Aseen sinistys

Heikki Mikkola

Missä hinnoissa liikkuvat kustannukset, jos lyhyen aseen (tässä
tapauksessa pistoolin) jättää asiantuntevan asesepän sinistettäväksi?
Entäpä esim. pelkkä "yläkerta" (luisti, ehkä piippukin)?

Kannattaako ilman suurempaa asiantuntemusta edes harkita tekevänsä samaa
työtä itse ns. kaupan sinisteillä? Jos, niin mitä nämä pöperöt sitten
maksavat?

Tiedoista kiitollinen,

Heikki Mikkola

-cut-here-and-hang-on-the-wall!---------------------------------8<----------
SPECIAL PRICE! HEIKKI MIKKOLA ONLY $19,95. SELECT THE WAY AND WE'LL DELIVER:
[ ] E-mail: Heikki....@oulu.fi [ ] Tel: +358 (0)16 319 919
[ ] Web site: http://raita.oulu.fi/~hmikkola [ ] GSM: +358 (0)400 584 268
----------8<----------------------------------------------------------------

Risto Alanko

In article <Pine.SGI.3.95.96111...@tuomi.oulu.fi>, Heikki Mikkola <hmik...@tuomi.oulu.fi> wrote:

> [...]
>
>Kannattaako ilman suurempaa asiantuntemusta edes harkita tekevänsä samaa
>työtä itse ns. kaupan sinisteillä? Jos, niin mitä nämä pöperöt sitten

Pintakäsittelyn hinta riippuu paljon pohjatöistä, eli pinta joudutaan
puhdistamaan harjaamalla tai hiomalla, joskus vielä erikseen ruosteen poisto.
Jos tarkoituksena on vain käyttöaseen värjäys, harjakone on ensimmäinen
vaihe; keräilyaseiden sinistyksen korjailu on ammattilaisen (melkein jo
taiteilijan) hommaa. Nykyinen lipeä"sinistys" tuottaa tavalliseen teräkseen
synkänmustan pinnan, esim. vanhojen Coltien "sontiaisensininen" ei onnistu
ikinä nykyisiltä pintakäsittelyfirmoilta. Eräissä vanhoissa menetelmissä
värjäysaineet olivat erittäin myrkyllisiä, joten niitä ei enää käytetä
missään.

Hinnaksi arvioisin tavalliselle mustaukselle muutamasta kympistä pariin
sataan, riippuen osan muodoista ja aineesta sekä pohjatöiden määrästä.

Kaupan pikasinistysaineet ovat vain pieniin korjailuihin, suurta pintaa ei saa
tasaväriseksi ja jälki on aivan erinäköinen kuin "oikeassa" mustauksessa,
tavallisimmin himmeän harmaa.

Risto

*-=-=-*-=-=-*-=-=-*-=-=-*-=-=-*-=-=-*-=-=-*-=-=-*-=-=-*-=-=-*-=-=-*-=-=-*
Risto Alanko ala...@ruuvi.me.tut.fi
Laboratory of Machine Design, Tampere University of Technology, FINLAND
*-=-=-*-=-=-*-=-=-*-=-=-*-=-=-*-=-=-*-=-=-*-=-=-*-=-=-*-=-=-*-=-=-*-=-=-*

Kari Tuominen-Shemeikka

Kustannusarvion saa parhaiten asesepältä, yksi aseiden mustauksiin
(sinistyksiin) erikoistunut kaveri on: Asepaja Tmi Jari Salmijärvi,
puh: 03-255 8029 (Tampereella).
Ainetta omatoimisuuteen myy mm. Aseliike Erkki Lähdeniemi Orivedellä,
puh: 03-3341985. Tuon kokoiseen hommaan riittävä purnukka maksaa 77.-,
jälki on käypäistä, mutta ei täysin vastaa kestävyydeltään asesepän
tekemää.
Lisäksi markkinoilla on ns. sinistyskyniä, joiden käyttö rajoittuu
lähinnä naarmujen fixaukseen ennen myyntiä, hinta noin 20.-.

Kari T-S

Message has been deleted

Pekka Huhta

Heikki Mikkola <hmik...@tuomi.oulu.fi> writes:

>Missä hinnoissa liikkuvat kustannukset, jos lyhyen aseen (tässä
>tapauksessa pistoolin) jättää asiantuntevan asesepän sinistettäväksi?
>Entäpä esim. pelkkä "yläkerta" (luisti, ehkä piippukin)?

Haarukka oli noin 100-500 mk kun joku aika sittten kyselin. Riippuu ihan
siitä, mitä on valmis tekemään itse ja minkätasoisen viimeistelyn haluaa.
Oma projektini oli peilikiiltoinen custom-Ruger MK II, jossa oli
aikalailla muitakin osia kuin vain aseeseen kuuluvat, mm. äänenvaimennin
ja irtoperän kiinnitysraudat.

Kokonaisen aseen sinistys olisi maksanut n. 300-500 riippuen paikasta
(joku olisi lähettänyt tonnilla Sakolle sinistettäväksi). Valmiiksi
purettuna ja kiillotettuna haarukka laski tuohon 100-400 mk:n kieppeille.

Pura nyt ainakin se aseesi valmiiksi ja kerro sepälle ettei sitä tarvitse
koota sinistyksen jälkeen. Jos luotat itseesi sen verran että uskallat
purkaa _kaikki_ nappulat irti, niin homma halpenee heti jopa satasilla.
Pelkkä huoltopurkaminen ei pyhitä mitään. Jos pinnan kiiltävyys riittää
(sinistys on vain kulunut, ei syöpymiä), seppä poistaa vanhan sinistyksen
kemiallisesti ja laittaa uuden päälle. Kiillotus on helppo tehdä itse,
mutta vie pirusti aikaa; Rugeria tuli hoonattua käsin noin
sataviisikymmentä tuntia, mutta tulos olikin sitten peili. Rättilaikka tai
muut koneet nopeuttavat hommaa dekadilla.

>Kannattaako ilman suurempaa asiantuntemusta edes harkita tekevänsä samaa
>työtä itse ns. kaupan sinisteillä? Jos, niin mitä nämä pöperöt sitten
>maksavat?

Voi harkita kyllä, mutta valmstaudu tekemään homma uudestaan aina muutaman
käyttökuukauden jälkeen. Joillakin pikasinisteillä saa ihan hyvän pinnan
kun tekee homman huolellisesti, mutta pinta ei kestä. Kämmenhiki, kotelo
tai ruudin palojätteet syövät sinistyksen nopeasti ja joillain lyijyä
poistavilla puhdistusaineilla sinistys lähtee kerrasta. Jos et todella ole
ihastunut jatkuvaan myrkyillä klottaamiseen ja säätämiseen niin unohda
koko juttu.

Ei muuten kannata lähettää asetta postissa yhtään mihinkään. Postimaksut
maksoivat edestakaisin Lahteen pitkälti toista sataa postiennakkoineen ja
vakuutuksineen. Jos sinistyksen laadusta tulee kränää, niin uudet
postimaksut ja pyssy nähtäväksi. Omasta paketistani seppä unohti pienosat
kokonaan pois, tulivat postissa muutaman päivän päästä. Jos aseen olisi
vienyt "lähikauppaan" vähän kalliimmalla hinnalla niin loppuhinta olisi
kuitenkin ollut liki sama ja ongelmia ei olisi ollut.

pekka

--
pekka huhta
Awopbopaloobopalapbamboom!! 90-468 2606