Kuva-arvoitus talviloman aluksi

os...@oskut.fi

Mikä bilika? Aikaa uusi ehkä kumminkin.
Mersun näköinen, olisiko Mazda.

http://img522.imageshack.us/img522/1140/screenshot1114.jpg
http://areena.yle.fi/video/1318537939924
23'44"

Jukka Töyrylä

<os...@oskut.fi> kirjoitti viestiss�
news:7bd33249-637a-4ff7...@w23g2000vbx.googlegroups.com...
> Mik� bilika? Aikaa uusi ehk� kumminkin.
> Mersun n�k�inen, olisiko Mazda.

Se on sellainen vanhann�k�iseksi muotoiltu Micra:

http://www.autowiki.fi/index.php/Nissan_Figaro

Onhan n�it� Suomessakin muutama.

--

Jukka T
http://faq.varas.to/

Jukka Töyrylä

"Jukka T�yryl�" <jukka.toy...@phnetinvalid.fi> kirjoitti viestiss�

> <os...@oskut.fi> kirjoitti viestiss�

> Se on sellainen vanhann�k�iseksi muotoiltu Micra:
>
> http://www.autowiki.fi/index.php/Nissan_Figaro
>
> Onhan n�it� Suomessakin muutama.

Mutta kun nyt kuva-arvoituksista tuli puhe, niin sain mutkan kautta haltuuni
muutamia kuvia, joiden kohteesta en oikein ole p��ssyt selvyyteen, mit� ne
ovat. T�m� kuva on sveitsil�iselt� laanilta:

http://imageshack.us/photo/my-images/638/064wv.jpg/

os...@oskut.fi

Tapio Keihanen

Jukka Töyrylä <jukka.toy...@phnetinvalid.fi> writes:
> Mutta kun nyt kuva-arvoituksista tuli puhe, niin sain mutkan kautta
> haltuuni muutamia kuvia, joiden kohteesta en oikein ole päässyt
> selvyyteen, mitä ne ovat. Tämä kuva on sveitsiläiseltä laanilta:
>
> http://imageshack.us/photo/my-images/638/064wv.jpg/

Morris Eight Series E, 1938-1948. Noita muita ei silmä heti tunnista,
mitä nyt tuo sininen oikealla tuo hieman Rover P6:n mieleen.

Tapsa

--
Tapio Keihanen --- d...@iki.fi --- http://www.iki.fi/dio/
"Tehdas ilmoittaa huippunopeudeksi 95 km/t, josta kokeissa

PenaL

Tapio Keihanen wrote:

> Morris Eight Series E, 1938-1948. Noita muita ei silmä heti tunnista,
> mitä nyt tuo sininen oikealla tuo hieman Rover P6:n mieleen.
>
> Tapsa

Tietämättömämpi luulisi tuon vasemanpuoleisen auton maskin merkkejä
Citikan logoksi. Ilmeisesti ei näin kuitenkaan ole...?

-Pentti

Kare Pietilä

On 18.10.2011 14:03, Tapio Keihanen wrote:
> Morris Eight Series E, 1938-1948. Noita muita ei silmä heti tunnista,
> mitä nyt tuo sininen oikealla tuo hieman Rover P6:n mieleen.

Perhana, melkein kaikki brittituotanto tuli klaavattua läpi
juurikin vuosilta 1938-1948, mutta Morris unohtui...
--
Byrgcn hgryvnf.

Kare Pietilä

On 18.10.2011 16:13, PenaL wrote:
> Tietämättömämpi luulisi tuon vasemanpuoleisen auton maskin merkkejä
> Citikan logoksi. Ilmeisesti ei näin kuitenkaan ole...?

Eiköhän tuo nyt ihan tavallinen Traction Avant kuitenkin liene...
--
Byrgcn hgryvnf.

Tapio Keihanen

Kare Pietilä <kpie...@welho.comp> writes:
> Eiköhän tuo nyt ihan tavallinen Traction Avant kuitenkin liene...

Sehän se on. Morriksen edessä maatunee 1959 Buick?

Tapsa

--
Tapio Keihanen --- d...@iki.fi --- http://www.iki.fi/dio/
"Ohjaus on hyvin nopea, kevyt ja tarkka."

Jukka Töyrylä

"Tapio Keihanen" <d...@iki.fi> kirjoitti viestissä

> Morris Eight Series E, 1938-1948. Noita muita ei silmä heti tunnista,
> mitä nyt tuo sininen oikealla tuo hieman Rover P6:n mieleen.

Kiitos.

Näitä arvoituksia on vielä lisää, kuvia on kaikkiaan yhdeksän cd-levyllistä:

http://imageshack.us/photo/my-images/255/110kj.jpg/

Tapio Keihanen

Jukka Töyrylä <jukka.toy...@phnetinvalid.fi> writes:
> http://imageshack.us/photo/my-images/255/110kj.jpg/

Ekalla vilkaisulla yksikään ei näyttänyt yhtään tutulta. Pääaihe
sai "Skoda!" -fiiliksen kylkilinjastaan, mutta joku on laittanut
moottorin väärään päähän. Olisiko kuitenkin lähinnä kameraa Peugeot
404? Ja sitten Opel (Kapitän?) pääkohtene takana ja katoksen alla
kauniin oranssi Mini Mk 1.

Tapsa

--
Tapio Keihanen --- d...@iki.fi --- http://www.iki.fi/dio/
"Virtalukko on aivan yksinkertainen eikä sillä ole sanottavaa

Jukka Töyrylä

> [...]
> moottorin väärään päähän. Olisiko kuitenkin lähinnä kameraa Peugeot
> 404? Ja sitten Opel (Kapitän?) pääkohtene takana ja katoksen alla

Pääkohteen takaa löytyy Renault Dauphine ja sen takavasemmalla, katoksessa
Opel Kapitän, pääkohteen oikealta puolelta pikku DKW, takaoikealla on Opel
Rekord P1 ja siitä oikealle tosiaan Opel Kapitän P26. Minin ja P26:n välissä
on kaksi tunnistamatonta autoa, samoin tunnistamattomia ovat itse pääkohde
ja sen vasemmalla puolella oleva sininen auto, ellei sekin ole Renaul
Dauphine. Lähinnä kameraa olevaa auton osaa luulin alkuunsa jonkun peräksi,
mutta ruostevaurio lampunkehyksen luona viittaa tosiaan siihen, että kyse
olisi auton etupäästä ja silloin 404 on aika mahdollinen, mutta joku
intuition tapainen laittaa kuitenkin epäilemään. Risujen ja lehtien alta ei
myöskään erotu, olisiko konepellissä 404:n keskiharjanne.

Tapio Keihanen

> [...]
> tunnistamattomia ovat itse pääkohde ja sen vasemmalla puolella oleva
> sininen auto, ellei sekin ole Renaul Dauphine.

Menipä tuon kuvan etualan mittakaava hiukan pieleen, ajattelin noita
Dauphineita (eiköhän se sininen Dauphine ole), varsinkin sitä takana
olevaa, joksikin vanhaksi Jaguariksi. ;)

Eli tuo pääkohde onkin siis aika pieni auto, mutta jossa on kuitenkin
ilmeisesti ollut edessä yhtenäinen penkki. Nokkamerkin (evp) muoto on
hyvin tuttu, mutten saa mieleeni mikä. Outo muoto etulokasuojien
etuosilla ja akseliväli vaikuttaisi aika kapealta.

Tapsa

--
--- Tapio Keihanen --- d...@iki.fi --- http://www.iki.fi/dio/ ---
"Fiat Regata oli kestotestissä kuin makaronia. Moottori petti heti

Kare Pietilä

On 19.10.2011 8:36, Tapio Keihanen wrote:
> [...]
> hyvin tuttu, mutten saa mieleeni mikä. Outo muoto etulokasuojien
> etuosilla ja akseliväli vaikuttaisi aika kapealta.

Hassua, että mielikuvat voimistuvat kun joku kertoo mitä kuvassa
näkyy :o)

Sehän on 50-luvun lopun Hillman.
--
Byrgcn hgryvnf.

Tapio Keihanen

Kare Pietilä <kpie...@welho.comp> writes:
> Sehän on 50-luvun lopun Hillman.

Niinpä onkin. Lähdin jo miettimään jotain vanhoja japanialaisiakin
autoja, mutta kyllähän tuo näkyy olevan ykkös- tai kakkossarjalainen
1956-1958 Hillman Minx.

Tapsa

--
Tapio Keihanen --- d...@iki.fi --- http://www.iki.fi/dio/
"'Isompi sisältä kuin ulkoa' - Edellä on tyypillinen pikkuauton

Jukka Töyrylä

"Kare Pietilä" <kpie...@welho.comp> kirjoitti viestissä
Niinpä onkin, kiitos!

Tässäkin on jotain tuttua, mutta ei vaan keksi, että mikä se on:

http://imageshack.us/photo/my-images/11/401bj.jpg/

Kare Pietilä

On 19.10.2011 9:46, Jukka Töyrylä wrote:
> Tässäkin on jotain tuttua, mutta ei vaan keksi, että mikä se on:
>
> http://imageshack.us/photo/my-images/11/401bj.jpg/

Johan tuosta lauloi Juicekin: Oo Raili! Sä olet pirun staili!
--
Byrgcn hgryvnf.

Jukka Töyrylä

"Kare Pietilä" <kpie...@welho.comp> kirjoitti viestissä
Niinpä tietysti!
Aika monta brittimerkkiä kävin läpi, mutta tuohan se tietysti unohtui.

Jukka Töyrylä

"Jukka Töyrylä" <jukka.toy...@phnetinvalid.fi> kirjoitti viestissä

> "Kare Pietilä" <kpie...@welho.comp> kirjoitti viestissä

> Niinpä tietysti!
> Aika monta brittimerkkiä kävin läpi, mutta tuohan se tietysti unohtui.

Tästä sensijaan en keksi, edes mistä lähtisin hakemaan:

http://imageshack.us/photo/my-images/265/579q.jpg/

PenaL

Jukka Töyrylä wrote:

> "Jukka Töyrylä" <jukka.toy...@phnetinvalid.fi> kirjoitti
> viestissä news:4e9e829b$0$4389$9b53...@news.fv.fi...

> Tästä sensijaan en keksi, edes mistä lähtisin hakemaan:
>
> http://imageshack.us/photo/my-images/265/579q.jpg/

Panhard...? ( = arvaus, kun olin pikkukundi, tuon näköinen auto oli
naapurissa, sanoivat, että se on Panhard...:-) )

-P

Tapio Keihanen

Jukka Töyrylä <jukka.toy...@phnetinvalid.fi> writes:
> Tästä sensijaan en keksi, edes mistä lähtisin hakemaan:
>
> http://imageshack.us/photo/my-images/265/579q.jpg/

Minä palaisin vuoden 1951 Amerikkaan, mutta tämä nyt on vain
arvaus. Ellei sitten mittakaava taas mene pieleen ;) Jokin vähän
pienempi merkki? Nashit, Studebakerit sun muut seuralaiset pikaisesti
pläräsin, mutta ei osunut silmään tuollaista.

Tapsa

--
--- Tapio Keihanen --- d...@iki.fi --- http://www.iki.fi/dio/ ---
"Toisaalta, kun ei tiedä, mitä tekee, kannattaa mennä saunaan."

Kare Pietilä

On 19.10.2011 11:00, Jukka Töyrylä wrote:
> Tästä sensijaan en keksi, edes mistä lähtisin hakemaan:
>
> http://imageshack.us/photo/my-images/265/579q.jpg/

Kummaa tietoa on päähän karttunut kun antaa sen pöhistä aikansa
ihan rauhassa: Vauxhall Velox, bout 1954.
--
Byrgcn hgryvnf.

PenaL

Jukka Töyrylä wrote:

> "Jukka Töyrylä" <jukka.toy...@phnetinvalid.fi> kirjoitti
> viestissä news:4e9e829b$0$4389$9b53...@news.fv.fi...

> Tästä sensijaan en keksi, edes mistä lähtisin hakemaan:
>
> http://imageshack.us/photo/my-images/265/579q.jpg/

Muutes, onko tuon objektin takana oleva nokka Arianen tai Beaulieun...?
50/50 -luvun taitteen autoja molemmat...

-Pentti

Kare Pietilä

On 19.10.2011 12:51, PenaL wrote:
> Muutes, onko tuon objektin takana oleva nokka Arianen tai Beaulieun...?
> 50/50 -luvun taitteen autoja molemmat...

On, tai mistä noita kaiken maailman mallivariaatioita erottaa.

Mua kiinnostaisi keksiä mikä on tuo em. Vedette-johdannaisen
takana kummitteleva suuri kulmikas coupé.
--
Byrgcn hgryvnf.

Jukka Töyrylä

"Kare Pietilä" <kpie...@welho.comp> kirjoitti viestissä
Eli siis tämä?:

http://imageshack.us/photo/my-images/600/403404.jpg/

Eikös tämä ole joku GM:n mid size 2d? Malibussa ainakin on samoja piirteitä,
tosin ensivilkaisu toi intuition Mercurystä, mutta ihan heti ei googlesta
löytynyt sopivaa sen merkkistä.

Tuolla Messerlin laanilla, mistä nämä kuvat ovat, näyttää olleen paljon
mulle "ei koskaan nähtyjä" Lancioita, Autobiancheja, Fiatteja yms. tuttujen
Borgwardien, Panhardien, Simcojen sun muiden lisäksi. Sitten on vielä
jokunen tällainen "ööö...mikä toi on"-tapaus.

Kare Pietilä

On 19.10.2011 16:22, Jukka Töyrylä wrote:
> Eikös tämä ole joku GM:n mid size 2d? Malibussa ainakin on samoja
> piirteitä, tosin ensivilkaisu toi intuition Mercurystä, mutta ihan heti
> ei googlesta löytynyt sopivaa sen merkkistä.

Näytti vaan kapeine C-pilareineen jotenkin niin hämärän eurooppa-
laiselta... tarkempi tunnistus jää kyllä nyt tekemättä, mutta ei-
köhän tuo joku Gemssi ole kun alla on 80-mallisen Firebird Tur-
bon vanteetkin.

Aika himmeä on tuo alla makaava '71 Chevyn näköinen farmarikin.
Ikinä en ole tuommoista ennen nähnyt edes kuvassa ja varma tun-
nistus jää tekemättä, mutta voisi olla vaikka Nova, jota myytiin
jopa 2,5-litraisella nelosella (90 HV SAE).

> [...]
> tuttujen Borgwardien, Panhardien, Simcojen sun muiden lisäksi. Sitten on
> vielä jokunen tällainen "ööö...mikä toi on"-tapaus.

Vähän kun eksyy pois kotinurkilta, niin alkaa aika helposti
löytyä aika kummallista kalustoa ihan kaiken ikäisistä veh-
keistä...
--
Byrgcn hgryvnf.

Tapio Keihanen

> [...]
> piirteitä, tosin ensivilkaisu toi intuition Mercurystä, mutta ihan
> heti ei googlesta löytynyt sopivaa sen merkkistä.

Mercuryksi minäkin tuon laittaisin jo takaluukun merkistä
päätellen. Joku 1980-luvun alun Mercury Marquis? Ei kyllä heti
löytynyt ihan vastaavaa kärryä googlaamalla. Ei noista viivottimella
piirretyistä americkalaisista lotjista tiedä.

Tapsa

--
--- Tapio Keihanen --- d...@iki.fi --- http://www.iki.fi/dio/ ---
"Fiat 600 D pikkujättiläinen: Sen mallia sanotaan ajattomaksi ja

Tapio Keihanen

Tuon kuvan oikeassa alareunassa muuten on lähes samanlaiselta näyttävä
sininen keula. Lista on identtinen, keulan muoto on identtinen, mutta
vilkussa on harvempi rivoitus kuin tuossa mustassa rotiskossa.
Lokasuojan etuosassa on jokin tekstikyltti, josta en saa selvää.

Miksiköhän jossain Sveitsin laanilla on näin paljon jenkkejä?
Keski-Euroopassahan ei pahemmin amerikkalaisiin autoihin törmää, mistä
niitä tuonne on noin paljon siunaantunut?

Tapsa

PS. Yksi kuva Helsingistä:

http://www.asfalttiajaauringonkukkia.fi/haku/siltasaari/ser031833#contentwrapper

Mitäs autoja tuolla on?

--
--- Tapio Keihanen --- d...@iki.fi --- http://www.iki.fi/dio/ ---
"Fiat 600:n takapään tekee hyväksi siellä pyörivä luotettava ja

PenaL

Tapio Keihanen wrote:

> [...]
> Keski-Euroopassahan ei pahemmin amerikkalaisiin autoihin törmää, mistä
> niitä tuonne on noin paljon siunaantunut?

Näitä on kiva "arvailla"...:-)

Volvo Duett,

Skoda,

Fiat 124,

VW TL / Warre / Borgward ???

Mese

-Pentti

Kare Pietilä

On 20.10.2011 9:39, PenaL wrote:
> VW TL / Warre / Borgward ???

Sanoisin, että on siipimallin Skoda-farkku 60-luvun alusta. Aika
harvinainen peli, en muista ikinä nähneeni elävänä.
--
Byrgcn hgryvnf.

Jukka Töyrylä

"PenaL" <pentti....@helsinki.fi> kirjoitti viestissä

> Fiat 124,

Listoituksen ja takavalojen perusteella kallistuisin enemmän 1500:n
suuntaan.

Kare Pietilä

On 20.10.2011 12:16, Jukka Töyrylä wrote:
> Listoituksen ja takavalojen perusteella kallistuisin enemmän 1500:n
> suuntaan.

Enpä ole koskaan tullut ajatelleeksi, että 1300/1500 ja 124
jakavat noin vahvat sukunäön. Taidat silti olla oikeassa,
vaikka 1300/1500:lle tyypilline katon takalippa ei näykkään
kunnolla, niin sen varjo näkyy. Samoin tanakka takapuskuri
viittaa vanhempaan malliin...
--
Byrgcn hgryvnf.

Kare Pietilä

On 19.10.2011 21:42, Tapio Keihanen wrote:
> Miksiköhän jossain Sveitsin laanilla on näin paljon jenkkejä?
> Keski-Euroopassahan ei pahemmin amerikkalaisiin autoihin törmää, mistä
> niitä tuonne on noin paljon siunaantunut?

Sveitsissä on tiukka nopeusvalvonta eikä riittävästi moottoriteitä
tuntikausien kaahaamiseen kaasu pohjassa eli jenkit ovat lujassa
maineessa ihan niin kuin Suomessakin.

Saksassa jenkit eivät ole koskaan kelvanneet kuin kaupunkiautoiksi
juuri moottoriongelmien takia.
--
Byrgcn hgryvnf.

Tapio Keihanen

PenaL <pentti....@helsinki.fi> writes:

> Volvo Duett,
>
> Skoda,
>
> Fiat 124,

Samoin kuin Kare ja Jukka, minäkin sanoisin tuon olevan räystäs-Fiat,
vaikka tosiaan on yllättävän paljon samaa näköä kuin Fiat 124:ssä.

> VW TL / Warre / Borgward ???

Tätä en tunnistanut itse, mutta Kare kyllä taisi osua oikeaan. Skoda
Octavia -farkku, jota tehtiin tuon näköisenä ilmeisesti 1961-1971 - 7
vuotta pidempään kuin perus-Octaviaa. Ei ole minullekaan moista ikinä
osunut silmään. Onkohan noita säilynyt Suomessa yhtään?

9 vuotta vanhan rekisteritilaston (tästä kun saisi päivitetyn
version...) mukaan 1960-lukuisia Skodia oli kilvissä vielä 74 kpl,
mutta tuo ei erittele eri malleja toisistaan.

Uutta arvoitusta pukkaa:

http://www.asfalttiajaauringonkukkia.fi/haku/siltasaari/ser031631#contentwrapper

Mikäs tuo farmari onkaan?

Tapsa

--
Tapio Keihanen --- d...@iki.fi --- http://www.iki.fi/dio/
"Liukkaalla kelillä ei vaunu helpolla jää kiinni mäkiin, sillä

Tapio Keihanen

Jukka Töyrylä <jukka.toy...@phnetinvalid.fi> writes:
> Tästä sensijaan en keksi, edes mistä lähtisin hakemaan:
>
> http://imageshack.us/photo/my-images/265/579q.jpg/

Tuon pääkohdehan todettiin Vauxhalliksi, vaan mikäs on tuo vanhempi
hoppa sen vieressä? Totesin juuri sen takaikkunassa olevan oleelliesti
samaa näköä kuin vieressä maatuvassa Vauxhallissa, olisikos tämäkin
jokin Vauxhall?

Tapsa

--
Tapio Keihanen --- d...@iki.fi --- http://www.iki.fi/dio/
"Tuuletusta varten ovat etummaiset sivuikkunat kaksiosaisia, joista

Kare Pietilä

On 20.10.2011 21:27, Tapio Keihanen wrote:
> Samoin kuin Kare ja Jukka, minäkin sanoisin tuon olevan räystäs-Fiat,
> vaikka tosiaan on yllättävän paljon samaa näköä kuin Fiat 124:ssä.

Räystäs-Fiat :o)

Lapsuudesta mieleen on jäänyt Porissa, meidän talon kuudennessa
kerroksessa asuneen Antin isän Fiat 1500. Periaatteessa meidän
isän Opel Rekord 1700 oli kyllä hienompi auto - uudempikin -
mutta tuo tummansininen Fiat on kyllä kaikessa arvokkuudessaan
jäänyt mieleen tavalla johon vain harvat autot yltävät.

Pannaanpa tähän väliin sellainenkin trivia, että milläs nimellä
noita myytiin Ruotsissa?
--
Byrgcn hgryvnf.

Jukka Töyrylä

> [...]
> hoppa sen vieressä? Totesin juuri sen takaikkunassa olevan oleelliesti
> samaa näköä kuin vieressä maatuvassa Vauxhallissa, olisikos tämäkin

Takaapäinhän tuo on ehkä hieman haasteellinen tunnistettava, mutta kun
otetaan avuksi kuvasarjan seuraava kuva:

http://imageshack.us/photo/my-images/839/580tf.jpg/

niin tehtävä helpottuu oleellisesti. Fiat 1100A -39

http://www.flickr.com/photos/xavnco2/6061883893/

Jukka Töyrylä

> Uutta arvoitusta pukkaa:
>
> http://www.asfalttiajaauringonkukkia.fi/haku/siltasaari/ser031631#contentwrapper
>
> Mikäs tuo farmari onkaan?

Commer Cob

Jukka Töyrylä

> Pannaanpa tähän väliin sellainenkin trivia, että milläs nimellä
> noita myytiin Ruotsissa?

Google tarjosi nimeä Juventus.

Entisellä SA-HK:n puheenjohtajalla, Veikko Karjalaisella on muuten nykyisen
asuntoni entisen omistajan, kaiketi uutena ostama, valkea tuollainen.

Kymmenkunta vuotta sitten kun kävin vilkaisemassa, niin tuo oli Kairossa
vielä melko yleinen taksina.

Tapio Keihanen

Jukka Töyrylä <jukka.toy...@phnetinvalid.fi> writes:
> Tästä sensijaan en keksi, edes mistä lähtisin hakemaan:
>
> http://imageshack.us/photo/my-images/265/579q.jpg/

Sattuipa muuten niin, että eilen tulleessa Klassikot-lehdessä on
nimenomaan juurikin tällainen auto esittelyssä. Asteen verran
paremmassa kunnossa tosin.

Tapsa

--
Tapio Keihanen --- d...@iki.fi --- http://www.iki.fi/dio/
"Lyhyt lattialle sijoitettu vaihdetanko on todella ihanteellisessa