Savipata

Jaa

Onpa vanha lasittamaton savipata (Römertopf), josta ei ole ohjeita.
Laittelen siinä paistia. Se siitä.

Voikohan siihen jättää appeet päiviksi säilytykseen? Rautapataan en
kyllä jättäisi, sehän ruostuu.

Onhan löydetty Egyptin muinaisilta ajoilta syömättä jäänyttä leipää
moisessa padassa. Löytäjät olivat mielissään, totta, kun ei mennyt
ruokaa hukkaan. Saivat vielä koostumustakin selville :)

Ei toki ole vaiva vaihtaa astiaa.

--
Jaa, vai niin

Mika Iisakkila

"Jaa" <jaak...@mbnet.fi> writes:
> Onpa vanha lasittamaton savipata (Römertopf), josta ei ole ohjeita.
> Laittelen siinä paistia. Se siitä.

No lisätään ohjeisiin, että jätä ne puolikkaat veteen likoamaan
joksikin aikaa (vartti tai jotain) ennen kuin alat käyttämään.

> Voikohan siihen jättää appeet päiviksi säilytykseen? Rautapataan en
> kyllä jättäisi, sehän ruostuu.

Kyllähän sitä voi, mutta vaarana on että savi imee eineestä makua,
varsinkin jos et liottanut etukäteen. On se lasitettu kulho/lautanen
kertaluokkaa helpompi tiskatakin kuin päiviä kuivunut Römertopf.

Oiva paistipeli on tuo.
--
http://www.hut.fi/u/iisakkil/ --Foo.

Seismo Malm

Kanaa+perunoita on tullut säilytettyä kolmekin päivää savipadassa
jääkaapissa. Savipataa saa liottaa moisen tapahduttua aika pitkään että
kiinni tarttunut ruoka irtoaa.

Tuo yllä mainittu ruoka on muuten oikein mainiota, savipadan pohjalle
perunalohkoja, päälle broileri (tai broilerin osia) ja uuniin. Broilerista
irtoava rasva muhittaa perunat älyttömän hyviksi. Mausteiksi riittää
valkopippuri ja valkosipuli, jos tekee kokonaisesta
broilerista niin sen sisään voi laittaa enemmänkin mausteita.

seismo malm

Heikki Heinonen

On Sun, 11 Jan 2004 13:40:49 +0200, Mika Iisakkila
<mika...@pingrid.fi.invalid> höpisi että:

>Kyllähän sitä voi, mutta vaarana on että savi imee eineestä makua,
>varsinkin jos et liottanut etukäteen. On se lasitettu kulho/lautanen
>kertaluokkaa helpompi tiskatakin kuin päiviä kuivunut Römertopf.

Valkosipuli ei ikinä lähde pois savipadasta. Ei siis kannata laittaa siinä muuta
kuin liharuokia joihin valkosipuli kuuluu.

Pekka Lahdenmäki

Heikki Heinonen wrote:
> Valkosipuli ei ikinä lähde pois savipadasta. Ei siis kannata laittaa siinä muuta
> kuin liharuokia joihin valkosipuli kuuluu.

Ei kai valkosipulissa ole mitään pahaa. Sen sijaan kalalle ja lihalle
suosittelevat jotkut hankkimaan omat röömarit. (Vaikka sopiihan kalakin
välilä lihan sekaan ja toisin päin.)
--
Pekka

Pasi Pikkupeura

Mika Iisakkila kirjoitti:

> On se lasitettu kulho/lautanen kertaluokkaa helpompi tiskatakin
> kuin päiviä kuivunut Römertopf.

Tuossa minun Römertopfissa on alemmassa "padassa" lasitettu sisäpinta.
Helpottaa puhdistusta. Lasituksesta huolimatta en silti uskalla käyttää
pataa ruoan säilytykseen.

--
http://www.nic.fi/~ppikkupe/

Pekka Lahdenmäki

Pasi Pikkupeura wrote:
> Lasituksesta huolimatta en silti uskalla käyttää
> pataa ruoan säilytykseen.

Uskalla? Mistä kiikastaa?

Pekka Lahdenmäki

Pasi Pikkupeura wrote:
> Lasituksesta huolimatta en silti uskalla käyttää
> pataa ruoan säilytykseen.

Uskalla? Mistä kiikastaa?
--
Pekka

Pasi Pikkupeura

Pekka Lahdenmäki kirjoitti:
> Uskalla? Mistä kiikastaa?

Saatanpa vain olla ylivarovainen. En haluaisi, että minun
possunpaisti ja perunat maistuu edelliskerran hunajaiselta
rosmariinikanalta tai valkosipuliselta lampaanpaistilta.

Kalaakaan en ole siinä vielä uskaltanut laittaa.

--
http://www.nic.fi/~ppikkupe/

Taavi

> Valkosipuli ei ikinä lähde pois savipadasta. Ei siis kannata laittaa siinä
muuta
> kuin liharuokia joihin valkosipuli kuuluu.

Voi herran jestas - siis tunteeko joku oikeesta padassa pesun jälkeen
seuraavan ruokalajin aikana valkosipulin? Jos näin niin joku ei ainakaan
tätä ainetta nauti kuin satunnaisesti.

Seismo Malm

Mä en ja käytän valkosipulia joihinkin savipataruokiin todella paljon (mm
lammaspaistiin) ja joihinkin en ollenkaan. Käyttökertojen väli kun on
pitkähkö niin uskoisin tuonkin auttavan. Lisäksi kun liotan savipataa
pitkään ennen ja jälkeen käytön niin tuokin auttaa. Sen sijaan kerran kävi
rosmariinin kanssa (rosmariinikanaa tarkemmin sanottuna) niin, että
seuraavan päivän lihapata maistui ihan selvästi rosmariinille. Syynä ehkä
juuri toi, että pata ei päässyt tuulettumaan välillä ja rosmariini on
muutenkin aika helposti lävitse tunkeva mauste.

seismo malm

KK

"Taavi" <uno...@spam.com> wrote in message

Yleensä kulinarismin eräänä tavoiteena pidetään yhä heikompien ja
miedompien makujen ja vivahteiden erottamista. Joillain tuntuu olevan
päinvastaisia pyrkimyksiä, mikäs siinä.

- KK

Heikki Heinonen

On Thu, 15 Jan 2004 01:02:19 GMT, "Taavi" <uno...@spam.com> höpisi että:

Mutsi leikkasi kerran marsipaania veitsellä jonka se oli juuri pessyt. Kaikki
varmaan arvaa? Vai keksiikö joku jonkun sukkeluuden?

Pasi Pikkupeura

(Heikki Heinonen) kirjoitti:

> Mutsi leikkasi kerran marsipaania veitsellä jonka se oli juuri
> pessyt. Kaikki varmaan arvaa? Vai keksiikö joku jonkun sukkeluuden?

Mutsi leikkasi - Letsi muikkasi? Sukkelampaan en keksinyt. Kerro toki.

--
http://www.nic.fi/~ppikkupe/