Helpoin tapa tehdä piirilevyjä?

MarkoV

Olisi vähän projektia tiedossa ja siihen kuuluisi piirilevyn valmistus.
Koskaan en ole moista tehnyt enkä edes nähnyt kuinka tehdään ja
luonnollisesti ei ole mitään tarpeita. Sanokaas mikä olisi helpoin/halvin
tapa tälläisen noviisin tehdä piirilevy? Itse levy on todella
yksinkertainen.

Marko

Patrik Rögård

Osta Bebekin piirilevyn valmistussarja, hintaa n. 10€. Ota kopiokalvolle kuva
piirilevystä ja aseta se lasilevyn alle valoherkän piirilevyn päälle. Sytytä
kaksi 75W hehkulamppua n. 30 cm etäisyydellä levyn yläpuolella ja valota
20-30 minuuttia. Sen jälkeen kehitteellä ylimääräinen valoherkkälakka pois ja
hapotat leyn, jolloin jäljelle jää kaunis piirilevy kupriliuskoineen.
Piirilevyn kuvan voit myös piirtää itse suoraan spriitussilla kuparilevylle
ja hapottaa sen.

Tony Lammi

> [...]
> hapotat leyn, jolloin jäljelle jää kaunis piirilevy kupriliuskoineen.
> Piirilevyn kuvan voit myös piirtää itse suoraan spriitussilla kuparilevylle

Näinhän se käy. Loppupeleissä kuitenkin pitää komponenttien reiät
porata levyyn. Pienoisporaa siihen tarvitsee. Tussaushommiin saa myös
"tarkoitukseen suunniteltua" tussia, joka maksaa ainakin enemmän kuin
tavallinen tussi, jäljestä en sitten tiedä.

Tony

Mikko Laatikainen

Tony Lammi wrote:

Niimpä, mutta itse käytän tavallisia "permanent" tusseja. Laatu on riittävää,
kunhan muste peittää hyvin. Voi vaikka kaupassa kokeilla ensin tasaiselle
pinnalle. Aivan ohuimpien kanssa kannattaa olla tarkkana, nimittäin ohut
yksitäinen veto kannattaa piirtää hitaasti ja ilman katkoksia esimerkiksi
viivotinta käyttäen.

Olis mulla myös "valotuskoje", johon on liitetty 4 kpl E27 kantaa rinnan, joihin
voin laittaa (ja on jo kii) 75W lamput. Mutta valoherkkälakka meni vanhaksi.
Kehitysainekkin on vähän niin ja näin...
Tussilla piirtäminen on hieman työlästä, mutta kyllä sillä ainakin
tämä levy onnistui:
http://www.saunalahti.fi/mikkolaa/images/hedelma_pcb_traces.jpg

Nikupeteri

Olen käyttänyt valotuksessa menestyksellisesti
300W halogeenivaloa 20cm etäisyydeltä.
Valotusaika on optimi, tarkalleen 6min!!

de Tomi OH8LRB

Jouni Kaskiharju

Mikko Laatikainen wrote:

> [...]

Mulla on valotuslaitteena wanha saksalainen valokuvaamon käyttämä loota,
joka sisältää 8 kpl 15W UV-putkia. Sillä valmislakatut hoituu 3 min.
sisällä. Kirpparilta löysin iskemättömän 300W UV-lampun E27-kantaisena
hintaan 10FIM. Tuollaisella valotusaika on muistaakseni 4...5 min kun
etäisyys on 30cm. Kehitteenä olen käyttänyt kodinputkimiestä 1:10
laimennettuna vedellä. Kehitysaika noin 5 sekuntia.

--
------------------------jk------------------------

-87% news viesteistä sisältää yhdys sana virheitä-

Sami Halonen

http://www.hut.fi/Misc/Electronics/faq/sfnet.harrastus.elektroniikka/piirile
vyt.html

Tuolla kerrotaan aiheesta yhtä sun toista

-Sami Halonen

"MarkoV" <mark...@yahoo.POISTAcom> wrote in message

Ari Torpström

Itse piirilevyjä tehneenä jä nykyään teettäneenäkin voi sanoa,
että jos helpointa tapaa haet, niin kannattaa katsastaa:

http://www.olimex.com/pcb/index.html

Levyn suunnittelu Eaglellä, tiedostojen toimitus sähköpostilla,
maksu Visalla ja valmis levy kotona reilussa viikossa.

Ari
(if you reply by email, use following addresses)
Ari Torpström ari.to...@microcell.fi (office)
N62°59,05 E27°41,29 ari.to...@kolumbus.fi (home)
---- http://www.kolumbus.fi/ari.torpstrom/CableFactory.htm ----

Hannu Koskenvaara

Helpoin tapa yksinkertaisen piirilevyn tekemiseen on piirtää kuviot
piirilevytussilla ja syövyttää levy sitten. Joku sanoi käyttäneensä
tavallisia permanent-tusseja, mutta minä olen saanut sellaisella aikaan
vain sutta lämpimän ferrikloridin kanssa. Kannattaa siis kokeilla tussin
pysyvyyttä ensin pieneen koepalaan. Oikeita piirilevytusseja sai
viitisen vuotta sitten elektroniikkaliikkeistä noin 3 euron hinnalla.

Hannu Koskenvaara

Ihan yksinkertaisimpia olen tehnyt pienoisporalla ja jyrsinterällä
kaivertamalla. Ensin piirretään kuva levyyn ja kuparit vaan pois oikeista
kohdista. Toinen vaihtoehto on hakea esim. levyjen valmistukseen
syövyttämällä tarkoitettu pakkaus ohjeineen vaikkapa Bebekiltä. Maksaa
muutamia kymppejä (markoissa).

-S-

Ville Koskelainen

Tietysti voi ostaa piirilevya ja liimata siihen paalle semmoista
tarra-arkkia sitten leikkaat mattoveitsella tarran pois syovytettavista
kohdista ja syovytat levyn

Esa Jyrinki

Uskomatonta kyllä, mutta tavallinen 11 W loisteputki pöytävalaisin (Olikohan
Lival tai jtkn) toimii uskomattoman hyvin valotuksessa. Kahden päällekkäisen
kopiokonekalvon ollessa maskina on 12 min valotus ollut riittävä)

Esa

Tuomas Eerola

Ehdottomasti helpoin tapa tehdä todella yksinkertainen
piirilevy on ostaa valmis nauhakuparoitu levy tyyliin:

http://www.bebek.fi/piirilevyt.html

Reiätkin ovat valmiina, ei tarvitse edes porata mitään,
sitten vain katkoo liuskat mistä tarvitsee ja yhdistelee
langanpätkällä.

Tuomas

Pekka Ripatti

Tuomas Eerola <t...@luukku.com> kirjaili 10 huhti 2002:
Saako jostakin tai onko kukaan edes nähnyt kauttaaltaan (edes yhdeltä
puolelta) kuparoitua piirilevyä jossa olisi valmiit reiät 2.5 mm
jaolla?

Täpläkuparoidun piirilevyn ja itsesyövytetyn kanssa taistelleena tuli
tällainen vaihtoehto mieleen...

--
RPekka.

Timo Halén

On Wed, 10 Apr 2002 19:07:07 GMT, Pekka Ripatti
<Pekka....@quicknet.inet.fi> wrote:

>Saako jostakin tai onko kukaan edes nähnyt kauttaaltaan (edes yhdeltä
>puolelta) kuparoitua piirilevyä jossa olisi valmiit reiät 2.5 mm
>jaolla?

itselläni on protoiluun viivakuparoituja levyjä jossa viivat menee
toisella puolella vaakaan, toisella pystyyn, levyssä on myöskin
juotospaikka plc-kantaiselle prossulle.
erittäin käteviä kun suurimman osan laitteista voi tehdä ilman
hyppylangan hyppylankaa.

Marska

Patrik Rögård <patrik...@kolumbus.fi> wrote in message
> Osta Bebekin piirilevyn valmistussarja, hintaa n. 10?. Ota kopiokalvolle

kuva
> piirilevystä ja aseta se lasilevyn alle valoherkän piirilevyn päälle.

Kokemukseni mukaan kirkkaalle kalvolle ei tule hyvää jälkeä kopiokoneella
tai tulostimella. Staattinen sähkö aiheuttaa kummallisia hiusmaisia juoksuja
ja musta alue ei tahdo tulla keskeltä mustaksi. Olenkin siirtynyt
materiaalissa kuultopaperiin eli sellaista paperia, mihin piirtäjät ennen
tusseilla piirteli ja raaputti ja taas piirsi... Kun kopioi kuvion niin
päin, että mustepuoli tulee valotettaessa levyä vasten, ei paperissa
tapahtuva valonhajonta vaikuta. Eikä valotusaikojakaan paljoa tarvinnut
pidentää kirkkaaseen verrattuna, tosin käytän uv-lamppua (125W
elohopeahöyrylampusta uloin kupu rikkomalla).

Marska

Topi Maurola

Marska wrote:

> [...]

> pidentää kirkkaaseen verrattuna, tosin käytän uv-lamppua (125W
> elohopeahöyrylampusta uloin kupu rikkomalla).

Mä ostin käytetyn reprokameran, jolla teen filmejä. Musta on oikeasti mustaa ;-!
Tosin vaatii läträämistä kehitteiden kanssa ja pimeätä huonetta.
Punasista superkirkkaista ledeistä sai hyvän pimiövalon kun laittoi niitä 50 kpl
kattoon suunnattuna. Ei tartte totutella hämärään loisteputken sammuttua.

Ite oon kanssa uv-hg-lamppua kokeillut. 10 minuuttia ei riittänyt alkuunkaan. En
viittinyt odottaa kauempaa. Solariumputket ovat hyviä.
Se hg-lamppu on loistava uv-eprommien tyhjäämiseen, aikaa mene alle 2 minuuttia.

--
Topi

Mikko Laatikainen

Käytitkö valmiiksi lakattuja. Minä en meinaan saanut aikaan kunnollista
jälkeä
käsin lakatulle levylle, tosin huonosti valottuneet kohdat voitanee
selittää eritasoisilla
valon voimakkuuksilla...

Kalvon kaiketi kannattaa valmistaa Laser Printterillä. Meinasinkin jo
hankkia sellaisen, mutta vielä jäi haaveeksi. Millaisia kalvoja
esimerkiksi HP 6L tulostimelle
suosittelette.

Jouni Kaskiharju

Marska wrote:

> Kokemukseni mukaan kirkkaalle kalvolle ei tule hyvää jälkeä kopiokoneella
> tai tulostimella. Staattinen sähkö aiheuttaa kummallisia hiusmaisia juoksuja
> ja musta alue ei tahdo tulla keskeltä mustaksi. Olenkin siirtynyt

Kyllä HP:n 5-sarjalaiset ja 4500 Color tekee kertavedolla niin mustaa
että... Koitin tuossa tutkailla polymeerikerroksen vahvuutta ja epäilen
sen olleen kymmeniä µ-metrejä. Vinosti katsoessa sen oikein huomaa ja
sormellakin tuntuu. Ei ihme, että koko aika saa olla kasettia vaihtamassa ;)

Henrik Ijäs

"Timo Halén" <ha...@sci.fi> wrote in message

Helpoin tapa on ostaa Radio Duosta siirtokalvoja ja kopiokoneella tekee
kuvan. Sitten silittää ja hankkii Sp:ltä rakeita syövytykseen. Syövytys
altaan voi myös ostaa tai tehdä itse pumppaamalla ilmaa sinne.

Eccu

itse teen niin, että hommaan valmiiksi valoherkällälakalla käsitellyn
levyn...
Printtaan kolmelle kalvolle piirilevyn kuvan ja asetan ne tarkasti
päällekkäin valoherkänpiirilevyn päälle.
Valotan loisteputkivalon alla n.3h (vähempikin varmaan riittää, en ole
kokeillut).
Sitten levy kehitysaineeseen, jota saa ainakin bebekiltä ja sp:ltä.
Kun levystä irtoaa "violetti" aine... pesen levyn ja laitan sen
syöpymään ferrichloridiin, jota saa em. paikoista.
Ferrichlorit-happo minulla on karkkikaupasta saamassani muovisessa
karkkirasiassa.

Teemu Keskinarkaus

In article <3CBABEB3...@ossoo.fi>, Eccu wrote:
> [...]
> päällekkäin valoherkänpiirilevyn päälle.
> Valotan loisteputkivalon alla n.3h (vähempikin varmaan riittää, en ole
Uhm. Ilmeisesti minulla on erittäin hyvät vermeet. Itse olen
käyttänyt vain yhtä kalvo ja valotusaikakin on vain noin
vartti(normaalilla 11w pöytäloisteputkella) ja normaali ikkunalasi
painamassa kalvoa kiinni piirilevyyn.

> Sitten levy kehitysaineeseen, jota saa ainakin bebekiltä ja sp:ltä.

Kehitysaineenä on sopivasti laimennettua kodinputkimiestä. :)

> Kun levystä irtoaa "violetti" aine... pesen levyn ja laitan sen
> syöpymään ferrichloridiin, jota saa em. paikoista.
> Ferrichlorit-happo minulla on karkkikaupasta saamassani muovisessa
> karkkirasiassa.

Minäkin syövyttelen ferricloridilla vaikka se varsin sottaavaa onkin.
Olen miettinyt vähemmän sottaavia tököttejä vaan en oo saanut
aikaseksi vaihtaa. Tulee sen verran harvoin tehtyä levyjä. Bebekistä
olen ostanut syövytysaltaan johon kuuluu lämmityslaite ja ilmapumppu.
Levyt syöpyy noin 5min riippuen toki hieman levyn koosta.

Todella helppoa ja näppärää. Kerran varsin katsoin kellosta kauanko
meni aikaa niin noin 2h meni siitä kun kaivoin valotuskamat pöydälle
siitä kun laitoin syövytyskamat takas kaappiin. Yhden levyn tein
tuossa ajassa siis.

--
"Life is a bitch, but she's _my_ bitch."
http://maddis.adsl.tpo.fi (Works from Finland only!)

Eccu

Teemu Keskinarkaus wrote:

> [...]
> käyttänyt vain yhtä kalvo ja valotusaikakin on vain noin
> vartti(normaalilla 11w pöytäloisteputkella) ja normaali ikkunalasi

öhm... ilmeisesti joo.

> Kehitysaineenä on sopivasti laimennettua kodinputkimiestä. :)

Toimiiko oikeasti... No eipä tuo kehitysainepussi tainnut maksaa
taannoin kuin 5mk.

> [...]
> meni aikaa niin noin 2h meni siitä kun kaivoin valotuskamat pöydälle
> siitä kun laitoin syövytyskamat takas kaappiin. Yhden levyn tein

Ja onhan minulla jyrsinkonenkkin kotona, mutta kun en ole jaksanut
siihen softaa hommata jolla sitä voisi ohjata.

Teemu Keskinarkaus

In article <3CBACBF2...@ossoo.fi>, Eccu wrote:

> Toimiiko oikeasti... No eipä tuo kehitysainepussi tainnut maksaa
> taannoin kuin 5mk.
Ainakin minulla toimii. Neste menettää tahoaan ajan kuluessa joten
aina kun alkaa pitkän ajan kulutta kehittämään uutta levyä
tarvitsee tilkan "putkimiestä" että lähtee levy kehittymään taas.

> Ja onhan minulla jyrsinkonenkkin kotona, mutta kun en ole jaksanut
> siihen softaa hommata jolla sitä voisi ohjata.

Miten siihen ne terät? Joskus muistelen kuulleeni ettei nekään
kauhean halpoja ole. Tuollahan tulisi levyt sottaamatta, mutta oma
hommansa siinäkin on.

Ville Voipio

Teemu Keskinarkaus <tkes...@koti.soon.fi> writes:

> Miten siihen ne terät? Joskus muistelen kuulleeni ettei nekään
> kauhean halpoja ole. Tuollahan tulisi levyt sottaamatta, mutta oma
> hommansa siinäkin on.

Miten sen nyt ottaa... Jotenkin nuo kemikaalit ovat vähemmän sotkuisia
kuin jyrsimisestä lähtevä pöly. Makuasia, mutta suosittelen kyllä syö-
vyttämiseen jotain mukavampaa ainetta kuin ferrikloridi. Esimerkiksi
tuo natriumpersulfaatti tuntuisi olevan aika lailla kivampaa, joskin
vanhenemisensa vuoksi hieman lyhytkestoista.

Jostain löytyi vinkki kemikaalien säästämiseksi: syövyttämisen voi
tehdä tukevassa minigrip-pussissa, jonne huljautetaan lämmin syövytys-
liuos ja piirilevy. Liuosta ei tällöin tarvita kovinkaan paljon,
joten joka kerralla voi tehdä uuden erän ilman, että kukkaro narisee.

- Ville

--
Ville Voipio, Dr.Tech., M.Sc. (EE)

Hannu Heinonen

Teen piirilevyjä itselleni suurnopeus CNC työstökeskuksella. Kone tosin on
tarkoitettu muuhun ammattityötarkoitukseen. Piirilevyt syntyvät nopeasti
Gerber formaatissa ja reijät Exelon formaatissa.
Elekroniikka tai piirilevy suunnittelu ohjelmat tuottavat yleensä valmiit
tiedostot jyrsinnälle. Onnistuu myös vektori kuvasta normaali G- code
ajona.

Matti Henriksson

MarkoV wrote in message ...

> [...]
>luonnollisesti ei ole mitään tarpeita. Sanokaas mikä olisi helpoin/halvin
>tapa tälläisen noviisin tehdä piirilevy? Itse levy on todella

Terve,

Tässä nopea tapa jolla olen tehnyt yksinkertaisia piirilevyjä:

-päällystetään levy maalarinteipillä.
-"mankeloidaan" teipin liima kynnellä tai muulla tylpällä esineellä levyn
pintaan huolellisesti
-kopioidaan hiilipaperin avulla tai piirtäen johdotus teipatulle pinnalle
-"leikataan" paksuhkolla harpinkärjellä tai parsinneulalla (johon on
teipistä tehty hantaaki)
tämä toimii hyvin jopa 1mm viivaleveyksiin saakka.Kokeile sopiva
"leikkauskulma".Tämä on kokemukseni
mukaan helpompaa kuin veitsellä leikkaaminen.Kokeilkaapa huviksenne!
-kuoritaan syövytettävä alue pois.
-syövytetään ulkona typpihapolla (varokaa polttamasta itseänne hapolla tai
hengittämästä
syntyvää oksiduulia).Typpihappo on suositeltavaa vain jos on todella
kiire,hi
-huuhdellaan vedellä ja porataan

sopii mainiosti yksittäisiin yksinkertaisiin projekteihin

-Matti