TOKMANNILLA ollut ainakin 25 vaarallista sähkölaitetta myynnissä

Matti Kaki

Kirjoitin tuossa löytämästäni Revontuli joulutähdestä, jonka ostin
Keravan Tarjoustalosta ja jonka TUKES poistaa markkinoilta.

http://www.mattikaki.fi/sahkoturvallisuus/revontulivalo.htm

Vilkaisin TUKESin vaarallisten sähkölaitteiden listaa ja löysin ainakin
25 tuotetta jotka TUKES on määrännyt poistettavaksi. Tuotteet oli ostettu
Tokmannin myymälöistä. Jos minä olisin Tokmannin asiakasturvallisuudesta
vastaava johtaja niin olisin kyllä aika aikaisin havahtunut enkä olisi
jatkanut epämääräisten sähkölaitteiden ostamista samoilta tukkuliikkeiltä.
Suuri osa näistä vaarallisista laitteista (9 kpl) on tuonut keravalainen
Pick-Import, joten luulisi hälytyskellojen soivan. Se vaarallinen
joulutähtikin on Pick-Importin ja tekee siis Tokmannin lopputukokseksi
25 kpl. Tuossa ei ole vanhempia poisvetoja joten lopputulos voi olla
hyvin paljon suurempi kuin tässä mainittu.

Laittelen kuvia ja terkempia tietoja jossain vaiheessa nettiusivuilleni.

- - -

http://www2.tukes.fi/cgi-bin/myyntikiellot/main.cfm

1.
Päivämäärä 2004-10-13
TUKESin tapausnumero YNS 040611-01
Tuotelaji Pöytävalaisin
Kauppanimi R&A Collection
Vähittäismyyjä jolta TUKES osti tuotteen testiin Tokmanni Varkaus

2.
Päivämäärä 2004-10-13
TUKESin tapausnumero YNS 031203-03
Tuotelaji Lamppusarja
Kauppanimi Happy Bright
Vähittäismyyjä jolta TUKES osti tuotteen testiin Tarjoustalo Itäkeskus

3.
Päivämäärä 2004-10-13
TUKESin tapausnumero YNS 040728-01
Tuotelaji Pistorasia
Kauppanimi Kraft
Vähittäismyyjä jolta TUKES osti tuotteen testiin Säästötalo Robinhood Kouvola

4.
Päivämäärä 2004-10-13
TUKESin tapausnumero PER 040622-01
Tuotelaji Vesipumppu
Kauppanimi Kraft
Vähittäismyyjä jolta TUKES osti tuotteen testiin Säästötalo Robinhood Hollola

5.
Päivämäärä 2004-10-13
TUKESin tapausnumero YNS 040607-01
Tuotelaji Uppopumppu
Kauppanimi Marinox Pumpe
Vähittäismyyjä jolta TUKES osti tuotteen testiin Taloustalo Oy Palokka

6.
Päivämäärä 2004-11-16
TUKESin tapausnumero PER 040901-06
Tuotelaji Pientaajuusvahvistin
Kauppanimi NGS
Vähittäismyyjä jolta TUKES osti tuotteen testiin Maxi-Makasiini Sotkamo

7.
Päivämäärä 2004-12-02
TUKESin tapausnumero YNS 040907-04
Tuotelaji Akkulaturi
Kauppanimi Kraft
Vähittäismyyjä jolta TUKES osti tuotteen testiin Säästötalo Robinhood Hamina

8.
Päivämäärä 2004-12-15
TUKESin tapausnumero PER 040309-03
Tuotelaji Mittausväline
Kauppanimi Digit Multim (Sähkötalo Harju)
Vähittäismyyjä jolta TUKES osti tuotteen testiin Taloustalo Oy Palokka

9.
Päivämäärä 2004-12-15
TUKESin tapausnumero PER 040913-01
Tuotelaji Asiakirjantuhooja
Kauppanimi Avion
Vähittäismyyjä jolta TUKES osti tuotteen testiin Tarjoustalo Hyvinkää

10.
Päivämäärä 2005-03-15
TUKESin tapausnumero HAK 041125-02
Tuotelaji Lamppusarja
Kauppanimi 100 Lighted Sphere
Vähittäismyyjä jolta TUKES osti tuotteen testiin Taloustalo Oy Palokka

11.
Päivämäärä 2005-03-21
TUKESin tapausnumero YNS 050202-03
Tuotelaji Pöytävalaisin
Kauppanimi R&A Collection
Vähittäismyyjä jolta TUKES osti tuotteen testiin Tokmanni Pieksämäki

12.
Päivämäärä 2005-06-01
TUKESin tapausnumero PER 050112-01
Tuotelaji Valaisin, työpaikka
Kauppanimi Energy+ / Shangyu Sunlit
Vähittäismyyjä jolta TUKES osti tuotteen testiin Tokmanni Toppila

13.
Päivämäärä 2005-06-01
TUKESin tapausnumero YNS 041018-05
Tuotelaji Valonheitin
Kauppanimi Varo
Vähittäismyyjä jolta TUKES osti tuotteen testiin Maxi-Makasiini Kuopio

14.
Päivämäärä 2005-06-01
TUKESin tapausnumero PER 050211-02
Tuotelaji Valonheitin
Kauppanimi Gern
Vähittäismyyjä jolta TUKES osti tuotteen testiin Säästötalo Robinhood Kouvola

15.
Päivämäärä 2006-01-15
TUKESin tapausnumero PER 051003-06
Tuotelaji Kompressori
Kauppanimi Kraft
Vähittäismyyjä jolta TUKES osti tuotteen testiin Säästötalo Robinhood Lappeenranta

16.
Päivämäärä 2006-05-05
TUKESin tapausnumero YNS 050825-02
Tuotelaji Pöytävalaisin
Kauppanimi 6 417558 288806
Vähittäismyyjä jolta TUKES osti tuotteen testiin Tokmanni Savonlinna

17.
Päivämäärä 2006-07-03
TUKESin tapausnumero PER 060123-03
Tuotelaji Pistorasia
Kauppanimi Kulo
Vähittäismyyjä jolta TUKES osti tuotteen testiin Tarjoustalo Lahti Laune

18.
Päivämäärä 2006-10-18
TUKESin tapausnumero PER 060504-04
Tuotelaji Moottorigeneraattori
Kauppanimi Hobby Line/Texas
Vähittäismyyjä jolta TUKES osti tuotteen testiin Tokmanni Joensuu

19.
Päivämäärä 2006-11-01
TUKESin tapausnumero YNS 051128-02
Tuotelaji Lamppusarja
Kauppanimi Revontuli
Vähittäismyyjä jolta TUKES osti tuotteen testiin Tarjoustalo Petikko

20.
Päivämäärä 2006-11-01
TUKESin tapausnumero YNS 051128-01
Tuotelaji Lamppusarja
Kauppanimi Revontuli
Vähittäismyyjä jolta TUKES osti tuotteen testiin Tarjoustalo Petikko

21.
Päivämäärä 2006-11-01
TUKESin tapausnumero YNS 051107-02
Tuotelaji Lamppusarja
Kauppanimi Revontuli
Vähittäismyyjä jolta TUKES osti tuotteen testiin Maxi-Kodintukku Kuopio

22.
Päivämäärä 2006-11-16
TUKESin tapausnumero PER 060906-04
Tuotelaji Laserlevysoitin
Kauppanimi DVD+
Vähittäismyyjä jolta TUKES osti tuotteen testiin Säästötalo Robinhood Hollola

23.
Päivämäärä 2007-01-10
TUKESin tapausnumero PER 060821-02
Tuotelaji Moottorigeneraattori
Kauppanimi Power Plus
Vähittäismyyjä jolta TUKES osti tuotteen testiin Tarjoustalo Petikko

24.
Päivämäärä 2007-01-10
TUKESin tapausnumero YNS 061002-01
Tuotelaji Jatkojohto
Kauppanimi Contra
Vähittäismyyjä jolta TUKES osti tuotteen testiin Tokmanni Liperi

25.
Päivämäärä 2007-01-10
TUKESin tapausnumero PER 060926-01
Tuotelaji Verkkoliitäntäkoje/televisio
Kauppanimi Switching Adaptor/Denver DFT-709
Vähittäismyyjä jolta TUKES osti tuotteen testiin Tokmanni Mikkeli

--
Matti Kaki at iki dot fi http://www.sci.fi/~oh2bio
=========== Location: 60.414 N 25.097 E ===========

Teppo Oranne

Matti Kaki wrote:
> [...]
> hyvin paljon suurempi kuin tässä mainittu.
>
> Laittelen kuvia ja terkempia tietoja jossain vaiheessa nettiusivuilleni.

Tuo 25 kipaletta myyntikieltoja on alle 9 prossaa kokonaismäärästä 290
kpl. Tuloksessa on jotain ihmeellistä vasta jos Tokmanni -konsernin
osuus halpasähköroskan markkinoista on selvästi vähemmän kuin 9 prossaa.
Joku voi googlata ihan osuuden mutta veikkaan että osuus on suurempi kun
konserni kuitenkin on suurin halpahalliketju suomessa.

Pasi Pikkupeura

Matti Kaki kirjoitti:

> Jos minä olisin Tokmannin asiakasturvallisuudesta
> vastaava johtaja niin olisin kyllä aika aikaisin havahtunut enkä olisi
> jatkanut epämääräisten sähkölaitteiden ostamista

Mutta kun et ole... :D

Ja jos olisitkin, niin sen mitä sinua olen oppinut nyssien kautta
tietämään, niin tuskin vastaisit Tokmannin sisäänostosta.

Kuten listasikin kertoi, halpaketjut iteroivat jatkuvasti sitä rajaa,
joka on vaarallisen ja myynnistävedettävän sekä halvan paskan mutta ei
suoraan viranomaistoimenpiteitä aiheuttavan välissä.

Tarkoitus on löytää mahdollisimman halpa, joka kuitenkin on vielä
sallittua pitää myynnissä.

Message has been deleted

Esa Hämäläinen

Mara kirjoitti:
> Tokmanni, Vapaa Valinta, Tarjoustalo, Robin Hood ja Maxi-Makasiini
> kuuluvat ainakin samaan ryhmittymään. Sikäli ei ole ihme jos niissä on
> myynnissä samaa halpistavaraa. Ketjujen yhdistelyssä alkuvuodesta
> 2006 ainakin osin samojen omistajien Markantalo myytiin brittiläiselle
> DSG Internationalille joka omistaa myös Gigantin.
>
> -Mara

Tokmannin konserni laajenee nopeasti, sillä kymmenkunta liikettä tuli
taas lisää Säästöpörssin oston kautta. 5.10 avattiin logistiikkakeskus
Mäntsälään, 18.10 avattiin Tokmanni Kankaanpäässä ja 25.10 Vapaa Valinta
Tampereen Hervannassa. 31.10 klo 10 avataan Vantaan Tammistossa
Tarjoustalo ja tuhat ensimmäistä saa ilmaisen ämpärin (joista 2 kpl
sisältää satasen lahjakortin). Tämä tarkoittaa, että heti aamuruuhkan
jälkeen saadaan Ylästön alueen tiet tukkoon, sillä ämpäreitä tullaan
jonottamaan jo hyvissä ajoin aamulla.

Petri Lopia

On 2007-10-28, Matti Kaki <oh2bio...@sci.fi.invalid> wrote:
> Kirjoitin tuossa löytämästäni Revontuli joulutähdestä, jonka ostin
> Keravan Tarjoustalosta ja jonka TUKES poistaa markkinoilta.

Siis tarkoituksesi ei ollut mustamaalata?

--
Ei se valokuva selittällä parane: http://www.petrilopia.net/
Valokuvia halvoilla zoomeilla: http://www.pbase.com/whig/

Petri Lopia

Olisikohan tämäkin topicci ja Tokmannia kohtaan hyökkääminen jäänyt
tekemättä jos Mattia ei olisi "poistettu" eräästä käsittääkseni saman
firman liikkeestä...

Joku ilkeä ihminenhän voisi tai saattaisi kuvitella tämän olevan jonkun
toisen kaikille muille pelkkää hyvää haluavan tavallisen kuluttajan kosto
eräälle Tokmannille. Mutta näinhän ei tietenkään ole.