Grupos de Google ya no admite publicaciones ni suscripciones nuevas de Usenet. El contenido anterior sigue visible.

Täkyraksi on perinteisin viehe.

59 vistas
Ir al primer mensaje no leído

Matti.Kinnunen

no leída,
25 mar 1998, 3:00:00 a.m.25/3/1998
para

Huomasin lukiessani uutisia, että täkyraksista oli hieman kannanottoja
tälläkin foorumilla.
Totta on, että täkyraksi tuli kielletyksi vetouistelun SM-kisoissa. Asiasta
nostivat jotkut ihmiset kummallisen porun jo viime vuoden loppu puolella.
Eräille vaappumiehille täkyraksi tuntui olevan elämän ja kuoleman kysymys.
Raksikiellon eteen käytetty energiamäärä olisi riittänyt uuden kalastuslain
luomiseen maahamme.( esim. verkonpitokielto)

Täkyraksin vastustajat tekivät laajaa propakandaa asiansa puolesta, ja
saivat tahtonsa läpi Suomen Uistelutoimikunnan kokouksessa helmikuussa.
Päätökseen ei mielestäni ollut mitään järkevää perustetta. Perutelut olivat
kaikenmaailman "huuhaa" lausuntoihin perustuvia.

Mielestäni viehekastuksen viehätys piilee sen monipuolisuudessa. Uusia
asioita on mielenkiintoista kokeilla ja oppia tekemään. Tämä vaan ei tunnu
olevan kaikille mieleen. En tietenkään halua kieltää eriäviä mielipiteitä,
mutta asioissa pitää olla järki.
Onneksi kuitenkin jokainen kilpailun järjestäjä saa vapaasti päättää
täkyraksin käytöstä, jollei veden omistaja aseta sille muita rajoituksia.
Suomenlahden Uistelijat R.y. järjestää tulevana kesänä neljä
uistelukilpailua, joissa täkyraksin k ä y t t ö o n s a l l i t t u.
Viime kesän kokeilut täkyraksin tehosta lohenuistelussa olivat hyvin
lupaavia. Asia pitää vain ensin oppia kunnolla.
Lisää tietoa kisoistamme saat netistä http://www.backbone.fi/slu/
Siitä vaan täkyraksia vetämään ja uutta asiaa oppimaan.

Kaikille uistelijoille kireäsiimaista uistelukautta toivottaen

Matti Kinnunen, Suomenlahden Uistelijat R.y. , puheenjohtaja

Eljas Nikkilä

no leída,
26 mar 1998, 3:00:00 a.m.26/3/1998
para

--
Kiitoksia tiedosta. Taidanpa käydä Wobblerissa tutkailemassa tarjontaa.
Omat täkykalan käytön kokemukset hauen onginnassa ovat 70-luvun puolelta.
Tuolloin ei ollut mitään viehekorttia ja eräs kalastuskunta ei myynyt
lainkaan
lupia viehekalastukseen. Koska onginta oli jo tuolloin kotipaikkakunnalla
jokamiehenoikeus, ainoa mahdollisuus tiettyjen kaislikkojen katselmukseen
oli
täkyonki.
Niinpä väsäsin ongen, jossa oli polvikoukku ja 0.80 mm siima.
Paikka, jossa olin ongella oli Suomenlahdella vain 100 metrin päässä
silloisen
Neuvostoliiton rajasta. Yleensä sillä puolen rajaa meiniki oli melko
rauhallista,
mutta kyseisenä päivänä rajan toisella puolella oli kalassa yksi suurehko
moottorivene ja pieni ruuhen tapainen soutuvene.
Veli venäläiset kalastelivat heittovehkeillä, mutta eivät näyttäneet saavan
saalista.
Minä sen sijaan onnettoman näköisine täkyonkineen sain alkuun pari
kunnollisen
kokoista ahventa ja sen jälkeen kolme muutaman kilon haukea. Mainittakoon
vielä ,
että venäläisyleisö poistui varsin nopeasti jo toisen hauen jälkeen.

Eljas Nikkilä

no leída,
26 mar 1998, 3:00:00 a.m.26/3/1998
para

Matti.K...@slury.pp.fi,Usenet3 writes:
> [...]
>olevan kaikille mieleen. En tietenkään halua kieltää eriäviä mielipiteitä,
---
Omat mielipiteeni viehekalastuksen viehätyksestä kulkevat pitkälti samoja
latuja. Tuossa täkyraksin kieltämiskysymyksessä haluaisin lisävalaistusta
siitä, että pitääkö se Hesarin artikkelin väittämä paikkansa että
täkyraksikieltoa
ajoivat jotkut viehevalmistajat. Mikäli näin on haluaisin kernaasti tietää
myös
nimeltä nämä kieltoa ajaneet valmistajat.
En harrasta suuria kansanliikkeitä, mutta henkilökohtaisen boikotin paikka
tuntuu olevan olemassa. Ihmettelen kyllä viehevalmistajien suhtautumista
asiaan pitäähän se täkyraksikin jostain ostaa tai tehdä. Uskon että
täkyraksiakin voisi kehitellä edelleen heittokalastukseenkin sopivaksi.
Esimerkiksi vaappu, jonka pääosa uintilevyineen olisi perinteinen,
mutta pystöksi voisi laittaa aidon silakan pyrstön.
Täkyraksia en itse edes ole kokeillu, mutta ne vähäiset kokemukset
mitä minulla täkykalan käytössä hauen onginnassa ovat jättäneet mielikuvan
todella
tehokkaasta vieheestä.
Tässähän voisikin olla jonkinlainen patentin tai mallisuojan paikka.
Jos ensi kesänä suinkin joudan niin kokeilen ajatusta myös käytännössä,
Kuulisin meilelläni myös kokemuksia vastaavista viritelmistä.

Antti Aromaa

no leída,
26 mar 1998, 3:00:00 a.m.26/3/1998
para

Eljas Nikkilä writes:
> [...]
>Esimerkiksi vaappu, jonka pääosa uintilevyineen olisi perinteinen,
>mutta pystöksi voisi laittaa aidon silakan pyrstön.
***

[...]

Ari Paataja kirjoitti aiheesta jopa useamman sivun MetsäKalaan takavuosina,
numeroa en muista, mutta toimitus varmaan muistaa.
Uintilevyllisiä rakseja on olut vetokäyttöön tarjolla jo vuosia, niitä voi
löytää useammista paikoista kuin jigirakseja. (Näitäkin näin Wobblerissa,
sorry jos vaikuttaa mainonnalta.)

Ameriikan pojat käyttävät melko yleisesti kuhan jiggaamisessa viritystä,
jossa pieni syöttikala laitetaan päästään kiinni jigipäähään ja jigipäästä
vedetään lyhyellä perukkeella pieni kolmihaara syöttikalan pyrstön lähelle.
Tässä syötti joutuu koville, mutta kehuvat tehokkaaksi.
****

>Täkyraksia en itse edes ole kokeillu, mutta ne vähäiset kokemukset
>mitä minulla täkykalan käytössä hauen onginnassa ovat jättäneet mielikuvan
>todella
>tehokkaasta vieheestä.

***

Olen aikonut kokeilla jigiraksia oikealla syöttikalalla jo monena vuotena,
mutta tähän asti samaisissa rakseissa ovat toimineet oivallisesti
kalajigit, joten syöttien hankinta on jäänyt odottamaan otollisempaa aikaa.
Valmiissa jigirakseissa on ollut yhtenä suunnittelu mokana liian heikot
koukkutapsit. Muutama vuosi takaperin hukkasin yhden noin 8-11 kg:n hauen
veneen vierestä koukkutapsin katkeamiseen. Arvatkaa, ottiko päähän. Samassa
hetkessä vaihdoin kaikki alkuperäiset , noin 0.3-0.4 mm langasta väännetyt
tapsit 0.75 mm tapseihin.

Raato

Lasse Laitinen

no leída,
26 mar 1998, 3:00:00 a.m.26/3/1998
para

Matti.Kinnunen wrote:

> Huomasin lukiessani uutisia, että täkyraksista oli hieman kannanottoja
> tälläkin foorumilla.

No ainakin olen yrittänyt pitää jonkinlaista keskustelua yllä myös
täkyraksista, mutta kovin hiljaista on ollut...

> Totta on, että täkyraksi tuli kielletyksi vetouistelun SM-kisoissa. Asiasta
> nostivat jotkut ihmiset kummallisen porun jo viime vuoden loppu puolella.

Nämä "jotkut" taisivat olla Kari Raatesalmi??

> [...]
>
> Täkyraksin vastustajat tekivät laajaa propakandaa asiansa puolesta, ja
> saivat tahtonsa läpi Suomen Uistelutoimikunnan kokouksessa helmikuussa.

No se nyt ei ole kovin ihme, kun ottaa huomioon että Uistelutoimikunnan
jäsenistä lienee puolet sellaisia henkilöitä, jotka eivät itse kalasta saatikka
uistele lainkaan.

> Päätökseen ei mielestäni ollut mitään järkevää perustetta. Perutelut olivat
> kaikenmaailman "huuhaa" lausuntoihin perustuvia.

Olen ainakin kuullut, että asiantuntijoilta oli kysytty mm. sellainen kysymys,
että VOIKO syöttikalan mukana levitä kalastuskohteeseen kalatauteja. No, kuka
nyt voisi 100 % varmuudella sanoa etteikö niin VOISI käydä? Mutta eikö sitten
vastaavasti uistinten, veneen pilssiveden yms. mukana voisi samoin levitä
kalatauteja??Samainen Uistelutoimikunta muuten SALLI täkyraksin vasta pari
vuotta sitten, kun se oli siihen asti kielletty...

> Onneksi kuitenkin jokainen kilpailun järjestäjä saa vapaasti päättää
> täkyraksin käytöstä, jollei veden omistaja aseta sille muita rajoituksia.

ONNEKSI! Tietääkseni esim. Savonia-Cupissa ei ole ensi kesänäkään kielletty
täkyraksin käyttöä.

> Suomenlahden Uistelijat R.y. järjestää tulevana kesänä neljä
> uistelukilpailua, joissa täkyraksin k ä y t t ö o n s a l l i t t u.

Tapu, tapu!

> Siitä vaan täkyraksia vetämään ja uutta asiaa oppimaan.

Samat sanat! Tuskin kukaan täkyraksia kerran kokeillut jättää sitä koskaan
ainakaan täysin unholaan.

> Kaikille uistelijoille kireäsiimaista uistelukautta toivottaen
>
> Matti Kinnunen, Suomenlahden Uistelijat R.y. , puheenjohtaja

Lisää tietoa ja mielipiteitä täkyraksista ja juttuja sen käytöstä on muuten
luvassa tämän vuoden ensimmäisessä Vetouistelu -lehdessä, joka ilmestyy ensi
kuussa.

Matin kanssa samoja toivotellen

Lasse Laitinen, Kuopion Urheilukalastajat ry., sihteeri

Sääskilahti Mikko Tuomas

no leída,
26 mar 1998, 3:00:00 a.m.26/3/1998
para

Muutamana syksyna ensijailla olen pilkkinyt lusikkauistimen alle
sijoitetulla tuoreella (jopa elavalla) muikulla ja voi etta on tullut
mahtavia taimenia! Eipa muikkuraukan tarvitse montaa minuuttia vedessa

Lasse Laitinen

no leída,
26 mar 1998, 3:00:00 a.m.26/3/1998
para

Eljas Nikkilä wrote:naps, naps

> [...]
> myös
> nimeltä nämä kieltoa ajaneet valmistajat.

Kyllä se taitaa olla ihan totta, että vaapunvalmistaja(t) ajoivat
täkyraksikiellon läpi Suomen Uistelutoimikunnassa, joka päättää SM-uisteluiden
säännöistä. Olen kuullut tämän jo useammalta alan "gurulta". Nimistä en tiedä
tarkemmin, mutta jo viime vuoden SM-uistelussa suurinta melua raksia vastaa
piti Kari Raatesalmi alias KOSTO -vaappu...

> En harrasta suuria kansanliikkeitä, mutta henkilökohtaisen boikotin paikka
> tuntuu olevan olemassa. Ihmettelen kyllä viehevalmistajien suhtautumista
> asiaan pitäähän se täkyraksikin jostain ostaa tai tehdä.

Näinhän se on, eli jostain se raksikin on hankittava. Raksin uittoonkin on
olemassa lukemattomia tapoja, mutta helpoin lienee juuri Anchovy Specialin
kaltainen "huppu", jonka räjähdysmäinen suosio viime vuodesta alkaen ilmeisesti
sai raksin vastustajat varpailleen.Täkyraksiahan voi käyttää ilman mitään
erityisiä tarvikkeita (invalidiraksi); tarpeiksi riittää siima, koukut,
uistinrenkaat ja hieman rautalankaa. Kaupasta valmiina hankittavat mallit vain
ovat usein huomattavasti helpompia ja etenkin nopeampia käyttää.

Ideasi heittokalastukseen soveltuvasta raksista kuulostaa ihan
toteuttamiskelpoiselta, onnea vain kokeiluille ja kireitä siimoja - raksilla
tai ilman!

Lasse Laitinen, Kuopio

Kari Malmi

no leída,
26 mar 1998, 3:00:00 a.m.26/3/1998
para

On Thu, 26 Mar 1998 19:18:44 +0200, Lasse Laitinen
<Lasse.L...@uku.fi> wrote:

> [...]
>tarkemmin, mutta jo viime vuoden SM-uistelussa suurinta melua raksia vastaa
>piti Kari Raatesalmi alias KOSTO -vaappu...

Auton keksimisen aikoihin oli hieman sama tunnelma kun hevosmiehet
pelkäsivät jäävänsä työttömiksi. Oliko se nyt Englannissa vai missä
sellainen laki että "liikkuvan automobiilin edellä pitää kävellä n 50
jaardin päässä mies joka heiluttaa punaista lippua varoittaakseen
muita tiellä liikkuvia"...

Nyt ollaan palaamassa perse edellä tulevaisuuteen eli ainoastaan
"uusia" keksintöjä saa käyttää, ei vanhoja ja perinteisiä vaan ne on
määräyksillä ja lailla kiellettävä. Eikö vaapunvalmistajille tulisi
edullisemmaksi valmistaa pelkkä tikku tai runkolanka koukkuineen
johon se täky sitten laitettaisiin??? Säästyisi materiaaliakin.

Huuhaaterveisin :->

Kari

Aarne Rantala

no leída,
26 mar 1998, 3:00:00 a.m.26/3/1998
para

Lasse Laitinen <Lasse.L...@uku.fi> writes:

clip clip

> [...]
> kalatauteja??Samainen Uistelutoimikunta muuten SALLI täkyraksin vasta pari
> vuotta sitten, kun se oli siihen asti kielletty...

Jos tassa asiassa halutaan olla vainoharhaisia niin silloinhan voidaan
sallia ainoastaan samasta vedesta pyydystettyjen takyjen kaytto.

Ja jos eri uistelumuotojen urheilullisuudesta halutaan taittaa peista
niin ainakaan IMHO minkaan kaupasta ostetun kalikan uittaminen ei
siina suhteessa vastaa _itse_ongitun_ takykalan kayttoa !

--Aarne Rantala

0 mensajes nuevos