WWW-Mainonnan moraali

1 view

Mr. Janne Uusilehto

Olenko mina vainoharhainen, vai pilkunviilaaja, kun
minusta tuntuu, etta tietyntyyppinen ohjelmisto-
rasismi ja ylimielisyys vaivaa joitain netissa
ilmestyvia julkaisuja?

Eraan netissa ilmestyvan julkaisun sivuilla on mainoksia,
joita voidaan selata VAIN Netscapella. Julkaisijan
oman kommentin mukaan kavijoista 30 prosenttia ei edes
pysty mainoksia nakemaan. Tiedustelin asiaa ja heidan
mielestaan asialla ei ole mitaan merkitysta?

Minun mielestani, jos mainostajalle myydaan mainostilaa
ja ilmoitetaan, etta sita katselee esim. 10 000 ihmista
viikossa ja sitten niista 3000 ei naekkaan mainosta, niin
on silla merkitysta. Todennakoisesti mainoksista ei saa
edes alennusta, vaikka ne nakyvat VAIN Netscapella.

Minun mielestani alkaa olla LIIKAA kikkailua ja turhaa
napertelya VAIN Netscape-yhteensopivilla sivuilla ja
unohdetaan kokonaan muuta selaimet kuten esimerkiksi:
tekstipohjaiset selaimet, (joita niitakin kaytetaan runsaasti),
seka muut kuten tama selkeasti Netscapea nopeampi Microsoftin
Explorer.

Eika edelleenkaan KAIKILLA ole sita 2 Mb:n linjaa kotiin,
joten sivijen rakentaminen pelkilla kuvilla vahentaa sekin
selkeasti niiden kayttoarvoa.

Onko mitaan milipidetta tahan, vai pitaako KAIKKIEN
kayttaa vain Netscapea riitti laitteet tai ei?

----------------------------------
IIIIII Janne Uusilehto
O O j...@iki.fi
< http://www.iki.fi/~jmu/
'--' puh/fax (931) 2121 124
----------------------------------

Sami Kukkonen

Korpela kirjoittaa:

>Suurin ongelma ei ole Netscape-riippuvuus (vaikka sekin _on_
>ongelma) vaan keskittyminen siihen, mikä on sivun tekijän mielestä
>hienoa, näyttävää ja vaikuttavaa.

Niin, viimeisin standardi kun on HTML 2.0, mutta se ei
kelpaa kaikenlaiseen vilkutteluun, animaatioon ja piipit-
telyyn...joten kansa tahkoaa Navigator & Internet Explorer -
riippuvaisia sivuja.

Kun Microsoft on Microsoft, ja Netscape haluaa olla Microsoft,
niin tottahan molemmat firmat "laajentavat" standardia omilla
tageillaan. Jos saadaan tuotettua suuri riippuvuus tiettyyn
tuotteeseen, ei narkkari henno vaihtaa huumetta.

Kai minustakin on tulossa vanha vihainen mies, kun en jaksa
suuresti huvittua turhista jipoista, vaan etsin hyvin jasenneltya
tietoa. Ja kohta Java on kaikkialla...tuskin jaksan odottaa.
--
Everything in this article is factual, and any resemblance to actual persons,
places or organizations living, dead or drunk, is purely intentional.

Heikki Kantola

j...@iki.fi (Mr. Janne Uusilehto) kirjoitti seuraavaa:
>Olenko mina vainoharhainen, vai pilkunviilaaja, kun
>minusta tuntuu, etta tietyntyyppinen ohjelmisto-
>rasismi ja ylimielisyys vaivaa joitain netissa
>ilmestyvia julkaisuja?

Ei, et ole ainoa...

[klip klap]

> [...]
>tekstipohjaiset selaimet, (joita niitakin kaytetaan runsaasti),
>seka muut kuten tama selkeasti Netscapea nopeampi Microsoftin

Juu, vaikkakin M$IE sinänsä on kyllä sekin omalta osaltaan tuonut
ällöttäviä "laajennuksia" (<FONT FACE="windings"> nyt pahimpana) niin
kaikenmoinen ihmeellinen kikkailu erityisesti Netrapen erikoisuuksilla
on kyllä ärsyttävää! HTML:han on alunpitäen suunniteltu laitteisto-
riippumattomattomaksi...

>Eika edelleenkaan KAIKILLA ole sita 2 Mb:n linjaa kotiin,
>joten sivijen rakentaminen pelkilla kuvilla vahentaa sekin
>selkeasti niiden kayttoarvoa.

Älä muuta vikise...

>Onko mitaan milipidetta tahan, vai pitaako KAIKKIEN
>kayttaa vain Netscapea riitti laitteet tai ei?

Ei pidä.

--
Heikki Kantola aka Hezu@IRC, /// Ihmiselämä ei ole ollenkaan
Computer Linguistics Student /// niin monimutkaista kuin miltä

Jukka Korpela

In article <4ocst6$1...@tron.sci.fi> j...@iki.fi (Mr. Janne Uusilehto) writes:

Olenko mina vainoharhainen, vai pilkunviilaaja, kun
minusta tuntuu, etta tietyntyyppinen ohjelmisto-
rasismi ja ylimielisyys vaivaa joitain netissa
ilmestyvia julkaisuja?

Et, sinä vain ilmaiset ajatuksesi huonosti. Esimerkiksi sana
"rasismi" on muuttunut sisällyksettömäksi haukkumasanaksi,
kun sitä on ruvettu käyttämään kaikenlaisista ilmiöistä,
joista sanan käyttäjä ei pidä. (Kielirasismia? :-)

Eraan netissa ilmestyvan julkaisun sivuilla on mainoksia,
joita voidaan selata VAIN Netscapella.

Valitettavasti ilmiö on hyvin yleinen eikä rajoitu vain mainoksiin.
Pahimmillaan sivuja voidaan katsella vain Netscapen määrätyllä
versiolla. Tällä ilmiöllä on ilmeisesti hyvin korkean tason siunaus,
koska tasavallan presidentin sivuillakin, http://www.tpk.fi/,
kerrotaan, että niillä on käytetty Netscape Navigatorin erikois-
ominaisuuksia.

Minun mielestani alkaa olla LIIKAA kikkailua ja turhaa
napertelya VAIN Netscape-yhteensopivilla sivuilla ja

unohdetaan kokonaan muuta selaimet - -

Hyvin monien WWW-sivujen tekijöiden (en sano "tiedontuottajien")
toimintaa hallitsee teknologinen imperatiivi: kaikki, mikä voidaan
tehdä, pitää tehdä. Vaikka se merkitsisi sitoutumista erään
valmistajan erään ohjelman erääseen versioon. Jos vain P. Netscapen
uusin versio tarjoaa jonkin uuden tagin, pitää heti keksiä jokin
tapa käyttää sitä.

Suurin ongelma ei ole Netscape-riippuvuus (vaikka sekin _on_
ongelma) vaan keskittyminen siihen, mikä on sivun tekijän mielestä

hienoa, näyttävää ja vaikuttavaa. Tiedon sisältö ja rakenne ovat
silloin sivuseikkoja; teksti saa olla mitä puppua vain, koska
sehän on olemassa vain sitä varten, että olisi jotain taitettavaa.
Lisäksi graafinen suunnittelu yleensä tehdään ilman alkeellisintakaan
_osaamista_.

Ai että _mainosten_ pitääkin olla näyttäviä? Toki pitää. Eri asia
sitten on, mikä on mainoksen tekijän mielestä näyttävää ja mikä
on mainonnan kohteen mielestä näyttävää. WWW-mainonnan _tehoa_
tuskin kukaan on vielä vakavasti tutkinut. Tokkopa siitä edes
ollaan kiinnostuneita. Kun katsoo esim. osoitteen
http://www.microsoft.com/ takaa löytyviä sivuja, alkaa ihmetellä,
miten kyseinen firma oikein menestyy, kun sen sivuilta ei
pienellä työlläkään tunnu löytyvän sivuja sen _tuotteista_ saati
että ne olisivat selkeästi tarjolla. Vastaus on varmaankin se, että
firman markkinointi perustuu ns. perinteisiin keinoihin.

Pieni toivonpilkahdus tässä suossa on se, että ehkä jossain vaiheessa
firmojen talouspäälliköt arvioivat, paljonko WWW-toimintaan on
panostettu ja paljonko se on tuottanut. Ja toisaalta toivottomuus
toivossa on se, että silloin hyvin mahdollisesti heitetään lapsi
pesuveden mukana; ei niin, että huonot WWW-sivut poistettaisiin tai
ne kunnostettaisiin, vaan niin, että niille ei tehdä enää mitään.

Yucca, http://www.hut.fi/~jkorpela/

Mikael Willberg

In article <bjt20k4...@leikkiauto.cs.hut.fi>,
Sami Kukkonen <kukk...@leikkiauto.hut.fi> wrote:
>Korpela kirjoittaa:

Hienoa, nayttavaa, vaikuttavaa == hitosti verkkoliikennetta
esim. http://www.sun.com/ (50 - 100Kb kuvia imagemap:na).

> [...]
> tageillaan. Jos saadaan tuotettua suuri riippuvuus tiettyyn
> tuotteeseen, ei narkkari henno vaihtaa huumetta.

Toivottavasti tuohon nyt vihdoin tulee jotain jarkea
http://www.w3.org/pub/WWW/MarkUp/Wilbur/

Introducing HTML 3.2

HTML 3.2 is W3C's new specification for HTML, developed together with
vendors including IBM, Microsoft, Netscape Communications Corporation,
Novell, SoftQuad, Spyglass, and Sun Microsystems.

Regarding feedback on the HTML 3.2 specification, please
keep in mind that the current draft represents a significant
investment in time and effort by the W3C editorial review
board for HTML, and significant changes are not expected.

> Kai minustakin on tulossa vanha vihainen mies, kun en jaksa
> suuresti huvittua turhista jipoista, vaan etsin hyvin jasenneltya
> tietoa. Ja kohta Java on kaikkialla...tuskin jaksan odottaa.

Taidanpa missata kaikki kivat javascripti-scrolleri viritykset yms.
(Java disabled, Javascript disabled). Viela kun saisi nuo
halvatun multiple-image-gif:fien loop:pauksen pois niin zurffauskin
voisi olla mukavaa.

Mig

--
** Mikael Willberg *** "Oh dear", says God, "I hadn't thought of that" *****
* * and promptly vanishes in a puff of logic. *

Henrik Ahlgren

(Tähän saattaa olla jo vastauksia, käyttämäni news-palvelimen fiidi
laahaa joitakin päiviä jäljessä.)

kukk...@leikkiauto.hut.fi (Sami Kukkonen) writes:

> Niin, viimeisin standardi kun on HTML 2.0, mutta se ei
> kelpaa kaikenlaiseen vilkutteluun, animaatioon ja piipit-
> telyyn...joten kansa tahkoaa Navigator & Internet Explorer -
> riippuvaisia sivuja.

World Wide Web Consortium (W3C) on julkaissut HTML 3.2:n, lempinimeltään
Wilbur. Kehitysversio HTML 3.0 on vanhentunut ja siitä on otettu
3.2:een mukaan vain joitakin ominaisuuksia, esimerkiksi taulukot.
Tyylipohjia ei 3.2:een sisälly, kyseessä on enemmänkin Mozilla-laajennusten
(BODY BGCOLOR, FONT COLOR, CENTER yms.) "virallistaminen". Blinkkiä
ei kyllä tainnut olla mukana...

Lisätietoja <URL:http://www.w3.org/pub/WWW/MarkUp/Wilbur/>. HTML 3.2:n
osaava HTML-tarkastaja on ainakin "A Kinder, Gentler Validator"
<URL:http://ugweb.cs.ualberta.ca/~gerald/validate/>, joka on mielestäni
varsin mainio. Olisi tosin hyödyllistä jos softaa jaettaisiin
omaan käyttöön (tai mirroroitaisiin Eurooppaan), ettei aina
tarvitsisi kuormittaa ulkomaanpiuhoja.

Noin muuten mielestäni WWW-agenttien (selaimet, hakukoneet ym.)
tekijät voisivat välillä keskittyä ottamaan kaiken irti edes
nykyisistä HTML-ominaisuuksista ulkoasuhömpötysten lisäilyn
sijaan. META-kenttiä ei hyödynnetä oikeastaan missään, useimmat
browserit eivät osaa hyödyntää edes LINK REV=MADE -tagia tai
ankkuritagin TITLE:ä, HTTP:n erääntymispäivämäärät pitäisi ottaa
paremmin käyttöön jotta jatkuvasti ei tarvitsisi taistella vanhaa
tietoa palauttelevien välimuistien kanssa, samoin keep-alive-yhteydet.

Harri Rautiainen

to Mr. Janne Uusilehto

Mr. Janne Uusilehto wrote:
> [...]

> tekstipohjaiset selaimet, (joita niitakin kaytetaan runsaasti),
> seka muut kuten tama selkeasti Netscapea nopeampi Microsoftin

Eipä tahdo syntyä kunnon keskustelua, jos kaikki ovat samaa mieltä.
Silläkin uhalla voin vain yhtyä huomioisi ja johtopäätöksiisi.
Teknologialla kikkailun lisäksi näyttää WWW:n alkuperäinen idea,
laitteistoriippumaton tiedeonhaku ja jäsentäminen hämärtyneen. Njuusseissa
esim. kysellään millä otsikkolajilla (H1...H6) saisi tietyn kokoista
tekstiä ruudulle. Tämähan on luonnollisesti selaimesta ja laitteistosta
riippuvaa. Ei puhesyntetisaattori tai indeksointiohjelma piittaa siitä,
miltä sivun sisältö _näyttää_. Sensijaan sen strukturointi on
merkittävämpää. Eli H1...H6 käytetään hierarkisesti, jos halutaan palvella
elektronisia sovelluksia.

Olen itsekin syyllistynyt "kikkailuun" frame-toteutuksella:
http://www.mk.net/~saxjazz/

Olen kuitenkin varannut myös HTML3.2- ja HTML2.0-validoidun polun, jota
useat tuhannet selaimet, joita maailmalta löytyy Netscapen lisäksi, voivat
tulkita.

Harri Rautiainen