Jeesuksen rakkain opetuslapsi ja Pietarin kumma kysymys Jeesukselta "Entä hän, Herra?"

Juuda

Johanneksen Evankeliumi, Luku 21

Kaiken tämän todistaja

20 Pietari kääntyi katsomaan taakseen ja näki, että heidän perässään
tuli Jeesuksen rakkain opetuslapsi, se, joka aterialla oli nojannut
hänen rintaansa vasten ja kysynyt: "Herra, kuka se on? Kuka sinut
kavaltaa?"

21 Hänet nähdessään Pietari kysyi Jeesukselta: "Entä hän, Herra?"

22 Jeesus vastasi: "Mitä se sinulle kuuluu, vaikka tahtoisin hänen
jäävän tänne aina siihen asti kun tulen? Seuraa sinä minua."

23 Tästä sai veljien keskuudessa alkunsa käsitys, ettei se opetuslapsi
kuole. Jeesus ei kuitenkaan sanonut Pietarille, ettei tämä opetuslapsi
kuole. Hän sanoi: "Mitä se sinulle kuuluu, vaikka tahtoisin hänen jäävän
tänne aina siihen asti kun tulen?"

24 Juuri tämä opetuslapsi todistaa kaikesta tästä. Hän on tämän
kirjoittanut, ja me tiedämme, että hänen todistuksensa on luotettava.

Miksi Pietari oli niin huolissaan Jeesuksen rakkaimmasta opetuslapsesta,
että erikseen kysyi mitä tälle käy?

Miksi muut opetuslapset keskuudessaan olivat luulossa ettei tämä rakkain
opetuslapsi kenties kuolisi ollenkaan? Mikä olisi syy tälläiseen luuloon
kun kyseessä oli sentään Jeesuksen rakkain opetuslapsi, jolla varmasti
olisi erityispaikka Jeesuksen luona Taivaassa? Tuskin elämä Toiseen
tulemiseen saakka olisi palkinto.

Miksi kirjoitus ottaa esille rakkaimman opetuslapsen tunnistuksessa
juuri lauseen; "Herra, kuka se on? Kuka sinut kavaltaa?", eikä
esimerkiksi sitä joka ensimmäisenä uskoi, sillä olihan rakkain
opetuslapsi juuri se joka Jeesuksen haudalla todellakin ensimmäisenä
uskoi Jeesuksen sovitustyön toteutuneen? (Joh. 20:8-9)

Rakkain opetuslapsi kysyi Jeesukselta ehtoollisella; "Herra, kuka se on?
Kuka sinut kavaltaa?" ja ainoana kuuli kun Jeesus vastasi: "Se, jolle
annan tämän leivänpalan." Sitten hän kastoi palan ja antoi sen
Juudakselle, Simon Iskariotin pojalle.
(Joh. 13:28) "Kukaan aterialla olevista ei ymmärtänyt, miksi Jeesus
sanoi hänelle näin". Vain tämä rakkain opetuslapsi siis kuuli Jeesuksen
sanat siinä tämän rintaa vasten nojatessaan. Oliko tämä kuuleminen syy
sille että Pietari oli huolissaan tästä opetuslapsesta ja muutkin
pitivät mahdollisena että hän jäisi maailmaan Toiseen tulemiseen asti?

(Joh. 13:20) Totisesti, totisesti: joka ottaa vastaan sen, jonka minä
lähetän, ottaa vastaan minut, ja joka ottaa minut vastaan, ottaa vastaan
sen, joka on minut lähettänyt."

Tämä sama kohta löytyy myös kohdasta:

Luukkaan Evankeliumi, Luku 9

Kuka on suurin?

46 Opetuslasten kesken syntyi kiistaa siitä, kuka heistä oli suurin.
47 Jeesus tiesi, mikä ajatus heillä oli mielessään. Hän nosti viereensä
lapsen
48 ja sanoi heille: "Joka minun nimessäni ottaa luokseen tämän lapsen,
se ottaa luokseen minut. Ja joka ottaa minut luokseen, ottaa sen, joka
on minut lähettänyt. Se teistä, joka on kaikkein pienin, on todella suuri."

Kuka opetuslapsista on pienin, eli kuka on oikeasti suurin? Ottaisitteko
vastaan opetuslapsen joka lähetti Jeesuksen Taivaaseen? Sillä "Tiedän
kyllä, ketkä olen valinnut. Tämän kirjoitusten sanan on käytävä toteen:
'Ystäväni, joka söi minun pöydässäni, on kääntynyt minua vastaan.' (Joh.
13:18)

Brother-Peter

"Juuda" <Ju...@Lion.fi> wrote in message

> Kuka opetuslapsista on pienin, eli kuka on oikeasti suurin?
Johannes, Johannes

Brother-Peter kirjoitti:

Juudas Iskariot

Teme

Brother-Peter kirjoitti:

Eikös se ollut Maria Magdalena, Jeesuksen vaimo?

Matti Auer

> Kuka on suurin?

Olisiko ollut Maria Magdaleena, jeesuksen rakas tyttöystävä.

Raamattu on kai "sensuroinut" vähänkin voimakkaammat nais-henkilöt jo
tunnetusti.

Profeetta Tero

Teme wrote:

hihii,,,te valmaan hätti titä,,,hihhihhii,,,

--
Profeetta Tero
You are one of them, you christ-loving feeble sheep

The Project Hate MCMXCIX - The Bleeding Eyes Of A Breeding Whore

Vastaaja

Matti Auer kirjoitti:
Nyt on Uudet Testamentit jääneet lukematta ja luettu vain
viihdekirjallisuutta.
Lueppa nyt ihmeessä alla oleva kohta Raamatusta ja näet ettei Magdalan
Maria ainanaan ollut se rakkain opetuslapsi.

Johanneksen Evankeliumi, Luku 20
Magdalan Maria ja opetuslapset haudalla
1 Sapatin mentyä, viikon ensimmäisenä päivänä Magdalan Maria tuli jo
aamuhämärissä haudalle ja näki, että haudan suulta oli kivi siirretty pois.

2 Hän lähti juoksujalkaa kertomaan siitä Simon Pietarille ja sille
opetuslapselle, joka oli Jeesukselle rakkain, ja sanoi heidät
tavattuaan: "Ovat vieneet Herran pois haudasta, emmekä me tiedä, minne
hänet on pantu."

3 Pietari ja se toinen opetuslapsi lähtivät heti juoksemaan haudalle.

4 Miehet menivät yhtä matkaa, mutta se toinen opetuslapsi juoksi
Pietaria nopeammin ja ehti haudalle ensimmäisenä.

5 Hän kurkisti sisään ja näki käärinliinojen olevan siellä, mutta hän ei
mennyt sisälle.

6 Simon Pietari tuli hänen perässään, meni hautaan ja katseli siellä
olevia käärinliinoja.

7 Hän huomasi, että Jeesuksen kasvoja peittänyt hikiliina ei ollut
käärinliinojen vieressä vaan erillään, omana käärönään.

8 Nyt tuli sisään myös se toinen opetuslapsi, joka oli ensimmäisenä
saapunut haudalle, ja hän näki ja uskoi.

9 Vielä he näet eivät olleet ymmärtäneet, että kirjoitusten mukaan
Jeesus oli nouseva kuolleista.

10 Opetuslapset lähtivät haudalta majapaikkaansa.

Magdalan Maria siis kävi haudalla ja juoksi kertomaan siitä Simon
Pietarille ja rakkaimmalle opetuslapselle. Jos Mariaa väitetään
rakkaimmaksi opetuslapseksi niin sitä on yhtä todennäköisesti tämän
kohdan jälkeen Simon Pietarikin. Maria "sanoi heidät tavattuaan" ei kai
hän puhunut sentään Simon Pietarille ja itselleen kun puhuu "heistä";)
Raamatussa ei missään kohdassa puhuta Magdalan Mariasta "rakkaana
tyttöystävänä" tai vastaavana. Johanneksen evankeliumi sen sijaan kertoo
aivan selvään ettei ainakaan Marian Magdala tai Simon Pietari olleet tuo
rakkain opetuslapsi.

Sen sijaan ehtoollisella Jeesuksen rintaa vasten istunut rakkain
opetuslapsi oli ainut joka kuuli kysymyksensä "Herra, kuka se on?"
jälkeen kuka Jeesuksen pettäisi "Se, jolle annan tämän leivänpalan.",
"Mitä aiot, tee se pian!", ja kirjasi sen evankeliumiin kuuleminsa sanoin.
Kaikki muut luulivat että Juudas lähti hoitamaan asioitaan, vaikka juuri
aikaisemmin Jeesus oli kertonut kaikille että yksi hänet pian pettää.
Juudas Iskariot Jeesuksen rakkaimpana opetuslapsena ja rahakukkaroa
pitävänä ryhmän luottohenkilönä oli siis ainakin epäilysten ulkopuolella
"tuo ei ainakaan ole petturi". On aivan selvää ettei rakkainta
opetuslasta epäilty, ja tuskin rahakassiakaan olisi annettu
epärehelliseksi tiedetylle oppilaalle, vaan sille johon ryhmä luotti eniten.

Toisekseen Juudas Iskariot -pettäjä oli ainut joka pystyi liikkumaan
vangitsijoiden keskuudessa kun jopa Simon Pietari kolmasti Jeesuksen
kielsi. Juudas Iskariot oli myös seuraamassa ristiinnaulitsemista, jossa
Jeesus yhdisti äitinsä Marian ja rakkaimman opetuslapsen Juudaksen
"Nainen, tämä on poikasi!", "Tämä on äitisi!" Hän siis kertoi Marialle
että Juudas oli tehnyt työnsä Jeesuksen tahdon mukaan.

Myös haudalle Simon Pietarin kanssa rakkain opetuslapsi Juudas Iskariot
kiiruhti Pietaria nopeammin ja innokkaammin, koska halusi nähdä tekonsa,
vaikka sovitunkin, olevan oikeutettu. Hän ei pettäjäntyön tehneenä
kehdannut ensin astua haudalle, mutta USKOI sovitustyön toteutuneen
ENSIMMÄISENÄ kun Simon kertoi haudan olevan tyhjä.
Vanhempi Raamatunkäännös kertoo tämän jälkeen uudempi versio sanoo
"Opetuslapset lähtivät haudalta majapaikkaansa.". "He menivät taas
yhteen" voi tarkoittaa että he tekivät sovinnon. Simon ymmärsi että
Juudaksen raskas tehtävä oli kirjoitusten toteutumiseksi tehtävä, jotta
sovitustyö toteutuisi.

Pietari ja muut opetuslapset kuitenkin epäilivät Juudaksen saavan
rangaistuksen Jumalan pojan pettämistehtävästä ja siksi Simon Pietari
kysyi ylösnousseelta Jeesukselta Johanneksen Evankeliumin lopussa "Entä
hän, Herra?" ja Jeesus vastasi arvoituksellisesti "Mitä se sinulle

kuuluu, vaikka tahtoisin hänen jäävän tänne aina siihen asti kun tulen?

Seuraa sinä minua." Tästä sai veljien keskuudessa alkunsa käsitys, ettei

se opetuslapsi kuole. Jeesus ei kuitenkaan sanonut Pietarille, ettei

tämä opetuslapsi kuole. Opetuslapsi Johannes sen sijaan ei kirjoitusten
mukaan tehnyt mitään josta syystä hän ansaitsisi tälläisen epäilyksen
muilta opetuslapsilta, sillä toiseen tulemiseen eläminen tuskin on
palkinto, pikemminkin rangaistus.

Ja miksi Juudas Iskariot olisi ollut rakkain opetuslapsi? Jeesus oli
erittäin empaattinen henkilö, jonka erityishuomio kohdistui juuri
huono-osaisiin, epäonnistujiin ja myös väärintekijöihin, ja maailman ja
historian vihatuin hahmo varmasti sai häneltä erityistä huomiota, kun
tämä vielä liikkui ryhmässä yhtenä opetuslapsista. Oli pettäjän osa
sitten sovittu Jeesuksen ja Juudaksen kesken, tai sai Jeesus saatanan
menemään Juudakseen (sijaiskärsijän osa), Jeesus tiesi tämän tapahtuvan
ennakkoon koko ajan, kuten myös sen mitä Juudaksen osa historiassa
olisi, joten rakkaimmaksi opetuslapseksi ottaminen on täysin
ymmärrettävää. Ehkä rahapussin hoitaja oli myös ryhmän vahvin ja vakain
henkilö, sellainen jolle ainoana voisi uskoa raskaimman tehtävän
toteuttamisen. Jeesushan tiesi mitä tuleman piti ja mitä oli
kirjoitettu, ja jonkun oli hoidettava tuo raskas tehtävä jotta
pelastustyö toteutuisi. Jeesus siis tunsi suurta empatiaa läheiseensä
joka tulisi tuon teon toteuttajaksi.

Pienin, eli vähäisimmäksi opetuslapseksi ilman muuta ihmisten silmissä
tiputettu Juudas Iskariot olisi siis suurin opetuslapsi. Ja se joka
ottaa Jeesuksen vastaan, ottaa vastaan myös sen joka Jeesuksen lähetti
(Taivaaseen), kuten Jeesus kertoi kun opetuslapset kysyivät kuka heistä
on suurin.

Juudas Iskariot Jeesuksen rakkaimpana opetuslapsena olisi suuri
salaisuus jota Johanneksen Evankeliumi verhotusti raottaa. Se jolla
ymmärrystä on..
Juudas iskariot myös Ilmastyskirjan kirjoittajana tuo lisää syvyyttä
asiaan. Juudakselle, pettäjälle näytettiin maailman lopun raskaat
tapahtumat.

Vastaaja

Teme kirjoitti:

Kannattaisi lukea Raamattu, ei Da Vinci koodia ;)

Paavo Wäisänen

"Juuda" <Ju...@Lion.fi> kirjoitti
viestissä:XFwuf.247$%i2...@read3.inet.fi...

> [...]
> Kuka sinut kavaltaa?" ja ainoana kuuli kun Jeesus vastasi: "Se, jolle
> annan tämän leivänpalan." Sitten hän kastoi palan ja antoi sen

Tämä on selvä osoitus suunnitelmasta: Saada Bar abba vapaaksi ("Joka oli
tunnettu kapinoitsija"), ja Joshua menee hänen tilalleen panttivangiksi!

> (Joh. 13:28) "Kukaan aterialla olevista ei ymmärtänyt, miksi Jeesus sanoi
> hänelle näin". Vain tämä rakkain opetuslapsi siis kuuli Jeesuksen sanat
> siinä tämän rintaa vasten nojatessaan.

Homoeroottinen suhde!

Puakki

Dan

Juuda kirjoitti:

OLIKO JUUDAS ISKARIOT JEESUKSEN LÄHEISIN JA RAKKAIN OPETUSLAPSI
TARKEMPI JOHANNEKSEN EVANKELIUMIN TUTKIMINEN ANTAA AIHETTA TÄHÄN:

13:24 Simon Pietari nyökäytti hänelle (rakkaimmalle opetuslapselle)
päätään ja sanoi hänelle:
"Sano, kuka se on (kavaltaja), josta hän (Jeesus) puhuu".

13:25 Niin tämä, nojautuen Jeesuksen rintaa vasten, sanoi hänelle:
"Herra, kuka se on?"

Rintaa vasten nojautuja ei siis ollut Simon Pietari jos lukee oikein.

13:26 Jeesus vastasi:
"Se on se, jolle minä kastan ja annan tämän palan".
Niin hän otti palan, kastoi sen ja antoi Juudaalle, Simon Iskariotin
pojalle.

Jeesus siis aivan selvästi sanoi tälle rintaa vasten nojaavalle että
leivänpalan ottava Juudas on kavaltaja. Muut eivät asiaa kuulleet, vaan
kauempaa olleina luulivat seuraavaa:

13:29 Sillä muutamat luulivat, koska rahakukkaro oli Juudaalla,
Jeesuksen sanoneen hänelle:
"Osta, mitä tarvitsemme juhlaksi"
, tai että hän antaisi jotakin köyhille.

Yhdelle rintaa vasten nojanneelle Jeesus siis kertoi tai kuiskasi että
leivänpalan ottaja Juudas on kavaltaja, mutta koska tämä asian kuullut
ei tehnyt mitään estääkseen Juudasta lähtemästä vaikka kuuli koko jutun,
voi hyvin olettaa että kyseessä oli tuo samainen henkilö, joka riivautui
'saatanan mennessä häneen'. Tai sitten hän teki mitä oli sovittu ja
saatanan meno tähän oli vain kirjoituksen kieliasun kuvaus, sillä onhan
Jumalan Pojan kavaltaminen tälläinen saatanallinen teko, tapahtui se
sovittuna tai ei.

Maria Magdaleena on myös pidetty Jeesuksen rakkaimpana opetuslapsena,
mutta toisaalta toisen sukupuolen edustajan makaaminen Jeesuksen sylissä
ja rintaa vasten ei olisi ollut tuohon aikaan kovin soveliasta, ei
varsinkaan muiden opetuslasten mielestä. Toisekseen muut opetuslapset
olisivat evankeliumeissaan maininneet varmasti Magdaleenan
neljäntenätoista henkilönä pöydän äärellä. Täten juuri Juudas Iskariot
Jeesuksen rintaa vasten tuntuu uskottavimmalta. Jeesushan rakasti
elämässään epäonnistuneita ja koska tiesi kaiken tapahtuvan niin kuin
oli määrätty, hän empaattisena ihmisenä varmasti tunsi erityistä huolta
Juudaksesta.
Kun vielä kaikki muut paitsi rintaa vasten nojannut henkilö kuulivat ja
luulivat väärin miksi Juudas lähti ulos, voi olettaa että se joka oli
ainoana kuullut ketä on kavaltaja oli tämä itse. Kun Jeesus siis ojensi
palan rintansa vasten nojaavalle Juudakselle, tähän meni saatana ja hän
teki kuten oli määrätty. Tämä saattoi myös tapahtua niin että Jeesus ja
Juudas olivat sopineet asiasta aikaisemmin, jolloin saatanan meno
Juudakseen oli vain ajan kielikuva.
Jeesuksen viimeiset kiusaukset asettaa myös Juudaksen Jeesuksen
vahvimmaksi seuraajaksi, jonka osa oli vaikein, tulla kaikkien
vihaamaksi Jumalan Pojan kavaltajana ja kuoleman aiheuttajan.

Kolmen synoptisen evankeliumin lisäksi UT sisältää yleisesti nuorimmaksi
katsotun Johanneksen evankeliumin , joka poikkeaa synoptikoista monella
eri tavalla.

Johanneksen evankeliumin tulkinnan kannalta ratkaiseva kysymys on
kysymys teoksen taustalla olevasta perimätiedosta. Sen mukaan mitä tästä
asiasta ajatellaan, määräytyy suhtautuminen evankeliumiin: Se on joko
myöhäinen, varhaiskirkon julistusta heijasteleva teos tai sen taustalla
on merkittävä alkukirkon hahmo ja evankeliumin taustalla on vahva,
historialliseen Jeesukseen ulottuva perimätiedon virta.

Varhaiset lähteet mainitsevat alkukirkon jättiläisen. Vähä Aasian piispa
Polykrates (n. 190) mainitsee Johanneksen, "joka nojasi Herran rintaa
vasten ja josta tuli kilpeä kantava pappi, todistaja ja opettaja ja joka
lepää Efesoksessa." Polykrates syntyi vuoden 125 vaiheilla ja hänellä
oli vankka Vähän Aasian perimätiedon tuntemus. Tätä Johannesta hän ei
siis väitä apostoliksi (toisin kuin myös mainitsemaansa Filipposta) .

Eirenaioksen (Irenaeuksen) mukaan Johannes, "Herran opetuslapsi, joka
myös nojautui hänen rintaansa vasten, laati / julkaisi vielä hänkin
evankeliumin asuessaan Vähän Aasian Efesoksessa."

Eirenaioskaan ei sano tätä kirjoittajaa apostoliksi. Hierapoliin piispa
näyttää maininneen n. v. 130 kaksi Johannesta: "mitä Andreas tai Pietari
sanoi, tai mitä Filippos, Tuomas tai Jaakob, tai mitä Johannes tai
Matteus tai joku muu Herran opetuslapsista sanoi, tai mitä Aristion ja
vanhus Johannes, Herran opetuslapset sanovat". Ensimmäinen Johannes
näyttäisi olevan opetuslapsi, jälkimmäinen "vanhus Johannes" vielä
tuohon aikaan ihmisten muistissa oleva hahmo.

Omasta mielestäni kirjoitus mainitsee että toinen "Vanhus Johannes" ei
ole apostoli mutta kuitenkin Herran opetuslapsi. Tämä sopisi hyvin sen
kanssa että kyseessä olisikin Juudas Iskariot, joka oli opetuslapsi,
mutta josta ei tullut apostolia.

Johanneksen evankeliumin oman todistuksen mukaan Joh. tukeutuu vahvaan
alkukirkon auktoriteettiin, joka uskaltaa asettaa itsensä Pietarin
rinnalle ja ylikin. Perimätieto on syytä ottaa vakavasti: Tosin sen
perusteella on vaikea arvioida, päädytäänkö yhteen Johannekseen vai
kahteen, apostoliin ja samannimiseen vanhaan ja arvostettuun opettajaan.

Joh., 1.-3. Joh (ja osittain myös Ilm) sisältävät paljon yhteistä ja ne
on helppo sijoittaa samaan johannekselaiseen kirjallisuuteen, vaikka on
uskaliasta väittää niitä saman kirjoittajan laatimiksi (Ilm tuskin on).
Joka tapauksessa kirjeet tekevät selväksi ympärillä vallitsevan
opillisen hajoamisen, johon ne reagoivat hyvin voimakkaasti.

Ottiko siis Jeesuksen rakkain opetuslapsi Juudas Iskariot uuden
henkilöllisyyden ja kirjoitti Johanneksen evankeliumin sekä Ilmestyskirjan?

PYHÄN JOHANNEKSEN EVANKELIUMI
Luku 13 (Kuinka ollakaan)

16. Totisesti, totisesti sanon minä teille: ei ole palvelia suurempi
herraansa, eikä sanansaattaja suurempi kuin se, joka hänen lähetti.

* Viitasiko Jeesus hetken päästä tapahtuvaan Juudaksen lähettämiseen
viestinviejäksi?

17. Jos te nämät tiedätte, te olette autuaat, jos te niitä teette.

18. En minä kaikista teistä puhu: minä tiedän ne, jotka minä valitsin:
mutta että Raamattu täytettäisiin: joka syö leipää minun kanssani, hän
tallasi minun jalallansa.

* Tässäkin selvää viestitystä kavalluksesta, ja siitä miten Jeesus on
valinnut sen tekijän.

19. Nyt minä sanon teille ennenkuin se tapahtuu, että sittekuin se
tapahtunut on, te uskoisitte minun siksi.

20. Totisesti, totisesti sanon minä teille: joka korjaa sen, jonka minä
lähetän, hän korjaa minun; mutta joka minun korjaa, hän korjaa sen, joka
minun lähetti.

21. Kuin Jesus nämät oli sanonut, tuli hän murheelliseksi hengessä, ja
todisti ja sanoi: totisesti, totisesti sanon minä teille: yksi on teistä
minun pettävä.

22. Niin opetuslapset katselivat toinen toisensa päälle, ja epäilivät,
kenestä hän sanoi.

23. Ja yksi hänen opetuslapsistansa istui pöydän tykönä Jesuksen
helmassa, jota Jesus rakasti.

24. Niin Simon Pietari viittasi sille, visusti kysymään, kuka se olis,
josta hän sanoi.

25. Kuin hän nojasi Jesuksen rintaa vastaan, sanoi hän hänelle: Herra,
kuka se on?

26. Jesus vastasi: se on se, jolle minä kastetun palan annan. Ja kuin
hän oli kastanut leivän, antoi hän sen Juudaalle Simon Iskariotille.

* Jeesus siis vastasi ja kertoi kavaltajan rintaa vastaan nojanneelle.

27. Ja sen palan jälkeen meni silloin häneen perkele. Niin Jesus sanoi
hänelle: mitäs teet, niin tee pikemmin.

28. Mutta sitä ei yksikään atrioitsevista ymmärtänyt, mitä varten hän
sen hänelle sanoi.

29. Sillä muutamat luulivat, koska Juudaalla oli kukkaro, Jesuksen
hänelle sanovan: osta, mitä me juhlapäiväksi tarvitsemme, eli että hän
vaivaisille jotakin antais.

* Miksi Juudaalla oli kukkaro, ellei hän olisi ollut se luottohenkilö,
uskotuin?

30. Kuin hän siis sen palan ottanut oli, meni hän kohta ulos; ja yö oli.

31. Kuin hän oli mennyt ulos, sanoi Jesus: nyt on Ihmisen Poika
kirkastettu, ja Jumala on kirkastettu hänessä.

PYHÄN JOHANNEKSEN EVANKELIUMI
Luku 18

15. Ja Simon Pietari seurasi Jesusta, ja toinen opetuslapsi. Mutta se
opetuslapsi oli ylimmäisen papin tuttava ja meni sisälle Jesuksen kanssa
ylimmäisen papin saliin.

* Todennäköisesti se toinen nimeltä mainitsematon opetuslapsi oli itse
Juudas Iskariot.

16. Mutta Pietari jäi ulos oven eteen. Niin toinen opetuslapsi, joka
ylimmäisen papin tuttava oli, meni ulos ja puhui ovenvartialle, ja toi
Pietarin sisälle.
17. Niin sanoi ovenvartiapiika Pietarille: etkö sinäkin olen tämän
miehen opetuslapsia? Hän sanoi: en ole.

* Ilmeisesti Juudas tunsi hyvin henkilöt, joille Jeesuksen kavalsi, tai
joille Jeesus oli hänen käskenyt itsensä kavaltaa.

PYHÄN JOHANNEKSEN EVANKELIUMI
Luku 20

1. Mutta ensimmäisenä päivänä viikossa tuli Maria Magdalena varhain,
kuin vielä pimiä oli, haudalle ja näki kiven otetuksi pois haudalta.
2. Niin hän juoksi ja tuli Simon Pietarin tykö ja sen opetuslapsen tykö,
jota Jesus rakasti, ja sanoi heille: he ovat Herran ottaneet pois
haudasta, ja emme tiedä, kuhunka he hänen panivat.
3. Niin Pietari meni ulos ja toinen opetuslapsi, ja tulivat haudalle.
4. Mutta he juoksivat kahden ynnä, ja toinen opetuslapsi juoksi edellä
nopeammin kuin Pietari, ja tuli ensin haudalle.
5. Ja kuin hän itsensä kumarsi, näki hän liinaiset pantuna, mutta ei hän
kuitenkaan mennyt sisälle.
6. Niin Simon Pietari tuli seuraten häntä, ja meni hautaan, ja näki
kääriliinat pantuna.
7. Ja hikiliinan, joka hänen päänsä päällä oli ollut, ei kääriliinan
kanssa, vaan erinänsä käärittynä yhteen paikkaan.
8. Niin meni myös toinen opetuslapsi sisälle, joka ensin haudalle tullut
oli, ja näki sen ja uskoi.
9. Sillä ei he vielä Raamattua ymmärtäneet, että hän oli nouseva
kuolleista.
10. Niin ne opetuslapset menivät taas yhteen.

* "Menivät taas yhteen", antoiko Simon Pietari kenties anteeksi
Juudakselle? Ehkä hän ymmärsi että niin piti tapahtua mitä kirjoitettu on.

PYHÄN JOHANNEKSEN EVANKELIUMI
Luku 21

15. Kuin he siis syöneet olivat, sanoi Jesus Simon Pietarille: Simon
Jonan poika! rakastatkos minua enempi kuin nämät? Hän sanoi: jaa, Herra,
sinä tiedät, että minä sinua rakastan. Hän sanoi hänelle: ruoki minun
karitsoitani.

16. Ja sanoi taas toisen kerran hänelle: Simon Jonan poika! rakastatkos
minua? Hän vastasi: jaa, Herra, sinä tiedät, että minä sinua rakastan.
Sanoi hän hänelle: kaitse minun lampaitani.

17. Hän sanoi kolmannen kerran hänelle: Simon Jonan poika! rakastatkos
minua? Pietari tuli murheelliseksi, että hän kolmannen kerran sanoi
hänelle: rakastatkos minua? ja sanoi hänelle: Herra, sinä tiedät kaikki:
sinä tiedät, että minä rakastan sinua. Jesus sanoi hänelle: ruoki minun
lampaitani.

18. Totisesti, totisesti sanon minä sinulle: kuin sinä olit nuori, niin
sinä vyötit itses ja menit, kuhunkas tahdoit; mutta kuin vanhenet, niin
sinä ojennat kätes, ja toinen vyöttää sinun, ja vie, kuhunka et sinä tahdo.

19. Mutta sen hän sanoi, antain tietää, millä kuolemalla hänen piti
kunnioittaman Jumalaa. Ja kuin hän sen sanonut oli, sanoi hän hänelle:
seuraa minua.

20. Pietari käänsi itsensä, ja näki sen opetuslapsen seuraavan, jota
Jesus rakasti, joka myös oli Jesuksen rinnoilla ehtoollisessa maannut,
ja sanonut: Herra, kuka se on, joka sinun pettää?

21. Kuin siis Pietari hänen näki, sanoi hän Jesukselle: Herra, mitästä
tämä?

22. Jesus sanoi hänelle: jos minä tahtoisin hänen siihenasti olevan kuin
minä tulen, mitä sinun siihen tulee? Seuraa sinä minua.

23. Niin veljesten seassa kävi ulos se puhe, ettei sen opetuslapsen
pitänyt kuoleman. Mutta ei Jesus hänelle sanonut: ei hän kuole, vaan:
jos minä tahdon hänen siihenasti olevan kuin minä tulen, mitä sinun
siihen tulee?

24. Tämä on se opetuslapsi, joka todistaa näistä ja on nämät
kirjoittanut, ja me tiedämme hänen todistuksensa todeksi.

25. On myös paljon muuta, mitä Jesus teki, jos ne erinänsä
kirjoitettaisiin, en minä luulisi koko maailman käsittävän niitä
kirjoja, joita pitäis kirjoitettaman.
Amen.

* Tämä Jeesuksen rakkain opetuslapsi ja Johanneksen evankeliumin
kirjoittaja Juudas Iskariot josta veljesten (opetuslasten) seassa kävi
ulos se puhe; ettei sen opetuslapsen pitänyt kuoleman, Jeesuksen sanoin:
jos minä tahdon hänen siihenasti olevan kuin minä tulen, Toiseen
Tulemiseen.
Miksi kenestäkään toisesta opetuslapsesta muut veljet olisivat puhuneet
niin, kuin siitä jonka osa oli ollut kavaltaa Jumalan Pojan. Elää
toiseen tulemiseen oli osa tästä.

Kokosiko Juudas siis kirjoitukset ja levitti Sanaa Kristinuskon
alkuaikoina, ja levittää mahdollisesti vieläkin odottaen toista
tulemista, jos se oli Jeesuksen tahto.

JOHANNEKSEN EVANKELIUMI

Jos ihmisiltä kysyttäisiin koko Raamatun rakkainta kirjaa, moni vastaisi
epäilemättä: Johanneksen evankeliumi. Tämä evankeliumi on lohduttanut
lukemattomia ihmisiä. Se on ihanan lämminhenkinen, syvällinen ja
suorastaan henkii rakkautta. Kirjoittajaa onkin sanottu rakkauden
apostoliksi.

Kirjan loppupuoliskolla mainitaan kirjoittajaksi "se opetuslapsi, jota
Jeesus rakasti". Juuri tämä opetuslapsi on Johanneksen evankeliumin
tallettaman perimätiedon takana. Hän tiesi, mitä rakkaus on. Hän oli
oppinut tuntemaan Jeesuksen rakkauden. Siksi Johanneksen evankeliumi ja
siihen läheisesti liittyvät Johanneksen kirjeet ovat täynnä rakkautta.

Kuka kirjoitti Johanneksen evankeliumin?

Evankeliumi ei itse kerro kirjoittajaansa. Joudumme siksi arvaamaan.
Viimeisessä luvussa mainitaan vielä kerran "se opetuslapsi, jota Jeesus
rakasti" ja sanotaan: "Juuri tämä opetuslapsi todistaa kaikesta tästä.

Hän on tämän kirjoittanut, ja me tiedämme, että hänen todistuksensa on

luotettava" (21:24-25).

Vanhastaan on otaksuttu, että tämä opetuslapsi on Johannes, Sebedeuksen
poika ja että mainitut todistajat ("me") ovat hänen oppilaitaan. Näistä
tuli merkittäviä miehiä alkukirkon historiassa. Tällaisista asioista ei
yleensä varmuutta saada, eikä se ole välttämätöntäkään. Joka tapauksessa
Johanneksen evankeliumin taustalla on alkukirkon jättiläinen, todellinen
perimätiedon kantaja.

Kuitenkin alkukirkon suurmiehenä puhutaan toisesta Johanneksesta, joka
ei ollut apostoli, mutta joka mainitaan kuin hän olisi ollut opetuslapsi.
Olisiko tämä mystinen henkilö todellakin ollut Juudas Iskariot joka
vaihtoi nimensä koska Juudaan nimi liitetään kavallukseen.

Kotkan silmin

Evankelista Johannes joka siis ei olisi opetuslapsi/apostoli Johannes,
kuvataan kristillisessä taiteessa usein lentävän kotkan hahmoiseksi.
Tämä kuva perustuu Ilmestyksirjaaan (4:7), jonka neljä olentoa on
ymmärretty evankelistoiksi. Kotka sopiikin kuvaamaan hyvin Evankelista
Johannesta. Hän ei välitä pikkuasioista. Tyypillistä on, että hän kohoaa
korkeuksiin ja näkee sieltä henkeäsalpaavilta näköalapaikoilta suuret
asiakokonaisuudet. Näistä huimista korkeuksista ovat peräisin esim.
evankeliumin alku (1:1-18). Mitä enemmän tätä ylistyslaulua lukee, sitä
syvällisemmäksi se paljastuu.

Toisaalta Evankelista Johannes on nähnyt kotkan tavoin myös aivan pieniä
yksityiskohtia ja tajunnut niiden merkityksen. Juuri Johannes kertoo
meille Jeesuksen kyljestä pulppuavasta vedestä ja verestä. Tässä saamme
nähdä kasteen veden ja ehtoollisen viinin kuvattuna: Molemmat ovat
välittämässä meille ristillä ansaittua armoa.

Arvoituksellinen evankeliumi

Johanneksen evankeliumille on tyypillistä toisaalta ihmeellinen
yksinkertaisuus, toisaalta kummallinen arvoituksellisuus. Eräs osoitus
tästä arvoituksellisuudesta on sekin, että kirjoittajaa sen enempää kuin
Jeesukselle rakasta opetuslasta ei nimetä.

Olisiko tämä siksi että kyseessä todellakin oli Jeesuksen läheisin ja
rakkain opetuslapsi Juudas, jota ei voi tekonsa takia mainita omalla
nimellään. Miksi ketään muuta opetuslapsista ei mainittaisi nimeltä,
vaan nimi salattaisiin? Tai miksi Simon Pietari olisi kysynyt
Johanneksen evankelin kirjoittaja-opetuslapsesta Jeesukselta; Herra,
mitästä tämä?
Jesus vastasi hänelle mystisesti: jos minä tahtoisin hänen siihenasti
olevan kuin minä tulen, mitä sinun siihen tulee? Seuraa sinä minua.
Miksi kuolleista herännyt Jeesus olisi sanonut jostakin opetuslapsesta
näin, ellei kyseessä ollut Juudas?
Niin opetuslasten seassa kiersi sana, ettei sen opetuslapsen pitänyt
kuoleman. Mutta ei Jesus hänelle sanonut: ei hän kuole, vaan: jos minä
tahdon hänen siihenasti olevan kuin minä tulen, mitä sinun siihen tulee?
Miksi näin hän olisi sanonut jollekin muulle opetuslapselle?

Lisäksi Johanneksen evankeliumissa ei puhuta kertaakaan kasteesta ja
ehtoollisesta suoraan vaan jostakin syystä aina verhotusti. Jeesus puhuu
ihmisten kanssa usein tavalla, jota keskustelukumppanit eivät käsitä.
Nikodemos (Joh 3:1-22) tai samarialainen nainen (4:1-42) eivät ollenkaan
käsitä Jeesuksen sanoja. Ja kuitenkin he saivat olla Jeesuksen
opetuslapsia ymmärtämättä puoliakaan siitä mitä Jeesus sanoi.

Ihmeellistä huumoria

Evankeliumi sisältää myös huumoria, joka sekin on arvoituksellista. Kun
kauan miettii, jotkut evankeliumin sanat paljastuvat karmivalla tavalla
humoristisiksi. Tästä muutama esimerkki:

Jeesus sanoo: "Kun minut korotetaan maasta, minä vedän kaikki luokseni"
(12:32). Tämä saattaa olla monelle tuttu kohta. Oletko huomannut, mitä
Jeesus tarkoittaa? Ei hän taivaaseen asti ylentämistä tarkoita. Hänet
ylennettiin metrin tai kahden korkeuteen ristille pilkattavaksi! Mutta
juuri tällä tavoin ylennettynä hän on vetänyt luoksensa kaikki ja
antanut meille synnit anteeksi kuolemansa ja ylösnousemuksensa tähden.

Juutalaiset olivat tulleet pyytämään Pilatukselta, että hän käskisi
naulita Jeesuksen ristille. Kuitenkin he varoivat visusti menemästä
sisälle Pilatuksen taloon. Pilatus oli nimittäin pakana ja jos meni
pakanan taloon saastui (Joh 18:28). Juutalaiset olivat siis tarkkoja
puhtaudestaan - ja kuitenkaan heitä ei ollenkaan pelottanut pyytää
Jumalan ainoaa Poikaa ristiinnaulittavaksi! Yksityiskohta on karmea ja
Johannes ilmeisesti on huomannut sen kotkan silmillään.

Yksinkertainen sanoma

Johanneksen evankeliumi on siis kirja, josta voi tehdä aina uusia ja
uusia löytöjä. Koko evankeliumissa ei kai mikään ole mukana sattumalta.
Siksi evankeliumi on toisaalta vaikea kirja luettavaksi. Toisaalta siinä
kuitenkin sanotaan tärkeät asiat niin yksinkertaisesti ja selvästi, että
niitä ei voi ymmärtää väärin. Ennen kaikkea tehdään kaikille selväksi,
että Jeesus on kuollut meidän syntiemme tähden. Hän sovitti kuolemallaan
meidän pahat tekomme. Tämä sanotaan ehkä kaikkein selvimmin tutussa
pienoisevankeliumissa, joka on syytä osata ulkoa (Joh 3:16). Jopa
Jeesuksen vihollinen ylipappi Kaifas joutuu tietämättään Jumalan Hengen
käytettäväksi. Hän sanoi että oli parempi että yksi ihminen kuolee
kansan edestä kuin että koko kansa hukkuu. Näin hän tuli tahtomattaan
ennustaneeksi, että Jeesus kuolee kaikkien ihmisten syntien edestä, myös
sinun syntiesi (Joh 11:49-54).

Miksi tämä kirja on kirjoitettu?

Johannes kertoo suoraan kaikille lukijoille, miksi hän kirjoitti
evankeliuminsa. Se on kirjoitettu "siksi, että te uskoisitte Jeesuksen
olevan Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä, kun uskotte, olisi elämä
hänen nimensä tähden" (Joh 20:30-31). Kun luemme evankeliumia, tahdomme
lukea sitä juuri tästä näkökulmasta käsin.

Frère-Pierre

"Dan" <D...@valo.net> wrote in message news:QzTvf.340$sk5...@read3.inet.fi...

> Olisiko tämä mystinen henkilö todellakin ollut Juudas Iskariot joka
> vaihtoi nimensä koska Juudaan nimi liitetään kavallukseen.
Todista nyt vielä että Valonkantaja teki ihmiskunnalle palveluksen
järjestämällä Jumapal Pojan ristiinnaulitsemisen

Teme

Vastaaja kirjoitti:

Miksi, eiköhän molemmissa ole suurin piirtein yhtäpaljon totuutta
mukana, tai taitaa koodi olla jopa lähempänä.

Teme

Vastaaja kirjoitti:

> Nyt on Uudet Testamentit jääneet lukematta ja luettu vain
> viihdekirjallisuutta.

Ja tuo ilmenee edellisen kirjoittajan tekstistä miten?

> [...]
> opetuslapselle, joka oli Jeesukselle rakkain, ja sanoi heidät
> tavattuaan: "Ovat vieneet Herran pois haudasta, emmekä me tiedä, minne

Siis Maria oli ensimmäinen haudalla ja tuli kertomaan "löydöstään"
toisille. On sitten maku asia ja kirjoittajan mielipiden pitkälti tuo
jonka perusteella tuo rakkaus on määritelty.

Mainittakoon, että Markuksen Evankeljumi kertoo asian vähän toisin,
mutta tuossakin todetaan, että Marialle ilmestyttiin ensin ja tämä
kertoi asiasta muille, "jotka itkivät murheissaan".

Sampa

Teme kirjoitti:

Mutta kun Da Vinci koodi muka perustuu Raamattuun, Jeesuksen ja Magdalan
Marian suhteeseen, niin olisi kai ainoa juonilähde hyvä ensin lukea.
Magdalan Maria Jeesuksen rakkaimpana opetuslapsena on kuollut idea kun
lukee ainoan rakkaimman opetuslapsen mainitsevan lähteen, eli
Johanneksen Evankeliumin. Kun rakkain opetuslapsi ei ole Magdalan Maria,
Da Vinci koodin Da Vinci nimi jo kusee kun se naisellisen näköinen
opetuslapsi ei ole nainen.

Message has been deleted

Oksanen

Teme kirjoitti:

> Ja tuo ilmenee edellisen kirjoittajan tekstistä miten?

Eikös tuo ole selvää pässinlihaa jos väittää Magdalan Marian olevan
Johanneksen Evankeliumin Jeesuksen rakkain opetuslapsi. Tämä rakkain
opetuslapsi on myös kirjoittanut kyseisen evankeliumin, kuten hän sen
lopussa kertoo. Lisäksi kyseinen evankeliumi on ainut jossa rakkaimmasta
opetuslapsesta puhutaan. Jos siis on Johanneksen Evankeliumin lukenut
siis Raamatun, näkee ettei ainakaan Magdalan Maria voi olla tuo
> [...]

> mutta tuossakin todetaan, että Marialle ilmestyttiin ensin ja tämä
> kertoi asiasta muille, "jotka itkivät murheissaan".

Magdalan maria kävi kyllä ensimmäisenä haudalla, mutta
1. "Hän lähti juoksujalkaa kertomaan siitä Simon Pietarille ja sille
opetuslapselle, joka oli Jeesukselle rakkain, ja sanoi heidät tavattuaan."
Edellinen kertoo siis yksiselitteisesti ettei Maria ollut tuo rakkain
opetuslapsi, vaan hän lähti haudalta kertomaan Pietarille ja sille
rakkaimmalle opetuslapselle. On selvää ettei Magdalan Maria ole tuo
rakkain opetuslapsi, vai mikä ei mene jakeluun?

2. "Miehet menivät yhtä matkaa, mutta se toinen opetuslapsi juoksi

Pietaria nopeammin ja ehti haudalle ensimmäisenä."

Edellinen kertoo että miehet (Pietari ja tuo rakkain opetuslapsi)
juoksivat haudalle, eivät henkilöt tai nainen ja mies tai opetuslapset
ilman sukupuolta, siis miehet monikossa juoksivat.

Magdalan Maria ei siis ensin haudalla käytyään juossut Pietarin ja
itsensä luo kertomaan tyhjästä haudasta, ja sen jälkeen miehenä
kiiruhtanut haudalle Pietaria nopeammin. Miksi hän näin edes olisi
tehnytkään, kun kerran haudalla jo oli käynyt kertaalleen. Sen sijaan
Pietarin kanssa haudalle kiiruhti Jeesuksen rakkain opetuslapsi (mies),
joille Magdalan Maria oli kertonut haudan kiven vieritetyn pois.

Kyse ei siis ole siitä että Magdalan Maria kävi haudalla ensin tai
hänelle ilmestyttiin ensin, vaan siitä että hän ei ole Johanneksen
Evankeliumin ainoana mainitsema rakkain opetuslapsi. Jeesuksen rintaa
vasten viimeisellä aterialla ei siis maannut Magdalan Maria vaan joku
miespuolisista opetuslapsista. Koska Maria ei ole tämä henkilö, myös Da
Vinci koodi-kirja kantaa jo nimessään virheellistä tietoa, joka selviää
mikäli on lukenut Johanneksen Evankeliumin eli Raamattua. Koska Da
Vincin maalauksessa oleva naismainen henkilö eli Jeesuksen rakkain
opetuslapsi ei voi olla Magdalan Maria, koko kirjan juoni on nimestä
alkaen hatusta vedetty.

Kirkonisät ensimmäisellä vuosisadalla pitivät Johanneksen Evankeliumia
"Vanhus Johanneksen" kirjoittamana, ei siis Apostoli/opetuslapsi
Johanneksen, jonka kirkonisät mainitsivat erikseen. Nämä alkukirkon
grand old manit kertoivat "vanhus Johanneksesta" vielä, että hän oli
yksi opetuslapsista, mutta ei apostoli. Siis opetuslapsi josta ei tullut
apostolia. Koska tiedämme että kaikista 11 opetuslapsesta Juudasta
lukuunottamatta tuli apostoleja ja he ottivat mukaan vielä uuden
henkilön Juudaksen tilalle, herää kysymys kenestä opetuslapsesta on kyse
josta ei tullut apostolia. Kysymys saa vastauksen kun Johanneksen
Evankeliumin kirjoittaja, Jeesuksen rakkain opetuslapsi onkin itse
Juudas Iskariot, ainoa 12 opetuslapsesta josta ei tullut apostolia.
Tämä selittää Johanneksen Evankeliumin mystisyyden verhoa ja sitä miksi
kirjoittaja ei koko evankeliumissa kerro rakkaimman opetuslapsen
henkilöllisyyttä, vaan on vain se rakkain opetuslapsi tai se toinen
opetuslapsi. Näin selviää myös Uuden Testamentin kaksi eri
ristiriitaista versiota Juudaksen kohtalosta.

Frère-Pierre

"Oksanen" <spa...@invalid.ii> wrote in message

> [...]
> Johanneksen, jonka kirkonisät mainitsivat erikseen. Nämä alkukirkon grand
> old manit kertoivat "vanhus Johanneksesta" vielä, että hän oli yksi
ai niinkö kertoivat?
Ensin perustelet Raamatulla ja sitten vaihdat satuihin ja spekulaatioihin

Tero P. Mustalahti

Heikki Heinonen wrote:

> Yksi selitys tuolle naisen näköiselle opetuslapselle on se, että Leonardo oli
> hintti ja sekoitti mielellään sukupuolirooleja, niinkuin heikäläisllä on tapana.

Tarkoittaako tämä sitä, että Tom of Finland oli poikkeus hintiksi?

> Ehkäpä joku vielä kirjoittaa kirjan, jossa Jeesus paljastetaan homoksi ja
> perustelee sitä tuolla samalla maalauksella.

Niitähän on kirjoitettu jo vaikka kuinka paljon. Jeesuksen ajatteleminen
homoseksuaaliksi on jo niin vanha keksintö liberaaliteologien parissa,
ettei siitä saa enää edes lööppejä aikaiseksi.

Todennäköisempänä pidän kyllä selitysmallia, jossa paavalilainen
teologia eliminoi kristillisestä perinteestä naisten ja Jeesuksen
naispuolisten opetuslasten, kuten Maria Magdaleenan, osuuden
kristinuskon kehittyessä juutalaisuudesta itsenäiseksi uskonnoksi
Jerusalemin hävityksen jälkeen. 1. vuosisadan kristillisyyshän oli
ilmeisesti poikkeuksellisen sukupuolitasa-arvoinen juutalaiseksi
lahkoksi, mutta 2. ja 3. vuosisadan kuluessa miehet ottivat kirkossa
tiukasti vallan. Koska yhteiskunta muutenkin oli patriarkaalinen, oli
tällainen kehityskulku luonnollisesti aika väistämätön, joskin
paavalilaisuuden voidaan ajatella nopeuttaneen ja radikalisoineen sitä
eli naisilta kiellettiin melko nopeasti kaikki aktiiviset roolit
kirkossa. Tämähän on se osa Da Vinci -koodia, jolla on todennäköisesti
todellisuuspohjaakin, mutta ei toki Maria Magdaleenalla Jeesuksen vaimona.

Turhat ryhmät (.rajatieteet ja .filosofia) poistettu.

Tero P. Mustalahti

Tero P. Mustalahti

Frčre-Pierre wrote:

No, lähes varmaa silti lienee, että Johanneksen evankeliumi ei ole
opetuslapsi Johanneksen kirjoittama, siis noin niinkuin historiatieteen
näkökulmasta. Johanneksen evankeliumi on selkeästi toista perinnettä
kuin synoptiset evankeliumit ja sen kirjoittaja lienee ollut niihin
yhteydessä vain mutkan kautta. Lähestymistapa on teologisempi ja
mystisempi, eikä kirjoittaja ole ilmeisesti ollut senkään vertaa
kiinnostunut Jeesuksen elämän varsinaisista historiallisista
tapahtumista kuin synoptisten kirjoittajat. Usein spekuloitu
gnostilainen vaikutus on aika todennäköistä, vaikkakin sen verran
lievää, että evankeliumi kelpasi myöhemmin mukaan kaanoniin toisin kuin
esim. avoimen gnostilainen Tuomaan evankeliumi.

Tero P. Mustalahti

Tero P. Mustalahti

Frčre-Pierre wrote:

Vanhan testamentin heprealaisen ajatusmallin mukaan tämä ei olisi
niinkään väärä ajatus, joskin katolilaisperäisen kristillisen teologian
mukaan tietysti aika lailla kerettiläistä. "Katolilaisperäistä" on tässä
suhteessa luonnollisesti käytännössä lähes kaikki nykyiset kristilliset
kirkot, katolilaisethan ne Raamatun kaanoninkin keräsivät. Tällainen
jyrkkä vastaanasettelu, jossa Lucifer nähdään vain Jumalan vastustajana
eikä niinkään Vanhan testamentin (mm. Jobin kirja) tapaan palvelijana,
on luonnollisesti osittain ristiriidassa sen dogman kanssa, että Jumala
on kaikkivaltias ja onkin vaatinut myöhemmiltä teologeilta aika paljon
selittelyä. Aika huonoin tuloksin.

Tero P. Mustalahti

Oksanen

Frère-Pierre kirjoitti:

Ensin kerron mitä Raamatussa ja sen ainoassa Jeesuksen rakkainta
opetuslasta käsittelevässä Evankeliumissa lukee, ja sitten kerron mitä
Johanneksen Evankeliumin kirjoittajan henkilöstä tiedetään perustuen
historiallisiin lähteisiin. Asiasta saa haettua hyvin tietoa netistäkin,
tosin suomenkielellä vähemmän. Evankeliumin kirjoittajan
henkilöllisyyden varmimmat lähteet kun varmastikin ovat saman ja
seuraavan sukupolven kirkonisät.

Teemu Kakkuri

"Tero P. Mustalahti" <term...@utu.fi> kirjoitti
viestissä:dq3gof$mu0$1...@bowmore.utu.fi...

Et tunne kovin hyvin dogmihistoriaa. Lutherkin sanoi, että Perkele on
Jumalan Perkele, Junmaalan kahlekoira.

Reijo Kinnunen

"Minä annan teille uuden käskyn: rakastakaa toisianne! Niin kuin minä olen
rakastanut teitä, rakastakaa tekin toinen toistanne. Kaikki tuntevat
teidät minun opetuslapsikseni, jos te rakastatte toisianne." (Joh.
13:34-35)

Reijo

Teme

Sampa kirjoitti:

> Mutta kun Da Vinci koodi muka perustuu Raamattuun, Jeesuksen ja Magdalan
> Marian suhteeseen,

Et sitten ole lukenut ko. kirjaa lainkaan. No ainahan on perusteltua
antaa arvionsa teoksesta jota ei ole lukenut.

> [...]
> Johanneksen Evankeliumin. Kun rakkain opetuslapsi ei ole Magdalan Maria,
> Da Vinci koodin Da Vinci nimi jo kusee kun se naisellisen näköinen

Oletkos muuten koskaan nähnyt ko. taulua?

Rantanen

Teme kirjoitti:

> Et sitten ole lukenut ko. kirjaa lainkaan. No ainahan on perusteltua
> antaa arvionsa teoksesta jota ei ole lukenut.

Täyttä tietämättömyyttä. Da Vinci koodi nimenomaan perustuu Johanneksen
evankeliumiin. Kirjassa Jeesuksen rakkaimmaksi opetuslapseksi on
laitettu Magdalan Maria, joka Da Vincin teoksessa naisenkasvoisena on
lähinnä Jeesusta. Mutta kuten kerrotua, Johanneksen evankeliumi kertoo
yksiselitteisesti ettei ainakaan Magdalena ollut tuo rakkain
opetuslapsi. Da Vincin taulun koodi siis kusee.

> Oletkos muuten koskaan nähnyt ko. taulua?

Sinä et ilmeisimmin.

Frère-Pierre

"Rantanen" <POI...@INVALID.FI> wrote in message

> Sinä et ilmeisimmin.

Tsekatkaa tuolta samalla useampi Leon taulu:
http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/vinci/
tuossa viimeinen ehtoollinen
http://www.artchive.com/artchive/L/leonardo/lastsupp.jpg.html
wikipediaa Leosta:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Leonardo_da_Vinci

Olkaatten hyvät!
F-P

Reijo Kinnunen

Minusta Jeesuskin näyttää taulussa naiselta. Johtuuneeko huonostä näöstäni
vai onko tämänkin takana joku salaliittoteoria?????

REijo

Baggie

Mon, 16 Jan 2006 23:43:40 +0200, Reijo Kinnunen kirjutas:

Josta on hyvä etsiä se ylimääräinen käsi, joka kuulu kellekään.

Taulun "Johanneksen" mallina on aivan kiistattomasti ollut nainen,
ja kyllä se V-kirjainkin on aika selvästi näkyvissä.
--
Baggie

"Ymmärtäväisellä on viisaus kasvojensa edessä,
mutta tyhmän silmät kiertävät maailman rantaa"

Ole

Frère-Pierre kirjoitti:

Mikä sitten ei mene jakeluun jos taulun kerran olet nähnyt ja
Johanneksen evankeliumin lukenut?
Magdalan Maria EI kyseisen evankeliumin mukaan ollut Jeesuksen rakkain
opetuslapsi (muissa evankeliumeissa tästä rakkaimmasta opetuslapsesta ei
edes mainintoja ole). Kun siis Johanneksen evankeliumi kertoo aivan
selvästi ettei Magdalan Maria voi olla viimeisellä ehtoollisella lähinnä
Jeesusta istuva henkilö, eli tämä rakkain opetuslapsi, ja kun
evankeliumi nimenomaan puhuu tästä opetuslapsesta miehenä "Miehet
lähtivät haudalle (Pietari ja tämä rakkain opetuslapsi)
ehtoollispöydässä ei voi istua naista rakkaimman opetuslapsen paikalla.
Kun Da Vincin ehtoollistaulun henkilö ei voi olla nainen eikä Magdalan
Maria Da Vincin koodi osouttautuu vääräksi. Kun näin kirjan juoni
osoittuu virheelliseksi, koko tarina on täysin fiktiivinen.

Frère-Pierre

"Ole" <ry...@invalid.os> wrote in message

> Mikä sitten ei mene jakeluun jos taulun kerran olet nähnyt ja Johanneksen
> evankeliumin lukenut?

Sotketko henkilöt?
Frère-Pierre nimenomaan on "Johannes" vastauksen kannalla

Teme

Rantanen kirjoitti:

> Täyttä tietämättömyyttä. Da Vinci koodi nimenomaan perustuu Johanneksen
> evankeliumiin.

Ai perustuu vai? Enpähän ainakaan tuollaista käsitystä saanut teosta
lukiessani. Taitaapi olla joku ihan muu mihin se perustuu. Osaltaan myös
toki raamattuun ja myös mainitsemaasi evankeljumiin, mutta ei sen kirjan
tarina todellakaan perustu vain tuohon evankeljumiin.

> Kirjassa Jeesuksen rakkaimmaksi opetuslapseksi on
> laitettu Magdalan Maria, joka Da Vincin teoksessa naisenkasvoisena on
> lähinnä Jeesusta.

Ei ihan noinkaan ole "laitettu", mutta voihan tuon toki noinkin vääntää.
Tietysti jos on sitä mieltä, että rakkain henkilö on rakkain
opetuslapsi, niin mieleipiteesi on oikeutettu.

> Mutta kuten kerrotua, Johanneksen evankeliumi kertoo
> yksiselitteisesti ettei ainakaan Magdalena ollut tuo rakkain
> opetuslapsi. Da Vincin taulun koodi siis kusee.

Mikäs siinä itse asiassa kusee?

> Sinä et ilmeisimmin.

Olen, siis ihan taulun. Sinä et ole.