Re: Jan Lindqvist och Jaktvarvet på Saltsjöbaden

Lars Johansson

Halloj!
"Tomi G" <tom...@chello.se> skrev i meddelandet news:er0l81l8b025t948g...@4ax.com...
| Har någon annan erfarenhet av denna firma ?

Jag har hört att det är en grym firma...

| Det tycks finnas Jan Lindqvist och tre-fem anställda.
| Jag köpte en IF segelbåt av honom på hösten, båten var på land och jag
| betalade då.
| Som avtalsvillkor fanns att säljaren skall åtgärda alla fel.
| När jag hämtade båten nu på våren var inga fel åtgärdade.
| Värmaren fungerar inte, elsystemet är delvis defekt, motorn är defekt,

Om jag satt i din båt, skulle jag vara glad att det inte är en diesel.
En utombordare är det ju bara att hyssta överbord när man har
fått nog...

| det saknas tillbehör som enligt tillbehörslistan skulle ha varit i
| båten.

Mitt råd är att köpa det som saknas -- och skicka ett kravbrev
på totala inköpsbeloppet till firman. Dyrt blir det -- jag lovar!

| När jag hämtade båten, började han köra trucken när akterstöttorna
| fortfarande var på plats. Det vara bara tur att inte stöttorna åkte
| genom botten. Det återstår att se om laminatet är skadat.
| När båten sedan var i vatten vid en kaj, körde han med flit med
| truckens gafflar på vanten.

Jag känner igen detta. Kan det möjligen vara den glade hamnvakten
i Hinsholmskilen som knäcker extra på gamla dar?

| Han ställer sig helt oförstående för att han skulle inte ha fullföljt
| avtalet. Jag fulföljde det när jag betalade utan dröjsmål.
| Jag hade inte väntat detta av en person som yrkesmässigt hanterar
| båtar.

Jag känner även igen detta. Det skulle inte förvåna mig det minsta
om den mystiske "scooterman" också gör det...

"A man can't just sit around."
Lars Johansson

On the turntable:
Creedence Clearwater Revival: Sailor's Lament

Anders

Hinsholmskilen är väl på västra sidan av vårt land?
Jaktvarvet ligger på östra sidan, i den fashionabla Stocholmsförorten
Saltsjöbaden. Motsvarar väl Hovås i Göteborg, skulle jag tro.

Märkligt att varvskillen kan fortsätta verksamheten om han uppför sig
likadant i alla sammanhang. Eller är han snäll och artig bara mot ägare
till båtar över miljonen kanske?

/anders

Lars Johansson

Halloj!
"Anders" <anders.egero_...@chello.se> skrev i meddelandet news:Fxtje.4214$184.715@amstwist00...

| Hinsholmskilen är väl på västra sidan av vårt land?

Japp, ligger i västra delen av Göteborg.

| Jaktvarvet ligger på östra sidan, i den fashionabla Stocholmsförorten
| Saltsjöbaden. Motsvarar väl Hovås i Göteborg, skulle jag tro.

Nope. Jag skulle vilja påstå att Saltsjöbaden motsvarar
Långedrag och att Djursholm motsvarar Hovås.

| Märkligt att varvskillen kan fortsätta verksamheten om han uppför sig
| likadant i alla sammanhang.

Den glade hamnvakten i Hinsholmkilen hade monopol i
en kommunal hamn. Det är en viss brist på privata marinor
i Göteborg. Jag antar att det förklarar det hela...

| Eller är han snäll och artig bara mot ägare
| till båtar över miljonen kanske?

Så är det säkert.

"A man can't just sit around."
Lars Johansson

On the turntable:
Ulf Lundell: Högtryck

Lars Johansson

Halloj!

Here we go again...

Tomi! Att försöka förtala Jannes firma i swnet.* hjälper
föga -- jag lovar. Om du fortsätter, är du snart medlem
i klubben "Rättshaverister på Internet".

Mitt råd är att du stämmer skiten ur firman, alternativt
kör ut med en cementblandare och "snackar allvar"
med snubben!

"A man can't just sit around."
Lars Johansson

On the turntable:
Ulf Lundell: Den dummaste djäveln i världen

<Korsar till grupper där du tidigare har förtalat Janne...>

Martin Schöön

On Mon, 30 May 2005 20:37:20 +0000, Lars Johansson wrote:

> Den glade hamnvakten i Hinsholmkilen hade monopol i
> en kommunal hamn. Det är en viss brist på privata marinor
> i Göteborg. Jag antar att det förklarar det hela...

Jag misstänker att det mer har med anställningstryggheten
att göra. Hinsholmskapten är eller var åtminstone
ökänd och det även på GREFABs centrala administration.

Själv hade jag båtplats i Saltholmen innan arbetsmarknaden
tvingade mig 50 mil närmare Sibirien för drygt tio
år sedan. I Saltholmshamnen hade jag inga bekymmer.
Det har jag för att del inte i Saltsjöbaden heller men
bojen där kostar mer än dubbelt så mycket som bryggplatsen
i Gbg. I båda fallen tar jag upp och sjösätter på
annat håll.

Martin Schöön                    "Problems worthy of attack
                                  prove their worth by hitting back"
                                                           Piet Hein

Tomi G

On Mon, 30 May 2005 20:48:41 GMT, "Lars Johansson" <L...@AltaVista.NET>
wrote:

> [...]
>föga -- jag lovar. Om du fortsätter, är du snart medlem
>i klubben "Rättshaverister på Internet".

Gör mig inte så mycket. Jag kan göra en skilnad med en hobby och ett
jobb.
Kan man förtala genom att skriva en sannning ? Kanske du vet ?

>Mitt råd är att du stämmer skiten ur firman, alternativt
>kör ut med en cementblandare och "snackar allvar"
>med snubben!

Vi får se hur det blir. Jag har tid.

Roland R

On 050602, Tomi G went completely off-topic in
swnet.alt.diverse,swnet.diverse,swnet.fritid.segling,swnet.juridik by
posting <news:gp7u915pqqurej9an...@4ax.com> :

> Gör mig inte så mycket. Jag kan göra en skilnad med en hobby och ett
> jobb.
> Kan man förtala genom att skriva en sannning ? Kanske du vet ?

Vems sanning?
Och vilken typ av sanning?
Beastsanningar kan säkert falla under förtal ibland, med då är det ju det
där med att inte straffa psyksjuka personer som griper in.

--
Roland R
2005-06-02 23:28:15

Alexander Backlund

"Roland R" <rolands.s...@gmail.com> skrev i meddelandet

Det är väl högst tveksamt om man kan förtala en firma, men en enskild person
kan man enligt svensk lags något märkliga definítion förtala även om det man
säger är sant.

"Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt
levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta
denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn
till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han
att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall
ej dömas till ansvar." (Brottsbalken, 5 kap., 1 §)

Lars Johansson

Halloj!
"Tomi G" <tom...@chello.se> skrev i meddelandet news:gp7u915pqqurej9an...@4ax.com...

| Vi får se hur det blir. Jag har tid.

Hur har dett gått -- har du fått "upprättelse"?

"A man can't just sit around."
Lars Johansson

On the turntable:
Harry Nilsson: Spaceman