...humoristien liputuspäivä...

AuA

ugh,

Tänään sunnuntaina vietetään ruotsalaisuuden päivää. 1900-luvun
alusta asti vietetyn päivän tarkoituksena on kunnioittaa
ruotsinkielisen kansanosan oikeutta käyttää omaa kieltään. RKP
teki vuonna 1907 päätöksen erityisen ruotsalaisuuden päivän
viettämisestä. Juhlapäiväksi valittiin marraskuun kuudes, koska
se on Ruotsin kuningas Kustaa II Aadolfin (1594 - 1632)
kuolinpäivä. Myöhemmin se on vakiintunut liputuspäiväksi.
+
pokkaa riitti... liputetaan lüzenin taistelun aikana kuppaan kuolleen
kunkun "muistoksi" :o) 8-o

--
AuA
"On ihanaa olla tekemättä mitään

Hervanta

AuA wrote:
> [...]
> +
> pokkaa riitti... liputetaan lüzenin taistelun aikana kuppaan kuolleen

turpa kii fennomaani ja vedä se lippu vaan salkoon.

Jorma Moll

..... ovat kuitenkin valinneet _kuolinpäivän_ . Onkohan se merkki
siitä että näin sen kielen käy Suomessa? :-)

AuA

Hervanta formulated the question :
juttuni pointti oli päivän valinta... lippu on jo salossa. tietysti :oÞ

AuA

on 06.11.2011, Jorma Moll supposed :

> ..... ovat kuitenkin valinneet _kuolinpäivän_ . Onkohan se merkki
> siitä että näin sen kielen käy Suomessa? :-)

ei ole... ruotsi on tossa naapurissa ja meilläki
piisaa 5% äidinkieleltään ruotsinkielisiä. ei se mihkää
kuole... vaik tyhmimmät nii kovasti toivooki :oÞ

Jorma Moll

Itse asiassa minäkin arvosta ruotsin kieltä. Äiti puhui sitä täysin,
poikansa vaan kuuntelee sujuvasti ....no jaa... skolsvenska
naturligtvis....

Kunhan tässä heittlen leukavia....

hau

AuA wrote:

> [...]
> +
> pokkaa riitti... liputetaan lüzenin taistelun aikana kuppaan kuolleen

Hyvin Levännyt puhuu viisaasti.

Milloin tällainen ruotsipäivä on tullut kalenteriin? Onko Svenska
Kulturfondet alkanut jakaa puoluetukea tasapuolisesti?

Kannatan ruotsinkielen kustannusten selvittämistä hallinnossa, ja
kannatan myös ruotsinkielen vapaaehtoista opiskelua kouluissa.

hautio

AuA

Jorma Moll explained on 06.11.2011 :

> Itse asiassa minäkin arvosta ruotsin kieltä. Äiti puhui sitä täysin,
> poikansa vaan kuuntelee sujuvasti ....no jaa... skolsvenska
> naturligtvis.... Kunhan tässä heittlen leukavia....

:')

AuA

hau explained :

> Hyvin Levännyt puhuu viisaasti.
> Milloin tällainen ruotsipäivä on tullut kalenteriin?

on ollut merkittynä almanakkaan kustaa aadolfin nimipäiväksi
jo 1600-luvulta lähtien. on merkitty liputuspäiväksi
vuodesta 1979 lähtien. nimike svenska dagen
(ruotsalaisuuden päivä) on ollut almanakassa vuodesta 1980.

Black viisain Stetson

"AuA" <ei....@sori.fi> kirjoitti viestissä
Turussakin kuulemma on!!

AuA

Black viisain Stetson explained on 06.11.2011 :
> "AuA" <ei....@sori.fi> kirjoitti viestissä
:') :-)

JuKu

AuA kirjoitti:

> [...]
>+
>pokkaa riitti... liputetaan lüzenin taistelun aikana kuppaan kuolleen

Juu, tänne Tampereellekin on muuttanut joku hörhö, joka on
huomannut että täällä on ruotsin opetus hiukan retuperällä,
onneksi. Mitä vittua ne täällä keskisuomessa tekee, pysyis visusti
siellä lännessä meren rannalla tai mieluummin ahvenanmaalla.

--
JuKu

Lume Laipio

Minäkin olen kerran meinannut joutua puhumaan ruotsia.
Yksi entinen naapurinpoika muutti Göteborgiin ja kun
tuli sieltä kymmenen vuoden perästä käymään entisessä
kotikaupungissaan, ei enää muistanut minua vaan
alkoi puhumaan minulle ruotsia. Keskellä Mikkeliä!
Minä sanoin, että kuulepas sinä saatanan kenokaula,
puhu vaan suomea etten anna sulle kurssia. Ja
sieltähän se yhteinenkin kieli löytyi. Se olikin semmoinen
pikakurssi.

AuA

Lume Laipio formulated the question :
yhessä kohassa tos stoorissa myyrän silmä ontuu = kuka on sut
kerran tavannu ei sua taatusti ikinä unhota, juu :oÞ :oÞ