"kamerat kuvasi salaa kun vanhentuneet jauhelihat pakattiin uudestaan.."

Puakki

Kiekuu kertoo,_näin ruattissa,_miten meillä?

Puakki

Kare Pietilä

Puakki wrote:
> Kiekuu kertoo,_näin ruattissa,_miten meillä?

Voi olla skandaali siällä Ruoattissa, meillä se on vakiintunut
käytäntö varmaan kaikissa kaupoissa. Ainakin samana päivänä pa-
kattujen lohien kiduksissa näkee koko skaalaa punaisesta haalean
harmahtavan kautta keskiruskeaan. Ei tuota pysty selittämään
millään muulla kuin, että niiden saman päivän kalojen joukossa
on eilinen ja toissapäiväinenkin uudelleenpakattuna. Hankalinta
tuossa on se, että lohta on melko vaikea fileoida kun kuolonkan-
keus on relaksoitunut...

Valmiiksipakattujen elintarvikkeiden pakettikin saattaa vaihtua
pari kertaa ja sitten se kama menee lihatiskiin kun se vaatii jo
jatkuvaa tarkkailua. Joskus sitä onnistuu bongaamaan jonkin "yksi-
löllisen" eläimenosan (esim. hassulla tavalla läiskikkään lehmän-
kielen) viikon mittaisen kiertonsa eri vaiheissa. Opettaa varovai-
seksi...
--
Byrgcn hgryvnf.

Max

Meillä tuo lienee jokapäiväistä

"Puakki" <paavo_w...@dnainternet.net> kirjoitti
viestissä:475f51b7$0$27823$9b53...@news.fv.fi...

KK

"Max" <In...@dfv.fi> kirjoitti viestissä:fjuct2$qbt$1...@nyytiset.pp.htv.fi...
> Meillä tuo lienee jokapäiväistä

Tottakai on. Onko joku niin naiivi, että on kuvitellut muuta. Sehän on
pelkkää kuluttajan tyhmyyttä, jokaisen vähänkään järjissään olevan
kuluttajan pitää tietenkin ymmärtää, että ostaessaan jauhelihaa se on
suurella todennäköisyydellä vanhentunutta ja uudelleen pakattua.

- k

Matti Kaki

In article <9dz8j.223$HP2...@read4.inet.fi>, kek...@hotmail.com says...

Ainakin aiemmin asiakkaalla oli oikeus nähdä kuinka jauheliha
jauhetaan lihakimpaleesta. Mitenkäs nykyään kun jauheliha
tulee kaiketi valmiina mössönä isolta jauhamolta?

--
Matti Kaki at iki dot fi http://www.sci.fi/~oh2bio
=========== Location: 60.414 N 25.097 E ===========

aua

15 joulu 2007 Matti Kaki <oh2bio...@sci.fi.invalid> päästi
suunsa toimesta nyyssin puitteissa näppikseltä käsin:

> [...]

> jauheliha jauhetaan lihakimpaleesta. Mitenkäs nykyään
> kun jauheliha tulee kaiketi valmiina mössönä isolta

kun ostaa hallista niin näkee... ja tietää.

--
aua
"Minä tiedän kaiken ja

Pasi Pikkupeura

KK kirjoitti:

> jokaisen vähänkään järjissään olevan
> kuluttajan pitää tietenkin ymmärtää, että ostaessaan jauhelihaa se on
> suurella todennäköisyydellä vanhentunutta

Vanhentunutta verrattuna vielä ketoniityllä käyskentelevään jauhelihaan
vai mihin? Jos jauheliha on täysin syömäkelpoista, eikä siitä ole edes
aistihavainnoin havaittavissa vikaa, niin imagoko siitä on vanhentunut?

Teppo Oranne

Matti Kaki wrote:
> [...]
> jauhetaan lihakimpaleesta. Mitenkäs nykyään kun jauheliha
> tulee kaiketi valmiina mössönä isolta jauhamolta?

Oikeus? Olisiko tälläiseen väitteeseen jotain viitteitäkin?

Ari Makela

["Followup-To:" header set to sfnet.harrastus.ruoka+juoma.]

On 2007-12-15, Matti Kaki <oh2bio...@sci.fi.invalid> wrote:
> In article <9dz8j.223$HP2...@read4.inet.fi>, kek...@hotmail.com says...

Siitä nyt vaan jää ennemmin tai myöhemmin kiinni. Ts. se on tyhmää
koska kyseessä on halpa tuote.

> Ainakin aiemmin asiakkaalla oli oikeus nähdä kuinka jauheliha
> jauhetaan lihakimpaleesta. Mitenkäs nykyään kun jauheliha
> tulee kaiketi valmiina mössönä isolta jauhamolta?

Hesarissa oli viikolla juttua aiheesta. Teollisesti pakatussa mössössä
on vähemmän bakuja kuin kaupassa pakatussa. Tätä perusteltiin sillä,
että kaupassa liha ehtii väkisinkin olemaan jonkin aikaa lämpimässä.

Elintarvikevirasto ei ole havainnut testeissään ongelmia.

--
Ari Makela late autumn -
ha...@arska.org a single chair waiting

KK

"Pasi Pikkupeura" <pasi.pi...@jippii.if.invalid> kirjoitti
viestissä:N7N8j.46$305...@read4.inet.fi...

Hiusten halkominenhan se onkin tunnetusti keskustelun kannalta hyödyllistä
ja rattoisaa. Vanhentunut on vaikkapa laskennallisen elintarvikekäyttöön
turvallisen käyttöajan ohittanut. Voin tarkentaa edelleen, jos ei avautunut
vieläkään. Uskoisin, että kuitenkin vähän yrittämällä lukija kohtuullisen
hyvin pystyy päättelemään, mitä tarkoitan. Elleivät hoksottimet ole täysin
kateissa.

Yleensä mikrobiologinen pilaantuminen on jo pitkällä, kun elintarvikkeessa
alkaa olla "edes aistihavainnoin havaittavissa vikaa". Aistit ei
mikrobiologiassa ole kovin tehokas tai luotettava havaintoväline. Joidenkin
bakteeri- ja homemyrkkyjen kohdalla ei aistihavainnoin ole mitään
pääteltävissä, hajuton ja mauton on mm. botuliini. Nuha ja muut sairaudet
saattavat vielä hyvin heikentää hajuaistin toimintaa, joka tässä tapauksessa
on tärkein aisti. Näköaistilla pilaantumisen huomaa vasta aivan liian
myöhään, tunnosta ja kuulosta puhumattakaan. Maistaminen ei välttämättä ole
viisasta. No, jos jollakulla on kuudes aisti pilaantumisenvaralle, niin kiva
hänelle. Me muut tavikset joudumme luottamaan pääasiassa
päiväysmerkintöihin.

- k

Kare Pietilä

KK wrote:
> on tärkein aisti. Näköaistilla pilaantumisen huomaa vasta aivan liian
> myöhään, tunnosta ja kuulosta puhumattakaan.

Kalan tapauksessa näin ei ole. Esim. lohen kuntoa arvioidaan ensi-
sijaisesti näön (kidusten väri, vatsakalvojen kunto) ja tunnon
avulla (kuolonkankeus) ja vasta kotona päästään nuuhkimaan vatsa-
onteloa (kokonainen kala) tai maistamaan (file). Pakkauspäivästä
näkee vain sen, mikä päivä kulloinkin sattuu olemaan kun se kaup-
piaskin tietää ettei kukaan ole niin hölmö, että ostaisi eilistä
kalaa!!!

> Maistaminen ei välttämättä ole
> viisasta. No, jos jollakulla on kuudes aisti pilaantumisenvaralle, niin kiva
> hänelle. Me muut tavikset joudumme luottamaan pääasiassa
> päiväysmerkintöihin.

Ei aistivaraista arviointia pidä väheksyä vaikka sen rajat kannattaa
toki tuntea. Luonnonvalinta on ohjelmoinut ihmiseen monia suojameka-
nismeja (mm. voimakas inhoreaktio nimenomaan pilaantuneen ruoan ja
ulosteiden suhteen) joskin niitä on toki vain luonnossa yleisten pi-
laantumismekanismien suhteen eivätkä ne näin suojaa esim. botuliinilta
kun sen muodostumiselle otollisia olosuhteita ei juuri esiinny muovi-
pakkausten ulkopuolisessa avaruudessa.
--
Byrgcn hgryvnf.

KK

"Kare Pietilä" <kare.p...@welho.comp> kirjoitti
viestissä:4763B1E9...@welho.comp...

> [...]
> näkee vain sen, mikä päivä kulloinkin sattuu olemaan kun se kaup-
> piaskin tietää ettei kukaan ole niin hölmö, että ostaisi eilistä

Kyllä meidän kalakauppiaat tietävät kunkin kalan pyyntipäivänkin. Toisen
kauppiaan kohdalla pyyntipäivän tosin tietää itsekin. no, muutenhan tässä
säikeessä oli puhetta jauhelihasta.

> [...]
> laantumismekanismien suhteen eivätkä ne näin suojaa esim. botuliinilta
> kun sen muodostumiselle otollisia olosuhteita ei juuri esiinny muovi-

Aistinvaraisesti helposti havaitsematta jääviä löytyy muitakin, esim.
listeria. Se pärjää muovikalvottakin. Luonnonvalinta on varmaankin lajin
kehityksen kannalta ihan ok juttu, mutta yksilön kohdalla se voi olla ikävän
fataalia. Kovin moni tuskin itse haluaisi nuhan vuoksi heittää veiviä.

- k

Heikki Heinonen

On Sat, 15 Dec 2007 11:22:24 GMT, "KK" <kek...@hotmail.com> höpisi että:

> [...]
>kauppiaan kohdalla pyyntipäivän tosin tietää itsekin. no, muutenhan tässä

"Nää on tänään tulleita" on yleensä se sukkela vastaus kalatiskillä.

Heikki Heinonen

On Fri, 14 Dec 2007 17:39:17 GMT, "KK" <kek...@hotmail.com> höpisi että:

Mä en enää osta jauhelihaa, vaan Lidlistä pakastettua tuotetta nimeltä
Cevapcici. Se on jauhelihaa joka on puristettu sellaisiksi pötkylöiksi. Niitä
voi sitten sulattaa sen verran kun tarvitsee ja käyttää tavallisen jauhelihan
tapaan.

Kilo maksaa muistaakseni 5 euroa paitsi nyt tarjouksessa 4 euroa. Eikä tarvitse
miettiä että koska pilaantuu.

Pasi Pikkupeura

KK kirjoitti:

> [...]
> hyvin pystyy päättelemään, mitä tarkoitan. Elleivät hoksottimet ole täysin

Jos luit viestini, niin puhuin syömäkelpoisesta jauhelihasta, jossa ei ole
edes aistihavainnoin havaittavissa vikaa, joka vika voi usean kuluttajan
mielestä olla esimerkiksi vain tummunut väri.

Oletin, että on itsestään selvää, että jos puhutaan syömäkelpoisesta lihasta,
niin se tarkoittaa juurikin "turvallista lihaa", jossa "mikrobiologinen
pilaantuminen" ei ole edennyt liian pitkälle.

Luotan siihen, että läänin terveysviranomaiset tekevät tarpeeksi tiheään
pistokokeita elintarvikeliikkeisiin. Ainakaan tähän päivään mennessä ei ole
kuulunut hälyyttäviä uutisia siitä, että myynnissä oleva jauheliha olisi
"suurella todennäköisyydellä vanhentunutta".

Tuo on asia, jota en kuluttajana pysty kontrolloimaan, joten luotan siinä
siis viranomaisiin ja heidän pistokokeisiin. Aistihavainnoissa luotan vain
omiin aisteihini, eikä niidenkään mukaan jauhelihassa pääsääntöisesti ole
mitään motkottamista.

Jos lihassa ei siis mikrobiologisesti eikä aistein havaittuna ole vikaa,
niin oletan sinun tarkoittaneen "vanhentuneella" lihaklöntin imagoa, sillä
mitään muuta kuluttajan kannalta ratkaisevaahan ei enää jää jäljelle.

LaPanen

KK kirjoitti:
Höpö höpö. Tai sitten olen niin naiivi. Se on sitten eri asia, mitä
lihan?osia siihen on käytetty.

LaPanen

aua kirjoitti:

> 15 joulu 2007 Matti Kaki <oh2bio...@sci.fi.invalid> päästi
> suunsa toimesta nyyssin puitteissa näppikseltä käsin:

> kun ostaa hallista niin näkee... ja tietää.

Ostatko ite?

LaPanen

Kare Pietilä kirjoitti:

> Kalan tapauksessa näin ei ole. Esim. lohen kuntoa arvioidaan ensi-
> sijaisesti näön (kidusten väri, vatsakalvojen kunto) ja tunnon
> avulla (kuolonkankeus)

Tuo on vähän ristiriitaista/kinkkistä tietoa, sillä tuore kala on
kimmoisaaa ja vanhentunut pehmeää. Silmistä näkee totuuden eli onko
kirkkaat vai sameat. Fileestä vähän vaikeampi mennä sanomaan :)
Mutta se on varmaa, että tuore kala ei haise pahalle.

LaPanen

Heikki Heinonen kirjoitti:

Aamulla se lohi kannattaa ostaa, suoraan jäistä. Eikös nykyään ole jo
lakikin, joka määrää, että esillä pitää olla pyyntiaika ja paikka?

Torin kalakauppiaat ne kovia valehtelemaan ovatkin! Tänään pyydettyä
(norjalaista) kuhafilettä! Kova on kuskin vauhti kun aamukymmeneltä kysyy...

LaPanen

Heikki Heinonen kirjoitti:

Mitä lihaa siinä on? Onko elimiä? Entä lisäaineita?

aua

16 joulu 2007 LaPanen <lap...@rokki.net.POISTA> päästi suunsa
toimesta nyyssin puitteissa näppikseltä käsin:

> Ostatko ite?

kyllä... kun teen tartar -pihvejä... muuten en.

Heikki Heinonen

On Sat, 15 Dec 2007 20:27:11 GMT, Pasi Pikkupeura
<pasi.pi...@jippii.if.invalid> höpisi että:

>Jos luit viestini, niin puhuin syömäkelpoisesta jauhelihasta, jossa ei ole
>edes aistihavainnoin havaittavissa vikaa, joka vika voi usean kuluttajan
>mielestä olla esimerkiksi vain tummunut väri.

Kannattaa yrittää syöttää raakaa jauhelihaa kissalle. Jos sille kelpaa niin
kelpaa ihmisellekin.

Heikki Heinonen

On Sun, 16 Dec 2007 07:12:44 +0200, LaPanen <lap...@rokki.net.POISTA> höpisi
että:

>Mitä lihaa siinä on? Onko elimiä? Entä lisäaineita?

En ole viitsinyt edes tarkastaa. Olen vain todennut että jauhelihaa näyttäisi
olevan.

LaPanen

Heikki Heinonen kirjoitti:
Parempi ehkä onkin, kun ei tarkista sisältöä. Kerran televisiosta tuli
dokumentti kebabin valmistuksesta ja siihen loppui syöminen, vaikka
hyvää joskus onkin.

Heikki Heinonen

On Sun, 16 Dec 2007 07:12:44 +0200, LaPanen <lap...@rokki.net.POISTA> höpisi
että:

Tarkastin asian ja siinä on 97% naudanlihaa, suolaa ja mausteita. Mausteita ei
kyllä juurikaan havaitse.