Mineriitti (?) vuorauksen uudistus maalaamalla

snowrakker

Eli talo vm-56 pinnassa on sitä hyvin tyypillistä ilmeisesti asbestia
sisältävää pikkulappua (about 30 X 15 cm). Väri on tietenkin vuosien
saatossa jo hiukka laikuttunut.

Puuverhoukselle vaihto ei innostaisi kun pitäisi purkaa ja hävittää
vanha, laittaa koolaukset, tuulensuojapahvit yms. Talosta tulisi sitten
hassun näköinen kun ikkunat jää sisään ja räystäät käy lyhyeksi. Liikaa
työtä ja kustannuksia.

Voiko tuota millään maalata ? Vai onko lopputulos entistä karmeampaa,
hilseilevää maalipintaa ? Nautiskelenko arvokkaasti vanhentuneesta
aikakautensa helmestä, kunnes innostun kokonaan uuden tekemisestä?

t, Jukka

Ari Järmälä

On Thu, 18 Mar 2004 13:22:38 GMT, snowrakker
<snowr...@poistapoistahotmail.com> wrote:

> [...]

> hilseilevää maalipintaa ? Nautiskelenko arvokkaasti vanhentuneesta
> aikakautensa helmestä, kunnes innostun kokonaan uuden tekemisestä?

Onko noiden asbestisementtilaattojen pinta sileä vai onko niissä
karkea hiekkapitoinen silikaattipinnoite? Jos ne ovat sileitä, niin
niitä voisi ajatella maalaavansa betonipinnoille tarkoitetuilla
ulkomaaleilla. Lopputulosta ei kuitenkaan kukaan rupea takaamaan...
Kannattaa konsultoida maalitehtaita, Tikkurilaa ja Teknosta, niillä on
mm. Yki, Teknorol, Juha, Kivitalomaali yms. ulkobetonipintojen
maaleja.

Ennen maalausta pitää pohjatöiden kanssa olla tarkkana, koska pölyäviä
menetelmiä ei saa käyttää laattojen asbestipitoisuuden takia.
Mahdolliset sammaleet, jäkälät ja levät pois esim. painepesurilla.

T. Ari Järmälä, Minerit Oy

Ilkka Haapavirta

"snowrakker" wrote

Varmaan jotenkin voi, sillä Oulussa on maalattu mineriitillä päälystettyjä
vanhoja kerrostaloja.

Ilkka

Timo Romppanen

snowrakker wrote:

> Voiko tuota millään maalata ? Vai onko lopputulos entistä karmeampaa,
> hilseilevää maalipintaa ? Nautiskelenko arvokkaasti vanhentuneesta
> aikakautensa helmestä, kunnes innostun kokonaan uuden tekemisestä?

Lainaus Kailan Talotohtorista:
"Mineriittilevyt ovat tavallisesti harmaita tai valkoisia, vaikka myös
keraamipintaisia värillisiä alettiin valmistaa 1960-luvulla. Jos levyjä
halusi maalata, antoi kloorikautsumaali parhaan lopputuloksen. Levyihin
valmistuksessa jäänyt muottiöljy poistettiin pesulla ja teräsvillalla
ennen maalausta."

--Timo

Läpihullukirvesmies

"Timo Romppanen" <timo.ro...@iki.fi>

> halusi maalata, antoi kloorikautsumaali parhaan lopputuloksen. Levyihin
> valmistuksessa jäänyt muottiöljy poistettiin pesulla ja teräsvillalla
> ennen maalausta."

Eiköhän joku Kivitex kävisi ihan yhtä hyvin? Muottiöljyjä nyt tuskin 30-40
vuotta vanhoissa levyissä voi olla juurikaan jäljellä, mutta joku
maalarinsoodapesu varmaan on paikallaan.

snowrakker

Noi on sellaisia sileäpintaisia haalean vihreitä. Uskoisin, että ovat
alunperin jo olleet tuon värisiä koska kellarissa on pino noita
"varaosiksi".

Hirveästi ei houkuta alkaa noita millään hiomaan jos/kun se pöly
todennäköisesti sisältää asbestia.

Ehkä olisi parasta ensin koemaalata esim. kuistin joku seinä ja katsoa
vuosi-pari pysyykö maali. Väriä itsessään ei tarvitsisi vaihtaa, mutta
on vain aika laikukkaan väriseksi mennyt vuosien saatossa.

t, Jukka

Tapio Viljava

"snowrakker" <snowr...@poistapoistahotmail.com> wrote in message

> Hirveästi ei houkuta alkaa noita millään hiomaan jos/kun se pöly
> todennäköisesti sisältää asbestia.

Kannattaisi kyllä kuurata, koska jos se pöly jää siihen pintaan, on suuri
mahdollisuus että maali irtoaa ennen aikojaan. Pölystä ei ole vaaraa, kun
jynssää laatat veden kanssa.

Tapsa

Ari Matikainen

> Eli talo vm-56 pinnassa on sitä hyvin tyypillistä ilmeisesti asbestia
> sisältävää pikkulappua (about 30 X 15 cm). Väri on tietenkin vuosien
> saatossa jo hiukka laikuttunut.
> t, Jukka

Onko tuota paha pestä painepesurilla? Tein kesätöissä 20v sitten
kattohommia veljeni firmalle, joissa puhdistettiin mineriitti ensin
painepesurilla ennen kuin pinnoitettiin. Ja nimenomaan pinnoitettiin.
Maalia se ei ollut vaan paksumpaa ainetta. Olisikohan aine ollut nimeltään
Parr. Veljeni tietäisi tarkemmin. Kyseessä oli siis katto eikä seinä.

Mutta pointti on se, painepesurilla pystyy pesemään ja tulee kauniin
vaaleata jälkeä. Kattohommissa ei vaan ollut kyse tuollaisista pienistä
lapuista vaan isommista levyistä. Mahtavatko nuo laput kestää paine-
pesua?! Ei ainakaan kannata hyvin läheltä aloittaa pesemään.

...ari

snowrakker

Ari Matikainen wrote:

Painepesu ei oikein houkuttaisi. Laput on tervapahvin päällä ja
saumoissa alla alumiininauhat. Pesurikin kyllä on, mutta painaa nyt
vettä paineella sinne lappujen rakoon ???

Vesa

On Thu, 18 Mar 2004 16:27:08 +0200, Ari Järmälä wrote:
> Onko noiden asbestisementtilaattojen pinta sileä vai onko niissä karkea
> hiekkapitoinen silikaattipinnoite? Jos ne ovat sileitä, niin niitä voisi
> ajatella maalaavansa betonipinnoille tarkoitetuilla ulkomaaleilla.

Minulla hiukan samantapainen asia. Talo pinnoitettu viisikymmenluvun
puolivälissä mineriitillä. Levyt on ilmeisesti uutena maalattu
valkoisiksi, pinta on hiukan karhean röpelöinen, mutta levyjen
välisissä vaakasaumoissa olevat alumiiniset kiinnityslistat kuten myös
alumiiniset ikkunalistat ovat valuttaneet ikävästi väriä levyjen
pintaan. Jotain maalia tarvittaisiin. Mineriittilevyt ovat 8 mm paksua
levyä, naapurin vanhan isännän mukaan alkuperäinen levykoko oli 1200 x
1800, jotka asennettaessa sahattiin sirkkelillä kolmeen osaan joten
seinälevyt ovat nyt 1200 x 600 kokoisia. Värivirhettä lukuunottamatta
levyt ovat täysin virheettömiä joten niiden uusinta ei ole
mielekästä. Ne on kiinnitetty alkuperäisen vaakalaudoituksen päälle
lyötyyn 100 x 28 koolaukseen. Levyn ja koolauksen välissä
bitumihuopakaistale. Samalla on tullut ulkoseinään siitä alunperin
puuttunut tuuletusrako. Kyllä ne levyt vielä 100 vuotta kestävät,
kiinnitys kampanauloillakin tuntuu pitävän.

-VJ-

Mika Hautaniemi

Ari Järmälä <1jar...@3pcuf4.fi> writes:

> [...]
> Kannattaa konsultoida maalitehtaita, Tikkurilaa ja Teknosta, niillä on
> mm. Yki, Teknorol, Juha, Kivitalomaali yms. ulkobetonipintojen

Sitten on vielä ainakin Virtasen maalitehdas, joka kertoo
valmistavansa oikein mineriitin maalaamisen tarkoitettua tököttiä:

http://www.okram.fi/maalit/te-mineriitti.html

Vuosi sitten itsekin ihmettelin mineriittisen ulkovuoren uudistamisen
mahdollisuuksi (mutta en ole vielä mitään saanut aikaiseksi) ja
silloin sain kuvia henkilöltä (Jouko M?), joka oli ohuesti rapannut
seinänsä. Hänellä tosin oli seinä samanlainen kuin
allekirjoittaneella, eli 50-60 cm leveä koko seinän korkuinen levy.

??hauhau

jouko

Ari Matikainen wrote:

> Onko tuota paha pestä painepesurilla?

Periaatteessa ei. Oma seinä on tosin 600 x 2500 levyistä... Päälle tuli
Vetonit-ruiskutus. Ja valkoinen väri oli virhe, sillä se likaantuu
kaikesta mahdollisesta. :=(>

jouko

--

....ja sitten jos vastaat maililla, korjaa osoitteen etunimi....

M.Saren

snowrakker <snowr...@poistapoistahotmail.com> wrote in news:Krx6c.35
$_p...@read3.inet.fi:

Maalata voi betonimaalilla esimerkiksi - olikos se Kivitex tms...

Naapurissa on tuollainen maalattu mineriittilaatta. Ulkonäkö on siisti -
mutta erilainen kuin maalamaton laatta. Vaikea kuvailla, mutta ero siinä
on. Mekaanisesti maali on seinässä hyvin.

Yksi vaihtoehto on "nauttia" tuosta pinnasta kunnes sen sitten vaihtaa...

> Hirveästi ei houkuta alkaa noita millään hiomaan jos/kun se pöly
> todennäköisesti sisältää asbestia.

Peset vain...

> Ehkä olisi parasta ensin koemaalata esim. kuistin joku seinä ja katsoa
> vuosi-pari pysyykö maali.

Naapurissa on pysynyt ainakin kymmenen vuotta. Maalin tehtävä on pysyä
eikä tippua :-)

> Väriä itsessään ei tarvitsisi vaihtaa, mutta
> on vain aika laikukkaan väriseksi mennyt vuosien saatossa.

..se on ajan patinaa :-)

tv mika