Jatkoa Sunwind 27:n perään?

Heikki Lehtinen

Olen tämän kesän purjehtinut Sundwind 27:lla ja kuulin mutkan kautta, että
veneeseen olisi mahdollista asentaa viistoperään jatkopala, jolla siihen
saisi uimatason ja samalla vesilinjaa pidennettyä. Onko jollakulla
kokemuksia tällaisesta (vaikutuksista purjehdusominaisuuksiin, peräsimeen,
moottorilla ajoon) tai tietoa, kuka sellaisia tekisi. Vennen on tehnyt Nykra
80-luvun puolivälissä ja siitä firmasta en löydä tietoja ennä mistään.

Heikki Lehtinen

Lauri Tarkkonen

Joku valmistaja mainosti runsaan vuosikymmen sitten jatkoperiä
useampaankin veneeseen. Guyline ja Sunwind olivat muistaakseni
listoilla. Hämärästi on mielessä nimi: Muotti-Matti.

Veikkaisin, että Guy-Christer Lönngren tietää kuka tekijä oli.
Vanhojen venelehtien selaaminen kirjastossa saattaisi myös auttaa.

Ellei tekijää löydy, niin sitten on tehtävä itse tai annettava
jonkun lasikuituhommiin erikoistuneen telakaan tehdä se.
Muotin saa yksinkertaisesti jos pingottaa kuormahihnoilla
filmipintaisen fanerin myötäilemään perää ja laminoi siten
sen päälle. noin puolitoista senttiä lasikuitua, perää vasten
laipan, jonka kiinnituksen voi vahvistaa pulttauksella. Itse
tein näin jatkon Divan perään ja sain samalla pelastuslauttaa
varten lokeron ja sopivan tason istumista varten.

- Lauri Tarkkonen

Timo Voutilainen

Aivan oikein muistettu, se todellakin on MUOTTI-MATTI. Toimii Kaarinan kaupungissa alalemun
kylässä.Tekee "jatkoja" Guyline, Sundwind ja FE 83 (ainakin näihin).
Puhelinluettelosta sain kaivettua seuraavat yhteystiedot:
Muotti-Matti Oy
Lemuntie 305
puh. 02-242 4330
fax. sama

Tapasin suvella turun saaristossa sundwind 27 veneilijän joka oli asennuttanut ko. jatkoperän
ja oli erittäin tyytyväinen.Ankkurin pesu on helpompaa, pelastautuminen, vesilinjan
lisääntyminen/vauhdin kasvu, kantaa moottorilla ajaessa peränsä paremmin ja tietenkin toimii
mainiona uimatasona.Oli muuten muuttanut peräpulpitin kaksiosaiseksi jotta kulku uimatasolle
olisi helpompi.

PS. joku kirjoitti että:" kesä jatkuu, mutta syksy tulee kumminkin"
Joten toivottelen kaikille ryhmän lukijoille sopivia tuulia "loppukesäksi", niin
purjevoimalla kulkeville kuin myös ilman "tappia/rättejä" liikkuville aluksille.

Morjestellaan kun kohdataan "L-6586"

Pasi Mustalahti

Lauri Tarkkonen (tark...@cc.helsinki.fi) wrote:
: In <TEYu3.86$t6....@news.eunet.fi> "Heikki Lehtinen" <heikki....@pp.htv.fi> writes:
:
[...]

PTM: Itse olen katsellut omaa paattiani useampaan kertaan sillä silmällä.
FinnFlyer 31:n perä on melkeimpä tolkuttoman pitkä jo alkujaankin.
Peräkulma on n. 45 astetta.
Pelkästään sahaamalla reiän perään saisin uimalaiturin aikaiseksi. Mieleni
tekisi kuitenkin hoitaa homma juuri päin vastoin: kääntäisin nykyisen
mittalukuperän positiiviseksi. Ts kansi olisi pohjaa pitempi. Saisin perään
melkein kuution säilytystilaa. En tietenkään kaljakoreille, akuille ja
kaasupulloille, vaan esimerkiksi fendareille ja purjeille, jotka ovat aika
pienitiheyksistä tavaraa.
Uimaan menemistä varten perään voisi tehdä taittuvan tason.

Ulkonäöstä sen verran, että minun silmääni sopii paremnmin tälläinen
positiivinen perä, kuin kilpailumittasäännöistä syntynyt negatiivinen.

Perän teko on itsessään aika ehlppo keikka, kuten Lauri asiasta totesikin:
vaneria, hihnoja. Eri asia on mitä tämä vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon.
Ostajan mielipide kauneudesta voi poiketa aika pahasti. Aikoinaan sanottiin
tästä että 'ainoastaan lasikuidusta saa aikaan todella rumia veneitä'. On
kyllä tullut pari kertaa vastaan
alumiini-lauta-vaneri-lasikuitu-yhdistelmiä, joita
minä en osaa pitää kauniina. Makuasioita :)

PTM, pasi.mu...@utu.fi, ptm...@utu.fi, http://www.utu.fi/~ptmusta
Lab.ins. (mikrotuki) ATK-keskus/Mat.Luon.Tdk OH1HEK
Lab.engineer (PC support) Computer Center OI7234
Mail: Turun Yliopisto / Fysla, Vesilinnantie 5, 20014
Pt 02-3336669, FAX 02-3335632 (Pk 02-2387010, NMT 0400-555577)