massiivipuu keittiön tasoissa?

Petteri Leppikallio

No, otsikko kertonee kaiken, eli kommentteja ja kokemuksia kaivataan siitä
että kuinka tuollainen massiivipuutaso toimii pidemmällä aikavälillä
keittiön tasona? Pesuallas- ja työtasona, siis niin että toiseen tasoon
upotettaisiin pesuallas ja toinen jäisi 'kuivaksi' tasoksi... keittio.net
näköjään tuollaistakin vaihtoehtona tarjoaa, pyökkitaso olisi tietysti
öljyttynä komea, ainakin vähän aikaa, mutta onko tuo se väärä valinta
pidemmällä tähtäimellä?

--petteri

mar...@markkulehtola_nospam_.com

On Mon, 4 Mar 2002, Jouni Saari wrote:

> Pesualtaan ympäristön kanssa kannattaa miettiä omia tapojaan, ei se puu
> liottamista kestä, vaikka miten käsittelisi. Lisäksi pesuaine taitaa olla

Entäs puuvene ;-) Mutta joo, samaa mieltä, eli miettisin kahdesti ja
senkin jälkeen laittaisin varmaan muuta kuin puuta tiskialtaan ympärille.

--

Markku Lehtola
CAD Instructor and consultant

www.markkulehtola.com
www.solidworks.com

Jouni Saari

"Petteri Leppikallio" <petteri.l...@iclinvia.com> kirjoitti viestissä

> No, otsikko kertonee kaiken, eli kommentteja ja kokemuksia kaivataan siitä
> että kuinka tuollainen massiivipuutaso toimii pidemmällä aikavälillä
> keittiön tasona?

Yllättävän hyvin toimii ainakin ruokapöydässä ja pikkumuksun suorittamassa
vuodenmittaisessa kuormitustestissä öljytty + vahattu ruokapöydän
leppäkansi. Saarni on vaalemapaa mutta kaiketi tiiviimpää puuta kuin leppä.

Reippaasti ensin öljyä, annetaan liota pitkään, sitten ylimääräiset pois.
Meilla on ensimmäisen öljyämisen jälkeen käytetty vahaa, vähän samalla
tyylillä, mutta kiillotus vielä päälle. Etuna on lakkaan nähden naarmujen
siedettävämpi ulkonäkö, kun ne eivät kerää likaa ja kosteutta
pintakäsittelykerroksen alle. Vaha tuntuu viikon-pari reippaan käsittelyn
jälkeen hiukan tahmaselta.

Pesualtaan ympäristön kanssa kannattaa miettiä omia tapojaan, ei se puu
liottamista kestä, vaikka miten käsittelisi. Lisäksi pesuaine taitaa olla

pahempaa kuin vaikka punkku, kahvi ja kastike.. Vahattu pinta näyttää
kestävän em kamoja ihan kunnialla, kuulakärkikynän ja tussinkin jäljet on
saatu pois käyttämällä asetonia ja karhunkieltä, tosin kuulakärkikynän
naarmut jäi näkyviin. Etuna siis lakkaan nähden se, että rajun puhdistuksen
jälkeen uusi vahaus on helpompi tehdä.

"Kuivassa" tasossa toimii varmaan ihan hyvin, tuota pesualtaan ympäristöä
kannattaa miettiä. Jos tapana on jättää märät rätit pöydälle ja loskia vettä
ympäriinsä, varmaan ihan rosteritaso on komeampi jo kuukauden käytön
jälkeen. Voisi toimiakin, jos on siisti porukka eikä altaassa tiskata ja
kuivata tiskejä tason yläpuolen kaapissa. Jos taso saa jatkuvasti vettä ja
pesuainetta niskaansa, kannattaa varmaan valita joku muu materiaali.
Ruuanlaiton aikasien kosteuden kestää varmaan ihan hyvin, roiskeet kuivataan
pois.

Meillä alkaa melamiinitasot ja kaapit kukkia reunoistaan kosteuskorman
takia. Kaapit ei kestä höyryä (=riisikeitin, höyrykypsennin, teekeitin,
kahvinkeitin kaappien alla) ja pikkukolhustakin menee vesi laminaatin alle
työtasonjen reunoista. Öljytty puu kestäisi tuossa mielessä paremmin
hetkellistä kosteuskuormaa.

Kare Pietilä

Vaaleahkot lehtipuut saattavat tiskipöytänä harmaantua valon ja veden vaiku-
tuksesta. Kestävin puulaji tuohon käyttöön lienee tiikki ja sekin vaatii
reipasta öljyämistä, vaikka osa myyjistä sanoo, että puu on niin öljyinen,
että se kestää sellaisenaan (BS).

Hyvin hoidettuna tiikki kestää vuosikymmeniä, sitä uskallan suositella ko-
kemuksesta. 30 vuoden ikäisen pöydän patinasta näkee, ettei se ole uusi,
mutta siihen se sitten jääkin...
--
Blah blah blah...

isto virtanen

Meillä on öljytty pyökkitaso keittotason ympärillä ja kyllä se minun
sotkemistani on kohtuullisesti kestänyt. Olen nyt kahden vuoden aikana
öljynnyt sen muutaman kerran, ehkä muutama kerta vuodessa voisi olla
parempi vaihtoehto jotta lika ei ollenkaan tarttuisi siihen.

Muut tasot ovat pyökkijäljitelmää ja ulkonäöltään aika ankeita tähän
aitoon verrattuna.

En kuitenkaan laittaisi sitä altaan viereen. En ole varma tarkoititko
upottavasi altaan suoraan tasoon vai käyttäväsi pientä rosteritasoa.
Minä kannatan ehdottamasti rosteritasoa tiskipöydän yhteydessä.

Upotettavat altaat ovat kivan näköisiä ja menevät sinkun tai kahden
aikuisen siistissä taloudessa, mutta vähänkin sotkevan (=ruuanlaittoa
harrastavan, laiskan) kannattaa unohtaa ne. Hoitotyötä veden
pyyhkimisen muodossa oli ainakin minun luonteelleni liikaa ja siksi
laitoimme tähän viimeisimpään version sellaisen (franken?) kaarevalla
etureunalla varustetun 1 + 1/2 altaan yhdistelmän jossa on lisäksi
valutustaso toisessa päässä.

isto

Petteri Leppikallio

"isto virtanen" <i...@kissaviekoon.sgic.fi> wrote in message

> Muut tasot ovat pyökkijäljitelmää ja ulkonäöltään aika ankeita tähän
> aitoon verrattuna.

Juuri tuo on se pointtini, eli se oikea öljytty/vahattu puu _on_ paremman
näköinen. Toisaalta myös kalliimpi ja elävä materiaali, mistä syystä vähän
epäilyttääkin...

> [...]
> laitoimme tähän viimeisimpään version sellaisen (franken?) kaarevalla
> etureunalla varustetun 1 + 1/2 altaan yhdistelmän jossa on lisäksi

Alustavasti tarkoitus on tosiaan ollut laittaa yksi pyöreä upotettava allas
ilman valutustasoa tuohon tasoon. Tiedä sitten onko tuo hyvä / huono
ratkaisu, toki tietysti laminaatti tuossa varmaan olisi se kestävämpi
vaihtoehto (tässä itse asiassa esimerkki kuvakin suunnitellusta,
http://www.keittio.net/haeKuva.asp?valokuvaID=3163)... joskin sen
mahdollisesti naarmuttuessa tms. tuolle ei sitten ole mitään tehtävissäkään.

--petteri

TLK

"Petteri Leppikallio"

> "isto virtanen"

> Alustavasti tarkoitus on tosiaan ollut laittaa yksi pyöreä upotettava
allas
> ilman valutustasoa tuohon tasoon. Tiedä sitten onko tuo hyvä / huono

Upotettavat altaat ovat normaalissa keittiökäytössä vihoviimeinen ratkaisu.
Jos keittiön ainoa allas on tasoon upotettu allas ja vielä ilman
valutustasoa, niin sotkua tulee vaikkei ruokaa paljon laitettaisikaan. Joka
kerta kun hiukankin vettä pääsee altaan reunojen yli (ja sitä pääsee hyvin
helposti esim. tiskirättiä huuhdellessa) niin se lirahtaa todella helposti
lattialle. Jos aikoo pitää altaan ympäristön täysin vedettömänä, niin vettä
ei saa koskaan päästää täydellä teholla vaan aina hiljaa liruttamalla.
Täysteho räiskyttää.

Ne vanhanaikaiset reunalliset terästasot ovat kaikkein käytännöllisimmät.
Vesi pysyy silloin siellä missä sen on tarkoitus, eikä tarvitse jatkuvasti
olla kuivaamassa lattiaa tai arkaa työtasomateriaalia altaan vieressä.
Terästasoa tarvitsee vain pyyhkiä kuivaksi, eikä haittaa vaikka vesi siinä
lilluu vähän pidemmänkin aikaa.

Tietenkin on jokaisen oma asia mikä ratkaisee; kauneus vai käytännöllisyys
ja helppohoitoisuus. Nykyään menee monessa muussakin asiassa ulkonäkö
maalaisjärjen edelle.

Tarja

Janne Juhani Panu

> Tarja

öö, laittaa kivitason, ni ei ole kranttu ... okei, ehkä vähän helpommin menee lattialle, mutta
so what... ei läträä ni hirveästi... ja 3 vuoden jälkeen en mitään terästasoa tilalle vaihtais
... upotettu teräsallas ja kivi on "pomo"

--
Janne Panu
Kapykuusentie 19

Jan Lindblad

Meillä oli aikaisemmin juuri tuollainen yhdistelmä joka kuvassa näkyy.
Kahden hengen (ja yhden koiran) taloudessa tuo tuntui todella
epäkäytännölliseltä. Niipä vaihdoimme sen upotettavaan tiskipöytään
jossa on yksi iso ja yksi pieni allas sekä valutustaso. Ei ole
tämäkään vaihtoehto kovin hyvä, kun tiskipöytä on edelleenkin upotettu
puuhun. Kyllä se puu siitä vedestä kärsii vaikka kuinka hoitaisi. Nyt
kun suunnittelemme talon rakentamista, niin on aivan varma, että emme
ainakaan laita puuta lavuaarin ympärille. Muihin tasoihin taas puuta
todennäköisesti tulee.

Jan

Petteri Leppikallio

"Janne Juhani Panu" <ja...@paju.oulu.fi> wrote in message

> [...]
> so what... ei läträä ni hirveästi... ja 3 vuoden jälkeen en mitään
terästasoa tilalle vaihtais
> ... upotettu teräsallas ja kivi on "pomo"

juu, toki kivitaso olisi se paras vaihtoehto varmasti monessakin mielessä,
mutta menee yli budjetin melko reippaasti. ja juu, pakko todeta tosiaan
sekin, että jollei ole sellainen kokonaan teräskuorinen tiskipöytä, niin
minusta se on kokolailla sama onko tuossa tuota valutustasoa vaiko suoraan
tasoon upotettu allas.

ja totta, meillekään ei tuollaista teräskuorista tiskipöytää tule jos se
vähääkään on minusta kiinni (ja onneksi on)...

--petteri

TLK

"Petteri Leppikallio" wrote

> [...]
>
> ja totta, meillekään ei tuollaista teräskuorista tiskipöytää tule jos se
> vähääkään on minusta kiinni (ja onneksi on)...

Oletko sä teidän keittiön pääkäyttäjä?

Jollet aio laittaa minkäänlaista valutustasoa, niin missä ihmeessä esim.
sulatat pakasteet? Siinä puutason päällä? Missä valutat huuhdellut salaatit
ja muut vihannekset? Kun peset perunoita, mihin nostat ne odottamaan
kattilaan menoa? Jos tulee käsitiskiä, niin missä ne odottavat tiskausta
silloin kun allas on jo täynnä (ja käsitiskiäkin tulee silloin tällöin, jos
ei muuta niin se vaivalla Irlannista kotiin rahdattu kaljatuoppi jossa on
kultakoristeet :-)

Kyllä sille valutustasolle on kummasti käyttöä. Ja kun se useimmiten on
terästä, niin sen päälle voi nostaa myös hellalta kattilan tai uunista
vuoan. Usein ruokaa laittaessa liedellä on jo jotain, joten siihen ei saa
uunista otettua astiaa mahtumaan. Silloin valutustaso on kullan arvoinen.
Vettäkin roiskuu aika lailla vaikka ei niin läträäkään. Pelkästään
jääpalapussin tai jääpala-astian täyttäminen roiskuttaa vettä yllättävän
paljon.

Jos tasot ovat puuta, niin aina pitää olla joku välialusta ruoka-aineiden
tms. ja keittiötason välissä. Se on vaivalloista. Asia on tietenkin toinen
jos keittiötä ei käytetä keittämiseen tai leipomiseen. Silloin viereiset
tasot voivat olla vaikka lastulevyä.

Tarja

Markus Peuhkuri

"TLK" <t_...@hotmail.com> writes:

> Kyllä sille valutustasolle on kummasti käyttöä. Ja kun se useimmiten on
> terästä, niin sen päälle voi nostaa myös hellalta kattilan tai uunista

Meillä keittiön päydät ovat muuten kiveä, mutta tiskipöytä on
kunnollinen perinteinen teräspöytä. Teräsaltaan etuna ovat ennenmuuta
reunat, viettävyys altaita kohti ja saumattomuus tason ja altaiden
välillä. Tietenkin pelti pitää enemmän ääntä kun siihen tiputtelee
tavaroita kaapista. Mutta meillä tehdäänkin ruokaa oikeasti ja
leivotaan, niin käytännöllisyys on tärkeämpää kuin kuvitteellinen
estetiikka.

Edellisessä kämpäässä oli allas melamiinilevyyn upotettuna siten, että
huuollokset olivat levyn päällä. Täysin vihoviimeinen systeemi niin
keittiössä kun kylpyhuoneessa.

--
Markus Peuhkuri ! http://www.iki.fi/puhuri/

Kare Pietilä

TLK wrote:
> Jollet aio laittaa minkäänlaista valutustasoa, niin missä ihmeessä esim.
> sulatat pakasteet?

Jokainen järkevä ihminen sulattaa pakasteet jääkaapissa. Aina.

> Missä valutat huuhdellut salaatit ja muut vihannekset?

Lavuaarin päällä.

> Kun peset perunoita, mihin nostat ne odottamaan
> kattilaan menoa?

Perunat nosetetaan suoraan kattilaan, etteivät ne tummu.

> [...]
> ei muuta niin se vaivalla Irlannista kotiin rahdattu kaljatuoppi jossa on

Tiskipöydällä.

> [...]
> uunista otettua astiaa mahtumaan. Silloin valutustaso on kullan arvoinen.

Valutustaso on kieltämättä kätevä, mutta ilmankin pärjää suhteellisen
hyvin, ellei käsittele keittiössä jäniksiä, lintuja ja isoja kaloja.

> [...]
> jos keittiötä ei käytetä keittämiseen tai leipomiseen. Silloin viereiset

Ei tarvitse. Puun on toki sovelluttava käyttöolosuhteisiin ja sitä on hoi-
dettava olosuhteiden edellyttämällä tavalla, mutta kunhan nämä ehdot täytty-
vät, niin se kestää melkein mitä vain paitsi puukotusta ja kuuman astian
kosketusta.
--
Blah blah blah...

jp

Kare Pietilä <kpie...@cc.hut.fi> wrote in

> [...]
> hoi- dettava olosuhteiden edellyttämällä tavalla, mutta kunhan nämä
> ehdot täytty- vät, niin se kestää melkein mitä vain paitsi puukotusta

Meillä on keittiössä (tai oikeastaan keittiön ja ruokasalin välillä n. 30 cm
korkeammalla kuin muut tasot) tamminen taso (35 * 150), joka on kyllä hieno
mutta on yllättänyt siten että öjlyä sinne saisi sivellä kohtuulisen usein.
En uskalla kuvitellakaan miltä varsinaiset käyttötasot näyttäisivät vajaan
parin vuoden jälkeen. Muut tasot ovat kiveä (> 4 m) paitsi tiskipöytä
rosteria (> 1 m, 1½ allasta). Onneksi!
Oikeastaan kiven huono (?) puoli on se että siihen ehtii kertyä muruja ja
töhnää reilusti ennen kun huomaa sitä pyyhkiä. Riippuu tietysti kiven pinnan
kuviosa ja väristä.

jp

Paul Göran Karlstedt

Oletko ohentanut öljyä?

Ainakin uudet puutasot kannattaa ensin läträtä reilusti ohennetulla
pellavaöljyllä (vaikka suhteessa 50/50 öljyä ja sitrustärpättiä) niin
että öljy imeytyy syvälle puuhun. Toinen käsittely voisi olla
75/25-suhteessa ja kolmas puhtaalla pellavaöljyllä ja vielä hienolla
vesihiomapaperilla hiertäen, niin saadaan parempi mekaaninen kestävyys.

- paul

Martti Paalanen

On Thu, 07 Mar 2002 08:57:31 GMT, Paul Göran Karlstedt
<paul.ka...@nokia.com> wrote:

Ihan uteliaisuudesta kysyisin, miten vesihiomapaperin käyttö parantaa
mekaanista kestävyyttä?
-Martti

Paul Göran Karlstedt

Olen selittänyt asian itselleni niin, että hienoaines yhdessä kuivuvan
oljyn kanssa täyttää pinnan avoimet huokoset ja sementoituu kovemmaksi
kuoreksi.

Itse tieto on kotoisin pintakäsittelykurssilta.

- paul

Pekka Pölhö

Päädyin keittiössäni viisi vuotta sitten massiivikoivuun työtasoina.
Tasoihin on upotettu Stalan tiskiallas (1+1/2 allasta valutus tasolla), sekä
keraaminen liesitaso.
Veden kanssa ei ole ollut pienintäkään ongelmaa. Silloin tällöin olen
vetäissyt öljyä pintaan.
Ainoa ongelma on ollut tason eläminen vuodenajan mukaan !! Talvella kun ilma
on kuivempaa taso kutistuu, jolloin muodostuu n.5mm rako viereiseen tasoon.
Kesällä taso laajenee normaali mittaansa, jolloin rako häipyy.
Tähän vaikuttaa vielä lisäksi uuni, joka on tasojen liitoskohdan vieressä.
Tämän rakoilun luultavasti saisi poistumaan kiinnittämällä tasot kunnolla
toisiinsa kiinni. (Nyt vain puutappiliitos).
Öljytyssä puutasossa on se hyvä puoli myös, että tahrat mitkä eivät
laminaattitasosta lähde pois pystyy puutasosta hiomaan puhtaaksi ja
"paikkaus" öljyllä.
Massiivipuutaso elää enemmän, massiiviliimapuutaso vähemmän.
Lakattu massiivipuutaso on keittiössä mielestäni huonoin ratkaisu, jollei
halua jokakeväistä rapsuttelua ja uudelleen lakkausta (kuten puuveneissä
;-)).
Kivitasoista sen verran, että onko kukaan nähnyt kivitasoa mihin on
imeytynyt öljyläikkiä (minä olen) ja keksinyt keinon, millä ne poistetaan.

Pekka
nyyss...@hotmail.com

"Pekka hyppäs lehmän selkään, antoi ratsun mennä;
Lehmä heitti Pekan maahan, huusi lennä lennä."
("Pölhö-Pekka" ; Kirsi Kunnas)

Anne-ly

> Päädyin keittiössäni viisi vuotta sitten massiivikoivuun työtasoina.

joo ...
massiivipuutason päällä voi leikata leipää ja hakata grillipihvejä ...
ja siihen uppoaa mukavasti kaikki väriaineet, kuten puolukka ja
punajuuri, minkä jälkeen taso onkin ... tekevän ihmisen näköinen

ai niin ... en muistanutkaan että uus-rikkaat ja -avuttomat syövät
aina terassilla ulkona, ja keittiötason päällä on vain - viinipulloteline
vinossa

noinhan tuo asia rakentaja-Reiska-TV:ssä köyhille opetettiin,
jotta ei muuta kuin tsemppiä - ja elämään ... tavoitteita

Pekka Pölhö

"Anne-ly" <kyoto_p...@hotmail.com> wrote in message

> massiivipuutason päällä voi leikata leipää ja hakata grillipihvejä ...
> ja siihen uppoaa mukavasti kaikki väriaineet, kuten puolukka ja
> punajuuri, minkä jälkeen taso onkin ... tekevän ihmisen näköinen
Miksi pitäisi minkään tason päällä ylipäätään hakata tai leikata mitään.
Tosi näppärää esim. melamiini- tai terästason päällä.
Tätä varten on kehitetty leikkuulauta.
Hienon leikkuulaudan saa tehtyä halvalla
työtason palasta, mikä tulee kun tiskialtaalle tai liesitasolle sahataan
aukko.
Kun taso on öljytty, eivät puolukat ja punajuuret imeydy tasoon.

> ai niin ... en muistanutkaan että uus-rikkaat ja -avuttomat syövät
> aina terassilla ulkona, ja keittiötason päällä on vain - viinipulloteline
> vinossa

Eikun viinejä varten on oma kylmiö.

Jouko Holopainen

Anne-ly wrote:

> [...]
> ja siihen uppoaa mukavasti kaikki väriaineet, kuten puolukka ja
> punajuuri, minkä jälkeen taso onkin ... tekevän ihmisen näköinen

Olen etsinyt piiiiiiiiiitkään alustaa joka kestää sekä rautasahan että
leikkuuveitten., että kirveksen siten, että k.o. työkalun (saat valita
y.o.:sta) jälkeen _EI_ puolukka jää kiinni.

Ilman leikkuu alustaa.

Saat kertoa.

--
@jhol

Jouko Holopainen http://personal.eunet.fi/pp/gnosis/

Markku Nevalainen

Jouko Holopainen wrote:

> Olen etsinyt piiiiiiiiiitkään alustaa joka kestää sekä rautasahan että
> leikkuuveitten., että kirveksen siten, että k.o. työkalun (saat valita
> y.o.:sta) jälkeen _EI_ puolukka jää kiinni.

Onko puolukat sitten pakko muusata juuri leikkuulaudan päällä?
Ettei sitä voisi tehdä jossakin survinkipossa tms?

Muutenkaan en täysin ymmärrä tätä koko kysymystä. Onko kyseessä
joku keittiön tyyliin liittyvä juttu, tai "ei-muovia-meidän-keit-
tiöön" ideologia ?

Halvat muoviset leikkuulaudat sietää mitä vain punajuurta ja silliä
ja puolukkaa survottavan päällänsä. Ja jos naarmuuntumisen perästä
ei värjäävät muussit enää lähde irti, niin vuoden päästä lauta ros-
kiin.
Ja kun näitä köyhänlautoja ei ole pakko näkyvilläkään jatkuvasti
pitää, niin mikä se ongelma oikein on?

MNe

Jouko Holopainen

Markku Nevalainen wrote:

> [...]
> ja puolukkaa survottavan päällänsä. Ja jos naarmuuntumisen perästä
> ei värjäävät muussit enää lähde irti, niin vuoden päästä lauta ros-

Ymmärsit minut täysin väärin. Pointtini yritti olla, että ei ole olemassa
pöytätasoa joka kestää "mitä tahansa", joten leikkuulauta (muovinen "halpa")
on ainoa järkevä mahdollisuus.

Anne-ly

> Ymmärsit minut täysin väärin.
> Pointtini yritti olla, että ei ole olemassa
> pöytätasoa joka kestää "mitä tahansa",
> joten leikkuulauta (muovinen "halpa")
> on ainoa järkevä mahdollisuus.

aivan, oikean leikkulaudan tarpeesta olen samaa mieltä,
mutta
massiivipuu on kallis ja uutena ja puhtaana varsin näyttävä,
mutta työtasona epäkäytännöllinen, koska joku - lapsi ehkä -
kaataa työtasolle kuitenkin joskus jotain, tai sotkee muuten,
ja kun sotkut imeytyvät sisälle puiseen tasoon, on niiden
poistaminen täysin mahdotonta ja työtaso alkaa piankin
muistuttaa käytettyä, likaista ja sotkuista leikkuulautaa

paitsi ... jos ei tee keittiössään yhtään mitään (työtä)
jolloin ei käytä - eikä tarvitse - työtasoa

Anne-ly

> Tietenkin on jokaisen oma asia mikä ratkaisee;
> kauneus vai käytännöllisyys ja helppohoitoisuus.
> Nykyään menee monessa muussakin asiassa
> ulkonäkö maalaisjärjen edelle.

ilmankos ... avioerot ovat jyrkästi lisääntymässä,
kun uutuudenviehättävän ulkonäkönsä menettäneeseen
ja rupsahtaneeseen "työtasoon" on hetikohta kyllästytty

valinta lienee tapahtunut väärin perustein,
ylisuurten tissien ja turhan pienten aivojen perusteella,
ei sitten kyetä edes valitsemaan oman keittiön työtason
materiaalia oikein, vaan mennään taas samaan retkuun

kannattaa käydä jossain suurkeittiössä katsomassa
mitä materiaalia oikeiden työtasojen tulee olla

massiivipuuta siellä on vain se ... leikkuulauta

Kare Pietilä

Anne-ly wrote:
> [...]
> poistaminen täysin mahdotonta ja työtaso alkaa piankin
> muistuttaa käytettyä, likaista ja sotkuista leikkuulautaa

Säännöllinen öljyäminen pitää puutason likaa hylkivänä, tosin
omat kokemukseni, kuten aiemminkin todettua, rajoittuvat tiikkiin.
Toki puu vaatii käyttäjältä huolellisuutta - olipa se puu sitten
missä käytössä tahansa, mutta kyllä sen kanssa voi elää.
--
Blah blah blah...

Kare Pietilä

Markku Nevalainen wrote:
> [...]
> kiin.
> Ja kun näitä köyhänlautoja ei ole pakko näkyvilläkään jatkuvasti

Halpojen muovisten leikkuulautojen ongelma on se, että ne on pakko
pestä tiskikoneessa, kun lautaan syntyvät viillot ovat aivan loistavia
bakteeripesiä. Pienten leikkuulautojen kohdalla tuo ei tietysti ole
ongelma, mutta suurempien leikkuulautojen kanssa eläminen menee vähän
vaikeaksi.
--
Blah blah blah...

Extrem-Torsti-Anneli

> kannattaa käydä jossain suurkeittiössä katsomassa
> mitä materiaalia oikeiden työtasojen tulee olla

Ruumishuoneella on varmaan makuusi sopiva sisustus.

Otto J. Makela

[snip isoja binäärejä]

Ei binäärejä keskusteluryhmiin, kiitos.
--
/* * * Otto J. Makela <o...@iki.fi> * * * * * * * * * * * * * * * */
/* Phone: +358 40 765 5772, FAX: +358 2040 64652, ICBM: 60N 25E */