Grupos de Google ya no admite publicaciones ni suscripciones nuevas de Usenet. El contenido anterior sigue visible.

Akvaario vanerista?

66 vistas
Ir al primer mensaje no leído

Helanti Vesa

no leída,
19 mar 1996, 3:00:00 a.m.19/3/1996
para
Olisiko kenelläkään tietoa puurakenteisen akvaarion rakentamisesta? Sain idean
tämmöiseen projektiin kirjasta, jonka kirjoittajana taisi olla joku Hunnam
(kirja ei ole juuri nyt käsillä nimen varmistamiseksi).

Ajatuksena olisi tehdä kaikki muut paitsi etuseinä 21 mm vanerista ja pääl-
lystää sisäpinta Hempelin valmistamalla veneiden pohjamaalilla (epoksi).
Maalin myyjät vannovat ja vakuuttavat, ettei tässä maalissa ole mitään myrk-
kyjä, joita venepintamaaleissa usein on. Lisäksi he kertoivat maalin pysyvän
hyvin ja pitävän veden poissa vanerista, joka kaiken lisäksi sietää kosteutta.
Etuseinässä olisi vanerista n. 6cm reunus, johon lasi liimattaisiin silikonilla
sisäpuolelle. Lisäksi kaikkiin sisänurkkiin voisi laittaa silikonista varmis-
tukseksi tiivistyksen.

Olen kysellyt sieltä sun täältä aiheesta, monet sanovat kuulleensa puuakvaa-
rioista (osa on lukenut juuri samasta kirjasta) mutta kukaan ei ole nähnyt
käytössä. Idean suuria etuja olisivat edullinen hinta ja paljon kestävämpi
rakenne. Noin 300l. akvaarioaltaan aluskaappeineen saisi tehtyä selvästi
alle kahden tonnin ellei halua vanerisiin ulkopintoihin mitään kalliimpaa
koristeeksi. Lujasti liimattu ja ruuvattu vaneri varmastikin sietäisi pien-
ten ja isojen akvaarionhoitajien kolhimista ja myös muuttoja liimattua lasia
paremmin.

Olisin kovasti kiitollinen, jos joku paremmin asioista tietävä kertoisi
onnistumismahdollisuuksistani. Mekaanisesta lujuudesta olen jo nyt varmasti
vakuuttunut.

Vesa Helanti elw...@butler.cc.tut.fi

Asko Kassinen

no leída,
19 mar 1996, 3:00:00 a.m.19/3/1996
para
Helanti Vesa wrote:

> Olisiko kenelläkään tietoa puurakenteisen akvaarion rakentamisesta? Sain idean
> tämmöiseen projektiin kirjasta, jonka kirjoittajana taisi olla joku

<snip>

Kymmenkunta vuotta sitten rakensin akvaarion jossa takaseinä ja
pohja oli alumiinilevyä. Taivutin isosta levystä, yhtenä osana,
mainitut takaseinän ja pohjan ja kehyksen osat jotka rajoittuivat
niihin.

Liimasin runsaasti silikonia käyttäen sivulasit ja etulasin tähän
hässäkkään ja alumiinikulmaraudasta näiden lasien väliset kehyksen
osat.

Vetoisuus oli jotain 150-200 litraa. Kesti hyvin ja oli ihan
siedettävän näköinen. Akvaario oli käytössä 4-5 vuotta. Muistelen.

Maalasin alumiiniosat sisältäpäin jollain maalilla. Muistan että
tarkistin että se oli myrkytöntä, mutta en enään muista mitä se oli.
Kalat, kotilot ja kasvit viihtyivät ihan hyvin, mitään myrkytykseen
viittaavaa en havainnut.

Kustannuksista en osaa enään sanoa mitään, valitan. Taisi olla niin
että mainittu alumiininpala jäin jostain ylimääräisenä käsiin ja
sille piti löytää käyttöä. Tai siihen suuntaan. Olisiko alumiini
levy tänä päivänä edullisempaa kuin lasi? Eipä taida olla, ei ainakaan
mainittavaa eroa.

Asko

Maiju K Ruismaki

no leída,
20 mar 1996, 3:00:00 a.m.20/3/1996
para
In article <314E72...@c2000.fi>, Asko Kassinen <akas...@c2000.fi> wrote:

>Kymmenkunta vuotta sitten rakensin akvaarion jossa takaseinä ja
>pohja oli alumiinilevyä. Taivutin isosta levystä, yhtenä osana,

>Maalasin alumiiniosat sisältäpäin jollain maalilla. Muistan että

Väljästi aiheeseen liittyen, minulla on pienessä 40 l. akvaariossa
mielenkiintoinen pohjarakenne. Olen ostanut akvaarion käytettynä,
joten minun rakentamani se ei ole. Pohja on rakennettu läkkipellistä
ja jonkinlaisesta lasikuitulevystä. Lasikuitulevy on sisäpuolella.
Olen kasvattanut akvaariossa poikasia ilman pohjahiekkaa enkä ole
huomannut mitään myrkytysoireisiin viittaavaa.

-maisu-

Helanti Vesa

no leída,
23 mar 1996, 3:00:00 a.m.23/3/1996
para
: Nain jossain realisointikeskuksessa Pirkkalassa noin 5 vuotta sitten
: vanerista tehdyn akvaarion. Materiaalina oli kaytetty paksua (ainakin
: 25mm) vesivaneria (sellaista ruskeaa vaneria). Ainoastaan etuseina oli
: lasia. Vesivaneria ei oltu millaan tavalla kasitelty. Vanerilevyt ja
: lasi oli tiivistetty silikonilla ja muistaakseni koko hokotyksen ympa-
: rilla oli metalliset hitsatut kehykset. Akvaarion tilavuus oli 1700
: litraa ja korkeus noin 80 cm, joten vaikuttaa silta etta vaneri kestaa
: ihan hyvin. Toisaalta, kokonaisuudessaan kyseinen akvaario oli pirun
: ruma... Akvaariossa oli muuten ainakin 50 kpl tuollaisia 50-100g
Juuri tuon ulkonaon vuoksi tekisin altaan pinnoittamattomasta vanerista,
ulkopinnasta saisi helpommin kotiin sopivan. Lisaksi sisapintana vaalea
maali tuntuisi paremmalta kuin tumma filmi. Jos siis pysyy.

Sain Hempelilta Helsingista tarkennettuja ohjeita, ehdottivat ensiksi
vanerin kyllastamista imeytettavalla epoksituotteella ja sitten maalausta
tayskiiltavalla maalilla. Kuullostaa vakuuttavalta mutta en edelleenkaan
ole saanut puolueetonta lausuntoa kestavyydesta.

En myoskaan "koristaisi" allasta kulmaraudoilla, epoksiliima+ruuvit riittavat
ja ulkonako on varmaan vahemman paallekayva.
: kirjoahvenia (rotua en tieda, mutta ne nayttivat vahan cichla ocellariksen
: ja taplatilapian valimuodolta).
: Akvaarion omistaja oli liikkeessa toissa ja han kertoi akvaarion olevan
: kokeilumalli, jolla han testasi vesivanerin soveltuvuuta akvaarioon.
: Muistaakseni han sanoi sen toimineen ihan hyvin jo ainakin parin vuoden
: ajan. Kalat nayttivat ihan terveilta eika mitaan vuotoja yms. nakynyt.

: -tomi

: p.s. sama hemmo joka sen akvaarion omisti, kertoi etta kyseiset kirjo-
: ahvenet olivat hanen itsensa jalostamia. Han vaitti risteyttaneensa
: pari jotain lahisukua olevaa suurta amazonin ahventa. Poikaset jaivat
: kuulemma tuollaiseksi 100 grammaiseksi. Risteyttaminen oli tapahtunut
: kaverin omakotitalon kellarissa olevassa taloon integroidussa 20 kuution
: altaassa. Altaassa oli kuulemma mukava uida kalojen kanssa....
Kaloja uima-altaassa, vau!

Olisikohan olemassa vaneriveneen omistavaa ihmista, joka tietaisi naista
Hempelin maaleista. Kasittaakseni maalipinta on ainoa kysymysmerkki,
muuten vaneriakvaario taitaa olla helppo rasti.

Vesa Helanti

0 mensajes nuevos