Uudet luvat jaettu

Jouni Keskinen

Eli uuden analogiset radioluvat on nyt sitten myönnetty. Rumasti
sanottuna saatiin taas paljon paskaa bandille. Hjallisradiosta kaikki
ovatkin varmaan jo kuulleet. Muista myönnetyistä luvista ja
taajuuksista löytyy tietoa Liikenne- ja Viestintäministeriömme sivulta
http://www.mintc.fi/www/sivut/dokumentit/tiedote/viestinta/ti080201315fin.htm

Oikeastaan ainoa kiinnostukseni herättänyt uusi luvansaaja oli Turatum
Oy, joka sai erikoisradioluvan seuraaville taajuuksille Piikkiö
(=Turku) 93,8 MHz, Muurame (=Jyväskylä) 95,9 MHz, Ylöjärvi (=Tampere)
100,5 MHz. Alustava formaatti on rockmusiikki, tosin näistähän ei
koskaan tiedä. Tietääkö joku tästä tarkemmin?

"Tamperelaisista" luvanhakijoista ex-Radio Jyväskylän toimialuetta
kaappasi Radio Plus Tampere (Tampereen Seudun Paikallisradio Oy) joka
sai taajuudet: Jyväskylä 107,1 MHz, Äänekoski 90,5 MHz, Jämsä 107,2
MHz. Sinänsä mielenkiintoista että esim. Jyväskylän lupa myönnettiin
Tampereen Plussalle eikä SBS:lle, varsinkin kun tietää että Plus ja
sen edeltäjät ovat aina tuottaneet tappiota ja aseman talous lienee
paljon pahemmin kuralla kuin SBS:n.

Varsin omituinen tilanne tuli myös Valkeakoskelle, johon luvan sai
Radio 957 (Tampereen Ääni) 87,6 MHz. Nyt Valkeakoskella on siis kaksi
"saman" omistajan asemaa sillä Radio Popin eli Pirkanmaan
Viestintäpalvelun omistaa Tampereen Ääni, jonka taas omistaa SBS.
Lisäksi Radio Pop on jo nykyisellään releoinut R957:n ohjelmia mm.
jääkiekkoselostusten osalta. Pirkanmaan Viestintäpalvelu Oy (=Radio
Pop) sai luvat myös vanhalle Jannen taajuudelle 97,7MHz Forssaan.

Luvatta jäi ikävä kyllä suosikkini Uutisvuodossakin mainetta niittänyt
Reiskan asuntovaunukorjaamo ja sisältötuotanto Oy

Jouni

aapee

Jouni Keskinen kirjoitti viestissä <3a82c57...@news.cc.tut.fi>...

>Eli uuden analogiset radioluvat on nyt sitten myönnetty. Rumasti
>sanottuna saatiin taas paljon paskaa bandille. Hjallisradiosta kaikki

En yhtään ihmettele. Ihme kyllä, esim. Edit Stationille on myönnetty lupa!
Tulee kuulemma väliaikaistaajuudelle 95,2, joten alkaakohan THK:lla olemaan
parempia "haluja" siirtää 94,9 ja siitäkin syystä 0,1MHz alas päin, jolloin
Pernaja 95MHz ei olisi ongelma.

Muista kirjoittelen myöhemmin tarkempien taajuuksien häiriöitymisten ohella
paremmin.

Eero Lähteenmäki

> [...]
> kaappasi Radio Plus Tampere (Tampereen Seudun Paikallisradio Oy) joka
> sai taajuudet: Jyväskylä 107,1 MHz, Äänekoski 90,5 MHz, Jämsä 107,2

Tämähän ottaakin hieman silmään, sillä Jämsä 107,2 ja Jkl 107,1 ilman muuta
tulevat häiriöitymään ainakin jollakin tavalla.

Mitenköhän on noiden taajuuksien laita? Tuolla ministeriön sivuilla ei oltu
mainittu, mitkä taajuudet oli annettu millekin asemalle. Tiesitkö jostain
muualta, että juuri Tampereen Seudun Paikallisradio Oy sai nuo taajuudet
(107,1; 90,5 ja 107,2)? Nämäkin taajuudet olivat nimittäin tämän aseman
kohdalla täysin erilaiset Liikenne- ja viestintäministeriön lupien
hakeneiden listassa...

Taajuudet kiinnostaisi siinäkin mielessä, koska moni noistakin luvan
saaneista oli hakenut Jyväskylään lupaa vain 102,5:delle. Miten ne muut
taajuudet sitten jaetaan, koska samalla taajuudella nämä asemat eivät
tietenkään tule lähettämään.

Toivottavasti lisäisivät listaansa kaikki luvansaaneet jossain vaiheessa,
koska nythän siellä ei ole luvansaajat muualta, kuin suurimmista Suomen
kaupungeista. Siinä tiedotetekstissähän mm. sanottiin, että Kiss FM saisi
tyypillisesti aina vain lisää alueita, joita oli hakenut. Mm. näitä ei
näkynyt kyseisessä listassa.

> [...]
> Tampereen Plussalle eikä SBS:lle, varsinkin kun tietää että Plus ja
> sen edeltäjät ovat aina tuottaneet tappiota ja aseman talous lienee

No joo, itse olen kuullut, että Tampereen 957 on koko Suomen tuottoisin
paikallisradio ja jolla on liikevaihto myös suurin. Näin ollen
taloudellisesti katsottuna(kin) olisi suonut luvan ennemmin ehkä juuri
SBS:lle.

Kiss FM on kuulemma myös tuottoisa asema, joka itseäni ainakin kummastuttaa
lähinnä ohjelmien yksipuolisuuden takia. Kylläpä sitä Finnpanelin
kuuntelijatutkimuksien mukaan kuitenkin kuunnellaan ahkerasti..

Eero Lähteenmäki

Seppo

Tässä olis nää luvansaajat ja taajuudet...

1) Seuraaville hakijoille myönnetään toimiluvat radiotoimintaan mainituilla
taajuuksilla 1.3.2001-31.12.2006. a) Valtakunnallinen radiotoiminta: Oy
Suomen Uutisradio Ab: Anjalankoski 105,7 MHz, Espoo 106,2 MHz, Eurajoki 106,
0 MHz, Haapavesi 104,1 MHz, Joutseno 103,8 MHz,Jyväskylä 105,8 MHz, Kerimäki
107,7 MHz, Kruunupyy107,2 MHz, Lieksa 104,3 MHz, Kuopio 106,7 MHz, Lahti
104,4 MHz, Lapua 106,5 MHz, Mikkelin mlk 106,3 MHz, Kiiminki 104,8 MHz,
Pihtipudas 105,1 MHz, Kristiinankaupunki 107,6 MHz, Rovaniemen mlk 105,5
MHz, Tampere 104, 7 MHz, Tervola 107,5 MHz, Kaarina 103,9 MHz, Vuokatti
105,7 MHz, Pyhätunturi 104,7 MHz, Taivalkoski 106,5 MHz, Ruka 100,8 MHz b)
Erikoisradiotoiminta: Suomen Urheiluradio Oy: Helsinki 94,9 MHz, Turku 97,6
MHz, Tampere 107,4 MHz, Lahti 89,7 MHz, Oulu 95,8 MHz, Jyväskylä 97,7 MHz,
Kuopio 100,9 MHz, Anjalankoski 90,0 MHz, Eurajoki 96,5 MHz, Pori 101,7 MHz,
Hauho 92,3 MHz, Vaasa 105,2 MHz, Oy P4 Finland Ab: Helsinki 91,1 MHz,
Tampere 105,2 MHz, Turku 105.3 MHz, Lahti 101, 5 MHz, Kuopio 103,8 MHz,
Jyväskylä 104,5 MHz, Eurajoki 104,1 MHz Oy P4 Finland: Ab Helsinki 98,1 MHz,
Turku 106,8 MHz, Tampere 91,6 MHz, Seinäjoki 103,3 MHz, Vaasa 102,0 MHz,
Lahti 102,4 MHz, Oulu 96,4 MHz, Kuopio 105,3 MHz, Joensuu 102,9 MHz,
Anjalankoski 89,3 MHz, Muurame 104,9 MHz, Hanko 104,5 MHz Turatum Oy:
Piikkiö 93,8 MHz, Muurame 95,9 MHz, Ylöjärvi 100,5 MHz c) Paikallinen
radiotoiminta: Edit Station Oy: Espoo 95,2 MHz, Teljän Mediat Oy: Pori 89,4
MHz, Teljän Mediat: Pori 90,4 MHz, Harjavalta 93,9 MHz, Ikaalinen 107,1 MHz,
Huittisten Puhelin Oy: Huittinen 93,0 MHz, Köyliö 107,9 MHz, Kaimax Media
Oy: Kemi 98,8 MHz, Kevyt Kanava Oy: Kaustinen 89,3 MHz, Pietarsaari 100,3
MHz, Jurva 100,4 MHz, Vimpeli 103,1 MHz, Lehtimäki 103,9 MHz, Alajärvi 104,3
MHz, Kruunupyy 104, 9 MHz, Teuva 105,1 MHz, Kurikka 105,5 MHz, Pedersöre
105,9 MHz, Kokkola 106,3 MHz, Vidvarp Ab: Karjaa 89,4 MHz, Monday's Special
Oy: Lahti 103,0 MHz, Monday's Special Oy: Kouvola 91,0 MHz, NRJ Finland Oy:
Kerimäki 105,4 MHz, Oy Najaros Ab: Joensuu 103,7 MHz, Oy Radio Vaasa Ab:
Vaasa 99,5 MHz, Mediaväylä Oy: Jyväskylä 102,5 MHz, Äänekoski 102,3 MHz,
Viitasaari 107,5 MHz, Tampereen Seudun Paikallisradio Oy: Jyväskylä 107,1
MHz, Äänekoski 90,5 MHz, Jämsä 107,2 MHz, Hämeen Sanomat Oy: Hämeenlinna
101,7 MHz 2) Seuraaville hakijoille myönnetään oikeus käyttää mainittuja
taajuuksia aikaisemmin myönnettyjen taajuuksien lisäksi: a)
Erikoisradiotoiminta: Suomen Sävelradio Oy (Sävelradio): Anjalankoski 104,9
MHz, Tampere 106,1 MHz, Turku 102.4 MHz, Pernaja 105.2 MHz, Tammela 96,8
MHz, Jyväskylä 101,0 MHz, Mikkelin mlk 100,9 MHz, Kuopio 105,3 MHz,
Pihtipudas 102,3 MHz, Oulu 106,2 MHz, Haapavesi 106,1 MHz Helsingin
Radioviestintä Oy (KISS FM): Ylivieska 88,3 MHz, Jämsä 94,4 MHz, Mikkeli
98,9 MHz, Kokkola 99,1 MHz, Pieksämäki 101,3 MHz, Karjaa 100,5 MHz, Orivesi
101,2 MHz, Kajaani 102,8 MHz, Ähtäri 105,5 MHz, Savonlinna 104,2 MHz, Inkoo
91.4 MHz, Kemi 105,2 MHz, Raahe 107,0 MHz, Hanko 96,2 MHz, Karjalohja 107, 2
MHz, Riihimäki 107,2 MHz Oy Hetnytt Ab: Pohja (Fiskars) 104,3 MHz, Pernaja
106,9 MHz, Prianet Oy: (RFM) Vuokatti 101,2 MHz, Oulunsalo 103,5 MHz, Ruka
104,3 MHz, Taivalkoski 105,0 MHz, Kristillinen Media Oy (Radio Dei): Kuopio
106,1 MHz, Lapua 89,4 MHz b) paikallinen radiotoiminta: Paikallisradio
Ramona Oy (Ramona): Yläne 88,5 MHz, Pro Radio Oy (Radio Sata): Mynämäki 96,2
MHz, Radio Pooki Oy (Radio Pooki): Kemi 89,5, Tampereen Ääni (Radio 957):
Valkeakoski 87,6 MHz, NRJ Finland Oy (Radio Energy): Tammela 107,8 MHz,
Pirkanmaan Viestintäpalvelu Oy (Radio Pop): Forssa 97,7 MHz Järviseudun
Paikallisradio Oy (Järviradio): Pihtipudas 89,6 MHz 3) Seuraavien hakijoiden
hakemukset hylätään: Aaltonen Samuli/Markku Mäkeläinen Oy, Classic Radio Oy,
Dikigoros Oy, Elmu-Yhtiö Oy, Ilias Oy, Kaimax Media Oy (Oulu), Kokkolan
Paikallisradio Oy, Kustannusliike Aluelehdet Oy, Länsiväylä Oy, NRJ Finland
Oy (Kemi, Rovaniemi, Seinäjoki, Pori, Vaasa, Hämeenlinna), Oy Europer Ab,
Pirkanmaan Viestintäpalvelu Oy (Kemi yms, Vaasa yms, Mikkelin mlk yms,
Joensuu, Pori, Iisalmi, Lahti), Pohjois-Savon Paikallisradio Oy, Radio
Kantri Oy , Radio Satellite Finland Oy, Reiskan asuntovaunukorjaamo ja
sisältötuotanto Oy, SBS Finland Oy, Sound Stream, Tampereen Seudun
Paikallisradio Oy, Tukkukauppojen Kehitys Tuk Oy, Viitasaaren
Paikallisradioyhdistys ry, Voiton Tie ry, Äänekosken RK Oy, Hirvaskankaan
Elävät Kivet r.y, Järvipohjanmaan Sana ja Ylistys r.y. (LVM viestintäneuvos
Ismo Kosonen 160 2462)

JukkaPuh

"aapee" <ap.jarven...@kolumbus.fi> kirjoitti viestissä

> [...]
olemaan
> parempia "haluja" siirtää 94,9 ja siitäkin syystä 0,1MHz alas päin,

94.9 meni urheiluradiolle.

Sami Mollgren

> sanottuna saatiin taas paljon paskaa bandille. Hjallisradiosta kaikki

Hyvin subjektiivinen näkemys.

> 100,5 MHz. Alustava formaatti on rockmusiikki, tosin näistähän ei

Toivotaan, että asema onnistuu. Helsingissähän rokkia soittaa
paikallinen City. Nyt rokkia on sitten toivottavasti tarjolla
muihinkin isoihin keskuksiin.

> sen edeltäjät ovat aina tuottaneet tappiota ja aseman talous lienee
> paljon pahemmin kuralla kuin SBS:n.

SBS tuottaa voittoa. Sen talous ei siis ole millään muotoa kuralla.

--
Sami Mollgren, s...@clinet.fi

Sami Mollgren

aapee wrote:

> [...]
> parempia "haluja" siirtää 94,9 ja siitäkin syystä 0,1MHz alas päin, jolloin

94,9 >> 94,8 = ongelmia 94,8 ja 94,7

Siis ojasta allikkoon.

--
Sami Mollgren, s...@clinet.fi

Sami Mollgren

Jouni Keskinen

On Thu, 08 Feb 2001 22:50:52 +0200, Sami Mollgren <s...@clinet.fi>
wrote:

>Hyvin subjektiivinen näkemys.

Tuskin tässä asiassa objektiivista mielipidettä onkaan. En kuitenkaan
taida olla mielipiteineni yksin. Jälleen jäivät paikallisradiot
vähemmistöön ja enemmistö uusista taajuuksista meni erikoisradioille
ja vanhojen asemien uusille lähettimille. Esimerkiksi Jyväskylään
annettiin nyt kaksi uutta paikallisradiolupaa, mutta samaan aikaan
myönnettiin luvat peräti 7:lle erikoisradiolle (+ kahdelle vanhalle).
Ei tarvitse kovin paljoa maalaisjärkeä käyttää kun huomaa että uusien
paikallisradioyrittäjien kilpailuasema on aika kohtuuton.

>Toivotaan, että asema onnistuu. Helsingissähän rokkia soittaa
>paikallinen City. Nyt rokkia on sitten toivottavasti tarjolla
>muihinkin isoihin keskuksiin.

Pidetään silmällä uutta(?) yrittäjää. Toivottavasti asennetta
riittää.

>SBS tuottaa voittoa. Sen talous ei siis ole millään muotoa kuralla.

Joo, oli vähän huono sanavalinta ja antoi mahdollisuuden
virhetulkintaan. SBS siis tuottaa voittoa (tosin kaikki sen omistamat
asemat eivät taida tuottaa?). Tampereen Plus taas ei ole koko
lukuisia nimenvaihdoksia sisältäneen historiansa aikana koskaan tehnyt
voitollista tulosta. Aiemmin asemaa piti pystyssä Almamedian raha ja
nyt kai aseman nykyisen omistajan pääbisnes eli eräiden Suomen
suosituimpien pornolehtien julkaiseminen.

Jouni

Vesa Hienonen

"Seppo" <se...@jeejee.com> kirjoitti viestissä

> Tässä olis nää luvansaajat ja taajuudet...
>
>NRJ Finland Oy: Kerimäki 105,4 MHz
>Helsingin Radioviestintä Oy (KISS FM): Savonlinna 104,2 MHz

Mielenkiintoinen juttu, sillä kumpikin haki nimenomaan Savonlinnan 104.2 MHz
lupaa. Mistähän tuo Kerimäki 105.4 on keksitty käyttöön?

Eero Lähteenmäki

> Kuopio 100,9 MHz,

Ainakin suurilla tehoilla mahdollisesti häiriöityisi Jyväskylän 101,0:n ja
Mikkelin 100,9:n kanssa.

>Muurame 104,9 MHz,

Jotain pientä häiriötä Tampereen 104,7:n ja Pihtiputaan 105,1:n kanssa.
Pihtipudas ei varmaankaan kyllä käytännössä juurikaan haittaisi muussa
tapauksessa, kuin että jos 104,9 sijoitetaan Jyväskylään.

> Muurame 95,9 MHz,

Toivottavasti tulisi tämä Jyväskylään, koska Classic FM sijaitsee niin
lähellä 95,9:ä - 96,2:lla. Tuo Muurame voisi nimittäin Laajavuoren
parhaimmilla kuuluvuusalueilla jäädä Classicin jalkoihin.

>Vimpeli 103,1 MHz,

En tiedä, olisiko vakavia, mutta jonkinlaisia häiriöitä vähintään Seinäjoen
Star FM 103,3:n kanssa.

> MHz, Kruunupyy 104, 9 MHz

Saattaa sekoilla Pihtipudas 105,1:n kanssa varsinkin, jos tulee Digitan
mastoon, jollainen Kruunupyyllä sijaitsee.

>Mediaväylä Oy: Jyväskylä 102,5 MHz, Äänekoski 102,3 MHz,

Voihan .....! Etenkin jos 102,5:n 3 kW-teho hyödynnetään, lienee itsestään
selvää, että häiriöitä tulee "kivasti". Periaatteessahan Äänekosken
lähetintä ei tarvita ollenkaan, koska Jkl Takakeljo 3kW peittää Äänekosken
kuuluvuusalueet suht vaivatta.

> MHz, Jyväskylä 101,0 MHz, Mikkelin mlk 100,9 MHz,

Häiriö.

> Pihtipudas 102,3 MHz,

No niin. Sitten tuleekin tripla-häiriöt, sillä 1) Äänekoskella sama taajuus
2) Jyväskylässä 102,5 ja luultavasti 3 kW-teholla. Pihtipudas 102,3 -> Jkl
102,5 -häiriöistäkin oli muuten viime kesänä SRKradion kanssa näyttöä.

>Jämsä 94,4 MHz,

Jyväskylä 101,6 kuuluu kyllä ihan hyvin Jämsän pienen kuuluvuusalueen
kohdallakin.

>Järviseudun
> Paikallisradio Oy (Järviradio): Pihtipudas 89,6 MHz

Jos tullee Digitan mastoon, olisi hyvä syy lopettaa Viitasaaren lähetin.
Taajuutta on tässäkin ryhmässä muinoin moitittu, mutta mainitaan vielä, että
Salminen 89,5:n lisäksi ongelmia voisi tulla Järviradio Lehtimäki 89,5:n
kanssa etenkin jos käytetään Digitan Ilosvuoren mastoa hyvällä teholla
Pihtiputaalla.

Siinä nyt oli joitakin häiriötapauksia, jotka heti tuosta listasta näin.
Varmaan joidenkin mainitsemienikin taajuuksien häiriöitä on jo vatvottu
tässäkin ryhmässä, mutta nyt kun on lopulliset päätetyt taajuudet käsissä,
niin ei kai siitä suurta haittaakaan ole.

Eero Lähteenmäki

aapee

>94,9 >> 94,8 = ongelmia 94,8 ja 94,7

Pitää paikkansa. Jos minä saisin valita, kumpi häiriö mieluummin, siirtäisin
94,9:n välittämästi 94,8:ksi. Pernajan signaali on tällä suunnalla sen
verran vahva, jotta häiritsee. Tuolla, missä Riihimäen 94,7 alkaa olemaan jo
tarpeeksi voimakas, ei Metsälän signaalit enää niin vahvoja ole.

Pernajan häiriö on siis lähempänä sitä aluetta, jota ko. taajuuden pitäisi
palvella.

aapee

Sami Mollgren kirjoitti viestissä <3A830773...@clinet.fi>...

>94,9 >> 94,8 = ongelmia 94,8 ja 94,7

Edellisestä unohtui, jotta kaikista taajuuksisa on tullossa lähipäivinä
sivu, jossa häiriöt mainitaan.

Hannu Lamminmäki

Tuli mieleen lisäksi tässä yksi häiriöityvä nimittäin Kiss FM Ähtäri 105,5
Mhz sekoittuu varmasti Radio Onnin 105,4 Mhz lähetykseen.

Eero Lähteenmäki

>Suomen Sävelradio Oy
>Pernaja 105.2 MHz

>Oy Hetnytt Ab
>Pernaja 106,9 MHz,

Tämä näyttäisi jotenkin erikoiselta, koska Sävelradiollahan on ollut
Pernajassa taajuus 106,9 käytössään ja nyt se vaihdetaan ja tilalle tulee
toinen asema. Mitenköhän tällaiseen päätökseen on tultu? Järjellä
ajateltunahan Reissuradiolle annettaisiin 105,2 joka ei vielä ole käytössä,
vai miten?

Eero Lähteenmäki

Vesa Hienonen

> Edellisestä unohtui, jotta kaikista taajuuksisa on tullossa lähipäivinä
> sivu, jossa häiriöt mainitaan.

Savonlinnan seudun taajuuksien osaltahan vois häiriöt olla
seuraavankaltaisia:
104.2 Kiss FM, Savonlinna <-> 104.3 Nova, Koli
105.4 NRJ, Kerimäki <-> 105.3 Iskelmäradio, Imatra ja ehkä 105.3 Star FM,
Kuopio

aapee

> [...]
>ovatkin varmaan jo kuulleet. Muista myönnetyistä luvista ja
>taajuuksista löytyy tietoa Liikenne- ja Viestintäministeriömme sivulta

Juu, sanotaan ja mainostetaan nyt tässäkin, jotta häiriöityvät taajuudet
omilla (sekavillani) kommenteilla on sivulla:
http://www.kolumbus.fi/ap.jarven/radio/lupataajuudet.html

> [...]
>100,5 MHz. Alustava formaatti on rockmusiikki, tosin näistähän ei
>koskaan tiedä. Tietääkö joku tästä tarkemmin?

Ei koskaan tiedä, se on tärkeä asia muistaa! Mitään liikaa ei koskaan
kannata odottaa!

> [...]
>Tampereen Plussalle eikä SBS:lle, varsinkin kun tietää että Plus ja
>sen edeltäjät ovat aina tuottaneet tappiota ja aseman talous lienee

Niin, SBS menestys ihme ja kumma on Kissin takana! En kertakaikkiaan
ymmärrä, miten puolivaltakunnallinen lopenkyllästymiseen asti samaa sontaa
jauhava pulju voi tuottaa noin hyvin! Luuleeko mainostajat, jotta asemaa
todella kuunnellaan ja siten rahaa virtaa kultasuonissa SBS:lle? Heh, ei se
näin ehkä suoraan ole, mutta osittain voi olla. Mainosten hinnat eivät ole
välttämättä erityisen pienet Kissillä.

Mitä Tampereen Plussan omistajalle myönnettyyn tähän lupaan tulee, saa
nähdä, onko varaa perustaa sille eri asema! Jos ja kun ei, alkaa luultavasti
näiltäkin taajuuksilta kuulua tappiollisen Tampereen Plussan ohjelmaa, ellei
sitten ole jo sitä ennen kuihtunut tämä toimitsija tappioihin tai älynnyt
vaihtaa formaattia.

> [...]
>jääkiekkoselostusten osalta. Pirkanmaan Viestintäpalvelu Oy (=Radio
>Pop) sai luvat myös vanhalle Jannen taajuudelle 97,7MHz Forssaan.

Näin on. Ihmetyttää ja mietityttää, aletaanko sitten 87,6:tta releoimaan
957:aa vai tuleeko se Popin ns. vara-taajuudeksi, jos 96,7 alkaa
häiriintymään mahdollisesta tulevasta Tammelan 96,8:sta. Lisää tästäkin
asiasta tuolla sivullani.

>Luvatta jäi ikävä kyllä suosikkini Uutisvuodossakin mainetta niittänyt
>Reiskan asuntovaunukorjaamo ja sisältötuotanto Oy

Pienemmille valitettavasti käy usein miten aina näin. Olikohan muuten Edit
Stationin luvan saamisen yksi syy sen tukijat/tukija, jotka tulevat
toimintaan mukaan, mikäli asema saa luvan ja saihan se? Toivottavasti pystyy
sitten pitämään sen saman asenteen, eikä sorru formaattipaskaan.

aapee

> [...]
>104.2 Kiss FM, Savonlinna <-> 104.3 Nova, Koli
>105.4 NRJ, Kerimäki <-> 105.3 Iskelmäradio, Imatra ja ehkä 105.3 Star FM,

Lisään StarFM Kuopiosta maininnan, jos välimatkaa ei ole tarpeeksi.

Ja estäähän tämä sinulta nyt Vikerraadion kuuntelun, kun Tallinnan 104,1:tä
ei voi enää kunnella ja 105,4:kin tulee Kohtla-Nõmmen taajuudelle, mikä
lienee siellä tropoilla paremmin kuuluva?

aapee

>"Tamperelaisista" luvanhakijoista ex-Radio Jyväskylän toimialuetta
>kaappasi Radio Plus Tampere (Tampereen Seudun Paikallisradio Oy) joka

Unohtui tyypillisesti, jotta jos Tampereen Plussaan Jyväskylän seudulle
alettaisiin jälleen lähettämään, kyllä saattaisi ihmisissä herättää
ihmetystä:

a) Miten se Plussa nyt takaisin on tullut, kun kerta jo lopetti.

b) Miksi Tampereen Plus (sanotaan joskus ennen uutisotsikoita: Tämä on Radio
Plus xxxx) kuuluu nykyään Jyväskylän seudulla.

aapee

> [...]
>(107,1; 90,5 ja 107,2)? Nämäkin taajuudet olivat nimittäin tämän aseman
>kohdalla täysin erilaiset Liikenne- ja viestintäministeriön lupien

Juu, huomasin itse saman. Siinä "asemat saavat lisäksi käyttää" -kohdassa
oli näitä yhtälyyksiä. Joissakin kohdissa suoranaisia virheitä. Vaikkapa
Kissille oli annettu Inkooseen sama taajuus, mitä Sävelradio on alusta asti
käyttänyt.

> [...]
>saaneista oli hakenut Jyväskylään lupaa vain 102,5:delle. Miten ne muut
>taajuudet sitten jaetaan, koska samalla taajuudella nämä asemat eivät

Itse asiassa ihmettelen, miksi 102,5:lle oli haettu yllättävän vähän. Vain
Mediaväylä ja joku toinen. Luulisi koko maakunnan kattavan myllyn
kiinnostavan. Se on sitten varmaan eri asia, vuokraako uusi omistaja
Digitalta antennitilan ja summuut Takakeljosta vai tyytyykö lähettämään
500W:lla Laajavuorelta. Tällöin ehkä saattavat ottaa Äänekosken Tärttävuoren
myllyn pauhaamaan siinä vieressä, mutta ongelmia sekin noin läkekkäisellä
taajuudella aiheuttaisi.

> [...]
>kaupungeista. Siinä tiedotetekstissähän mm. sanottiin, että Kiss FM saisi
>tyypillisesti aina vain lisää alueita, joita oli hakenut. Mm. näitä ei

Sekavuuttahan aina näissä asioissa tuppaa olemaan, kun päätökset tehneillä
Liikenneministeriössä:

A) Ei tunnu olevan _minkäänlaista_ tuntemusta taajuuksien yms.
käyttäytymistä maastossa ja eri lähetyspaikkoja käytettäessä.

B) He olettavat, jotta taajuita on vapaana, kun THK:n taajuusvarauslistoissa
niin lukee. Tämä se onkin tyhmää, kun liikenneministeriö ei yksinkertaisesti
tätä seikkaa tajua tai sitä ei heille ole tarpeeksi selvästi kerrottu.

Voisi käyttää samaa perusteita, kuin mitä ollaan DigiTV:n kohdalla
taajuusasioissa käytetty. Niistä tosin ei taajuusvarauslistoja ole aiemmin
ollutkaan.

Toivottavasti THK nyt pystyy paremmin vaikuttamaan taajuuksien
käyttöönottoon. Heilläkin tuntuu usein olevan sellainen peruste, jotta aika
ei muka riitä. Hankkisi lisää työntekijöitä vaikka määrä-ajaksi.

> [...]
>paikallisradio ja jolla on liikevaihto myös suurin. Näin ollen
>taloudellisesti katsottuna(kin) olisi suonut luvan ennemmin ehkä juuri

957 on yksi SBS:n keula-asemista. Tuottoakin tulee, mutta mainokset ainakin
tuntuvat olevan kovasti Tampere-painotteisia. Ilmeisesti muiden läähettimien
kuuluvuusalueella mainostajia ei kiinnosta mainostaa asemalla, jonka
kuuntelu on harvinaisempaa ja sisältörikkaammat Satahämeet ja vastaavat
menee selvästi ohi.

>Kiss FM on kuulemma myös tuottoisa asema, joka itseäni ainakin kummastuttaa
>lähinnä ohjelmien yksipuolisuuden takia. Kylläpä sitä Finnpanelin
>kuuntelijatutkimuksien mukaan kuitenkin kuunnellaan ahkerasti..

Niin, samat sanat! Mistähän ja miten se FinnPanel itse asiassa nämä tiedot
kerää ja miltä kohderyhmältä tuloksia kysytään?

Jospa mainostajat luulevat Kissiä kuunneltavan juuri tämän vuoksi paljon ja
näin raha virtaa SBS:lle Kissin kalliista mainosajasta.

aapee

>Mielenkiintoinen juttu, sillä kumpikin haki nimenomaan Savonlinnan 104.2
MHz
>lupaa. Mistähän tuo Kerimäki 105.4 on keksitty käyttöön?

Kai se siirtyy melko varmasti lähempään Kaupunkin, eli Savonlinnaan. Heille
ei kyllä varsinaista uutta toimilupaa tuolle annettu, vaan käyttää vain
lisänä tuota taajuutta. Jos näin, joutuvat joko olemaan käyttämättä tai
releoimaan vaikka NRJ Kuopiota.

aapee

Eero Lähteenmäki kirjoitti viestissä ...

>Ainakin suurilla tehoilla mahdollisesti häiriöityisi Jyväskylän 101,0:n ja
>Mikkelin 100,9:n kanssa.

Enemmin olisin huolissaan Jyväksylän 101,0 - Mikkeli 100,9. Jos 101MHz
tulisi Takakeljoon jyräämään, se automaattisesti jyräisi samalla Mikkelin
100,9:n. Kummankin luvan saaja on sama Sävelradio, joten siinä toivottavasti
jotain älyää.

Lisää tästäkin sillä "lupa taajuudet"-sivullani.

>Toivottavasti tulisi tämä Jyväskylään, koska Classic FM sijaitsee niin
>lähellä 95,9:ä - 96,2:lla. Tuo Muurame voisi nimittäin Laajavuoren
>parhaimmilla kuuluvuusalueilla jäädä Classicin jalkoihin.

Näin varmaan olisi. Lisäksi tuo samassa kaupungissa jatkuvassa käytössä on
kyllä turhan tiukassa, kuten tulevilla Metsälän 94,9 ja 95,2.

Muuttamalla tuota 95,9:ää 0,1MHz alaspäin, ongelmasta jo päästäisiin, eikä
Tammelan 96MHz tropollakaan haittaisi!

>Saattaa sekoilla Pihtipudas 105,1:n kanssa varsinkin, jos tulee Digitan
>mastoon, jollainen Kruunupyyllä sijaitsee.

Kyllä varmasti roiskii päälle!

> [...]
>2) Jyväskylässä 102,5 ja luultavasti 3 kW-teholla. Pihtipudas 102,3 -> Jkl
>102,5 -häiriöistäkin oli muuten viime kesänä SRKradion kanssa näyttöä.

Niin tulisi. Vähän kyllä ihmetyttää, jos muka nämä kaikki otettaisiin
käyttöön.

> [...]
>tässäkin ryhmässä, mutta nyt kun on lopulliset päätetyt taajuudet käsissä,
>niin ei kai siitä suurta haittaakaan ole.

Juu ja lisää kannattaa katsoa:
http://www.kolumbus.fi/ap.jarven/radio/lupataajuudet.html pitkää listaa ja
kommentteita monista häiriöityvistä taajuuksista!
Toivottavasti jaksatte lukea, vaikka sekavaa ja pitkää voi kyllä olla.

aapee

> [...]
>toinen asema. Mitenköhän tällaiseen päätökseen on tultu? Järjellä
>ajateltunahan Reissuradiolle annettaisiin 105,2 joka ei vielä ole

No näinhän se voi olla, mutta Sävelradiolle jostainsyystä on annettu
lisälupa-kohdassa oikeus käyttää 105,2:ta, jolle voidaan nelisen vuotta
sitten lähettäneen Sotaharjoitusradion hyvästä kuuluvuudesta päätellen antaa
maximi 3kW:n teho ja taitaa taajuusvarauslistoissakin näin olla!

Ennenhän Sävelradiolla on ollut huonosta taajuudesta johtuen ongelmia
kuuluvuudessa etenkin juuri tuolla Porvoon seudulla, missä Sputnik Metsälä
ja Pernaja sihisevät vuoronperään. Tuusulan lähettimen signaali oli viimeksi
pari-kolme viikkoa sitten siellä käydessäni ilmeisesti tarkoituksellakin
yllättävän hyvä, mutta väkisin joissakin paikoissa Anjalankosken 102,7MHz
rutisee päälle.

106,9:llä ei voida lisäksi käyttää edes 100W:ta enempää tehoa saakerin
huonon ja häiriöityvän taajuuden vuoksi.

aapee

>Toivotaan, että asema onnistuu. Helsingissähän rokkia soittaa
>paikallinen City. Nyt rokkia on sitten toivottavasti tarjolla

Paitsi että onko City onnistunut? Nykyään SBS:ssä mukana olevana
taloudellisesti voi olla, mutta entiset kuuntelijat edes osittain ovat
kaikonneet aseman formatoitumisen vuoksi. Jos Radio Helsinki toivottavasti
pystyy jatkamaan "vapailla-käsillä" jatkossakin, joko Cityn kuulijakunta
tulee Helsingin kuuntelijoista eroamaan tai Citylle todella voi käydä
huonosti.

Vesa Hienonen

> Ja estäähän tämä sinulta nyt Vikerraadion kuuntelun, kun Tallinnan
104,1:tä
> ei voi enää kunnella ja 105,4:kin tulee Kohtla-Nõmmen taajuudelle, mikä
> lienee siellä tropoilla paremmin kuuluva?

Hyvin kuuluvat Vikerraadiot olivat just noi mainitsemasi. Vain kohtalaisesti
kuuluva 105.1 vielä jää... Usein tulevia Raadio 2 taajuuksia täällä ovat
101.6 ja etenkin 102.9.

Vesa Hienonen

> [...]
yksinkertaisesti
> tätä seikkaa tajua tai sitä ei heille ole tarpeeksi selvästi kerrottu.

Heh, Italian FM-alueen "kaaosta" on perinteisesti käytetty esimerkkinä
siitä, kun radiolaki on vapaa eikä viranomaiset valvo. Nyt meillä Suomessa
tunnutaan pääsevän samaan kaaokseen ihan viranomaisten toimesta... :)

Vesa Hienonen

"aapee" <ap.jarven...@kolumbus.fi> kirjoitti viestissä

Hmmmm, olin listasta katsovinani että kyseessä oli nimenomaan toimilupa eikä
taajuudenkäyttölupa??

aapee

>Heh, Italian FM-alueen "kaaosta" on perinteisesti käytetty esimerkkinä
>siitä, kun radiolaki on vapaa eikä viranomaiset valvo. Nyt meillä Suomessa
>tunnutaan pääsevän samaan kaaokseen ihan viranomaisten toimesta... :)

Näinhän se alkaa kohta tällä tyylillä menemään. Tosin ainakin Tanskassa
ollaan selvästi edellä tässä holtittomuudessa ja välinpitämättömyydessä.
Olen kertonut siitä muistaakseni joidenkin viestejen ohella tässä ryhmässä
ja ainakin sillä sivulla punaisilla kommenteilla.

Ja mitä siihen NRJ:n lupaan Kerimäellä (=Savonlinna) tulee, niin olit
oikeassa. Katsoin jälleen hätäpäissäni väärin.

Onko muuten Savonlinnassa sitä keskustassa sijaitsevaa mastoa, josta 96,7MHz
ilmeisesti lähettää, muita varteenotettavia paikkoja?

Jos ei, se joku tulee tuonne tai jyräämään Kerimäen Digitan asemalle, josta
kuuluvuus on huomattavsti laajempi ja siten aiheuttaa varmasti ongelmia
Iskelmäradion Imatran 105,3:n kanssa. Jos oikein muistan, tuolta keskustasta
sijaitsevasta mastosta ei ainakaan tiettyyn suuntaan erityisen hyvää
kuuluvuutta saatu.

Vesa Hienonen

> [...]
keskustasta
> sijaitsevasta mastosta ei ainakaan tiettyyn suuntaan erityisen hyvää

96.7 MHz lähettää Soneran mastosta alueen toiseksi korkeimmalla mäellä
Ruunavuorella muutama kilometri keskustasta etelään. Keskustassa puolestaan
on Talvisalon mäellä masto, jossa on mm YLE:n TV-alilähettimet.

Jos sekä Kiss että NRJ aloittaisivat näillä nurkilla (mikä paikkakunnan
pienuuden tietäen kuulostaa kieltämättä aika uskomattomalta...) niin
kuvittelisin Kiss 104.2 MHz:n tulevan Ruunavuoren mastoon ja NRJ 105.4
Digitan mastoon Kerimäen pohjoispuolelle. Talvisalon mastoa en oikein jaksa
uskoa otettavan käyttöön, sillä muistelen kuulleeni sen maston olevan jo
"täynnä".

Marko

aapee wrote:

> [...]
> listaa ja kommentteita monista häiriöityvistä taajuuksista!
> Toivottavasti jaksatte lukea, vaikka sekavaa ja pitkää voi kyllä olla.

Yritäpäs, Aapee, kiinnittää hieman huomiota kielenkäyttöösi!

Tässä uutisryhmässä keskustellaan radioaiheesta, joten ei
ole kovin fiksua kutsua pahan henkivaltoja mukaan kiroilemalla.
Nuo infosivusi - niin vuoden 1999 lupakierrokselta kuin tämä
uusikin - häiriöityvistä taajuuksista ovat muuten ihan
asialliset, mutta uskottavuus kärsii kun meuhkaat kiroilemalla.
Olet ujuttanut kiroilua myös tähän uutisryhmään, en voi olla
ottamatta kantaa asiaan. Sellaista mielipidettä ja viestintää,
joka sisältää kiroilua, ei voi kukaan ottaa vakavsti. Minua se
kristittynä loukkaa myös suuresti.

Alatyyliset ilmaisut, jotka viittaavat ulosteisiin, eivät
myöskään ole asiallisia, mutta toki sinänsä hyvin kuvastavat
monen nykyisen radioaseman ohjelmasisältöä ja soitettua
musiikkia. Ja myös viranomaisten nykyistä radiopolitiikkaa
toimilupien ja taajuuksien jaossa.

Jos siis nyt siistisit nuo radiohäiriösivusi asiattomista
ilmauksista, niin mielipiteesi ja kommenttisi saisivat
enemmän pontta, etkä saisi huonoa mainetta epäkorrektilla
käyttäytymiselläsi.

Marko

Marko

aapee wrote:

> [...]
> vähän. Vain Mediaväylä ja joku toinen. Luulisi koko maakunnan
> kattavan myllyn kiinnostavan. Se on sitten varmaan eri asia,

Olihan niitä hakijoita tälle taajuudelle useampi:

- Hjallis Promotion Oy,
- Järviseudun Paikallisradio Oy (Järviradio)
- Mediaväylä Oy
- Suomen Sävelradio Oy (Sävel Radio)
- Tampereen Seudun Paikallisradio Oy (Radio Plus Tampere)
- Tukkukaupan Kehitys Tuk Oy

aapee

>Jos siis nyt siistisit nuo radiohäiriösivusi asiattomista
>ilmauksista, niin mielipiteesi ja kommenttisi saisivat
>enemmän pontta, etkä saisi huonoa mainetta epäkorrektilla
>käyttäytymiselläsi.

Eikö tämä olisi kannattanut laittaa mieluiten suoraan maililla, eikä
julkisesti nyysseihin?

Jatkot minun puolesta suoraan maililla.

Hannu Lamminmäki

Justiinsa luin jostain, että City on justiinsa se SBS:n kanava, joka tuottaa
tappiota. Just Kissi ja sitten 957 ovat vissiin ne tuottoisimmat SBS:n
kanavat.