Graniitin työstäminen

Jani Reunanen

Onko tietoa, miten graniittia voisi työstää ?
Leikkaaminen onnistuu, mutta miten esimerkiksi sitä voisi porata.
Terän pitää ilmeisesti kestää melkoista kulusta, eli millaisia ne terät
mahtaisivat olla ?

--

- Jani -

mailto:jan...@mbnet.fi
http://koti.mbnet.fi/~janibur

JP Sipponen

Jos joku ei täällä sano, niin tämä neuvo ainakin auttaaa eteenpäin. Joku
avulias ammattilainen voi neuvoa parhaiten nämä niksit. Kuvanveistäjä tai
hautakivien valmistaja. Keltaisille sivuille siis...

Veikkaisin kovapala- tai timanttiteriä... K-raudan terilläkin voisi
aloitella... Vesisyötöllä varustettu pneumaattinen porakone se vasta olisi
jotakin, mutta tavallinen iskuporakonekin kestää pari reikää.

Jukkis

Jani Reunanen <jan...@mbnet.fi> kirjoitti
viestissä:9nvqk3$l3i$1...@tron.sci.fi...

jani

> [...]
> Leikkaaminen onnistuu, mutta miten esimerkiksi sitä voisi porata.
> Terän pitää ilmeisesti kestää melkoista kulusta, eli millaisia ne terät

timattipora ja vettä jäähdytykseen.. en tosin osaa sanoa mistä timanttiporan
teriä saa..

-työtön kiviseppä-

Patrik Rögård

Poraus onnistuu mainiosti Hiltin betoniporan terillä joissa kaksoisura ja
kovametallikärki. Teriä ei saa vuokraamosta, mutta Hiltin TE 5
poravasaroita kylläkin. Teriä saat sitten vaikkapa Vantaalta Hiltin
myymälästä, terät maksaa paristakympistä ylöspäin. Isommat reijät pitääkin
sitten tehdä timanttiporalla. Soita Hiltille 0800-144 584 ja kysy lisää.

Hannu Laaksonen

On Sun, 16 Sep 2001 10:18:37 +0300, Patrik Rögård
<patrik...@kolumbus.fi> wrote:

>Poraus onnistuu mainiosti Hiltin betoniporan terillä joissa kaksoisura ja
>kovametallikärki.

Entä jos pieniä reikiä haluaa porata? 1 mm vaikka.

--
Hannu Laaksonen

hannu.l...@mbnet.fi

Jani Reunanen

Nyt kuullostaa hyvältä, pitääkin soittaa ja kysellä asiasta tulevalla
viikolla.
Kiitos!

"Patrik Rögård" <patrik...@kolumbus.fi> wrote in message

Hannu Koskenvaara

Jani Reunanen wrote:

> [...]
> Leikkaaminen onnistuu, mutta miten esimerkiksi sitä voisi porata.
> Terän pitää ilmeisesti kestää melkoista kulusta, eli millaisia ne terät

Jollakin isän pakista löytyneellä kovapalaterällä ja iskuporalla teimme
kaverin kanssa joskus lapsena (n. 13 v) n. 10 mm:n reikiä kallioon patoa
varten. Tuskallista se tärinä oli, mutta kyllä siihen kallioon vaan
reikää syntyi. Oli kyllä hidasta touhua ja jälkeenpäin luulen terän
olleen ennemminkin betonille tarkoitettu. En muista, että saimmeko
jälkeenpäin satikutia terän tuhoamisesta. ;-)

Hannu Koskenvaara

Vesa T. Korhonen

Hannu Laaksonen wrote:

> Entä jos pieniä reikiä haluaa porata? 1 mm vaikka.

Vaikkapa noin millimetrin paksuisella terästangolla ja hioma-ainepulverilla.
Kenties venttiilinhiomatahnaa voisi kokeilla, koska se on karborundumia
vaseliinissa. Ja pylväsporaa on tietenkin syytä käyttää, jos haluaa reiän
onnistuvan.

Vesa

--
vesapistekorhonen at ikipistefi

Risto Paasivirta

In article <3BA5A8BA...@iki.fi.x>,

Vesa T. Korhonen <Vesa.K...@iki.fi.x> wrote:
>Vaikkapa noin millimetrin paksuisella terästangolla ja hioma-ainepulverilla.

On saatavissa 1mm timanttiporanteriä kivien poraamiseen. (esm.
http://www.slojd-detaljer.com/prodview.asp?art=601430)

Isompia reikiä saa ainakin lasiin pylväsporakone+metalliputki+
hiomajauhe+vesi-metodilla.

Risto

Risto Alanko

jan...@mbnet.fi (Jani Reunanen) wrote in <9nvqk3$l3i$1...@tron.sci.fi>:

> [...]
>Leikkaaminen onnistuu, mutta miten esimerkiksi sitä voisi porata.
>Terän pitää ilmeisesti kestää melkoista kulusta, eli millaisia ne terät

Paperikoneen teloja tehdään poraamalla teräsputkella. Vettä ja hiekkaa
sekaan; aikaa kyllä kuluu. Pora ei ole kova, vaan tavallista pehmeätä
terästä, sekin kyllä kuluu, mutta mitäs tavallinen putki sitten maksaa...

Sahaus tehdään timanttipalateräisellä sirkkelillä tai sitten useasta
rautalangasta kierretyllä "sahalangalla", jonka kanssa käytetään myös vettä
ja hiekkaa. Kotioloissa voisi kokeilla suurta kulmahiomakonetta ja kiville
tarkoitettua laikkaa.

Oikein hyvän pinnan saa vain timanttiporalla tai -sahalla. Se on
ammattilaisten hommaa ja maksaa.

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Risto Alanko risto....@tut.fi
Laboratory of Machine Design, Tampere University of Technology, FINLAND

Ville Voipio

ala...@me.tut.fi (Risto Alanko) writes:

> Paperikoneen teloja tehdään poraamalla teräsputkella. Vettä ja hiekkaa
> sekaan; aikaa kyllä kuluu. Pora ei ole kova, vaan tavallista pehmeätä
> terästä, sekin kyllä kuluu, mutta mitäs tavallinen putki sitten maksaa...

Ainakin lasia voidaan hioa messingistä tehdyillä työkaluilla, joiden
kanssa käytetään hiomajauhetta, esimerkiksi ceriumoksidia. Yllättäen
tässä yhdistelmässä lasi kuluu huomattavasti enemmän kuin messinki.
Olettamukseni on, että nuo erittäin kovat hiomahiukkaset painuvat
pehmeän metallin sisään ja jäävät sinne paikalleen. Lasin pinnalla
ne sen sijaan liukuvat naarmuttaen.

Äärimmilleen vietynä tämä idea menee siihen, että kuluttava työkalu
on erittäin pehmeä, vaikkapa kangasta. Yllättäen näin on juuri tullut
keksittyä huopalaikka.

Timantinsahaajat käyttävät messinkilaikkoja ja hioma-aineena timantti-
pölystä ja oliiviöljystä tehtyä tahnaa. Pinnasta tulee erittäin
siisti, mutta sahausajat ovat hyvin hitaita (millejä tunnissa)
pienillä kierrosluvuilla. Isoilla kierrosluvuilla taas tarvittaisiin
tahnan kierrätys ja jokin jäähdytys, jolloin systeemistä tulee
paljon monimutkaisempi.

> Oikein hyvän pinnan saa vain timanttiporalla tai -sahalla. Se on
> ammattilaisten hommaa ja maksaa.

Katselin tuossa juuri K-Raudan mainosta, jossa lattialaattojen sahaamiseen
tarkoitettua timanttisirkkeliä myydään kaikkineen hintaan 299 mk.
Tuossa ei valitettavasti ilmeisesti ole vesijäähdytystä, joten
pientä virittelyä tarvitaan ennen kuin sillä voidaan lasia tai
kiveä näppärästi sahata, muuten terä kuumenee ja kuluu liikaa. Lisäksi
sekä lasi- että kivipöly tekee huonoa keuhkoille, joten sikälikin
tuo vesi on hyvä. Suihkutuksen ei tarvitse olla mitenkään rajua, kunhan
laikan leikkaava osa pysyy märkänä.

Timanttisahassa on muuten se vinkeä puoli, että sillä voi sahata
kovinkin monenlaisia materiaaleja. Esimerkiksi monen muovin sahaa-
minen onnistuu timantilla paremmin kuin muilla menetelmillä. Pehmeätkin
materiaalit leikkaantuvat hyvin, koska leikkuu ei kohdista kovin suuria
voimia leikattavaan kappaleeseen. Avainsanana on kuitenkin kärsivällisyys.

Pinnan hyvyys riippuu materiaalista ja laikasta. Sahaamiseen tarkoi-
tettu laikka ei kiiltävää pintaa tee. Lasista minulla on eniten
kokemusta, ja siinä tuo pinta tuntuisi jäävän ehkä Ra = 5 um
tasoon tai alle. Selvästi diffuusi, mutta kuitenkin helppo kiillottaa
eteenpäin.

Toisaalta erittäin hienojakoisella timantilla pitäisi tulla
aika lailla kiiltävä pinta. Helpompaa kuitenkin lienee käyttää
kiillottamiseen tinatuhkaa (tinaoksidia) tai ceriumoksidia,
hienolla timantilla sahaaminen vie puoli ikuisuutta.

- Ville

--
Ville Voipio, M.Sc. (EE)

JP

Jani Reunanen kirjoitti viestissä <9nvqk3$l3i$1...@tron.sci.fi>...

> [...]
>Leikkaaminen onnistuu, mutta miten esimerkiksi sitä voisi porata.
>Terän pitää ilmeisesti kestää melkoista kulusta, eli millaisia ne terät

Hammaslääkärisi kanssa, jos olet hyvissä väleissä, voit häneltä saada
käytettyjä timanttiporia / kruunuja.....

JP