Kylmiö

Klaus Lantinen

70-luvulla rakennetussa omakotitalossa on kylmiö, jonka pinta-ala on
noin 3 neliötä. Kylmiö on myös rakennettu siten, että siinä on
yhdistetty jääkaappi - eli seinään on laitettu jääkaapin ovi.
Kompressori on sijoitettu ulkovarastoon kylmiön seinän toiselle
puolelle.

Askarruttamaan on pistänyt, kun tuo kompressori käy 24 h/vrk joka ikinen
päivä. Onko tämä normaalia? Toiseksi mietityttää, mikä on kylmiön
normaali lämpötila. Tässä systeemissä se pyörii 7-9 asteen nurkilla.
Toistuva "jääkaapin" oven availuhan lämmittää kylmiön ilmaa jatkuvasti.

Joku osaa myös kertoa, onko tällaisen vanhan systeemin korjaaminen miten
arvokasta lystiä vaiko pitäisikö suosiolla kasvattaa huoneiston
pinta-alaa muutamalla neliöllä purkamalla koko roska pois.

klaus

Mika Kivisto

Terve,

Itse kyselin juuri rakenteilla olevaan taloomme kylmiön koneistoa. Pienen
kylmiön koneiston hintaluokka asennettuna on noin 850 EUR (=Halpa verrattuna
älyttömän hintaisiin kylmäkaappeihin).

Mika

"Klaus Lantinen" <klaus.l...@sonera.com> wrote in message

PP

Hei,

meillä on vastaavanlainen kylmiö. Koneikko käy vain silloin tällöin.
Lämpötila pysyy 5-8 asteen välillä. Hommasimme jääkaapin ja käytämme
kylmiötä vain "kylmiönä", sähkön kulutus tippui, kylmiön kompressori käy
entistä harvemmin.

Eli, normaalia tuo jatkuva käynti ei ole, olisikohan termostaatti rikki?
Koska kylmä säilyy kaapissanne, niin mitään kovin kallista tuskin on rikki,
kannattaisi varmaan kutsua ammattimies tarkistamaan.

t. Pasi

Mikko Viinikainen

"freonit" loppunut jos käy kokoajan. Näin oli ainakin itselläni. Pitää noin
viiden vuoden välein täyttää uudelleen. Saattaa kestää pitempäänkin. Kompura
on kalliimpi jos sellainen menee. Soita kylmäkoneasentajalle niin täyttäävät
järjestelmän, maksaa töineen päivineen ehkä 50 euroa.. Oman kylmiön
lämpötila on +5 ja se on riittänyt hyvin. Niin, ja älä nyt ihmeessä hävitä
kylmiötä pois. Minulla kesti pitkään ennenkuin löysin sellaisen asunnon
jossa oli kylmiö vielä hengissä... :)

Mikko

Matti

"Klaus Lantinen" <klaus.l...@sonera.com> kirjoitti
viestissä:3E27FCA9...@sonera.com...

> Kompressori on sijoitettu ulkovarastoon kylmiön seinän toiselle
> puolelle.
>
> Askarruttamaan on pistänyt, kun tuo kompressori käy 24 h/vrk joka ikinen
> päivä. Onko tämä normaalia?
Ei ole normaalia,tarkistapa lauhduttajan kenno(jos puhallin lauhdutus) että
onko miten pölyn peitossa tai peräti tukossa.Se on kompressorin lähellä
sellainen auton jäähdyttäjän näköinen pieni kenno jonka takana pyörii
puhallin.Jos alat puhdistamaan niin katkaise ensin sähkö,puhaltimen siipi
lyö ikävästi sormille .Jos se on kunnossa niin kylmäaine saattaa olla
vähissä.
Terv Matti

erkki kukkonen

"Klaus Lantinen" <klaus.l...@sonera.com> kirjoitti

> Askarruttamaan on pistänyt, kun tuo kompressori käy
> 24 h/vrk joka ikinen päivä. Onko tämä normaalia?

ei tuo ole normaalia
tuossahan menee Fortumille jo sekä omat että varastetut

mikäli kaikki tekniset laitteet on kunnossa
eikä kylmiön rakentamisessakaan ole kovin pahasti sössitty
niin kompura saisi käydä ENINTÄÄN 25% ajasta
silloin kun (hyvässä) kylmiössä on jääkaappilämpötila
(+ 4...5 oC) ja sitä käytetään ihan normaalisti

varsin yleinen vika on lauhduttajan tehon väheneminen sen
pölyyntymisen vuoksi

toinen yleinen vika on kylmäaineen määrän väheneminen,
kun aine ajan kanssa vähitellen karkaa jostain aivan
mitättömän pienestä vuotokohdasta
jokin (helmi)liitos on alkanut falskaamaan
freonin määrän tarkkailemiseksi on putkessa usein pieni
pyöreä lasi-ikkuna josta voi ihailla kuplien kiiruhtamista

voi olla myös ettei loppuun ajettu kompura jaksa enää nostaa
painetta (ellei ihan ikäloppu, niin kuitenkin melko harvinaista)

paisuntaventtiili voi olla "sökö?" tai jumissa, jolloin kunnossa
oleva termostaatti huudattaa aina vain lisää kylmää

mikäli vain sitä ohjaava termostaatti on jumissa niin
luulisi kylmiön lämpötilan tuosta vielä hieman laskevan
jatkuvalla pörinällä

kylmiön eristeet voivat olla jostain syystä kastuneet tai sitten
ne ovat vain olleet niin huonot

tai ehkä kylmiön käyttö on hieman holtitonta, ei sieltä ihan
jokaista maitolasillista kannata erikseen hakea
kylmiö on ikäänkuin isompi "varasto", ei sen tarkoitus ole
toimia jääkaapin korvikkeena vaan jääkaapin kylmätilavuuden
suurentajana

uskon (=poliittinen pamfletti) että kylmäkoneikon tarkastus
ja huolto ja kasvihuoneilmastovaarallisen freonin lisäys
ja toiminta-arvojen säätö korjaa sähkösyöpöksi muuttuneen
tilanteen ennalleen

Tero Loppi

erkki kukkonen <erk...@hotmail.com> wrote:

[...]

Pystyykö tavallinen ihminen jotenkin tulkitsemaan jotain tuosta ikkunan
näkymästä? Oman kylmiön ikkunassa näkyy liikettä koneen käydessä ja
sammuneena ollessa ei näy mitään liikettä eikä ainetta.

Tero Loppi Tampere University of Technology
t...@students.cc.tut.fi

erkki kukkonen

"Tero Loppi" <t...@students.cc.tut.fi> kirjoitti

> Pystyykö tavallinen ihminen jotenkin tulkitsemaan jotain tuosta ikkunan
> näkymästä? Oman kylmiön ikkunassa näkyy liikettä koneen käydessä ja
> sammuneena ollessa ei näy mitään liikettä eikä ainetta.

no se hieman riippuu -

lasissa pitäisi pyöriä vain neste, ei kamalasti kaasukuplia
- ja tietysti kompuran käydessä