"Aito" parketti vaiko laminaatti?

Ralf Mattsson

Aion vaihtaa (25 v) vanhan kokolattiamaton parkettilattiaksi. Alehintaisena
löytyy laminaattia 8 mm paksuisena ja parkettia 14 mm paksuisena. Hintaero
laminaatin hyväksi noin 50 neliömetriltä.
- Onko laminaatti kestävä olohuonelattiaksi?
- Mitä etua on kalliimmasta "aidosta" parketista?
- Voiko vanhan tuftatun (n 5 mm) kokolattiamaton jättää parketin/laminaatin
alle? Sen poistaminen on kokemuksieni mukaan kovan työn takana(oleskelutilan
saneeraus joitakin vuosia sitten).
- Kenellä on kokemuksia lattialämmityksen asentamisesta parketin alle.
(Betonilaatta, liimattu tuftex matto+ ???lämmitys+ parkettilauta)
Vahingoittaako lämmitys parketin alla itse parkettia? (n. 50 m2)
- Voiko parketin ja lämmityksen asentaa itse? Betonilaattaan en aio
kaivertaa uria lämpökaapeleille!
Kesäterveisin
Ralf

Rasmusson

Ralf Mattsson kirjoitti viestissä <7lpkl3$t...@idefix.eunet.fi>...

> [...]
>laminaatin hyväksi noin 50 neliömetriltä.
>- Onko laminaatti kestävä olohuonelattiaksi?
>- Mitä etua on kalliimmasta "aidosta" parketista?

Laminaatin kohdatessa vaurion on se sitä myöden selvää kauraa kun taas
Lautaparketin pystyy korjaamaan ja se ei vääntyile niin helposti kuin
laminaatti.
Lautaparketin pinta on myös lämpimämpi kuin " aidon täys-synteettisen "
laminaatin pinta.

>- Voiko vanhan tuftatun (n 5 mm) kokolattiamaton jättää parketin/laminaatin
>alle? Sen poistaminen on kokemuksieni mukaan kovan työn
takana(oleskelutilan
>saneeraus joitakin vuosia sitten).

Lautaparketin alle kyllä, laminaatin alle ei.
Lautaparketin alle normaalisti laitetaan esim pargolag korkkirae huopa joka
tasaa pieniä epätasaisuuksia sekä kerrostaloissa askelääntä eristäen.
Vanha tuftattu kokolattiamatto ajaa nyt saman asian eli tulee lähes
parikymppiä halvemmaksi kun jättää sen sinne lautaparketin alle.
Laminaatille se ei taas sovellu liiallisen pehmeyden takia sillä mitä
kovempi alusta sitä parempana säilyy laminaatti ja tämän takia käytetäänkin
ainoastaan ohutta solumuovia asennuksissa.

> [...]
>Vahingoittaako lämmitys parketin alla itse parkettia? (n. 50 m2)
>- Voiko parketin ja lämmityksen asentaa itse? Betonilaattaan en aio

En suosittele mitään lämmityksiä suoraan parketin alle ja ainoa toimiva
systeemi taitaakin olla se betoniin valettu lämmitys järjestelmä.
En ainakaan ole kenenkään kuullut tekevän moisia virityksiä.
Parketin pitäisi olla avattuina pitkään lämmitysjärjestelmän päällä jotta se
saavuttaisi saman kosteus arvon kuin mitä siinä tulee olemaan parketin
asennuksen jälkeen.
Sitten kun lämmitys on kuivattanut tehtaalta tulleen parketin niin entäs
sitten vaikka saataisiinkin laudat kuivumaan niin kuin ne tulee kuivumaan
tuolla tavalla..............no viimeistään silloin rapisee lautaparketin
viilut irti jotka ei siedä sellaisia kuiva prosentteja kuin mitä tuo viritys
saa aikaan.
Tai jos muutellaan lämmitys arvoja aina vuoden vaihteiden mukaan niin aina
se myös ravistelee parkettia joka tapahtuu muutenkin mutta tässä se tapahtuu
rajummin.

Parkettimies pääkaupunki seudulta

J H

Rasmusson kirjoitti viestissä <7m039c$5qq$1...@news.kolumbus.fi>...

> [...]

>viilut irti jotka ei siedä sellaisia kuiva prosentteja kuin mitä tuo viritys

Enpä malta olla jatkamatta: itse jätin vanhan kokolattiamaton lautaparketin
alle - vaivoja ei ole ollut kuluneiden 7 vuoden aikana.
Se lämmitys sinne alle vähän ihmetyttää juuri edelläkuvatusta syystä: ple kun jo
ilman lattialämmitystäkin nuo parketin saumat tuppaa talvella rapisemaan auki.
Ei suinkaan ne itse liimaamani vaan tehdassaumat. Pitäisi ehkä hankkia
ilmankostutin ...
Jaana

Risto Jokinen

Alehintaisena
>löytyy laminaattia 8 mm paksuisena ja parkettia 14 mm paksuisena.

Katsoppa onko "laminaatissa" todella laminaatti pinnassa vai paperin
paksuinen valokuva. Jos otat todella kunnon laminaatin ei hintaero ole
kovinkaan suuri.

T. Risto

Mika Salmi

Ralf Mattsson kirjoitti viestissä <7lpkl3$t...@idefix.eunet.fi>...

Vastauksia kysymyksiisi...

Laminaatti on kestävempää ts. kovempaa pinnaltaan kuin parketit, tosin
molempien laaduissa ja puulajeissa on eroa.
Sen voi hioa ja lakata pariin kertaan kun taas laminaatille ei voi mitään,
jos kulumajälkiä on. Laminaatti on liukkaampaa kuin parketti.
Kysy ammattiliikkeistä, mutta epäilen ettei voi. Ei vahingoita, mutta
koivu- ja pyökkiparketti ei sovellu lattialämmityksen päälle, koska ne
elävät eniten. Laminaattia ei kannata asentaa lattialämmityksen päälle,
koska laminaatteja ei ole suunniteltu & tehty siihen; valmistajien
takuutkaan ei ole voimassa.
Voi tokkiinsa mikäli hallitsee: parketin asennus on varmaankin noista se
helpompi. Sähköasioissa kääntyisin ammattimiehen puoleen.

Mika Saren

In article <7odtme$66j$1...@nntp.teliafi.net>,

"Mika Salmi" <mik...@nic.fi> wrote:

> [...]

>Sen voi hioa ja lakata pariin kertaan kun taas laminaatille ei voi mitään,
>jos kulumajälkiä on. Laminaatti on liukkaampaa kuin parketti.

Tosiasia on ettei laminaatti kulu - piste. Meillä on ollut nyt kolme vuotta
laminaatti ja taloudessa 35 kg leikkisä saksanpaimen ja mistään ei löydä
jäljen jälkeä.

Ja mdf-pohjainen laminaatti on jokseenkin tunnoton kosteudelle: läikkyneelle
vedelle, vauvan puklalle, koiran oksennukselle jne....

> [...]
>elävät eniten. Laminaattia ei kannata asentaa lattialämmityksen päälle,
>koska laminaatteja ei ole suunniteltu & tehty siihen; valmistajien

Kannattaa muistaa että laminaatti johtaa lämpöä paremmin kuin parketti ja siis
tuntuu kylmemmältä iholle.

>Voi tokkiinsa mikäli hallitsee: parketin asennus on varmaankin noista se
>helpompi. Sähköasioissa kääntyisin ammattimiehen puoleen.

No jaa, aika samanlaiset asennukset...

Itse olen asentanut asuinkerrokseen laminaatin ja olen siihen ratkaisuun
tyytyväinen, mutta pesuhuoneeseen taidan valita parketin tuosta
"lämmöntunteesta" johtuen. Pieni ero, mutta kuitenkin.

tv mika

Pauli Äkkinen

> [...]
>Vahingoittaako lämmitys parketin alla itse parkettia? (n. 50 m2)
>- Voiko parketin ja lämmityksen asentaa itse? Betonilaattaan en aio

Saneerauskohteissa usein asennetaan sähköinen lattialämmitys parketin alle.
Itse betonilaattaan ei tarvitse kaivertaa lämmityskaapeleita. Kyseessä on
suora sähkölämmitys.

Lattialämmityskaapeleita on erityyppisiä. Saneeraukseen en kylläkään
käyttäisi kaapelia ollenkaan, vaan lähtisin liikkeelle ns. lämpömatosta.
Lämpömattojakin on eri tyyppisiä, riippuen siitä tuleeko lopulliseksi
lattiamateriaaliksi parketti tmv. tai keraaminen laatta tmv. Lämpömaton
suurin etu on siinä, että se tasoitteen kanssa kasvattaa lattian pintaa
tasoitteen kanssa ennen pinnoitetta ainoastaan 6-10 mm.

Lattialämmityksen ohjauksessa on syytä olla huolellinen. Termostaattejakin
on eri tyyppisiä. Puupinnoitteen ollessa kyseessä lattian lämpötila on
rajoitettava maksimissaan +27 asteeseen. Ja parketti ei kärsi.
Yhdistelmätermostaatin avulla on mahdollista tarkkailla lattian ja huoneen
lämpötilaa samanaikaisesti. Jos käytetään normaalia betonilaattaan
tarkoitettua kaapelia yhdessä edullisen lattialämmitystermostaatin kanssa,
nousevat kaapelin metri/neliötehot jo sen verran isoiksi, että lattian
lämpötilakin voi mahdollisesti vaihdella 20...50 asteen välillä säädöstä
riippuen. Tässä tapauksessa parketti kylläkin kärsii, nimenomaan
lämpötilaerosta ja aivan liian isosta maksimilämpötilasta.

Lattialämmityskaapelointi onnistuu parhaiten, kun se suunnitellaan ja
mitoitetaan etukäteen oikein ja vasta sen jälkeen asennus suoritetaan
suunnitelman mukaisesti. Sähköinen lattialämmitys ei ole vielä rajoittanut
lattiapinnoitevalintaa. Päinvastoin, parketti on suositeltava
pinnoitemateriaali sen hitaan lämmönjohtavuuden ansiosta.

Suurimmat ongelmat ovat todennäköisesti niissä kohteissa, joihin on
asennettu osittain varaava lattialämmitys halvimman mahdollisen
toteutustavan mukaan. Eli koko laatta lämmitetään yhden termostaatin avulla.
Kuitenkin eri huoneilla on erilainen lämmöntarve. Ja erilaiset
lattiapinnoitteet.

Pauli Äkkinen
http://www.kolumbus.fi/pauli.akkinen

- Ari

Haluaisin kuulla tietoa, mielipiteitä ja kokemuksia parketin ja laminaatin
soveltuvuuksista ja eroista betonilaattaan valetun vesikiertoisen
lattialämmityksen kanssa.

Mikä 'alusmatto' millekkin soveltuu parhaiten?

Mitä pitää ottaa huomioon työtä tehtäessä?

Kumpi kannattaisi laittaa?

Onko klinkkerin kanssa jotain erityistä huomioitavaa asennuksessa?

/ Ari