Latvujo remalakceptis la rusan lingvon

La araba lingvo estas oficiala en Israelo.

La angla lingvo estas oficiala en Hindujo.

La sveda lingvo estas oficiala en Suomujo.

Sed la latvalingvuloj ankoraŭ rifuzas doni plenajn lingvajn rajtojn al
la ruslingvaj latvoj -- kaj fakte pli ol lingvajn rajtojn: centmiloj da
malplimultlingvaj latvoj ne havas la civitanecon de Latvujo kaj ne
rajtas baloti.

Marko

AV3

Vi tro simpligas la problemon.

En Israelo estas historia tradicio akcepti la araban oficiale, simile
kiel la franca ne nur en Kebeko sed en tuta Kanado.

En Hindujo estas konscia kompromiso akcepti la anglan, por ke la hinda
lingvo ne estu trudata al aliaj lingvuloj, kiuj havas siajn proprajn
lingvojn, alfabetojn, kulturojn, k. t. p. La angla estas fremda por ĉiuj
kaj ne avantaĝigas unu etnon super diversaj aliaj. Same en Singapuro.
Tia kompromiso estas la espero de multaj Esperantistoj.

La plej malfacila problemo estas tiu de trudo de unu lingvo al aliaj per
migrado. Antaŭ centoj da jaroj oni akceptas, ke la germana kaj la latina
anstataŭis la keltan, la hungara venkis en Hungarujo, la turka en antaŭe
greka Turkujo. Eĉ antaŭ nur kelkcent jaroj la hispana, la portugala, kaj
la angla venkis en la Amerikoj, Aŭstralio, k. t. p.

Sed antaŭ nur cent-ducent jaroj restas disputoj. Laŭ mia takso, popoloj,
kiuj troviĝas en lokoj pro persekutoj kaj forpeloj, rajtas propravole
resti tie, kie ili nun estas, ekz. ciganoj, judoj, k. t. p. Estas aparte
malfacila problemo de albanoj, truditaj en Serbion per islamigemaj
turkoj, ne de sia propra intenco.

Sed trudo per konkero estas nesolvebla problemo por iuj, sovebla por
aliaj. Irlandanoj sendependiĝis sed ne kapablas revigligi la irlandan
keltan lingvon. Finnlando neniam estis sendependa aŭ memrega lando antaŭ
la lasta jarcento. Estas juste, ke tie oni akceptas koloniojn de svedoj
kaj rusoj, kiuj ne estas kreskantaj per enmigrado. Simile en Bulgario
oni akceptas turkan kaj tjurkan koloniojn, sed sen oficialigo de ties
lingvoj.

Tamen en Baltio, kie jam estis rusa malplimulto ek de la konkero de
Pollando dum la dekoka jarcento, oni perceptas danĝeron de perdo de
lingvo kaj kulturo per amasa enmigrado post perforta aneksiĝo dum Dua
mondomilito. Klare komprenante la senhelpan angligon de Irlando, la tri
baltaj landoj malakceptas oficialigon de la rusa, kaj devigas ĉiun
enloĝanton aspirantan al civitaneco regi la lokan lingvon. Simile en
Ĉinio lokanoj kontraŭas al entrudo de hanĉinoj, sed mankas al ili
rimedoj juste uzataj en baltaj landoj.

Estas speco de naciismo supozi, ke la finna solvo taŭgas ĉie.

--
++====+=====+=====+=====+=====+====+====+=====+=====+=====+=====+====++
||Arnold VICTOR, New York City, i. e., <arvi...@Wearthlink.net> ||

AV3 <arv...@earthlink.net>:

> [...]
> enloĝanton aspirantan al civitaneco regi la lokan lingvon. Simile en
> Ĉinio lokanoj kontraŭas al entrudo de hanĉinoj, sed mankas al ili

Ankaŭ la ruslingvuloj de Latvujo kaj Estonujo povas timi pri la sorto de
sia kulturo en sia hejmlando.

Sed ĉefe la problemo ne povas esti la protektado de kulturo, ĉar lingvoj
kaj kulturoj ne havas rajtojn -- homoj havas rajtojn!

Do la sveda lingvo eble po iom malaperos el Suomujo. Tio ne nepre estas
ia problemo. Eble eĉ la suoma lingvo iam malaperos el Suomujo. Ankaŭ tio
ne estas problemo, kaj la ŝtato neniel malhelpu tian evoluon.

Sed la aktualaj svedlingvuloj de Suomujo bezonas rajtojn; oni eble
sufiĉe ilin respektas, eble *tro bone*, eble tro malbone. Sed la diskuto
devas esti pri tio, ĉu la socio traktas siajn membrojn juste. Suomujo ne
estas klubo de suomlingvuloj aŭ la pura suoma raso. Ĝi estas politika
organizaĵo, kiu ekzistas por la bonfarto de ĉiom el siaj civitanoj.

Simile Latvujo devas trakti egale ĉiujn latvojn. Oni povas diri, ke
malplimulto estas tro malgranda, por ke la ŝtato povu proponi al ĝi
plenajn servojn. Sed nun temas pri preskaŭ 40-procenta malplimulto! Ne
povas ekzisti motivo ne trakti ĝin egale al la 60-procenta plimulto.

La plej terura flanko de la problemo estas tiu de civitaneco: dum tiuj,
kiuj povas pruvi pratempajn radikojn en Latvujo, *estas* civitanoj sen
aparta peto, la generacioj da ruslingvuloj en Latvujo devas aparte peti
kaj akceptiĝi. Tio estas maljuste, hontige kaj malsaĝe.

Latvujo ja iom pli bonas ol Kalifornio, kiam temas pri lernejedukado:
ŝajne la ruslingvaj infanoj ricevas ruslingvan instruadon dum la unuaj
lernejojaroj, sed poste ili devas ricevi instruadon per la latva lingvo.
Kvankam deviga studado de lingvoj estas ofte bone instrupolitiko, estas
malprave provi oficiale latvigi la rusojn. La latva ŝtato devas toleri
ruslingvan komunumon.

> Estas speco de naciismo supozi, ke la finna solvo taŭgas ĉie.

Tio ne estas argumento.

Marko

AV3

Ĝi estas aserto, ke la finna solvo ne taŭgas ĉie. Mi kredas ĝin, vi faru
laŭ via bontrovo per aserto, argumento, aŭ io alia. Kaj mi aldonas, ke
estas historiaj kondiĉoj, kie unu popolo per konkero trudas siajn
popolanojn, sian lingvon, sian religion, sian kulturon al konkeritoj. Se
tio estas renversebla per liberigo de la konkeritoj, restarigo de la
loka lingvo kaj kulturo estas aprobinda afero, laŭ mi.

Mi jam asertis, ke antaŭlonge okazis nerenverseblaj konkeroj: antikvaj
migradoj tra Eŭropo kaj el Eŭropo al Ameriko kaj Aŭstralio. La renverso
de tia koloniado en Afriko kaj Azio estas aprobinda afero, laŭ mi. La
akcepto de la angla en Hinda Unio kaj Singapuro estas escepta afero kaj
servas al unuigo de multetnaj, multalingvaj landoj. Laŭ mi, tio estas
aprobinda afero, ĉar temas pri evidenta interkonsento de la koncernaj
popoloj.

Pli proksima al la latva afero estas la liberigo de Irlando sen reakiro
de irlanda kelta lingvo kaj kulturo. En Finnlando svedoj kaj rusoj estas
relative malmultaj kaj ne sukcesis trudi siajn lingvojn al sufiĉe da
finnoj por endanĝerigi la lokan lingvon kaj kulturon. Estas facila kaj
admirinda afero esti grandanima al restaĵeto de konkerintoj. Simile
admirinda estas bulgara tolero de turkoj kaj tjurkoj.

Sed en Baltio la trudo koncernas pli ol restaĵeto kaj estas renversebla.
Amasa enmigrado de rusoj okazis dum nur kvindek jaroj, kaj nun oni
postulas al enmigrintoj de nur unu ĝis tri generacioj lerni la lokan
lingvon por civitanigo. Rusoj nun tie loĝantoj rajtas tie loĝi sen
civitaneco sed ili ne rajtas daŭrigi la rusigan politikon de antaŭ dudek
kvin jaroj. Estas konsolo por ili, ke rusa lingvo kaj kulturo prosperas
en la rusa hejmlando.

Ni evidente malkonsentas, ke intenca trudo de lingvo kaj kulturo estas
traktinda afero, kiam renversebla. Kaj ni malkonsentas ke la plimultaj
popoloj, kiuj parolas baltajn lingvojn, rajtas decidi pri la loka lingvo
kaj kulturo kaj malpermesi pluan entrudon de la rusa per oficialigo. Ĉar
ili permesas al tie loĝantaj rusoj paroli kaj instrui sian lingvon per
siaj propraj rimedoj kaj elekti aŭ ne elekti lerni la lokan lingvon, tio
ne vekas en mi malaprobon. Mi bedaŭras ke tia rimedo ne eblas kontraŭ
entrudo de la hanĉina en diversajn regionojn de Ĉinio. Mi aprobas la
aserton de lingvaj kaj kulturaj rajtoj de aborigenoj en landoj tra la
mondo, eĉ kiam ili ne plu estas plimulto en la koncernaj landoj.

AV3 <arv...@earthlink.net>:

> Sed en Baltio la trudo koncernas pli ol restaĵeto kaj estas
> renversebla.

"Renversebla". Tio sonas kvazaŭ gentmurda eŭfemismo. En ĉi tiu okazo vi
per ĝi previgas kulturan atencon kontraŭ la ruslingvuloj.

La diferenco inter via kaj mia vidpunktoj estas tio, ke dum vi parolas
pri historiaj idealoj, mi emfazas la realon de la individuo. La historia
vidpunkto pravigas la oferadon de la individuo por la plibono de la
tuto.

> Amasa enmigrado de rusoj okazis dum nur kvindek jaroj, kaj nun oni
> postulas al enmigrintoj de nur unu ĝis tri generacioj lerni la lokan
> lingvon por civitanigo.

Multegaj el tiuj ruslingvuloj naskiĝis en Latvujo. Oni apenaŭ povas nomi
ilin enmigrintoj. Krome ili estis plenrajtaj civitanoj dum la tempo, ĝis
oni forprenis civitanecon de ili.

> Rusoj nun tie loĝantoj rajtas tie loĝi sen civitaneco sed ili ne
> rajtas daŭrigi la rusigan politikon de antaŭ dudek kvin jaroj.

"Rusigan politikon". Nun temas pri latviga politiko. Ambaŭ egale fiaj.

> Estas konsolo por ili, ke rusa lingvo kaj kulturo prosperas
> en la rusa hejmlando.

Ĉu la kebekanojn konsolus la stato de la franca en Francujo? Almenaŭ tio
ne konsolus la svedlingvulojn en Suomujo.

Ne temas pri la protekto de la ruseco, kiu estas abstrakta, senrajta
koncepto. Temas pri la protekto de la efektivaj, karnaj ruslingvuloj de
Latvujo. Ili meritas egalajn civitanecrajtojn per sia ekzisto.

> [...]
> popoloj, kiuj parolas baltajn lingvojn, rajtas decidi pri la loka
> lingvo kaj kulturo kaj malpermesi pluan entrudon de la rusa per

Jes, oni ne "renversu" malbonon per malbono.

> Mi aprobas la aserton de lingvaj kaj kulturaj rajtoj de aborigenoj en
> landoj tra la mondo, eĉ kiam ili ne plu estas plimulto en la koncernaj
> landoj.

Ĉiu homo havas lingvajn kaj kulturajn rajtojn.

Marko

AV3

On Feb/20/2012 3:0555 AM, Marko Rauhamaa wrote:

> "Renversebla". Tio sonas kvazaŭ gentmurda eŭfemismo. En ĉi tiu okazo vi
> per ĝi previgas kulturan atencon kontraŭ la ruslingvuloj.

"Renversebla" signifas, ke la sola nacia lingvo de Latvio inter la du
mondomilitoj estis la latva, kaj ek de 1989 ĝi ankoraŭ estas la sola
nacia lingvo. Intertempe, la rusa estis oficiala, sed ne plu. Neniu ruso
estis murdita, kaj ili ankoraŭ rajtas uzi sian lingvon sed ne plu rajtas
postuli servojn en ŝtataj instancoj ruslingve. Via maltaŭga uzo de vorto
"murdo" nur agacas.

> [...]
> pri historiaj idealoj, mi emfazas la realon de la individuo. La historia
> vidpunkto pravigas la oferadon de la individuo por la plibono de la

Estis decido per plimulto, ke maloficialigo de la rusa servas al
plibonigo de la tuto.

> Multegaj el tiuj ruslingvuloj naskiĝis en Latvujo. Oni apenaŭ povas nomi
> ilin enmigrintoj. Krome ili estis plenrajtaj civitanoj dum la tempo, ĝis
> oni forprenis civitanecon de ili.

Rusoj en Latvio estis civitanoj de Sovetunio kaj ignoris la lingvajn
rajtojn de latvalingvuloj en Latvio. Kvankam ambaŭ lingvoj estis
oficialaj, nur la rusa estis deviga. Renversite, nur la latva nun estas
deviga.

> "Rusigan politikon". Nun temas pri latviga politiko. Ambaŭ egale fiaj.

Ne egale. Rusiga politiko en Latvio ne egalas al latviga politiko en
Latvio, ĉar neniam estis latviga politiko en Rusio. Jen la malegaleca
fonto de la hodiaŭa problemo.

> Ĉu la kebekanojn konsolus la stato de la franca en Francujo? Almenaŭ tio
> ne konsolus la svedlingvulojn en Suomujo.

Unue, Francio estas konsiderinde pli longadistance for de Kebeko ol
Svedio de Ålando, do, la interago de samlingvanoj ne egale eblas. Due,
Kanado estas konsiderinde pli vasta ol Finnlando, do, oficialigo de la
franca tra tuta Kanado fiaskis. En Kebeko la franca estas oficiala kaj
tie estas monpuno por malpermesita uzo de la angla. Malagrabla sed
kompreninda afero.

> Ne temas pri la protekto de la ruseco, kiu estas abstrakta, senrajta
> koncepto. Temas pri la protekto de la efektivaj, karnaj ruslingvuloj de
> Latvujo. Ili meritas egalajn civitanecrajtojn per sia ekzisto.

Jen kerna malkonsento inter ni. Mi ne konsideras ruslingvecon
protektinda en Latvio. La plimulto rajtas postuli la latvan por
civitaneco, kaj la malplimulto devas cedi.

AV3 <arv...@earthlink.net>:

> Estis decido per plimulto, ke maloficialigo de la rusa servas al
> plibonigo de la tuto.

La ruslingvuloj ne rajtis partopreni en tiu baloto. Krom estas
malplimultaj rajtoj, kiujn eĉ la plimulto ne rajtas nuligi, ekzemple
religirajtoj, balotrajtoj -- kaj lingvaj rajtoj.

> Rusoj en Latvio estis civitanoj de Sovetunio kaj ignoris la lingvajn
> rajtojn de latvalingvuloj en Latvio.

Mi ne scias, kiel malbona la stato de la latva lingvo estis en
Sovetunio, sed tio apenaŭ gravas. La rajtoj estas absolutaj; oni ne punu
pro la eventualaj krimoj de la gepatroj. Krome la rusaj enmigrintoj
estis viktimoj de Sovetunio ĝuste kiel la latvoj.

> [...]
> franca tra tuta Kanado fiaskis. En Kebeko la franca estas oficiala kaj
> tie estas monpuno por malpermesita uzo de la angla. Malagrabla sed

Ankaŭ la anglalingvuloj havas lingvajn rajtojn en Kebeko. La lingva
protektismo, kiel ajn kompreninda, estas kondamninda.

> Jen kerna malkonsento inter ni. Mi ne konsideras ruslingvecon
> protektinda en Latvio. La plimulto rajtas postuli la latvan por
> civitaneco, kaj la malplimulto devas cedi.

La blankuloj donacis civitanecon al la nigrahaŭtaj sklavoj en Usono. La
viroj donacis plenan civitanecon al virinoj. Sed ni nun komprenas, ke
tiuj rajtoj ne devus dependi de la bonvolo de la antaŭaj potenculoj.

Mi fajfas pri ruslingveco. Min interesas la realo de la ruslingvaj
latvoj, kiuj ne havas egalajn rajtojn kaj eblojn kiel la latvalingvuloj,
ĉar la latvalingvuloj decidis "renversi" historion.

Marko

Giuseppe Castelli

AV3:

> Rusiga politiko en Latvio ne egalas al latviga politiko en

> Latvio, ĉar neniam estis latviga politiko en Rusio.

Ĝi egalas, ĉar la nunaj ruslingvaj latvoj neniel kulpas pri la iama
rusiga politiko fare de [la regantoj de] siaj avoj aŭ praavoj.

Respondeco estas individua afero. Subteni venĝon kontraŭ senkulpuloj
estas vomiga naciismo.

AV3

Ne temas pri venĝo sed pri egaligo. Rusigo de Rusio estas same bagatela
afero kiel angligo de Usono. Lerni la rusan en Rusio aŭ la anglan en
Usono estas simpla socia devo, ne venĝo aŭ puno, pro la grandega
amaspremo de nacilingvanoj.

En malgranda lando kiel Latvio, latvigo ne estas same bagatela afero.
Estas decido, ĉu ruslingva malplimulto rajtas daŭrigi koloniigon per
oficialigo de la ruso aŭ ĉu ili devas lerni la latvan. Tio ne estas pli
naciisma ol trudo al alilingvanoj de la rusa en Rusio aŭ de la angla en
Usono aŭ de la franca en Kebeko.

Mi kredas, ke lingvaj rajtoj en malgrandaj landoj estas alispecaj ol
tiuj en grandegaj landoj. Latvigo aŭ rusigo de Latvio estas serioza
problemo; latvigo aŭ rusigo de Rusio estas ridindaĵo.

Giuseppe Castelli

AV3:

> [...]

> afero kiel angligo de Usono. Lerni la rusan en Rusio aŭ la anglan en

> Usono estas simpla socia devo, ne venĝo aŭ puno, pro la grandega

Kial vi ne prezentas viajn tezojn malpli ĥaose?

Vi subtenis latvigon de Latvujo por renversi ties iaman rusigon. Nun vi
subtenas latvigon de Latvujo kaj rusigon de Rusujo ne plu por renversi
ion, sed simple ĉar malplimultoj devas adaptiĝi al la plimulto.

> En malgranda lando kiel Latvio, latvigo ne estas same bagatela afero.

Kaj nun aperas tria faktoro, la grandeco de la lando. Sed kial ĝi devus
roli kaj kiel ĝi rilatu al la aliaj du (renversado/venĝo kaj plimulteco),
tio restas mistero.

AV3 <arv...@earthlink.net>:

> [...]
> bagatela afero kiel angligo de Usono. Lerni la rusan en Rusio aŭ la
> anglan en Usono estas simpla socia devo, ne venĝo aŭ puno, pro la

Lernado de fremda lingvo neniam estas simpla afero, kaj dum studadon de
gravaj fremdaj lingvoj povas esti rekomendinde devigi, kiam ajn eble, la
homoj povu uzi sian patrinlingvon por komuniki kun la aŭtoritatuloj,
kuracistoj ks kaj precipe ricevi formalan lernejedukadon pri ĝi.

Portoriko estas pli ol 90-procente hispanlingva kaj rajtas aliĝi al
Usono kiel federaciero. Se tio okazos, oni apenaŭ trudos la anglan
lingvon al ĝi.

Suda Kalifornio jam atingis situacion, kie la hispana lingvo nepre
oficialiĝu. Bonŝance la hispana lingvo jam estas praktike preskaŭ
oficiala, sed inter la plej gravaj mankoj estas tio, ke la infanoj ne
ricevas formalan edukadon pri la hispana lingvo. Tial ili ofte fariĝas
lingvaj kripluloj en ĉiuj lingvoj, kio malfaciligas intelektan maturiĝon
kaj dungiĝon.

> En malgranda lando kiel Latvio, latvigo ne estas same bagatela afero.
> Estas decido, ĉu ruslingva malplimulto rajtas daŭrigi koloniigon per
> oficialigo de la ruso aŭ ĉu ili devas lerni la latvan.

La ruslingvaj komunumoj rajtas resti ruslingvaj kaj meritas egalan
traktadon de la socio. Tio ne estas koloniigo. Eĉ se tio po iom
plimalfortigus la staton de la latva lingvo, tio estas nur natura evoluo
nerezistinda. Tamen ŝajnas, ke la rusa lingvo aktuale malrapide
plimalfortiĝas.

> Mi kredas, ke lingvaj rajtoj en malgrandaj landoj estas alispecaj ol
> tiuj en grandegaj landoj. Latvigo aŭ rusigo de Latvio estas serioza
> problemo; latvigo aŭ rusigo de Rusio estas ridindaĵo.

Mi tute ne komprenas tion. En Suomujo ĉiu municipo estas unu- aŭ
dulingva laŭ tio, kia proporcio parolas la lingvojn:

Kvankam la laponaj lingvoj ne estas oficialaj ŝtate, ili estas oficialaj
en kelkaj laponaj municipoj.

Mondpolitiko ne rolas ĉi tie. Temas pri la praktikaĵoj de la tuja
komunumo.

Giuseppe Castelli <gcas...@gmail.com>:

> Kaj nun aperas tria faktoro, la grandeco de la lando. Sed kial ĝi
> devus roli kaj kiel ĝi rilatu al la aliaj du (renversado/venĝo kaj
> plimulteco), tio restas mistero.

Mi ne povas ne pensi, ke temas pri ia variaĵo de la temo:

la rusoj reiru en Rusujon

la turkoj reiru en Turkujon

la araboj reiru en Arabujon

la nigruloj reiru en Afrikon

la blankuloj reiru en Eŭropon

Marko

AV3

On Feb/20/2012 7:2938 PM, Marko Rauhamaa wrote:

> [...]
>
> Portoriko estas pli ol 90-procente hispanlingva kaj rajtas aliĝi al
> Usono kiel federaciero. Se tio okazos, oni apenaŭ trudos la anglan

Pro tio Portoriko ne povas ŝtatiĝi. Usono postulas angligon por ŝtatiĝo,
kiel okazis antaŭ pli ol cent jaroj kiam plejparte hispanlingva New
Mexico ŝtataniĝis. Ĝi restas la sola oficiale dulingva ŝtato. Preskaŭ
certe usona Kongreso ne akceptus hispanlingvan ŝtaton, do, Portoriko
ankoraŭ retenas alispecan, komunuman, ligon kun Usono. Malsame ol
ŝtatoj, ĝi ankoraŭ plenrajtas sendependiĝi.

> [...]
> ricevas formalan edukadon pri la hispana lingvo. Tial ili ofte fariĝas
> lingvaj kripluloj en ĉiuj lingvoj, kio malfaciligas intelektan maturiĝon

En suda Florido kaj Teksaso same kiel en suda Kalifornio oficialigo de
la hispana eblas. Sed tio senlaborigus amason de anglalingvaj
enpostenigitoj, kiuj kapablas paroleti kaj kompreni la hispanan. Sole
hispandevenuloj vivas en vere dulingva etoso kaj sufiĉe regas ambaŭ
lingvojn por servi en tiuj postenoj en oficiale dulingva instancoj.
Probable en la nordo de tiuj ŝtatoj kaj aliloke anglalingvuloj postulos
plenrajtigon nur de la angla, do, eĉ en tiuj ŝtatoj oficialigo de la
hispana estas tre malverŝajna.

Mi favoras al dulingveco, sed mi plenkreskis en ekskluzive anglalingva
norda Teksaso, kie mi jam havis naŭ jarojn antaŭ ol mi aŭdis eĉ unu
vorton de fremda lingvo en publika loko (aŭtobuso). Mia avino kaj
patrino fieris, ke ili gajnis medalojn pro bona studado de la latina en
altaj lernejoj, kaj la ĉefa studobjekto de la patrino en universitato
estis la franca.

Dulingveco estas tikla politika problemo tra Usono. Estas movado por
meti ekskluzivigon de angla lingvo en la konstitucion.

> [...]
> en kelkaj laponaj municipoj.
>
> Mondpolitiko ne rolas ĉi tie. Temas pri la praktikaĵoj de la tuja

Lingvaj rajtoj en grandaj kaj malgrandaj landoj estas diversaj, kaj
unulingveco havas avantaĝon: unuigon de diversedevena popolo. Unulingvaj
landoj memgratule rimarkas prilingvajn batalojn en multaj multalingvaj
landoj.

Estas facile oficialigi por ne rapide kreskanta malplimulto la lingvon
de neagresema najbarlando sed ne tiun de aborigenoj. Ĉu karelfinnoj
praktike ĝuas tiajn rajtojn en Rusio? Mi konkludas, ke Finnlando estas
senproblema escepto. Imiti ĝin ne eblas pro problemoj ne alfrontataj
interne de Finnlando mem.

AV3

On Feb/20/2012 7:0457 PM, Giuseppe Castelli wrote:
> AV3:

> Kial vi ne prezentas viajn tezojn malpli ĥaose?

Evidente estas tempomalŝparo plu klarigi al vi, ke estas diversaj
validaj, apogaj argumentoj por unu sama tezo.

AV3 <arv...@earthlink.net>:

> Pro tio Portoriko ne povas ŝtatiĝi. Usono postulas angligon por
> ŝtatiĝo,

Tiun kondiĉon oni ne menciis antaŭ jaroj, kiam la usona parlamento
permesis al Portoriko aniĝi al la federacio. Laŭ Vikipedio Portoriko
rebalotos pri la afero en la venonta novembro.

> En suda Florido kaj Teksaso same kiel en suda Kalifornio oficialigo de
> la hispana eblas. Sed tio senlaborigus amason de anglalingvaj
> enpostenigitoj, kiuj kapablas paroleti kaj kompreni la hispanan.

Tio apenaŭ sekvus rekte de oficialigo, kies detalojn oni povas difini
multmaniere.

> [...]
> unulingveco havas avantaĝon: unuigon de diversedevena popolo. Unulingvaj
> landoj memgratule rimarkas prilingvajn batalojn en multaj multalingvaj

Jes, tial estas rekomendinde ankaŭ normigi unu religion kaj unu
politikan partion, ĉu ne? Sociaj aferoj multe pli glatus.

> Mi konkludas, ke Finnlando estas senproblema escepto. Imiti ĝin ne
> eblas pro problemoj ne alfrontataj interne de Finnlando mem.

Kompreneble estas problemoj ankaŭ en Suomujo. Antaŭ kelkaj tagoj la
registaro decidis fermi plurajn garnizonojn por ŝpari monon. Iuj
skandaliĝis, ĉar oni ne tuŝis la solan svedlingvan garnizonon; la
defendoministro reprezentas la Svedan popolpartion. (Laŭ mi tute normala
politika decido.)

Multaj homoj en orienta Suomujo plendas, ke iliaj infanoj devas malŝpari
tempon je la sveda lingvo, kiun ili neniam renkontas en sia hejmregiono.
Ili preferus la rajton studi la rusan lingvon anstataŭe, ĉar la regiono
ricevas multan komercon de centmiloj da vizitantaj rusoj. (Laŭ mi
aprobinda propono, kiun tamen malmultaj politikistoj kuraĝas pori.)

Sed malgraŭ la tento politikaj problemoj ne foriĝas per diktaturaj
rimedoj, kiel ni nun rimarkas tra Arabujo.

Marko

AV3

On Feb/21/2012 2:4538 AM, Marko Rauhamaa wrote:

> Tiun kondiĉon oni ne menciis antaŭ jaroj, kiam la usona parlamento
> permesis al Portoriko aniĝi al la federacio. Laŭ Vikipedio Portoriko
> rebalotos pri la afero en la venonta novembro.

Portoriko plurfoje balotis favore al ŝtatiĝo per malgrandaj plimultoj.
Reago de usona parlamento estis, ke la plimulto estis nesufiĉe granda
kaj ke estas saĝe, ke Portoriko retenu la ŝancon sendependiĝi. Oni
atendis kvindek jarojn por ŝtatigo de Havajo, ĝis kiam movado tie por
sendependiĝo tute estingiĝis. Usonan federacion konsistigas kvindek
kernaj ŝtatoj, kelkaj duarangaj teriterioj (Guam, insularo Virgin, k. t.
p.) kaj unu unika komunumo Portoriko.

Estas nenio en Konstitucio aŭ leĝaro pri kondiĉoj por ŝtatigo krom
memelekto en la petanta teritorio kaj en Parlamento, sed ne nur lingvo
sed ankaŭ religio ne oficiale ludas rolon: akceptiĝis ŝtatiĝo de Utah
nur post kiam kaj loka registaro kaj Mormona eklezio definitive
malpermesis multaflankan edziĝon.

> Tio apenaŭ sekvus rekte de oficialigo, kies detalojn oni povas difini
> multmaniere.

La ĝisnuna sperto ne estas promesplena. En efektive dulingva Miami
anglalingvuloj sentas sin minacataj per postulo de perfekta rego de la
hispana. Same en Teksaso norde de San Antonio. Ŝtataj parlamentoj kaj
instancoj eĉ ne pensas pri oficialigo de la hispana.

> Jes, tial estas rekomendinde ankaŭ normigi unu religion kaj unu
> politikan partion, ĉu ne? Sociaj aferoj multe pli glatus.

Ne forgesu, ke mi mem favoras al multalingveco kaj multaflanka
lingvolernado, sed mi sentas min tie en ege malgranda partio. Mi nur
provas honeste prezenti la argumenton de la alia flanko, kio estas:
unulingveco glatigas la vojon al diversa aliĝo al religio kaj partio.
Enmigrintoj en Usonon el malamikaj, interbatalintaj, intermilitintaj
grupoj, etnoj, naciecoj, religioj, kaj partioj post unu generacio
unulingve amikiĝas, interedziĝas, toleras unu la alian kaj ne plu emas
feroce batali. Kaj konsiderinde mildiĝis tradicia antisemitismo kaj
rasismo. Mi mem ne atribuas ĉion tian al unulingveco, sed ĝi ludas rolon.

La malsukceso de oficaligo de la franca tra tuta Kanado kaj la sorto de
la angla en Kebeko estas avertosignoj kontraŭ oficialigo de la hispana
en Usono.

Pierre Jelenc

AV3 <arv...@earthlink.net> writes:

> Portoriko plurfoje balotis favore al sxtatigxo per malgrandaj plimultoj.

Kiam? La nuna "konfederacia sxtato" ricevis plimulton dum la balotoj de
1967 kaj 1993, kaj en 1998 "neniu el la proponoj" ricevis la plimulton
(pro bojkoto de tiuj favoraj al la "konfederacia sxtato").

Pierre
--
Pierre Jelenc
The Gigometer www.gigometer.com

AV3

On Feb/21/2012 6:3432 PM, Pierre Jelenc wrote:

> Kiam? La nuna "konfederacia sxtato" ricevis plimulton dum la balotoj de
> 1967 kaj 1993, kaj en 1998 "neniu el la proponoj" ricevis la plimulton
> (pro bojkoto de tiuj favoraj al la "konfederacia sxtato").

Mi eraris. Kandidatoj de porŝtatiĝa partio tiel gajnis en elektoj por
guberniestro.