Ajokortti ja näkökyky

Jorma...@gmail.com

Minkälainen näkökyky vaaditaan, että saa ajokortin?

Riittääkö esim. näkö yhdessä silmässä?

Entä yksityiskortti/ammattikortti?

yst. terv. J.M.

Tapio V.

Ks. AKE:n sivulta: http://www.ake.fi/autoilunerityis/fi/sivu47.htm

> Riittääkö esim. näkö yhdessä silmässä?

Jos on ollut yksisilmäinen riittävän kauan ja toinen silmä on
riittävän hyvä.

> Entä yksityiskortti/ammattikortti?

Kuorma-auto-, bussi- ja yhdistelmäkorttiin on tiukemmat vaatimukset
kuin A- ja B-korttiin, eikä niitä voi yksisilmäinen saada.

Tapsa

Heikki Heinonen

On Fri, 4 Apr 2008 03:01:34 -0700 (PDT), Jorma...@gmail.com höpisi että:

>Minkälainen näkökyky vaaditaan, että saa ajokortin?
>
>Riittääkö esim. näkö yhdessä silmässä?
>
>Entä yksityiskortti/ammattikortti?

Joku Formula 1 -kuski oli yksisilmäinen. Samoin hävittäjälentäjä Saburo Sakai
lensi osan sodasta yhdellä silmällä.

Kaj Malmberg

Ajokorttiasetuksen 9 § kertoo tarkan vastauksen

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1990/19900845

Petri Nurminen

"Tapio V." <tapio....@gmail.com> kirjoitti viestissä:

>Kuorma-auto-, bussi- ja yhdistelmäkorttiin on tiukemmat vaatimukset
>kuin A- ja B-korttiin, eikä niitä voi yksisilmäinen saada.
>
>Tapsa

Totta - ja on vieläpä niin, että jos ajat kuorma-autokortin ja näkökysysi ei
riitä sen vaatimuksiin ilman silmälaseja mutta riittäisi henkilöautokorttiin
ilman silmälaseja niin silloin joudut henkilöautoakin ajaessasi käyttämään
silmälaseja.

http://vvv.valtakunta.info

Ismo Salonen

Väittäisin että olet tässä väärässä. Minulla on ABEC kortti
(uudenmallinen luttokortin kokoinen). Sen takana on C:n kohdalla
eritysehto 01 (silmälasit). Mihinkään muuhun ajoneuvoryhmään tuo ei
kohdistu. Vanhoissa korteissa tuota ei eroteltu ja silloin tuo pitikin
uistaakseni paikkansa. Korrti tuli uusittua kun ikätarkastuksessa näkö
ei riittänytkään kuorma-autoon ilman laseja.
Silti saan ajaa mp:tä autobaanalla (Saksa) ilman laseja niin lujaa kuin
uskallan, fiksua se ei ole.
ismo

ismo

Petri Nurminen

"Ismo Salonen" <nob...@another.invalid> kirjoitti
viestissä:jbDKj.8$v3...@read4.inet.fi...

No olen siis väärässä. Hyvä, että asia on korjattu.