Grafische weergave kwartierstaat - gratis software

Tom de Neef

Hi allen,
enige tijd geleden heb ik in deze newsgroup aangekondigd dat ik werkte aan
een programma voor de grafische weergave van kwartierstaten.
Ik heb nogal wat reakties gehad en bijna 40 kwartierstaten mogen bewerken
als onderdeel van het testen.
Dat testen is daarmee best grondig gebeurd. Nog niet zo dat ik het programma
durf te publiceren, maar wel zo dat ik het kan weggeven aan wie er mee wil
werken. Het gebruik door vreemden meot nl nog getest worden.

Dus, als je daaraan mee wilt helpen - en zelf je kws omzetten naar een
tableau - stuur dan even een return mail.

Kijk op http://www.home.zonnet.nl/annemarthsterringa/GraphicalPedigrees.htm
bij één van de KStableau referenties om een idee te krijgen waar ik het over
heb.
Je kunt werken met het gedcom bestand dat je eigen genealogische programma
ongetwijfeld kan aanmaken; en je kunt werken met een eigen input lijst. De
instructies worden door het programma gegeven en staan ook op het web:
http://www.home.zonnet.nl/annemarthsterringa/KSinstructions.htm

Ik wens een ieder veel plezier,
Tom de Neef

Henk Gebben

Beste Tom,
Ik zou het wel eens uit willen proberen. Ik heb de hele discussie niet gevolgd
in de afgelopen maand en ben zeker niet van plan hem weer helemaal op te
starten, maar ik heb gezien, dat het alleen maar werkt in IE en niet in
Netscape. In IE ziet het er allemaal voortreffelijk uit, maar volgt ook nog een
Netscape-versie ?

Met vriendelijke groet en een prettige jaarwisseling gewenst,
Hnek Gebben

Tom de Neef wrote:

Wilt U mij een berichtje sturen, dat kan:
mailto:h.ge...@worldonline.nl
Ook bereikbaar via:
mailto:geb...@worldmail.nl

Bob Coret

In deze groep zijn er de laatste tijd berichten geweest met vragen omtrent
programma's die een grafisch weergave van een kwartierstaat kan maken. De
geopperde oplossingen zijn mijns inziens beperkt als het 'doelmedium' een
webbrowser is. Veelal wordt er een statisch plaatje van een kwartierstaat
van één persoon geproduceerd. Waarom niet voor elke persoon een
kwartierstaat?

Dit kan door de browser de kwartierstaat te laten genereren! Zie
bijvoorbeeld:
http://homepages.pinkroccadefinance.nl/~u0994/nl/onlinegenealogy/public/data
/pedigree.htm

De kwartierstaat wordt door middel van Javascript in de browser 'realtime'
gemaakt. Hiervoor is naast enige logica ook een databestand nodig met de
namen en relaties (dit is een Javascript bestand dat gegenereerd wordt uit
mijn GEDCOM databestand). Hierdoor is het mogelijk om voor elke persoon in
de dataset een kwartierstaat te maken.

Sterker nog: omdat de relaties bekend zijn kan nu ook bij elk persoon de
relatie tot een andere persoon benoemd en inzichtelijk worden gemaakt. Zie
bijvoorbeeld:
http://homepages.pinkroccadefinance.nl/~u0994/nl/onlinegenealogy/public/data
/verwantschap.htm

(bovenstaande pagina laat toevallig een eenvoudige stamreeks zien, maar ook
neef/nicht relaties ed. worden in (twee takken) getoond).

Om beide van bovengenoemde pagina's kun je op een naam klikken waarna je
naar de informatiepagina van die persoon gaat. Hier kun je dan weer klikken
op 'Toon totale kwartierstaat' waarna de kwartierstaat voor die persoon
wordt geconstrueerd.

Op de informatiepagina wordt ook onder het kopje 'Verwantschap' getoond wat
de relatie is tot de 'referentiepersoon', Deze kun je als gebruiker
instellen!! Klikken op 'Toon verwantschap' maakt de relatie dan weer
grafisch zichtbaar.

As je de data dus in de browser hebt kun je er erg veel - dynamisch - mee
doen. Nadelen aan de methode zijn er natuurlijk wel: 1) er is kennis van
Javascript benodigt, en 2) de dataset moet geladen worden naar de browser.
Mijn huidige dataset bestaat uit 805 personen, het gegenereerde Javascript
bestand is 50 kB. Veelal worden deze bestanden lokaal bij de gebruikt
gecached waardoor deze bestanden niet bij elke aanroep getransporteerd
hoeven te worden. Naar mijn weten werkt mijn Javascript in alle browsers
vanaf versie 4.0.

Een en ander ter lering en vermaak! Ben benieuwd naar uw commentaar!

Met vriendelijke groet,
Bob Coret

Coret Genealogie - http://www.coret.org

Bob Coret

http://www.coret.org/nl/onlinegenealogy/public/data/pedigree.htm

[...]

http://www.coret.org/nl/onlinegenealogy/public/data/verwantschap.htm

Bob Coret

@quicknet.nl John Westera

On Sun, 30 Dec 2001 15:08:19 +0100, "Bob Coret"
<b.coret[HAALWEG]@planet.nl> vividly promulgated:

> [...]
>webbrowser is. Veelal wordt er een statisch plaatje van een kwartierstaat
>van één persoon geproduceerd. Waarom niet voor elke persoon een

[...]

>Een en ander ter lering en vermaak! Ben benieuwd naar uw commentaar!

Best viewed with any IE browser!

Testen met andere browsers levert onbevredigende resultaten.

John
--
<http://www.webcel.nl/>

Rene Kleber

Heel mooi, snel en makkelijk.

complimenten.

mvg,

René Kleber

"Bob Coret" <b.coret...@planet.nl> schreef in bericht

Frank Laurens

Bob,

Ik ben erg onder de indruk, vooral ook doordat het zo makkelijk navigeert en
toch zo compleet is.

Kun je wat meer vertellen wat er voor nodig is om zoiets moois te maken?

--
Met vriendelijke groet/With kind regards,

Frank Laurens
Home page: http://www.gironet.nl/home/lpck
Op zoek naar/Looking for:
Laurens, Kleine Deters, Blokker, Koreman, Rood, Glandorff, Zwiers, Joosten,
Romijn, Torreman

"Bob Coret" <b.coret...@planet.nl> schreef in bericht

De Voght Luc

Zeer knap werk, is dit ook voor een "gewone "computer gebruiker weggelegd ?

groeten,
De Voght Luc.

Nog steeds op zoek naar de families De Voght, de Vocht en Lens

Luuk Keunen

Luc,

Heb jij je ook bezig gehouden met de familie De Vocht in Arendonk? De moeder
van mijn betovergrootvader was Anna Catharina de Vocht (1831-1875), gehuwd
met Lambertus Honings (1832-1922) en wonende in Deurne. Ik heb de familie
terug tot Gregorius de Vocht en Johanna Soemons, maar dan heel sober (alleen
doop- en begraafdata, geen complete gezinnen). Bovendien raak ik bij het
echtpaar Godefridus de Vocht - Catharina de Vocht (de grootouders van Anna
Catharina), gehuwd in 1767, het spoor enigszins kwijt voor de vrouwelijke
lijn; ik weet dat Catharina een dochter is van Johannes de Vocht en
Petronella van der Sanden, gehuwd in 1739 te Lage Mierde (NB), maar dan?

--
gegroet,
Luuk Keunen

agacra...@hotmail.com-nospam (verwijder -nospam)
http://genealogie.tripod.com

HEEMKUNDEKRING H.N. OUWERLING
Deurne
http://ouwerling.tripod.com-nospam (verwijder -nospam)

De Voght Luc <fa07...@skynet.be> schreef in berichtnieuws
3c34d14c$0$33507$ba62...@news.skynet.be...

De Voght Luc

Luuk,
vorlopig ben ik daar nog niet aan toe gekomen, ik zal wel die richting uit
moeten, maar dat zal nog even moeten wachten.
groeten,

Karel Honings

> [...]
> groeten,
> Luc,
> nog steeds op zoek naar de families De Voght, De Vocht en Lens

Dit weekeind heb ik enkele fragmenten de Vocht uit Arendonk on-line gezet.
Wie er belangstelling voor heeft: het adres is
http://home.wanadoo.nl/khonings/devocht.htm

Met vriendelijke groeten,

Karel Honings

Frank Waarsenburg

Er is al langer een dynamisch programma dat ook voor de leek eenvoudig is:
GeneWeb. Dit draait onder zowel Windows als Linux. Zelf draai ik het onder
Linux. Het programma biedt ook gegevensbescherming (Password voor gegevens
jonger dan 100 jaar), kan verwantschappen uitrekenen, dynamisch
kwartierstaten en genealogieen genereren en doet dat ook nog eens in 23
talen. Zie http://www.waarsenburg.com , genealogy, dynamic database.

Frank

Bob Coret <b.coret...@planet.nl> schreef in berichtnieuws
a0n8mv$5r8$1...@reader08.wxs.nl...