Voiko android luurin roottaus roottauksen jälkeen lisätä akun kulutusta

Heinäruoja

Voiko android luurin roottaus roottauksen jälkeen lisätä akun kulutusta
oikein huomattavasti?

Tuntuu että roottauksen jälkeen tuo Land Rover Discovery v11
http://www.dhgate.com/product/discovery-v11-android-5-0-ip68-waterproof/376126028.html#s1-0-1b;srp|608760304

on alkanut
syömään akkua oikein urakalla.

Joutuu vittu lataamaan sitä vaikka olisi ollut pelkästään valmiustilassa
alle vuorokauden.

Kaikki akunsäästöohjelmat on kokeiltu jä näyttö säädetty kirkkaudeltaan 40%
ja sammuu automaattisesti 1 minuutin jälkeen jos on käyttämätön.

Roottauksessa oli ongelmia, oli tosi vaikea rootata mutta louksi onnistui
rootgenius ohjelmalla.

Ajattelin että jos roottaus on mennyt jotenkin pieleen niin voisiko se
aiheuttaa tuon akun älyttömän kulumisen?

Mikään raskas viirusohjelma ei pyöri taustalla eikä sellaista ole asennettu.

--
....................../´¯/)
...................,/¯../

Asko

On 28.4.2016 10:04, Hein�ruoja wrote:
> Voiko android luurin roottaus roottauksen jälkeen lisätä akun kulutusta
> oikein huomattavasti?

Voi. Alkuperäisen valmistajan laitekohtaiset "ajurit" oli varmasti
paremmat, kuin jotkin universal ajurit.

-Asko

Antti Seppanen

Thu, 28 Apr 2016 18:52:07 +0300 Asko kirjoitti:

> Voi. Alkuperäisen valmistajan laitekohtaiset "ajurit" oli varmasti
> paremmat, kuin jotkin universal ajurit.

Ei roottauksessa mikään ajuri mihinkään vaihdu. Sekoittanet nyt roottauksen
siihen, että puhelimeen asennetaan jokin ulkopuolisen tahon firmis, kuten
esimerkiksi Cyanogenmod.

--
Antti Seppänen | PGP public key:
antti (á) hervanta.com | http://www.hervanta.com/~antti

Asko

On 28.4.2016 23:25, Antti Seppanen wrote:
> Ei roottauksessa mikään ajuri mihinkään vaihdu. Sekoittanet nyt roottauksen
> siihen, että puhelimeen asennetaan jokin ulkopuolisen tahon firmis, kuten
> esimerkiksi Cyanogenmod.

"Roottaus" on mielestäni melko ympäripyöreä käsite ja voi tarkoittaa
lievimmällään ihan vaan kertaluontoista sisäänkirjautumista
root-oikeuksilla, tekemättä mitään sen ihmeempiä muutoksia
konfiguraatioon. Toisaalta, roottaus voi tarkoittaa myös täydellistä
massamuistin formatointia ja käyttiksen uudelleenasennusta, jolloin
laitteesta häviää mm. kaikki alkuperäisen valmistajan asentamat
virranhallintasovellukset.

Vai mitä sinun mielestäsi "roottaus" tarkoittaa?

PC:ssä on selkeästi erikseen BIOS ja käyttis, mutta puhelimessa firmis
ja käyttis taitavat olla vielä enemmän keskenään naimisissa.

-Asko

Asko <as...@noname.invalid> writes:

> Vai mitƤ sinun mielestƤsi "roottaus" tarkoittaa?

Ei tolla tässä kontekstissa ole kuin yksi merkitys. Suojausten
ohittaminen jollain tavalla siten, että saadaan systeemiin
pääkäyttäjän oikeudet, joko pysyvästi tai kertaluonteisesti.

(Ja MMORPG-peleissä tuo tarkoittaa vastustajan jumittamista
(= juurruttamista maahan ;))

1. Valitse sopiva paikka, ei ihmisten tai rakennusten lahella, jossa
paukku voi aiheuttaa hairiota. - Iso-Kiinalaisen kayttoohje

> [...]

> käyttiksen uudelleenasennusta, jolloin laitteesta häviää
> mm. kaikki alkuperäisen valmistajan asentamat

Ei tuosta operaatiosta kyllä roottaus-sanaa voi käyttää.

> PC:ssä on selkeästi erikseen BIOS ja käyttis, mutta puhelimessa
> firmis ja käyttis taitavat olla vielä enemmän keskenään
> naimisissa.

Uuusissa PCissä tuosta ei enää taideta puhua BIOSina. Ja kännyköissä
ei puolestaan taida olla BIOSia lainkaan, tai ainakaan mä en
boottiloaderia sellaiseksi sanoisi, vaikka se chipsetin
initialisointeja tekeekin.

Reijo Korhonen

On Sat, 30 Apr 2016 21:41:32 +0300, Ari Saastamoinen wrote:

> Ei tolla tässä kontekstissa ole kuin yksi merkitys. Suojausten
> ohittaminen jollain tavalla siten, että saadaan systeemiin pääkäyttäjän
> oikeudet, joko pysyvästi tai kertaluonteisesti.

Yleensä pysyvästi, kyllä. Mutta roottauksella on aina jokin tavoite.
Yleensä se on esimerkiksi se, että puhelimeenn pääsee asentamaan ohjelmia
joita normaalisti ei pyusty asentamaan ja joilla on pääsy sellaiseen,
joihin ei normaaliohjelmilla ole pääsyä.

Tästä esimerkkinä oli ainakin ennen ad-hoc wlan-verkkojen käyttö. Android
ei antanut säätää wlania sellaiseen tilaan että ad-hoc verkkoja saattoi
tehdä. Ni siten rootattiin ja sen jälkeen ohjelmilla oli tarvittava valta
toimia.

Toinen tavoi on ollut päivittää puhelimeen uudenpaa geneeristä andrdia,
sellaiosta jota laitevalmistaja ei vielä tarjoa. Nojos tuon tekee, niin
silloin todellakin ajurit taitavat vaihtua laitevalmistajanb ajureista
geneerisiksi, mutta enpoä mene sanomaan kuinka mpaljon paremmiin
laitevalmistajan ajurit toimivat kuin nuo geneeriset ajurit, sillä harva
laitevalmkistaja tekee mitään omia osia vaan ostavat puhelimen kaikki
osat ulkoa ja vain kokoavat puhelimia, jolloin ajuritkin ovat vrsin
geneerisiä ja samoja puhelimnesta riippmatta, onhan niissä samat osat,
vähän erilaisina kokoonpanoina vaan.

Itse en kuitenkaan rupeaisi roottaamaan ja leikkimään puhelimella jos en
ottaisi tuota harrastuksena. Totta kai roottaamalla ja erilaisia ohjelmia
tai käyttöjärjestelmää päivittämällä voi puhelimensa saada sellaiseen
kuntoon että se toimii huonommin kuin valmistajan jakamilla ohjelmilla
tai jopa sellaiseen kuntoon että se ei käynnisty enää ollenkaan.

> (Ja MMORPG-peleissä tuo tarkoittaa vastustajan jumittamista (=
> juurruttamista maahan ;))

Ja ehkäpä myös metsän kasvattaja löytää tuolle sanalle metsänhoidollisen
reaalielämän merkityksen :-)

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Reijo Korhonen

On Sat, 30 Apr 2016 21:45:45 +0300, Ari Saastamoinen wrote:

> [...]
> puolestaan taida olla BIOSia lainkaan, tai ainakaan mä en boottiloaderia
> sellaiseksi sanoisi, vaikka se chipsetin initialisointeja tekeekin.

Aika lailla buuttiloadihan myös PC:n bios on, siitäkin huolimatta että
tuo uusin sisältää graafisen säätöohjelman. Eiköhän PC toimi bootinj
jälkeen pelkästään käyttöjärjestelmästä löytyvillä ajureilla ja
esiomerkiksi linuxissa on ladataava paketti jonka nimi on firmware,
sisältäen mitä ilmeisimmin laiteajureita. Mutta biosin säsältämät
laiteajurit eivät päivity vaikka linuxin firmware päivittisikin.

PC ja puhelin ovat molemmat tietokoneita, mutta niillä on erojakin.
PC:ssä käyttyöjärjestelmä latautytuu työmuistiin kiintolevyltä.
Puhelimessa käyttöjärjestelmä voitaisiin lukea ROMmilta ja käyttää sitä
suoraan ohjelmakoodin muistina, mutta luulen että sen buuttiloaderin
tehtävä on ladata käyttömuistiin oieaan paikkaan ROMmilta löytyvä
käyttöjärjestelmä ja pistää se käyntiin, onhan tuon kilkkeen nimi
buuttiloaderi.

Kun käyttöjärjestelmä on päällä, niin luulen että sekä puhelin että PC
toimivat samoin. Ne lataavat laiteajurit sieltä, minne käyttöjärjestelmä
on tallennettu ja käyttöjärjestelmä voi alkaa käyttää laitteita. Itse
asiassa Nokia teki linux-puhelimia debian-käyttöjärjestelmään perustuen ja
Android on Linux/Unix luokittelutavvasta riippuen sekin, samoin iPhone,
joten linuxin sielunelämää nuo tottelevat.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Reijo Korhonen <reijo.k...@invalid.invalid> writes:

> Aika lailla buuttiloadihan myös PC:n bios on, siitäkin huolimatta että
> tuo uusin sisältää graafisen säätöohjelman. Eiköhän PC toimi bootinj

Joo eiköhän windowskin jo käytä omia ajureitaan, mutta DOSsiaikana
käyttis vielä käytti BIOSin juttuja myös ajon aikana

> esiomerkiksi linuxissa on ladataava paketti jonka nimi on firmware,
> sisältäen mitä ilmeisimmin laiteajureita. Mutta biosin säsältämät

Vaikka noi firmistiedostot on oleellinen osa laitteen toimintaa, niin
siltikään noin (linuxix) firmistiedostoja sotkisi laiteajureihin. Ne
on koodinpätkiä jotka ladataan sinne oheislaitteen toteuttavalle
mikropiirille eikä niistä pyöri pätkääkään koneen pääprosessorilla.
Ja useimmiten noi firmiskoodit on ihan suoraan sellaisenaan peräisin
mikropiirin valmistajalta, ja ne on ihan samat riippumatta siitä on
itse käyttiksen ajuri minkä valmistajan tekeleitä vaiko peräti
opensorsaa.

> [...]
> tehtävä on ladata käyttömuistiin oieaan paikkaan ROMmilta löytyvä
> käyttöjärjestelmä ja pistää se käyntiin, onhan tuon kilkkeen nimi

Useimmiten noissa härpäkkeissä käytetään sellaista nand-flashiä, ettei
niistä voida ihan triviaalisti suoraan suorittaa ohjelmaa, vaan se
täytyy ihan teknisestä pakostakin siirtää rommipiiriltä ensin rammiin
ennenkuin sitä voidaan ajaa, ja sitten oman haasteensa tuohon tuonee
vielä muistiväylän cryptauksetkin.

Asko

On 30.4.2016 21:45, Ari Saastamoinen wrote:
> Ei tuosta operaatiosta kyllä roottaus-sanaa voi käyttää.

Miksei voi?

"On Android, rooting can also facilitate the complete removal and
replacement of the device's operating system, usually with a more recent
release of its current operating system."

Lähde: https://en.wikipedia.org/wiki/Rooting_%28Android_OS%29

-Asko

Antti Seppanen

Sun, 1 May 2016 18:20:38 +0300 Asko kirjoitti:

> Miksei voi?
>
> "On Android, rooting can also facilitate the complete removal and
> replacement of the device's operating system, usually with a more recent
> release of its current operating system."

Minä ymmärrän tämän suomeksi jotakuinkin seuraavasti: "Androidissa roottaus
voi myös _mahdollistaa_ laitteen käyttöjärjestelmän täydellisen poiston ja
korvaamisen...".

Roottaus on siis yleensä myös edellytys firmiksen vaihtamiselle, mutta
ei tarkoita muuta kuin rajoittamattomien pääsyoikeuksien hankintaa.

Reijo Korhonen

On Sun, 01 May 2016 00:59:16 +0300, Ari Saastamoinen wrote:

> [...]
> koodinpätkiä jotka ladataan sinne oheislaitteen toteuttavalle
> mikropiirille eikä niistä pyöri pätkääkään koneen pääprosessorilla.

Popularisoit hienosti sen, mikä tietokonekäytössä ainakin on firmwaren
(tätä en osaa suomentaa) ja laiteajureiden ero. Tietokoneessa tosiaan on
oheislaitteita joissa on oma suoritin ja joissa nuo firmwaresta löytyvät
oheislaitteiden suorittimissa toimivat ohjelmat toimivat. Ne ovat
vastapelureita eli keskustelukumppaneita laiteajureille, jotka toimivat
linuxin kernelin puolella.

Asia ei varmaan muutu miksikään matkapuhelimissa eli niisäkin on samalla
tavalla firmware, joka ladataan matkapuhelimen oheislaitteisiin ja itse
kernelin puolella toimivat laiteajurit.

Mutta kyllähän laiteajurit ja firmware ovat aika tiukasti naimisissa
keskenään eli kummankin puolen pitää ymmärtää toista.

> [...]

> Popularisoit hienosti sen, mikä tietokonekäytössä ainakin on firmwaren
> (tätä en osaa suomentaa) ja laiteajureiden ero. Tietokoneessa tosiaan on

Tosin embeddedlaitteissa (Esim. digiboksit yms.) sanalla firmis
tarkoitetaan yhtä ohjelmistopakettia, joka sisältää itse
käyttöjärjestelmän, sovellukset, laiteajurit yms. Kännykät alkaa
oleen sen verran lähellä erillistietokoneita, että niihin saattaa
tulla päivityksiä eri softille erikseen. Tosin taitaa siinäkin tulla
vaikka androididistron core aina yhtenä pakettina, ja sitä ehkä
voitaneen nimittää myös firmikseksi.

Reijo Korhonen

On Mon, 02 May 2016 11:37:01 +0300, Ari Saastamoinen wrote:

> [...]
> päivityksiä eri softille erikseen. Tosin taitaa siinäkin tulla vaikka
> androididistron core aina yhtenä pakettina, ja sitä ehkä voitaneen

Voidaan ja nimitetäänkin, vaikka miksi. Minukin pehelimeni kertoo
ohjelmistotiedot-lehdykällä
- Android-version numero
- Perustaajuusversio
- Ytimen versio
- Koontinumero
- Ohjelmistoversio

Myönnän että sanaa "perustaajuusversio" en ymmärrä, vaikka luulen sen
liittyvän matkapuhelinverkkoihin. Android-versio on tietysti tuttu.
Ytimen versio liittynee siihen, että puhelimessani on linux-ydin (kernel)
se ja se. Koontinumero lienee vain tekninen termi sille määritykselle,
miten päivityspaketti on koottu ja mitä se tekee asentuessaan (build-
version). Ohjelmistoversio täytyy sitten olla joko itse laitevalmistajan
lisäämien ohjelmien versio tai sitten juuri ne laiteajurit kernelin
päähän tai sittebn laiyyeiden ohjauksessa toimivat ohjelmat laitepäässä
tai sitten molemmat. Pitääpä tarkistaa mjiten puhelin kääntää termit
englanniksi
- Android version
- Baseband version
- Kernel version
- Build number
- Software version

Eipä tuosta tuon viimeisen asian versionumeron merkitys auennut sen
enempää.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Akseli Mäki

Antti Seppanen wrote:

>Roottaus on siis yleensä myös edellytys firmiksen vaihtamiselle, mutta
>ei tarkoita muuta kuin rajoittamattomien pääsyoikeuksien hankintaa.

Joo ehkä jossain *nix users klubissa.

Yleiskielessä se tarkoittaa sitä kaikkea mitä sen jälkeen niillä täysillä
oikeuksilla tehdään, eli vaihdetaan järjestelmä tai poistetaan siitä
asioita joita muuten ei voi tehdä.

Donkey Hottie

Niin näin vanhana koodarina, joka ei ole koskaan rootannut puhelintansa,
nassin kylläkin, niin että roottaus on sitä että käyttäjälle annetaan
pääsy root-käyttäjän oikeuksiin.

Tämä onkin sitten tietoturvan laitteen/ohjelmiston eheyden kannalta
semmoinen juttu, että kaikki takuut minkään toimivuudesta voi unohtaa,
ja jotkin softat laittaa pelin seis jos huomaavat tällaista tehdyn.
Niinkuin nyt kai maikkarin katsomo.

t. donkey

Reijo Korhonen

On Mon, 23 May 2016 05:54:47 +0300, Donkey Hottie wrote:

> [...]
> semmoinen juttu, että kaikki takuut minkään toimivuudesta voi unohtaa,
> ja jotkin softat laittaa pelin seis jos huomaavat tällaista tehdyn.

En kehota ketään roorraamaan puhelintaan. Mutta miksi "Maikkarin katsomo"
lopettaisi toimintansa, jos käyttäjällä on kyky kirjautua puhelimeen
roottina?

Roottaus sinänsä ei vielä tee mitään, mutta jos on kirjautunut roottina
eli pääkäyttäjänä, niin silloin voi tietysti koskea kaikkiin
tiedostoihin, myös niihin joihin pääsee käsiksi vain pääkäyttäj'än
oikleuksin. Pihelimensa saa sii9s myös tilaan josta se ei enää käynnisty.
Tietenki8n takuu loppuu roottaukseen, sillä ei voi olettaa, että
vsalmistajan tehtävä olisi säätää kuntoon kuluttajan vastoin takuuehtoja
sotkema puhelin.

Mutta Maikkarin katsomon ei luulisi tallentavan mitään oleellistra
tiedostojärjestelmään, joten ei se varmaan rikki roottauksesta mene tai
edes huomaa roottausta. Mutta tietenkin, jos sen tiedostot roottina
sotkee, niin lakkaa toimimasta.

Rootausta tehdään varmaan ykleisimmin siksi, että puhelimen voitaisiin
asentaa udenpaa An droidia, jota puhelinvalmistaja ei vielä tue. Jos
sellaisen asentaa, niin tietenkin puhelimesta voi lakata muutakin
toimimasta kuin Maikkarion katsomo. Ehkä koko puhelin.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

rosk...@roskaasci.fi.invalid

> En kehota ketään roorraamaan puhelintaan. Mutta miksi "Maikkarin katsomo"
> lopettaisi toimintansa, jos käyttäjällä on kyky kirjautua puhelimeen
> roottina?
Mulla uutena ostetussa Aoson M701FD phabletissa Maikkarin katsomo
ilmoittaa että se on rootattu, eikä toimi. Tutkin jollain ohjelmalla
että onko rootattu, ilmoitti että ei ole.
Ilmeisesti valmistajan muokkaama Android 5.1 on sellainen, että Maikkari
luulee sen olevan rootattu.

--
----
Käy radioaiheisilla sivuillani: http://www.saunalahti.fi/rick/

---
Avast Antivirus on tarkistanut tämän sähköpostin virusten varalta.

Reijo Korhonen

On Tue, 24 May 2016 12:11:52 +0300, roskarick wrote:

> [...]
> että onko rootattu, ilmoitti että ei ole.
> Ilmeisesti valmistajan muokkaama Android 5.1 on sellainen, että Maikkari

Mikä on tarkka virheilmoitus. jonka saat? Se tosin on järkeenkäpää, että
jos Maikkarin Katsomo pelkästään näyttää ohjelmia rajoitetun ajan, mutta
sillä ei voi niitä tallentaa, niin jos joku roottauksen avulla vääntää
johonkin väliin oman tallennushaaran laittaakseen kasiken oman
nettijakoonsa niin tämä halutaan estää.

Ja kaikki toimisivat oikein ja rehellisesti, emme tarvitsisi lukkoja,
nopeusrajoituksia, poliisia, ennakä koodiin roottauksen tarkistusta sen
varalta, että joku yrittää varastaa jotain. Ja lukoista sekä tuollaisista
roottauksen tarkistuksistahan on eniten haittaa rehellisille ihmisille.
Eipä Maikarin Ruutu roottauksen eli ei-varman Androidin pelossa suostunut
toimimaan tuossakaan laitteessa.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

rosk...@roskaasci.fi.invalid

24.5.2016, 22:15, Reijo Korhonen kirjoitti:

> Mikä on tarkka virheilmoitus. jonka saat?

Katsomo ilmoittaa että: "Pahoittelut! Laitteesi ei ole tuettu.
Valitettavasti sovellus ei tue rootattuja laitteita sisältöoikeuksista
johtuen."

rosk...@roskaasci.fi.invalid

25.5.2016, 10:28, rosk...@roskaasci.fi.invalid kirjoitti:

> Katsomo ilmoittaa että: "Pahoittelut! Laitteesi ei ole tuettu.
> Valitettavasti sovellus ei tue rootattuja laitteita sisältöoikeuksista
> johtuen."

Nyt tuli maikkarilta vastaus kun kyselisn tuosta:
"Kyseisen laitteen käyttöjärjestelmää ei ole laitevalmistajan toimesta
allekirjoitettu Googlen avaimella. Tämä tarkoittaa sitä, että tällä
nimenomaisella laitteella Katsomo ei valitettavasti toimi."

> [...]
>
> ---
> Avast Antivirus on tarkistanut tämän sähköpostin virusten varalta.

Reijo Korhonen

Juu. vastausviestin lause "ei tue sisältöoikeuksista johtuen" viittaa
siihen, että maikkari näyttää suopjattua sisältöä, mutta sen
tallentaminen asiakkan laitteelle ei kuulu sisällön oikeuksien haltijan
tekemään sopimukseen. Maikkari on siis sitoutunut siihen, että sisältöä
ei tallenneta.

Tuo sanamuoto, jossa puihutaan rootatuista laitteista ei välttämättä ole
oikea ja hyvä. Ei laiute välttämättä ole rootattu, mutta sen
käyttäjärjestelmäasennus ei ole käybyt Googlella tarkistukseesa, että
siinä ei ole reikiä, joiden avulla tavallinen käyttäjä voisi tehdä
toimia, joita Androisilla ei saa tehsä. Kuten esimerkiksi talemtaa vain
näytettävää mediavirtaa. Kun käyttöjärjestelmäasennusta ei ole
sertifioitu, ei myöskään Googlen avainia ole saatu.

Android on kuiten Open sourcea. joten sitä saa käyttää vapaasti, vaikka
ei sille hakiasikaan Googlen hyväksyntää ja avaimia. Tuo laitteesi
Android voi siis olla ihan standardianroidi ei millään tavlla rootattu
eli sinuloa ei ole välttämätä' ainakaan valmista keinoa päästä
påä'äkäyttäjäksi. Jollet sitten roottaa sitä. Mutta kun sitä ei ole
Googlella certifioitu, niin Maikkarin ruutu ei sillä toimi, etteivät
varkaat saisi sisältöä tallenntua omiin laittomiin toimiinsa.

Tuo Googlen avain toimii luultavastikin tarkistuksena. Kun Androis
rootataan, se muuttuu pakostakin. Silloin käytöjärjestelmästä laskettui
tarkistussummka eri vastaa sitä, mitä sen alkupoeräisesta asennuksesta
laskettuna pitää olla. Siksi roottaus paljastuu aina jos halutaan
tarkistaa onko sitä tapahtunut.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Heikki Kekki

On Wed, 25 May 2016 17:22:23 UTC, Reijo Korhonen
<reijo.k...@invalid.invalid> wrote:

> [...]
> tallentaminen asiakkan laitteelle ei kuulu sisällön oikeuksien haltijan
> tekemään sopimukseen. Maikkari on siis sitoutunut siihen, että sisältöä

Naurettavaa pelleilyä Maikkarin touhu. No, pitäkööt tunkkinsa...

> Maikkarin ruutu ei sillä toimi, etteivät
> varkaat saisi sisältöä tallenntua omiin laittomiin toimiinsa.

Se on Maikkarin Katsomo, Nelosella on Ruutu. Niin ja jokaisella on
tekijänoikeuslaissa säädetty oikeus tehdä julkistetusta teoksesta
muutama kappale omaa yksityistä käyttöään varten

--
Hessu

John Smith

Minä katselen rentona satelliitistä FULL-HD:tä ja tallenntelen ja katson
kun huvittaa.

Donkey Hottie

Ja minä Digiteeveestä, käyttäen Raspberryssä olevia DVB-T/T2 ja DVB-C
virittimiä. Sieltä tulee mm. Maikkarin Max ilman tallennusestoja, kuva
on laadukas, ollen kuitenkin Full-HD vain Ylen osalta.

John Smith

Digiteeveehän jo nipisti SD laadustakin riskisti.
Monilta kanavilta ei tullut edes SD:tä vaan kuraa.
Alkoi nyppiä.
Satelliitista tuntuu tulevan täydellä laadulla, niin HD kuin SD.

Reijo Korhonen

On Fri, 27 May 2016 17:02:06 +0300, John Smith wrote:

> Digiteeveehän jo nipisti SD laadustakin riskisti.

Digiteeveekö se oli joka nipisti vai oloiko takana joku oikeakin taho
jolla on ihan nimi? Selvää on ietystyi, ettkä kun kabavanippu vastaa
yhytä analohista lanavaa ja kun tuohon samaan tietyn taajuuden
radioaaltoon yritetää tunkea liikaa informaatiota kuten esimrkiksi
digikanavia, niin e4i eiihen määräänsä enempää mahdu.

Minullakin kanavalistassa näkyy kymmenittäin kavavia josta pystyn
katsomaan tai edes hakuan katsoa vainh muutanaa. Suurin asa kabavista on
maksukanavia joista en halua maksaa ja nuo havavat kuluttavat ihan
turhaan rajallisia radiotaajuuksia.

Joten hospa nse ei olekaan digitelevio eli sinun oma rakas TV:si joka
niopisti TV-kuvan laadusta vaan jospa se onkin markkinaherra joka haluaa
joidenkin ihmistren taskusra rutkasti kanavamaksuja sa siinä bisnesksen
touhussa saman tien sotkee ilmaiset näkyvät kanavat. Haaveileoa sitten
4k;sta, kun edes kaikki ilmaiset kananavat eivät tule FullHD:nä eli
1080p:nä. Hups, itse asiassa mikään kanaba ei tule 1080p:nä, vaan se
pitää lähettää 1080i:nä jossa joka toinen pikseli arvataan tai on vanha
edellisestä kuvasta.

> Monilta kanavilta ei tullut edes SD:tä vaan kuraa.
> Alkoi nyppiä.

Riippuu tietysti vähän mediaoperaattoristakin, mutä kuraa se saa kotiin
asti ja hieman myös kuluttajasta, millaisena antennisignaali tulee TV:lle.

> Satelliitista tuntuu tulevan täydellä laadulla, niin HD kuin SD.

Täydellä laadulla tarkoittaisi samalla laadulla jolla alkuperäinen ohjelma
on tallennettu studiossa. Eli siirtoketjun missään vaiheessa ei laatu saa
heiketä. Se tarkoittaisi9 häviötöntä pakkausta tai ei pakkausta
ollenkaan. Joten epäilen tuota. Jokainen voi laskea, paljonko 1080p voe
kaistaa 35 kuvaas sekunnissa lähetettynä, vaikka urheiluhullut haluavat
ehkä 1080p 50 kuvaa sekunnissa, mutta jos pyytää saa, haluan 4k
pakkaamattoma 50 kuvaa sekunnisssa ensi lauantaina, kun tulee mestrien
liigab loppuottelu. Satelliitti sen varmaankin tarjoaa? Tai sitten ei.
Onko niillä edes tuohon pystyviä kameroita?

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Turo Juurakko

27.5.2016, 17:51, Reijo Korhonen kirjoitti:

> Digiteeveekö se oli joka nipisti vai oloiko takana joku oikeakin taho
> jolla on ihan nimi?

Ai, kuten esimerkiks "markkinaherra"?

> Selvää on ietystyi, ettkä kun kabavanippu vastaa
> yhytä analohista lanavaa

Joo, yritä nyt hyvä mies hommata se oikolukija, eihän tuollaista jaksa
lukea...

> [...]
> joidenkin ihmistren taskusra rutkasti kanavamaksuja sa siinä bisnesksen
> touhussa saman tien sotkee ilmaiset näkyvät kanavat.

mukavan tiukkaa

John Smith

Reijo Korhonen wrote:

> [...]
> 1080p:nä. Hups, itse asiassa mikään kanaba ei tule 1080p:nä, vaan se
> pitää lähettää 1080i:nä jossa joka toinen pikseli arvataan tai on vanha

Digita nipisti.

> [...]
> liigab loppuottelu. Satelliitti sen varmaankin tarjoaa? Tai sitten ei.
> Onko niillä edes tuohon pystyviä kameroita?

Nyt alat halkomaan olemattomia hiuksia.
Mistähän ihmeen kanavasta kuvittelet saavasi kompressoimatonta elokuvaa.
Ota vähemmän, elä enemmän.

Reijo Korhonen

On Fri, 27 May 2016 18:39:54 +0300, Turo Juurakko wrote:

> Ai, kuten esimerkiks "markkinaherra"?

Jos markinaherralla olisi myydä parempilaatuisia kanavia niin ostaisitko?
Siis vähemmän mutta parempaa. Samaan tilaan niiiden parempilaatuistenkin
kanavien pitää mahtua kuin tämä nykyinen joukko heikkolaatuisia kanavia.

> Joo, yritä nyt hyvä mies hommata se oikolukija, eihän tuollaista jaksa
> lukea...

No kun sillä oikolukijalla on yhtä kiire kuin minulla.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Reijo Korhonen

On Fri, 27 May 2016 19:41:44 +0300, John Smith wrote:

> Digita nipisti.

Dihita vain siirsi dataa. Ei se lähetettävää signaalia tehnyt muuten kun
kantoaallon osalta. Mutta veronmaksajaa se kyllä nipisti ja siitä tuli
aikanaan Suomen kannatavin laillista tolimintaa harjoittava yritys.

> Nyt alat halkomaan olemattomia hiuksia.
> Mistähän ihmeen kanavasta kuvittelet saavasi kompressoimatonta elokuvaa.
> Ota vähemmän, elä enemmän.

No, jos sanot että jossain lähetetään TV-signaalia täydellä laadulla, se
tarkoittaa täydellä laadulla. Jos tarkoitat että satelliitissa laatu on
parempi kuin jollakin muulla medialla vastaanotettuna, sinun piää
ilmaista asia siten. Tai mitä sitten tarkoititkaan. Nyt tiedämme vain
että sanoit täydellä laadulla ja sille on vain yksi määritelmä, se että
vastaanotettu kuva on yhtä hyvä kuin alkuperäinen.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

John Smith

Älä ota enää.

Reijo Korhonen <reijo.k...@invalid.invalid> writes:

> Jos markinaherralla olisi myydä parempilaatuisia kanavia niin ostaisitko?

HD-kanavista en maksais lisää, nää nykyiset SD-kanavat on mulle
useimmiten riittävän hyviä tekniseltä laadultaan (poislukien FOX, joka
eritoten yöaikaan on välillä huonompi kuin joku youtube 15 vuotta
sitten)

> Siis vähemmän mutta parempaa. Samaan tilaan niiiden parempilaatuistenkin

Sisällöllisesti vai teknisesti parempaa? Sisällöllisesti paremmasta
voisin maksaa, mutta tekninen taso riittää mulle.

Reijo Korhonen

On Wed, 25 May 2016 18:05:00 +0000, Heikki Kekki wrote:

> Naurettavaa pelleilyä Maikkarin touhu. No, pitäkööt tunkkinsa...

Ihan samoinm varmaan ajattelevat ohjelmia oikeuksien haltijat sinusta. Jos
et maksa heille heidänb ohjrelmansa katsomisesta, niin sitä ei sinulle
näytetä.

> Se on Maikkarin Katsomo, Nelosella on Ruutu. Niin ja jokaisella on
> tekijänoikeuslaissa säädetty oikeus tehdä julkistetusta teoksesta
> muutama kappale omaa yksityistä käyttöään varten

Kyllä kyllä, mutta oikeuksien haltijat haluavat varmistaa, että se kopio
pysyy sinun laitteesi sisällä ekä ole katsottavissa laitteesi ulkopuolla
kaverisi laitteessa.

Minulla itsenni ei ole esimerkiksi ollenkaan maksukorttteja, joten minun
ei tarvitse surra ja tapella näiden kysymysten kanssa. Saan tallentaa
kaikkea mitä näkyy eikä niiden katsomisesssa perheen kaikilla laitteissa
ole mitään ongelmia. Tosin tykkään katsoa TV-ohjelmia TV:stä enkä
kännykästä, joten perheen TV:t näkevät samat tallenteet, mutta puhelimille
on ole viitsinyt niitä jakaa.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Reijo Korhonen

On Fri, 27 May 2016 23:00:49 +0300, Ari Saastamoinen wrote:

> [...]
>
> Sisällöllisesti vai teknisesti parempaa? Sisällöllisesti paremmasta
> voisin maksaa, mutta tekninen taso riittää mulle.

Tässä on kuitenkin kyse samasta asiasta eli rajallisten resurssien
käyttämisesta pienempään määrään tuotteita joita tarjotaan nyt vain
vähemmän. Jos meillä on nyt 100 kanavaa, muitta pienennetään määrä 10
kanavaan, niin jokaiselle kannavalla jää 10 kertaa enemmän resursseja
kuin ennen. Luulisi siitä sisällönkin paranevan. Nyt esimrkiksi samaan
aikaan saattaa tulla beljältäkin kanavalta kokkiohjelmia. Riittäisi
varmaan yksi neljä kertaa parempi kokkiophjelma.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Heikki Kekki

On Sun, 29 May 2016 20:10:12 UTC, Reijo Korhonen
> [...]

> Kyllä kyllä, mutta oikeuksien haltijat haluavat varmistaa, että se kopio
> pysyy sinun laitteesi sisällä ekä ole katsottavissa laitteesi ulkopuolla

Laillisen tallenteeni saan lainata kaverilleni, joka voi tehdä siitä
itselleen kopion aivan laillisesti. Laiton levitys on aivan eri asia ja
jos joku sitä haluaa harrastaa, maikkarin viritykset eivät kykene sitä
estämään. Tv-yhtiöiden käytönestoviritykset haittaavat vain tavallisia
käyttäjiä, rosvot osaavat kiertää ne.

> [...]
> ole mitään ongelmia. Tosin tykkään katsoa TV-ohjelmia TV:stä enkä
> kännykästä, joten perheen TV:t näkevät samat tallenteet, mutta puhelimille

Maksutonta tarjontaa on aivan riittävästi, en viitsi haaskat aikaani
maksullisten mainosten katsomiseen.

--
Hessu

Reijo Korhonen

On Mon, 30 May 2016 07:49:50 +0000, Heikki Kekki wrote:

> Laillisen tallenteeni saan lainata kaverilleni, joka voi tehdä siitä
> itselleen kopion aivan laillisesti. Laiton levitys on aivan eri asia

Kuvasit juuri laittoman levityksen.

> ja
> jos joku sitä haluaa harrastaa, maikkarin viritykset eivät kykene sitä
> estämään.

Totta kai pystyy. Maikkorin sovellus ei pyöri laitteissa, joilla
kuvavirtaa voi tallentaa.

> Tv-yhtiöiden käytönestoviritykset haittaavat vain tavallisia
> käyttäjiä, rosvot osaavat kiertää ne.

Niinhän se on lukkkojenkin kanssa. Tavallisille rahellisille ihmisille
lukoista on vain haittaa. Niiden avaamiseen ja sulkemiseen menee kovasti
aikaa ja avainkin on silloin tällöin hukassa. Mutta niin vain sinäkin
suljet kotisi oven lukolla samoin kuin autosi, sillä lukko on sentään
hidaste. Lukittuun asuntoon tai autoon murtaudutaan sentään harvemmin
kuin lukitsemattomaan, vaikka rosvot päsevät lukoista läpi. Tilaisuus
tekee varkaan ja lukko aentään saa sen aikaan, että tilaisuus ei aukene
niin monelle joka muuten varastaisi. Sama se on aineettomankin omaisuuden
kanssa. Kun sitä ei saa käsiinsä niin helposti, niin ei tule niin
helposti varastaneeksi.

> Maksutonta tarjontaa on aivan riittävästi, en viitsi haaskat aikaani
> maksullisten mainosten katsomiseen.

Mainokset ei sentään mitään maksa. Mainostaja taitaa tietää että katson
mielelläni mainoskanavienkin ohjelmat tallenteilta suuri siksi, että voi
kelata mainosten yli. Siinä voittaa sitäpaitsi kummasti aikaa, sillä
tuntuu että mainoskanavilla mainoksia on jopa kolmannes ohjelma-ajasta
ellei enemmänkin.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

> Kuvasit juuri laittoman levityksen.

Mikä kohta tuossa oli laitonta levitystä?

> hidaste. Lukittuun asuntoon tai autoon murtaudutaan sentään harvemmin
> kuin lukitsemattomaan, vaikka rosvot päsevät lukoista läpi. Tilaisuus

Toisaalta lukitsemattomaan asuntoon ei murtauduta ikinä, kun sinne
menemiseen ei tarvita murtoa. Ja toisaalta lukitsematomia asuntoja on
lukumääräisesti paljon vähemmän kuin lukittuja, joten voisin
kuvitella, että lukittuihin mennään luvattomasti sisään huomattavasti
useammin.

> [...]
> kelata mainosten yli. Siinä voittaa sitäpaitsi kummasti aikaa, sillä
> tuntuu että mainoskanavilla mainoksia on jopa kolmannes ohjelma-ajasta

Määräykset tosin sallivat kanaville mainosaikaa ainoastaan 12
minuuttia tunnin aikana (Siis 20%). Joskus noi rajat toki "paukkuvat",
mutta tuskin kuitenkaan säännöllisesti.

Heikki Kekki

On Mon, 30 May 2016 16:36:54 UTC, Reijo Korhonen
<reijo.k...@invalid.invalid> wrote:

> Kuvasit juuri laittoman levityksen.

Kuvaamassani menettelyssä ei ole mitään laitonta.

--
Hessu

Reijo Korhonen

On Mon, 30 May 2016 20:44:39 +0300, Ari Saastamoinen wrote:

> Mikä kohta tuossa oli laitonta levitystä?

Laiton levitys alkoi siinä vaiheessa kn jaoit yksityistä käyttyöä varten
tekemäsi kopion kaverillesi.

> [...]
>
> Määräykset tosin sallivat kanaville mainosaikaa ainoastaan 12 minuuttia
> tunnin aikana (Siis 20%). Joskus noi rajat toki "paukkuvat", mutta

Sanoisin että ohjelma-aikaa ei ole juuri koskaan 48 minuttia tunnista,
sillä mainosten perään ja ennen kanavat mainostavat omia ohjelmiaan
rutkasti. "Ihan kohta ohjelma alkaa" -ohjelmaa saattaa tulla viisikin
minuuttia ennen kuin varsinaista ohjelmaa aletaan näyttää.

Onkohan kukaan ikinä laskenut paljonko mainoskanavat lähettävät oikeasti
sitä ohjelmaa? Tuntuu että oikeaa ohjelmaa tulee vain lähemmmmäksi puolta
kuin kokonaista oleva määrä.

Mutta jos omistaa tallentimen, niin ihan kaiken voi pikakelata ohi ;-)

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Reijo Korhonen

Tallanteita saa kopioida vain omaan käyttöön. Kaverin käyttöön
saattaminen ei ole omaa käyttöä, se kun on kaverin käyttöä, joten se on
laitonta.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Heikki Kekki

On Tue, 31 May 2016 17:04:46 UTC, Reijo Korhonen
<reijo.k...@invalid.invalid> wrote:

> Tallanteita saa kopioida vain omaan käyttöön. Kaverin käyttöön
> saattaminen ei ole omaa käyttöä, se kun on kaverin käyttöä, joten se on
> laitonta.

Älä nyt iso mies viitti sekoilla. Tekijänoikeuslaki sanoo: Julkistetusta
teoksesta saa jokainen valmistaa muutaman kappaleen yksityistä käyttöään
varten.

Myös minun kaverini, siis oikea kaveri, ei mikään naamakirja-kaveri,
sellainen jolle lainaisin vaikka kirjani luettavaksi. Myös hänellä on
oikeus valmistaa muutama kappale omaa käyttöään varten vaikka
kirjastosta lainatusta teoksesta. Olennaista on laillisesta lähteestä
peräisin oleva teos.

Sä et sitten vissiin anna kavereittesi katsoa ohjelmia televisiostasi,
sehän on aivan samalla lailla kaverisi käyttöä ;-)

--
Hessu

Reijo Korhonen <reijo.k...@invalid.invalid> writes:

> Laiton levitys alkoi siinä vaiheessa kn jaoit yksityistä käyttyƶä varten
> tekemäsi kopion kaverillesi.

Laissa ei ole määritelty tuota yksityiseen käyttöön kuuluvaa
lähipiiriä, mutta uskoisin oikeudessa jonkun kaverin kelpaavan.
(Kunhan on joku oikea kaveri, eikä joku kymmenestätuhannesta
facebookki"kaverista")

"Heikki Kekki" <kekk...@sgic.fi.invalid> writes:

> Myös minun kaverini, siis oikea kaveri, ei mikään naamakirja-kaveri,
> sellainen jolle lainaisin vaikka kirjani luettavaksi. Myös hänellä on

Mä luulen, että tulkintaraja tuosta menisi johonkin niille nurkille,
että jos kaveri on sellainen jonka olet halunnut kutsua vierailulle,
ja joka olisi teoksen voinut katsoa myös sinun telkkaristasi. Ja joka
on siis ihan itse noutanut tallenteen kotoasi.

Jos taas on kaveri, jonka kanssa pitää asioida postin tms kautta, niin
tuskin enää kelpaa kuin poikkeustapauksissa.

Asko

On 31.5.2016 20:00, Reijo Korhonen wrote:
> [...]
> kuin kokonaista oleva määrä.
>
> Mutta jos omistaa tallentimen, niin ihan kaiken voi pikakelata ohi ;-)

Kyllähän se tuntuu, että tunnin ohjelman pystyy helposti katsomaan 40
minuuttiin, kunhan aina mainoskatkon alkaessa hyppää ajassa eteenpäin 3
- 5 minuuttia. Jenkkidokumenteissa on vielä lisäksi se vika, että
mainoskatkon jälkeen kerrataan siihenastiset tapahtumat. Niissä tulee
pahimmillaan toistona sama asia aika moneen kertaan, jolloin sen tunnin
dokkarin olisi voinut tiivistää 20 min dokkariksi. ;)

-Asko

Reijo Korhonen

On Wed, 01 Jun 2016 11:29:00 +0300, Ari Saastamoinen wrote:

> [...]
>
> Jos taas on kaveri, jonka kanssa pitää asioida postin tms kautta, niin
> tuskin enää kelpaa kuin poikkeustapauksissa.

Niinpä. Samaa tulkintaa käytetään tietysti myös kaverin kavereista.
Samoin kavereiden määrä taidetaan tarkistaa. Ei ole kovin uskottavaa jos
tuollaisia "kavereita" alkaa olla hyvinkin monta.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Reijo Korhonen

On Wed, 01 Jun 2016 11:23:43 +0300, Ari Saastamoinen wrote:

> [...]
> mutta uskoisin oikeudessa jonkun kaverin kelpaavan.
> (Kunhan on joku oikea kaveri, eikä joku kymmenestätuhannesta

Ohjeissa käytetään termiä "läheinen ystävä" ja kun vertaa sitä
käsitteeseen "kaveri", niin ymmärtää milloin "omaan käyttöön" tarkoitetut
tallenteen kopiot voi olla myös lähipiiriin kuuluvien läheisten ystävien
käytössä ja milloin on parasta, että "kaveri" hoitaa omien laillisten
tallenmteidensa kopiot ihan itse omatoimisesti laillisesti hankkimistaan
tallenteista.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Asko

On 5.6.2016 0:43, Reijo Korhonen wrote:
> [...]
> tallenteen kopiot voi olla myös lähipiiriin kuuluvien läheisten ystävien

Mihin "ohjeeseen" viittaat? Eikö se ole tekijänoikeuslaki, joka nämä
asiat määrittelee, eikä mikään epävirallinen ohje?

Tekijänoikeuslaista ei löydy yhtäkään hakuosumaa sanoilla läheinen,
kaveri, ystävä tai lähipiiri.

Sen sijaan sieltä löytyy esim. 2. luku 12 § joka sanoo näin:

"Julkistetusta teoksesta saa jokainen valmistaa muutaman kappaleen
yksityistä käyttöään varten. Siten valmistettua kappaletta ei ole lupa
käyttää muuhun tarkoitukseen."

Tuo pykälä ei mielestäni anna lupaa valmistaa kopioita lähipiirille,
mutta toisaalta en löytänyt myöskään kieltoa ettenkö saisi lainata
ostamaani CD-levyä kaverille ja etteikö hän saisi valmistaa siitä
kopiota itselleen.

-Asko