Vad är TACHYMETER på klockan ?

Leif K

Jag köpte en klocka med vridbar ytterring för tidtagning och längs kanten
under glaset går det en skala från ca: 40-400 och det står TACHYMETER på
den.

Vad är det och hur använder man den ?

Själv tror jag att det kan vara tillför att räkna ut medelhastighet eller
kanske avstånd men hör av er om ni vet vad det är och hur det fungerar.

Mvh Leif K

Torleif Krantz

Titta här: http://www.hjarnoe.dk/clic/kmeter.htm

_____________________________
T o r l e i f K r a n t z ©
G Ö T E B O R G
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
"Ni kommer att få uppleva krig och
höra rykten om krig..." Matt 24:6

~DL is da king~

Leila K skrev i meddelandet <36e0e...@d2o35.telia.com>...

> [...]
>
>Själv tror jag att det kan vara tillför att räkna ut medelhastighet eller
>kanske avstånd men hör av er om ni vet vad det är och hur det fungerar.

Kära Leila, den vridbara ytterringen är till för dykningtidtagning. I övrigt
vore det ju en smart idé att förtälja vilken klocka du har.

BTW: Hur många här har en Citizen Aqualand...?

DanielLofgren
< Lits up your darkness >

MeanStreak

~DL is da king~ skrev i meddelandet ...

> [...]

Den anger avstånd.
Du har tiden och hastigheten som konstanter och då kan du se avståndet du
passerat.

>Kära Leila, den vridbara ytterringen är till för dykningtidtagning. I
övrigt
>vore det ju en smart idé att förtälja vilken klocka du har.

Det är oftast så men inte om det är en TACHYMETER.

>BTW: Hur många här har en Citizen Aqualand...?

Bah!
Här körs det med Tag Heuer!

/MeanStreak©
Flame me at: meanst...@hotmail.com
-If you want war, I bring the war... to your front door©-

[Diverse 1999-03-07]
"Och där kom Pöbeln, diverses egna "apberg" "
(Torrleif ger oss det erkännande vi förtjänar)

Berra Hedkvist

Jomen nää, hörrö King Lofgren, så ere nog inte...vetuvaa..
Den vridbara ringen har inte med tachymetern att göra. Två skilda saker, om man
säger så.
LeilaK är på rätt spår...
Tachymetern visar hur många sekunder det tar att åka tusen meter.
Exempel: Mitt för 40 sek-punkten (läge "tjugo-i") står det 90.
Alltså: om det tog 40 sekunder att åka 1000 meter, är hastigheten 90 km/h.
Hur använder man det, då? Jo, ute på vägarna finns en massa kontrollsträckor
för snuthelikoptrarnas skull. De är 500 eller 1000 m långa. Vi får bara hoppas
att tant och farbror polis ser skillnad på 500 och 1000 m så att dom inte
påstår att man kör 220 på en 110-väg... Who would be surprised?
Ajö.

In article <aw6E2.1342$EA1....@nntpserver.swip.net>, ~DL is da king~ says...
*>
*>
[...]