Ihan uteliaisuudesta. Keneltä jälleenmyyjältä tilasit asennuksen? Olen
nimittäin miettinyt kyseisen laitteen asentamista veneeseeni, ja, omista
kiireistäni johtuen harkinnut asennuspalvelua...
Broidini paatissa on samanlainen Wallas, tosin vanhempaa mallia (jos
siinä jotain eroa on?), joka on toiminut aina moitteettomasti. Eli,
ilmeisesti ovat sinun tapauksessasi asentajat ryssineet?
Hande
Sytytysvaiheessa pitää kuulua nakutusta. Ehkä pari kertaa sekunnissa. Palon
aikana n. kerran sekunnissa.
Jos nakutusta ei kuulu, ei polttoainepumppu ole päällä.
Toisaalta petrolin valuminen antaa viitettä siihen suuntaan, että
polttoaineen poistoputki ei vedä.
Onhan se jatkuvassa laskussa, onhan?
"Roger" <vou...@luukku.com> kirjoitti viestissä
news:ch3ve0$f1$1...@phys-news1.kolumbus.fi...
..Olihan sähkökytkennät tarkistettu - ei nirhautuneita johtimia -
liitokset kunnossa niin ja akussa virtaa, johdin on varmaan riittävän
paksua jos on ennen pelannu? Wallas ottaa melkoisen hehkutusvirran ja
jos sähköt pätkii ts. on ylimenovastusta liitoksissa niin se hehku ei
saa riittävästi tehoa -> ei kuumene -> ei syty.
Toinen on ylitulviminen kuten joku vihjas' paluuputki on mutkalla
ylöspäin ja siellä voi olla ilmakupla.. niin ja se ylilämpösuojan
manuaalinen resetointi!!
Onkohan oikeesti kamiinaa parempaa lämppä'riä olemassakaan?? Ei sen
ainakaan sähkön kanssa sais olla naimisissa!
nimim. "Ex-Wallas ja nyX Eberi-rantapasuunan omistaja"
Pitääkö sen osata syttyä akkujännitteellä, vai pitääkö nimenomaan
moottorin olla käynnissä jotta saa laturilta 14 volttia? (olen jotain
sellaista kuullut nimittäin).
Dag Stenberg
>Dag Stenberg
Jos akku ei ole ihan parhaimmillaan tai jos sähköt ovat muuten kovin
hätäisesti rakennettu, niin moottorin käynnissä pitäminen nostaa
tietenkin lämmityslaitteen saaman jännitteen korkeammaksi kuin jos akku
yrittää yksinään ponnistella. Koska ihmiset eivät tarkista laiteittensa
saamia jännitteitä ja jos lämmitin käynnistyy paremmin koneen käydessä,
niin tästä tulee sääntö, eikä jännitteen korkeudesta.
- Lauri Tarkkonen
Eiköhän se syty vielä yhdellätoista voltillakin. Kaapelointi pitää olla
kunnossa. Johdon poikkipintaa ei veneessä määrää johdon terminen kestävyys
(tietysti sekin pitää huomioida) vaan johdon suurin sallittu jännitehäviö.
Kuparijohtimen ominaisresistanssi on 0,0175 ? mm2 /m. Siitä on helppo laskea
jännitehäviö. Esim. tuollaiselle lämppärille syntyvän jännitehäviön olisi
hyvä olla alle 0,5V max virralla.
"Matti" <Matt...@hotmail.com> wrote in message
news:c6325162.0409...@posting.google.com...
Kun katselen 1300:n kytkentäkaaviota, jännitetasoksi riittää 9V. Eriasia on
tietysti se, tuleeko akulta riittävästi sytytysvirtaa hehkulle.
Tässä hommassa olen taipuvainen kahteen arvaukseen, eli tukemaan tuota
ylilämpösuojan laukeamista (punainen nappi ) jos kerran puhaltaa pelkkää
kylmää. Jos nappi lauennut, kannattaa tsekata onko lämminilmapuhalluksen
putki jotenkin päässyt tukkeutumaan tai onko putken edessä ilman virtausta
ehkäiseviä esteitä.
Toinen vaihtoehto syyksi kylmän puhaltamiselle voi olla epäonnistuneen
sytytyksen / polttosekvenssin jälkeen yritetty liian nopea käynnistysyritys,
kas kun käyttäjän kannattaisi odotella käynnistysyritysten välillä n. 10
minsaa ( vehkeessä on kondensaattori pohjainen ajastin, mikä estää liian
nopean uudelleen käynnistämisen polton jälkeen )
Tuo naksutuksen kuuntelu polttoaineen syötölle on hyvä tsekata. Luulen
kyllä, että se toimii, koska savuhormista tulee hetken savua
käynnistettäessä. Todennäköisempää on, ettei paluuputkessa juokse polttoaine
=> käynnistettäessä tulee paksulti savua. Paluu tukossa=> polttoainetta
liikaa polttokammiossa => neste ei kaasuunnu => kun hehku sammuu ajastimella
=> savu loppuu, ennen kuin syttyminen on toteutunut.
-PekKa
"Lauri Tarkkonen" <tark...@cc.helsinki.fi> wrote in message
news:ch539h$io6$1...@oravannahka.helsinki.fi...
PTM: Ei se niin kauhean ronkeli ole sähkölle. Edelliskesänä sytytettiin
väkisin vetämällä suoraan akusta 5m 15. neliön johtoa suoraan
hehkulangan päihin, kun Wallaksen elektromystiikkakortti oli taas kerran
pimeänä.
Ehdotus wallkselle: Tehkää pakotuskortti, jossa on täsmälleen pumpun
vaatima sätkytin, pari vastusta, kiertokytkin tilan valinnalle sekä
painonappi hehkulle. Liitännät täsmälleen samoihin paikkoihin, kuin
alkuperäisessäkin. Teksin itse, jos saisin jostain noita liittimiä.
Lämmitin käynnistettäisiin kiertokytkimellä:
0 - virrat pois
1 - pumppu nopealla, polttopuhallin täysillä
2 - pumppu normaalilla, polttopuhallin hitaalla, sytytyspainikkeen
vieressä vihreä valo -nyt saa hehkuttaa.
3 - puoliteho, huonepuhallin päällä
4 - täysteho, huonepuhallin päällä
Pesän kylkeen pitäisi vielä saada tulpattava reikä, josta näkisi,
palaako. Elekroniikalla toteutettuna tästä tulisi turhan monimutkainen,
ellei sitten ottaisi askeleen takaisin hienoudessa ja työntäisi pesään
Bi-metallikytkimen varren ja käyttäisi LED:ä indikoimassa sitä, että
pesässä on yli 200 astetta.
Omassa Wallaksessa löytyi syykin toimimattomuuteen. Asentaja oli
löytänyt mielestään loistavan paikan laitteelle vessan seinältä
Pakoputki oli vedetty suoraan läpi kannen niin, että valissä ei ollut
lainkaan putkea. Sateella ja pärskeissä vesi tuli putkesta sisään ja
kasteli kalusteet. Olin tätä jo aiemminkin epäillyt löydettyäni myrskyn
jäljiltä polttoainetankista useamman desilitran vettä. Nyt pitää asentaa
wallas uuteen paikkaan. Ei ole kiva, jos joka kesä joutuu tekemään kaksi
päivää töitä pystyäkseen käyttämään laitetta yhden yön.
Tästä vesivauriosta hyilimatta olen valmis ostamaan tuollaisen kuvaamani
pakotuskortin, jos hinta pysyy kohtuullisena.
Jaa. Siis Wallasin pitäisi syttyä esim. 11-12 voltissa? (En voi tietää,
kun en ole saanut 5 vuotta sitten käytettynä ostamaani Wallasta vielä
koskaan syttymään).
Minulla on muuten volttimittarit sekä sitloorassa
moottorihallintapaneelissa, että ruffissa virranjakopaneelissa, joten
tiedän hyvin, että systeemini jännite on mottorin käydessä jopa 14
volttia, mutta kun moottorin sammuttaa, niin sinne jää puhdas
akkujännite, joka on enää 12-12,5 volttia.
Vaan jos 12 V riittää Wallakselle, niin hyvä niin. Kyllä sitä piisaa.
(omassani on kyllä polttoainepumpun vajaatoiminta, kierukka hehkuu).
Dag Stenberg
Kuvatussa tapauksessa minäkin kuvittelen että polttoaineen syöttö
toimii. Omassani sensijaan pumppu käy ja naksuu, mutta kamaa ei mene
perille. Purin ja kasasin vempaimen nimittäin kesällä. Mielenkiintoinen,
joskin tulokseton harjoitus. Se kuori on muuten aika hankala saada
takaisin ja ilman kuoren poistoa ei pääse sisäkaluihin käsiksi (siis
Wallas 1400 vai mikäseon).
Dag Stenberg
Anna vaikka jokin linkki, kun
http://mikavanhala.com/venesivut/lampparit/alku.htm
kertoo että
"Forbidden
You don't have permission to access /venesivut/lampparit/alku.htm on
this server."
Dag Stenberg
Kyllähän näppärä mies toki Wallakseen voisi em. muutokset tehdä helposti
itsekkin, jolloin tämä tuotevastuu kysymyskin olisi aivan selvä.
Mitä taasen tulee siihen, että vesi on mennyt pakoputkesta sisään, on
itseasiassa käyttäjän huolimattomuutta kas kun Wallaksen käyttöohjeissa
korostetaan nimenomaan, että pakoputki tulee sulkea aina kun lämppäriä ei
käytetä ( Wallaksen alkuperäisessä kansihelassa sulkeminen tapahtuu
painamalla pakoputken kansihelaa kohtisuoraan kantta vasten ja kiertämällä
se 1/4 kierrosta myötäpäivään lukitusasentoon. Avaaminen vastaavasti
kiertämällä vastapäivään jolloin jousi työntää putken auki )
-PekKa
Kuinkahan muistaisin kysyä tätä asiaa sinulta uudelleen 15v kuluttua -
onko Safire hyvä vielä silloinkin.. JA ilman ainoatakaan ongelmaa..
Toivotaan että on, saatanpa hankkia sellaisen itselleni vielä joskus?!
Googleen Safire lämmitin. Toinen linkki tarjoilisi esim Vestekin sivua.
Valmistajan sivu www.safire.fi on vähän huonosti informatiivinen...
Eisenytniinvaikeetaoo. Meilläkin on Safire toistaiseksi toiminut kuin
junan vessa.
Pet
PTM: Tuossa ei ole mitään epäselvää. Noin olen toiminut. Tuo kuvaamasi
kansi ei kuitenkaan ole täysin umpitiivis, kuten vanhemmassa
'peltiwallaksessa', jossa oli vieläpä eräänlainen yksinkertainen Dorare
estämässä pärskeiden sisääntulon.
Kaksi vihjettä, toinen ei sovi sinun tapaukseesi mutta ehkä muille hyvä
vinkki:
- Kaarinassa on HanskiFix niminen yritys joka on aika velho
ongelmalämppäreiden kanssa. Sai minunkin lämppärini toimimaan useamman
vuoden tauon jälkeen.
- jos polttoainepumppu ei käynnisty niin reilu napautus vinssinkammella
sinnepäin niin voi startatakin.
> Googleen Safire lämmitin. Toinen linkki tarjoilisi esim Vestekin
sivua.
Sanan "lämmitin" ei ole ensimmäisiä, jotka tulevat mieleeni kun etsin
Googlella. Ensimmäinen vaihtoehto liittyi aurinkovoimaan. Toinen oli
uihan asiallinen Scandimarinin sivu.
Viikko sitten kun etsin venepukkia Scandimarin tuli muuten heti alkuun
myös käteen. Vissiin hyvin tiedottava firma.
Dag Stenberg
"Dag Stenberg" <dag.st...@nospam.helsinki.fi.invalid> wrote in message news:<ch6ist$63o$2...@oravannahka.helsinki.fi>...
Listan perään oma kokemukseni polttoainepumpista: napautus ei
auttanut, ja viaksi ilmeni hapettuneet katkojan kärjet. Ei virtaa
solenoidiin -> pumpun mäntä ei liiku edestakaisin. Rapsuttelin kärjet
kiiltäviksi, varmistin yleismittarilla että resistanssi nyt pieni, ja
heti pelitti. Ei olisi tämä vika poistunut, vaikka olisi vasaralla
hakannut pumppua ;)
Mika
Itselläni nykyisessä veneessä on Safiren 3000 ollut kolme kesää eikä
pienintäkään ongelmaa ja ainoa syyshuolto on tuo kuvaamani kuivaksi käyttö.
Keväällä ainoat sammumiset ovat johtuneet ilmakuplista, johtuen syksyisestä
kuivaksi käyttämistä, mutta sehän ei ole lämmittimen ongelma. Käyttötunteja
Safirelle tulee vuosittain muutamia satoja, koska käytän sitä myös keväällä
ja syksyllä veneen ollessa telakalla.
Edellisessä veneessä oli Wallas 1300 11 vuotta eikä siinäkään ollut yhtään
ongelmaa. Sama syyshuolto kuin Safireenkin ainoa poikkeus, että säilytin
petroolikanisterin talven yli lämpimässä.
Lietenä on nykyisin Wallaksen petrooliliesi, joka on toiminut erittäin hyvin
(siinä on sama poltin kuin Wallaksen lämppäreissä). Ja sama laulu: syksyisin
vain kuivaksi käyttö ja petroolit talveksi lämpimääni. Eikä muuta.
Molemmat merkit ovat herkkiä pakoputken kautta palopesään pääsevälle
vedelle. Eli siihen kannattaa kiinniittää erityistä huomiota. Kesäisin, kun
katselee esim. vierassatamissa Wallaksen kansiläpivientejä, niin kutakuinkin
puolet niistä on auki satoi tai paistoi ja lämppärit ovat pois päältä.
Wallaksen kansiläpiviennistä kovalla sateella roiskuu vettä pakoputkeen ja
koska pakoputken lähtö on lämppärin päältä, niin vesi valuu suoraan
palopesään. Ja vehje on sen jälkeen kaputt. Safire on siinä mielessä
parempi, koska pakoputken lähtö on lämppärin pohjasta niin vesi ei yhtä
helposti pääse palopesään.
Olen sitä mieltä että valtaosa ongelmista johtuu huonosta ja väärästä
asennuksesta (ohuet johdot, polttoaineletkujen väärät reitit, tankin väärä
sijainti, veden pääsy palotilaan ym.) sekä huolimattomasta käytöstä, ei itse
laitteista.
"Jukka Pätynen" <jukk...@pp.phnet.fi> kirjoitti viestissä
news:q2HZc.1403$3R5....@reader1.news.jippii.net...
Juu. En enää muista mittasinko sieltäkin, kun koje oli heinäkuussa auki.
Hehku punoitti ja pumppu kävi, vaan nestettä ei tullut hehkun liki.
Pitää ottaa uudestaan ja luultavasti kunnostaa pumppu. Olisin ohjeiden
mukaan yrittänyt ruiskuttaa spriitä suoraan tuloputkeen että olisi
saanut edes kerran käyntiin, vaan veneessä ei ollut sopivaa
ruiskukombinaatiota.
Dag Stenberg
-PekKa
-Aki