Genealogie in Denemarken

Richard Keijzer

Dag allemaal,

Het kan zomaar gebeuren, je doet onderzoek en ziet dan tot je schrik
dat een van de voorouders afkomstig is uit Denemarken. Dan doemen
allerlei problemen op, zoals de moeilijke taal of een grote afstand
die je zou moeten afleggen om vanuit Nederland naar een archief te
komen.

Aan de taal is weinig te doen, maar de afstand is via internet goed te
overbruggen. Daar komt nog bij, dat de Statens Arkiver (het Deense
Rijksarchief) heel druk bezig is om alle DTB-boeken van het land op de
foto te zetten en die via internet beschikbaar te stellen.

Om de foto's te kunnen bekijken is even wat werk nodig, je zult je
namelijk moeten registreren. In het begin was de informatiehoeveelheid
gewoon vrij toegankelijk, maar toen bleek dat handige lieden de
informatie bleven downloaden, waarschijnlijk om ze op CD of DVD te
zetten en er geld mee te verdienen. Ongewenste situatie, aldus het
Deense archief, en de handel werd achter een inlogscherm geplaatst.

Om de helpende hand te bieden bij dat inloggen heb ik een Nederlandse
handleiding gemaakt, deze is te vinden op adres:

http://www.dis-danmark.dk/intro/Arkivalieronline_Handleiding.pdf

Ik hoop dat deze gebruiksaanwijzing weer een barrière wegneemt voor
onderzoek in het buitenland. Probeer het eens en laat je verrassen
door de kwaliteit van de opnamen en de rijkdom van de gegevens in de
boeken.

Groeten van Richard

M. Boers

to gen-b...@rootsweb.com
Ik heb het (nog) niet nodig, maar ik vind het wel erg aardig (en handig) dat
je dit document gemaakt hebt.

Bedankt,

Michaël Boers, Haarlem
E-Mail: michael.boers @ hccnet.nl
Research: Boers/Buhrs/Buers/Buhr, Distelbrink, Keulemans/Ceulemans, Reuvers,
Liesoij/Liesoy/Lisois/Liegois, Franscella/Fransella/Francella

Dag allemaal,

http://www.dis-danmark.dk/intro/Arkivalieronline_Handleiding.pdf

Groeten van Richard

quotes in the subject and the body of the message

cfs...@gmail.com

Richard, mijn complimenten voor de handleiding van de werking van
Arkivalie.
Het is zo heel duidelijk.
Het zou mij een uurtje gescheeld hebben. Dit zou het een stuk
makkelijker gemaakt hebben.
groetjes,
Ineke

Richard van Schaik

cfs...@gmail.com wrote:

> [...]
> Arkivalie.
> Het is zo heel duidelijk.
> Het zou mij een uurtje gescheeld hebben. Dit zou het een stuk

Ik had deze handleiding al iets eerder nagelezen ........ maar ook
alsnog mijn complimenten voor deze handleiding. Reuze nuttig en zeer
duidelijk.

Groeten,
Richard

--
Richard van Schaik
f.m.a.vans...@THISwanadoo.nl

Arie Bos

"Richard van Schaik" <f.m.a.vans...@THISwanadoo.nl> schreef in
bericht news:1595c$48d6a916$5ed11c7c$18...@cache4.tilbu1.nb.home.nl...

Mag ik, hoewel het strikt genomen geen Deense DTB betreft, ook even wijzen
op het projekt om de bekende Sont-Registers te bewerken en (gedeeltelijk)
on-line te zetten:

http://www.oogtv.nl/ontwikkelen/php/home.php?subaction=showfull&id=1221557621&archive=&start_from=&ucat=&

Arie

Richard Keijzer

On 22 sep, 07:48, "Arie Bos" <..@..> wrote:
> [...]

> op het projekt om de bekende Sont-Registers te bewerken en (gedeeltelijk)

Dag Arie,

Natuurlijk mag dat. Ik had er zelf al een uitgebreider verhaal over
geschreven, zie het volgende draadje:

http://groups.google.com/group/soc.genealogy.benelux/browse_frm/thread/10a71768f9496667/dd8ae50076fe6244?lnk=gst&q=digitaliseren#dd8ae50076fe6244

En daaruit blijkt dat de handel integraal op internet zal komen.

Groeten van Richard

Unknown

On Sun, 21 Sep 2008 07:10:43 -0700 (PDT), Richard Keijzer
<rist...@hotmail.com> wrote:

> [...]

>onderzoek in het buitenland. Probeer het eens en laat je verrassen
>door de kwaliteit van de opnamen en de rijkdom van de gegevens in de

Hoi Richard,

Geweldig die handleiding! Heel duidelijk! Een zeer welkome 'nieuwe'
bron voor mij.

Een vraagje over dat archief: Is er ook een mogelijkheid om op
familienaam te zoeken?

Jos

Richard Keijzer

On 22 sep, 14:28, Jos Onneweer <> wrote:

> Hoi Richard,
>
> Geweldig die handleiding! Heel duidelijk! Een zeer welkome 'nieuwe'
> bron voor mij.
>
> Een vraagje over dat archief: Is er ook een mogelijkheid om op
> familienaam te zoeken?
>
> Jos- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -
>
> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

Dag Jos,

Dat lukt alleen bij die bestanden waarvan iemand al een index heeft
gemaakt. Een beetje hetzelfde systeem als bij de virtuele studiezaal
van Den Haag.
Als zo'n index er niet is, zit er maar één ding op: handmatig
doorbladeren. Dat is een rotklusje, maar het levert soms wel heel
mooie resultaten op.

Ik ga nog een handleiding maken voor de AO Vaerktojer, de tools
waarmee zo'n index gevuld kan worden. Kost echter de nodige tijd, dus
nog even geduld.

Groeten van Richard