:

> Tycker du, ja...

Rent objektivt har jag rätt
Subjektivt ännu mer rätt.

--
Eriksson

Charlie R

no llegida,
26 de nov. 2008, 10:58:2026/11/08
Wed, 26 Nov 2008 15:13:40 GMT, Eriksson ba:

> Rent objektivt har jag rätt

Tycker du, ja...

> Subjektivt ännu mer rätt.

Tycker du, ja, men två fel gör inte ett rätt.

Eriksson

no llegida,
26 de nov. 2008, 12:07:3026/11/08

> Wed, 26 Nov 2008 15:13:40 GMT, Eriksson ba:

> Tycker du, ja...

> Tycker du, ja, men två fel gör inte ett rätt.

Allvarligt talat, läs igen, så inser kanske även du att du kan ha gjort fel
någon gång i livet.

--
Eriksson

Roger Eriksson

no llegida,
1 de des. 2008, 5:48:251/12/08
chb hemma <c...@home.se> wrote in news:gghnge$3e3$1...@rifle.carmen.se:

> Men vi har väl en lag?

Ja?

--

Mvh

/RE

chb hemma

no llegida,
1 de des. 2008, 15:48:591/12/08

Roger Eriksson

no llegida,
2 de des. 2008, 3:38:522/12/08
chb hemma <c...@home.se> wrote in news:gh1ikf$gvq$1...@rifle.carmen.se:

Visst kan du det.

Vi har en lag, det är sant, men den är så full av undantag och så enkel
att lägga till nya undantag så att den i praktiken inte garanterar
någonting.

--

Mvh

/RE