Kuinka nopeasti auton laturi akkua lataa?

Jarno Kurlin

eli tuli tuollainen kysymys mieleeni kun sattui tuo akku tyhjänä olemaan nyt
tänä iltana.

en nyt osaa sanoa miten tehokas laturi opel asconassa on mutta jos noin
summittaisesti sanottaisiin.

eli lyhyesti vielä. kuinka monta kilometriä pitää ajaa että yhden
käynnistyksen (pakkasaamun käynnistys) aikaansaama tyhjiö on akusta
täytetty?

Hannu Pyssysalo

Nyt menee kyllä arvioinniksi. Minulla oli joskus parin kilometrin
työmatka, ja akun joutui lataamaan ehkä kolme kertaa talvessa, vaikka
viikonloppuna teki pitkän kaupareissun tai kävi kotopuolessa 300 km
päässä. Kaverilla on 20 km työmatka ja lämmin talli, eikä hän ole
kertaakaan joutunut lataamaan akkua. Jostain tuolta väliltä se totuus
löytyy.

Kyllä työpaikan ja asunnon täytyy sijaita vähintään 10 km päässä
toisistaan, jos meinaa talven pärjätä ilman latauksia ja
kaapelikäynnistyksiä. Jos auto ei käynnisty nöyrästi, täytyy matkan
olla pitempi. Talvella ei muutenkaan kannata ajaa niin lyhyttä matkaa,
että kone ei kerkiä olla normaalilämmössä vähintään varttituntia.
Oikotie ei talvella ole aina paras vaihtoehto.

Sähkönkulutus kannattaa minimoida, varsinkin vaikean käynnistyksen
jälkeen. Suurimmat sähkönkuluttajat ovat ajovalot sekä takalasin ja
penkin lämmittimet. Valojen kanssa ei pysty paljon säästämään, mutta
penkin- ja takalasinlämmittimien turhaa käyttöä voi välttää. Käyvä kone
on mukavampi juttu kuin lämmin penkki.

Helppo, melkein laillinen tapa säästää 55 W sähkötehoa on antaa toisen
ajovalon olla pimeänä. En suosittele, jos työmatkalla täytyy varoa
hirviä tai koululaisia.

--
t.HannuP

Jarno Kurlin

"Hannu Pyssysalo" <hannuNO.SP...@koti.soon.fi.invalid> wrote in
message news:ckcjjq$da2$1...@phys-news1.kolumbus.fi...

Tuon perusteella on parempi hankkia kiltisti kaupasta akkulaturi :) omat
ajeluni kun ovat lähinnä n.6km luokkaa aina. tai sitten vaihtoehtoisesti
pirun tehokas akku ja autoon kunnon laturi :p

ask@kolumbus.fi ove

> Helppo, melkein laillinen tapa säästää 55 W sähkötehoa
> on antaa toisen ajovalon olla pimeänä.

joo ... paneeliin kannattaa asentaa lisäkytkimet
jokaiselle valaisimelle omansa ja erikseen,
niin saa aina pimeäksi sen minkä itse haluaa ...
... vuorotellen? vasemman ja oikean

ja poliisia pimeällä pakoon sännätessään ... kaikki takavalot
niin mutkasella tiellä on vaikeampi jälestää ...

mono aina pohjassa

Message has been deleted

Seppo Vimpari

"Jarno Kurlin" kirjoitti:

> eli lyhyesti vielä. kuinka monta kilometriä pitää ajaa että yhden
> käynnistyksen (pakkasaamun käynnistys) aikaansaama tyhjiö on akusta
> täytetty?

No laitetaanpas nyt ihan laskien tämä juttu!
Sahaat moottoria vaikka 10 sekuntia (siis aika pitkään) 300A
käynnistysvirralla (tämäkin iso arvo). Energiaa kuluu 300A x 10s = 3000 As =
0.83 Ah.

Mulla ainakin on 90A laturi. Tällä tuon käytetyn energian lataus kestäisi
0.83Ah / 90A = 0.0093h = 33s. Akun hyötysuhteen takia latausaika on
kuitenkin n. 1.4 ... 1.5 kertainen teoreettiseen nähden. Eli ajaksi tulisi
noin 50 sekuntia ja käytännössä varmaan pakkasen puolella olevasta akusta
johtuen enemmänkin.

Tämä siis sillä edellytyksellä, että mitkään muut sähkölaitteet eivät ole
päällä. Tavallisesti kumminkin valot, puhallin ja erilaiset lasin- ja
penkkien lämmittimet nykyautoissa ovat alkukilometreillä päällä, joten
niistä lähtökohdista voi tarkastelua jatkaa kun kaivaa tehonkulutuksia
esiin. Tuosta 90A latausvirrasta menee noille sähkölaitteille iso osa, loput
sitten akulle. Mutta selvää on, että sähkölaitteiden käyttöä kannattaa
minimoida lyhyillä ajoilla. Tai sitten käyttää autoa ennen ajoon lähtöä
jonkun aikaa ilman valoja, penkin- ja lasinlämmittimiä. Moottorin ja
sisätilanlämmittimen käyttö toki keventää akunkin kuormaa aivan oleellisesti
startissa ja siitä eteenpäin.

T. Seppo

ask@kolumbus.fi ove

> Tuosta 90A latausvirrasta menee noille sähkölaitteille iso osa,
> loput sitten akulle.

Hui ... Kamalaa ...
mitähän sun akkusi oikein tuumaa, kun sinne tunkee 90 A virran
silloin kun ne muut sähkölaitteet on pimeenä

mulla on vain vajaat 35 A:n generaattori
ja akkuakin lataa parhaimmillaankin vain vajaat 5 A ...

Seppo Vimpari

"ove" kirjoitti:

90A laturi lienee tavallinen VAG-yhtymän autoissa. En tiedä miten virta
käytännössä rajoittuu, mutta arvelen, että täysin tyhjäkin akku latautuu
tunnissa tai parissa melkein täyteen, joten kyllä latausvirta ainakin
enemmän kuin 5 A on. 5 A:lla latausaika olisi pitkälti toistakymmentä
tuntia.

Kunnossa olevaa akkua voi ladata suurellakin virralla, kunhan välttää
ylilatauksen. Kun lataus perustuu vakiojännitteeseen, niin osittain
tyhjentynyt akku ottaa varmasti railakkaasti virtaa niin kauan kuin sen
napajännite saavuttaa lataussäätimellä määritellyn jännitearvon (luokkaa
14.0 ... 14.6V niissä mitä käteen on sattunut). Ja oikeaoppisessa
lataussäätimessä on vielä lämpötilakompensointi, eli pakkasella
latausjännite kasvaa. En ihmettelesi, vaikka latausvirta voisi tyhjällä
akulla hetken ollakin lähes 90A, kunnes napajännite nousee.

T. Seppo

Jarno Kurlin

"Raimo Saarela" <rsaa...@iki.fi> wrote in message
> 100-200 km. tai enemmän....?
> Eli ei se mihinkään autossa täyty. Hommaa laturi ja lataa seinästä
> esim. viikonlopun yli= 48t tai enemmän.
>

> --
> -RaS-

tuon mukaan siis täytyy ajella aika reippaasti jos verrataan sepon
laskelmiin :) ´vastaus taitaa olla kummankin viestin välimaastossa?

Pitänee jostain katsella tuota sisätilanlämmitintä. onhan se nyt tietenkin
paljon mukavampi istua autoon starttaamaakin jos on lämmintä heti aluksi. ja
tosissaan ei sitten tarvitse pitää niitä sähkölaitteita päällä sen takia
että tulisi kylmä muuten.

Ari H

On 2004-10-11, Seppo Vimpari <seppo....@nokia.com> wrote:

> [...]
> noin 50 sekuntia ja käytännössä varmaan pakkasen puolella olevasta akusta

Reilussa pakkasessa (-10 astetta vaikka) se maksimi latausvirta
mitä akku ottaa taitaa kyllä olla parin ampeerin luokkaa, akusta
riippuen... Puolisen tuntia _aikaa_ siis varmaan menee yhden
startin viemän virran lataamiseen takaisin akkuun, matkalla ei
liene väliä.

Valojen yms käyttö tähän tuskin vaikuttaa, koska ongelma ei pitäisi
olla laturin kyky antaa virtaa edes tyhjäkäyntikierroksilla, vaan
akun kyky ottaa sitä vastaan, eikä pakkanen minun tietääkseni
vaikuta laturin antamaan virtaan kunhan ei ole mekaanisesti jäässä
(kylmässähän esim johdinten sähkövastus on pienempi).

--
mailia voi yrittää lähettää jos saa parsittua osoitteen
nyyssi_ah

Jarno Kurlin

"Jarno Kurlin" <jku...@POISTAkolumbus.fi> wrote in message

Jostain postista joskus luin että valojen päällä pitäminen esim 10sek
"lämmittää" akkua ja parantaa siten käynnistysvirtaa. onko totta?

Message has been deleted

Seppo Vimpari

"Ari H" kirjoitti:

> [...]
> riippuen... Puolisen tuntia _aikaa_ siis varmaan menee yhden
> startin viemän virran lataamiseen takaisin akkuun, matkalla ei

Sivumennen sanoen ihmettelen sitä, miten akusta voidaan ottaa pakkasessa
satojen ampeerien käynnistysvirta mutta se ei kuitenkaan ottaisi vastaan
paria ampeeria enempää sitä virtaskaa?! Akun kemialliset ilmiöt ja toiminta
ovat pitkälti kaksisuuntaisia. Häviöt vain otetaan huomioon
purku/lataus -toiminnoissa. Sisäisen resistanssin kasvu voisi selittää
virran rajoittumista. Sekin toimii samalla tavalla sekä latauksessa että
purkauksessa.

En löytänyt netistä oikeita, mitattuja latausvirran arvoja. Siksi väitteeni
isoista arvoista on toistaiseksi hieman teoreettinen. Parin ampeerin
latausvirta kuulostaa järkevältä täydelle akulla mutta onko kukaan mitannut
oikeita latausvirtoja pakkasessa vaikka puolen minuutin sisällä kunnon
kylmäkäynnistyksestä?

T. Seppo

Jarno Kurlin

"Mara" <martti...@pp.inet.poista.fi> wrote in message

> [...]
> systeemin vastajännite. R on akun sisäinen vastus, joka riippuu akun
> varaustilasta ja lämpötilasta. Oikein toimiva autolaturi antaa
> enimmillään 15..15,5 V ja kunnossa olevan akun napajännite on kylmänä
> välillä 12 - 13 V. Siten akkua lataava jännite-ero on 2 - 3,5 V.
>
> Akun kannalta on samantekevää, kykeneekö auton laturi tuottamaan 30
> tai 90 A, tällä on merkitystä auton oheislaitteiden ruokkimisessa.
> Akun sisäinen vastus R ei pienene vaikka laturi olisi miten tehokas
> hyvänsä. Todellinen max latausvirta kylmän akun läpi lienee (arvaus)

laskeskelin tuosta 5A arvosta:

jos käynnistys syö tuon 0,83Ah niin 0,83/5 = 0,166h = 9,96min ~10min joten
siis tuon perusteella 10min pitää käyttää moottoria jokaisen käynnistyksen
jälkeen että latautuu tuon käynnistysvirta takaisin..

Miika Seppänen

On Mon, 11 Oct 2004 06:54:15 +0300, "ove" <ove a...@kolumbus.fi> wrote:

> [...]
>
>ja poliisia pimeällä pakoon sännätessään ... kaikki takavalot
>niin mutkasella tiellä on vaikeampi jälestää ...

Eikö pelkkä jarruvalojen poiskytkeminen olisi parempi? 3>:)

>mono aina pohjassa

Mullakin oli joskus tollanen auto.

-Miika

Seppo Vimpari

"Mara" kirjoitti:

> [...]
> enimmillään 15..15,5 V ja kunnossa olevan akun napajännite on kylmänä
> välillä 12 - 13 V. Siten akkua lataava jännite-ero on 2 - 3,5 V.

Olet oikeassa siinä, että sisäinen resistanssi rajoittaa, mutta mikä se
resistanssi sitten on? Sama resistanssi rajoittaa myös käynnistysvirtaa ja
starttimoottorin napajännitettä. Virta vaan voi olla 2...3 x 90A!

No lasketaan akun napajännite pakkasessa 12.0V ja latausjännite 14.6V
fiksulla säätimellä. Maksimi sisäinen resistanssi voisi olla (14.6 - 12.0) /
90A = 28 milliohmia. Muuten ei lataannu täysillä 90A virralla. Lämpimässä
luvataan jopa 10 milliohmin sis. resistanssi kunnossa olevalle akulle.

Aatellaan, että käynnistyksessä akusta sitten otetaan virta 300A.
Starttimoottorin napajännite olisi silloin 12V - 0.028 x 300A = 3.6V. Tai
200A:lla 6.4V ! Eipä lähde käyntiin.

Ei siis vielä kaikki täsmää! Sisäinen resistanssi täytyy olla startin
kannalta pienempi kuin tuo 28milliohmia ja se ei siis yksinään selitä pientä
latausvirtaa!
Oikeasti akku ei kylmässä tuota 90A virtaa silti kykene ilmeisesti ottamaan
vastaan, kokemusperusteisesti.

Miksi? Jos latausvirta on vain muutama ampeeri, onko kennojen
"lähdejännitteen vaihtelu sitten se selitys, eli ehkä kemialliset ilmiöt?

T. Seppo

Miika Seppänen

On Mon, 11 Oct 2004 09:52:35 GMT, "Seppo Vimpari"
<seppo....@nokia.com> wrote:

>Sivumennen sanoen ihmettelen sitä, miten akusta voidaan ottaa pakkasessa
>satojen ampeerien käynnistysvirta mutta se ei kuitenkaan ottaisi vastaan
>paria ampeeria enempää sitä virtaskaa?!

Toistakymmentä vuotta sitten mulla oli C-raketissa ampeerimittari, ja
muistelisin sen perusteella startin jälkeen akulle menneen alle 10A
lukemia hetken (alle 5min) aikaa, sitten lukemat painui huomattavasti
alemmaksi. 45A:n laturi siinä oli, ja sähkölaitteita vain lain
vaatimat. Ajovalotkin oli tavalliset hehkulamput, 45-wattisiako ne on?

-Miika

Ari H

On 2004-10-11, Seppo Vimpari <seppo....@nokia.com> wrote:

> [...]
> purku/lataus -toiminnoissa. Sisäisen resistanssin kasvu voisi selittää
> virran rajoittumista. Sekin toimii samalla tavalla sekä latauksessa että

Jotain isoa eroa kuitenkin on, sen voi ihan käytännössä havaita.

> [...]
> täydelle akulla mutta onko kukaan mitannut oikeita latausvirtoja
> pakkasessa vaikka puolen minuutin sisällä kunnon

TM 18/2003 akkutestissä on käppyrä, joka kertoo kuinka paljon testin
akut latautuivat 10 minuutin latauksella, paras (hieman erikoinen eli
kalsium-akku oli se ainakin nimestä päätellen) ehti ottaa 2,13 Ah
varausta, muiden akkujen parhaimmisto oli noin välillä 1,51 - 1,78 Ah,
ja heikoin otti vain 0,69 Ah. Tuon kun kertoo 6:lla (pedantikoille:
yksikkö siis 1/A) niin saa akun tuona 10 minuutin aikana ottaman
keskimääräisen latausvirran.

Toni

TM 15/2004, Renault Megane 1,5 dCi, eli diisseli käsittääkseni:

Akun napajännite 12,5 V
Käynnistysjännite 10,7 V
Käynnistysvirta 170 A

Latausjännite 14,3 V

Kyseiset arvot on mitattu kesällä. Bensavehkeellä lienee hiukka pienempi
starttivirta.

Tuosta kun laskeskelee niin akun pitäisi täyttyä vauhdikkaasti. Kun
ajattelee kuinka paljon starttaus hiipuu talvella, niin vastus lienee
silloin moninkertainen.

Seppo Vimpari

"Ari H" kirjoitti:

> [...]
> ja heikoin otti vain 0,69 Ah. Tuon kun kertoo 6:lla (pedantikoille:
> yksikkö siis 1/A) niin saa akun tuona 10 minuutin aikana ottaman

Tuo on hyvää tietoa! Eli paraskin akku latautui keskimäärin n. 12.8A
virralla. Teoriassa siis latausaika täystyhjälle vaikkapa 60Ah akulle voisi
olla 4h 40min. Jos Ah-määrä perustui vain latausvaiheessa mitattuun
sähköenergiaan, niin taas tarvitaan kerrointa 1,4 ... 1,5 vielä tuolle
ajallekin. Tosin akku lämpenee ja alkaa varmasti ottaa virtaa paljon
reilummin. Tuon testin olen nähnyt mutta en muista siitä akkujen
nimelliskapasiteettia.

Millä jännitteellä ja missä lämpötilassa akkuja testissä ladattiin? Ei
latausvirtaa rajoitettu muulla tavoin?

T. Seppo

Jarno Kurlin

"Toni" <us...@domain.invalid> wrote in message

äsken katselin akun navoilta jännitteet auton käynnissä ollessa. ilman
valoja ja muita jännite ~13,7V, kaikki päällä ~13V. eli jossain vikaa
laturissa. hiilet, diodit, maadoitukset? mikä vikana?

Jarno Kurlin

"Jarno Kurlin" <jku...@POISTAkolumbus.fi> wrote in message
opel ascona C 1.6 vm 85 siis autona

Jarno Kurlin

"Jarno Kurlin" <jku...@POISTAkolumbus.fi> wrote in message

akku siis latautuu kyllä mutta ilmeisesti ei sitten niin paljon kun ei
pitäisi.

Jyrki

"Seppo Vimpari" <seppo....@nokia.com> kirjoitti
viestissä:DJsad.27380$k4.5...@news1.nokia.com...

> Sivumennen sanoen ihmettelen sitä, miten akusta voidaan ottaa pakkasessa
> satojen ampeerien käynnistysvirta mutta se ei kuitenkaan ottaisi vastaan
> [...]
Pitää muistaa että se mikä on mahdollista, ei ole välttämätää järkevää.
Miksi siis autoissa pitäisi olla 500 A:n laturi, jota tarvittaisiin vain 5
min. kylmäkäynnistyksen jälkeen?
-Jyrki

Message has been deleted

Ari H

On 2004-10-11, Ari H <em...@ei.saatavilla> wrote:
> ja heikoin otti vain 0,69 Ah. Tuon kun kertoo 6:lla (pedantikoille:
> yksikkö siis 1/A) niin saa akun tuona 10 minuutin aikana ottaman
> keskimääräisen latausvirran.

Siis ei 1/A vaan _1/h_ pitäisi olla yllä, tietty...

Jussi Koukku

On Mon, 11 Oct 2004 03:20:10 +0300, Hannu Pyssysalo
<hannuNO.SP...@koti.soon.fi.invalid> wrote something like:

>Nyt menee kyllä arvioinniksi. Minulla oli joskus parin kilometrin
>työmatka, ja akun joutui lataamaan ehkä kolme kertaa talvessa, vaikka

Ja tuo matka piti kulkea autolla ?-)
--
- Jussi Koukku -

Ari H

On 2004-10-11, Seppo Vimpari <seppo....@nokia.com> wrote:
> Millä jännitteellä ja missä lämpötilassa akkuja testissä ladattiin? Ei
> latausvirtaa rajoitettu muulla tavoin?

Täydestä akusta oli ensin otettu lämpimässä 30Ah virtaa, sitten -20
jäähtymään ja sen jälkeen lataus 14,4 voltilla, sanoo teksti. Eli
siis jännite pidettiin vakiona (niin kuin ladatessa yleensä) jolloin
virta määräytyy sen mukaan mikä on akun resistanssi.

Tekstistä saa myös sen käsityksen, että mitatiin akkuun syötetty
virta, eikä sitä kuinka paljon oikeasti akkuun varastoitui ja kuinka
paljon muuttui lämmöksi. En sitten osaa yhtään sanoa mikä on akun
lataamisen hyötysuhde kylmässä, että onko huonompi vai parempi kuin
lämpimässä vai sama.

Jan Andersson

Mulla oli muutaman vuoden työmatka kaupungissa 4 korttelinväliä...

ja autolla oli "pakko" kulkea siksi että:

1) kotikadulla ja sen ympäristössä oli arkisin työaikaan pysäköinti
kielletty ellei ollut asukaspysäköintilappua

2) työpaikan pysäköintialueella ja hallissa ei saanut autoa pitää yön
yli eikä "pysyvästi"

3) Minulla oli autoja useampi, ja vain yhdelle sai kerrallaan
asukaspysäköintiluvan... se sai siis kyllä maata kadulla.

Jan

Otso Pulli

> opel ascona C 1.6 vm 85 siis autona

Nosta moottorin kierroksia hiukan esim 1500rpm ja mittaa uudestaan.
Tyhjäkäynnillä ei tavallinen laturi määräänsä enempää jaksa puskea, vaan
vaatii kierroksia. Ts. laturin on syötettevä enemmän tehoa, jotta siitä saa
ulos enemmän tehoa. Energia ei synny tyhjästä. Nykyautojen järeät laturit
saattavat antaa virtaa riittävästi tyhjäkäynnilläkin, mutta vanhemmat
(pienemmät) hyytyy kuorman kasvaessa tyhjäkäynnillä. Ei siis välttämättä
vika, vaan ominaisuus.

-Otso-

Antti Melamies

"Raimo Saarela" <rsaa...@iki.fi> kirjoitti viestissä

> 100-200 km. tai enemmän....?
> Eli ei se mihinkään autossa täyty. Hommaa laturi ja lataa seinästä
> esim. viikonlopun yli= 48t tai enemmän.

Itselläni on päinvastaisia kokemuksia viime kesältä. Unohtui valot
päälle työpäiväksi ja sitten kotiinpäin suunnatessa oli akku totaalisen
tyhjä. Kaapeleilla käyntiin ja ajoin mutkan kautta asunnolle ~25-30km
reiluhkoilla kierroksilla. Parkkeerasin taktisesti kadunvarteen keula
alamäkeen, mutta lähtikin seuraavana aamuna (laiskasti tosin) käyntiin
startilla. 10km töihin ja päivän päätteeksi lähti taas käyntiin.
Kyseisen tapahtuman jälkeen muistinkin sitten aina sammuttaa valot :)

Autona oli 81 DX-korolla jossa tuskin on kovin kummoinen laturi. Tosin
eipä ole sähkövarusteitakaan ja jenkkakonekin oli ihan perusmallia
(poikkeuksellista kyseiselle automallille). Tietysti kun oli kesä niin
akku ei pakkasen puolella käynyt ja otti virtaa suosiolla laturilta.

--

Antti Melamies
PS. Poista osoitteesta s-kirjain niin maili tulee perille

Mika Mässeli

On Mon, 11 Oct 2004 12:35:44 +0300, "Jarno Kurlin"
<jku...@POISTAkolumbus.fi> wrote:

>Jostain postista joskus luin että valojen päällä pitäminen esim 10sek
>"lämmittää" akkua ja parantaa siten käynnistysvirtaa. onko totta?

Saattaa siinä jotain perää olla. Intissä oli joissain vanhemmissa
kuorma-autoissa (olikohan A-45) katkaisija jossa luki "Akkujen
lämmitys". Kyseinen namiska ei tehnyt mitään muuta kuin sytytti
akkukoteloon valon.

Jarno Kurlin

"Otso Pulli" <Laitatahanetu...@nospamnokia.com.invalid> wrote in
message news:xkxad.27520$g4.5...@news2.nokia.com...
pitänee mittailla nostamalla kierrokset tuohon esim1500rpm. eihän se nyt
tietenkään minua mitenkään haittaa vaikka näyttäisi yleismittari mitä mutta
jos alkaa akku hassusti loppumaan vähän väliä kesken niin sitten laturin
kimppuun vaan..

Jari Kielinen

<seppo....@nokia.com> wrote:

> [...]

Nollakelillä riittää, kun käynnistät auton ja skrapaat ikkunat...
Selitys alla.

>No laitetaanpas nyt ihan laskien tämä juttu!
>Sahaat moottoria vaikka 10 sekuntia (siis aika pitkään) 300A
>käynnistysvirralla (tämäkin iso arvo). Energiaa kuluu 300A x 10s = 3000 As =
>0.83 Ah.

Tässä Audi A4:sta (1.8T) mitattua tietoa:

Mittaus oli tehty n. 0 asteen lämmössä auton seistyä yön yli.

- Akku Exide, malli?, muistaakseni n. 60 Ah, ikä 1v.
- max. starttivirta 580 A
- starttivirta keskimäärin n. 170 A
- startin kestoaika 1.0 s
- lataus alkoi 1.4 s startin alusta (=kone käy)
- maksimi latausvirta 82 A
- min. akun napajännite 8.3 V
- max. akun napajännite 14.9 V
- napajännite ennen starttia n. 12.2 V
- startissa kulutettu varaus 195 As = 0.054 Ah

Starttivirta = virta akusta
Latausvirta = virta akulle (ei siis sama kuin laturin antama virta)

Latauksen alettua virtaa tuli aluksi 50 ms ajan yli 75 A, jonka
jälkeen jännite nousi yli 14 V:n ja säädin alkoi rajoittamaan virtaa.
N. 150 ms jälkeen latausvirta asettui n. 20 A lukemaan ja putosi siitä
logaritmisesti (?) ollen 20 s kohdalla n. 5 A ja 80 s päästä alle 1 A.
Latausjännite oli koko ajan 14.4..14.5 V.

Virran perusteella laskettu startissa kulutettu varaus oli työnnetty
takaisin akkuun n. 41 s kuluttua startista. Tähän pitää tietysti
lisätä jokin kerroin akun hyötysuhteen takia.

Maksimivirtalukema ei ole hirmu tarkka, koska pihtimittarin speksin
mukainen alue oli 200 A. Mittaus on tehty muistipiirturilla 400
näytettä/s.

> [...]
>sitten akulle. Mutta selvää on, että sähkölaitteiden käyttöä kannattaa
>minimoida lyhyillä ajoilla. Tai sitten käyttää autoa ennen ajoon lähtöä

Mittauksista voi päätellä, että laturissa kyllä riittää potkua, mutta
akku ei kylmänä ota virtaa vastaan 14.4 V jännitteellä kuin tuon n. 20
A aluksi ja kovalla pakkasella varmasti paljon vähemmän. Muille
sähkölaitteille jää reilusti virtaa (> 60 A) eikä niiden käytössä
tarvitse pihistellä.

Jari

Jarno Kurlin

"Jari Kielinen" <jari.kieli...@luukku.com.invalid> wrote in message

noniin. kunnon mittaukset. kiitos näistä. sovellan tätä tietoa asconaan ja
saan että n. 3sek starttimoottorin pyörimisen jälkeen puhdistan
ikkunat,istun autoon, ja lähden ajelemaan.varmuuden vuoksi laturilla vaikka
joka toinen v-loppu lataan akun täyteen jos on sattunut vajausta tulemaan.
tänään löytyi robin huudista laatulaturi 4A latausvirralla á 14,50e.
hauskinta tosin oli että laitteen tietokilvessä max output oli jotain
luokkaa 3,7A :)
vähän samaa sarjaa nämä autolatureiden ampeeriarvot siis kuin lidlin
kotiteatterit sun muut, 2000w RMS tehoa jne ;)

Michael Burman

Jari Kielinen wrote:
> Tässä Audi A4:sta (1.8T) mitattua tietoa:

Itse en ole mitannut, mutta voisinpa silti allekirjoittaa väitteesi,
ainakin oman A3:n kohdalla. Koko viime talvi nimittäin tuli ajeltua
lyhyitä matkoja kylmäkäynnistyksen kanssa, penkinlämmittimet täysillä ja
takalasinlämmitin päällä. Ikinä ei ollut ongelmaa siinä, etteikö auto
olisi lähtenyt käyntiin.

Eli olisiko kuitenkin näiden kaikkien sähkövempaimien mukana sitten
autoihin vain lisätty paremmat laturit / paremmat akut. Tuntuisihan se
huonolta mainokselta uusille autoille, jos ne hyytyisivät jatkuvasti
talvisin, kun niillä ei ajaisi tarpeeksi. Pakosti siis sillekin asialle
on tehty jotain, jos on lisää sähköäkin tarvittu.

- Yak

ask@kolumbus.fi ove

> [...]
virtaa.

> N. 150 ms jälkeen latausvirta asettui n. 20 A lukemaan

kiitos !
ovatpa nuo mielestäni todella mielenkiintoisia ja arvokkaita
mittaustuloksia, jotka kuitenkin tukevat aikaisempaa käsitystäni
noin max. 5 A akunlatausvirrasta (vain 500 W nimellistehoisella
generaattorilla silloin kun lähivalot syttyvät startin jälkeen
automaattisesti), sillä

minun rannekelloni sekuntiviisari kun nytkähtelee eteenpäin
vain 1 sekunnin pienintä jakoasteikkoa hyväksi käyttäen ja

latauksen alussa vain 0,150 sekunnin ajan ilmenevää latausvirtaa
on myös vaikea hokata kun mittalaitteen näyttöviisarin heilahdus
ääriasennosta toiseen kestää vajaat 5 sekuntia

Hannu Pyssysalo

Säistä ja mielentilasta riippuen tuli kuljettua eri keinoilla. Joskus
oli pitkiäkin autoilujaksoja. Autolla pääsi nopeimmin, ja aamu-unisuus
vaivasi joskus. Eikä tuohon bensiiniä mennyt kuin pari litraa päivässä.
Bussilla tuli kalliimmaksi. Kesäisin kuljin polkupyörällä, niinkuin
kaikki muutkin silloisessa kotikaupungissani Warkaudessa.

--
t.HannuP

Jari Kielinen

On Tue, 12 Oct 2004 07:00:16 +0300, "ove" <ove a...@kolumbus.fi> wrote:

> [...]
>noin max. 5 A akunlatausvirrasta (vain 500 W nimellistehoisella
>generaattorilla silloin kun lähivalot syttyvät startin jälkeen

5 A kuulostaa käypäiseltä arvolta 500 W laturille. Audin laturi pukkaa
hetkellisesti yli 1 kW tehon.

>latauksen alussa vain 0,150 sekunnin ajan ilmenevää latausvirtaa
>on myös vaikea hokata kun mittalaitteen näyttöviisarin heilahdus
>ääriasennosta toiseen kestää vajaat 5 sekuntia

Juu, ei näy viisarissa tuollainen piikki. Mittaus oli tehty nopealla
virtapihdillä ja muistipiirturilla.

Mittasin tuon viime talvena piruuttani, kun ajelut olivat enimmäkseen
4 km töihin ja takaisin. Aamulla auto oli lämmityspiuhassa, mutta
iltapäivällä ei. Akkua en ole ladannut koskaan verkkolaturilla eikä
ole ollut käynnistysongelmia. Sama mittaus reilulla pakkasella olisi
tietysti mielenkiintoista, mutta toistettavuus on huono, kun auto
kerkesi vaihtua.

Jari