LaTeX

Nedeljko Stefanovic

to Размена вештина
Да ли има заинтересованих за курс LaTeX-a.?

LaTeX (изговара се "латех") је систем за целокупну припрему за штампу. За разлику од Word-а и LibreOffice Writer-а, који су програми за обраду текста, LaTeX је програм за целокупну припрему за штампу, мада се често каже да је програм за "прелом текста".

Прелом текста или словослагање (енгл. "text formatting") је наједноставније речено одлучивање где се ред прекида и прелази у следећи ред и где се прелази на следећу страницу и остало обликовање уз оптимизацију тако да то изгледа што лепше.

Савремени програми за обраду текста то чине на најједноставнији начин прелазећи у следећи ред када нема више места у текућем, односно без оптимизација. То се не сматра пеломом текста. Стога када се књига писана у таквом програму однесе издавачу, тај облик служи само да издавач види како то треба да изгледа, а онда издавач тај садржај прелама у посебном програму као што је Quark Express или слободни Scribus. Ако је књига урађена у LaTeX-у, за тим нема потребе.

LaTeX је алат подсан за израду техничких чланака и документације, као и свих осталих врста папирних публикација. Не треба га користити за првенствено електронске публикације које нису намењене штампи.

Разлика је у томе што се у документима намењеним штампи фиксира величина папира и све прилагоди њој, док се у првенствено електронским облицима, који нису намењени штампи величина оквира (који је обично некакав прозор на екрану) не фиксира, већ зависи од избора корисника. LaTeX није за такве документе, већ за оне који су намењени штампи, односно у LaTeX-у се фиксира жељена величина стране (касније се лако може променити).

LaTeX од могућности пружа:

1. Аутоматски прелом текста.
2. Аутоматско узимање у обзир специфичних правописних правила изабраног језика (има и за српске и ћириличне и латиничне документе) укључујући прелом речи на крају реда,
3. Слободни финтови који се аутоматски уграђују у документ
3. Аутоматско прављење индекса појмова, реферисање, цитирање, хипервеза унутар чланка, као и спољљашњих.
4. Напредно прављење списка литературе. У једном фајлу се чувају све икада коришћене референце, а из њега ће LaTeX да издвоји само оне које се заиста користе у чланку.
5. Лако генерисање докуената из било ког програмског језика.
6. Систем макроа који је моћан унутар документа, али за који нема макро вируса.
7. Велики број макро пакета са напредним решењима за разне ствари. Пример је шах.

Nedeljko Stefanovic

to Размена вештина
Тачка 3 је унета двапут.

Слободни фонтови су они чија је слободна испорука дозвољена. Да се не би зависило од власничких фонтова, LaTeX има своје. Но, да би документ био преносив и исправно се приказивао и тамо где нема тих фонтова, а да испорука документа буде легална.

Limena J

to razmena...@googlegroups.com
ja sam zainteresovana, radila sam prelom u adobe-ovom InDesignu, pa da vidim koja je razlika

Nedeljko Stefanovic

to Размена вештина

Практично нема сличности.

Има ли још заинтересованих?

Petar

to razmena...@googlegroups.com
Ja sam zainteresovan ali obaveze na fakultetu dozvoljavaju samo vikend
kao slobodno vreme za ostale aktivnosti/interesovanja. Pa ako bi
radionica bila vikendom mogao bih stizati.

On 03/01/2016 08:37 AM, Nedeljko Stefanovic wrote:
> Практично нема сличности.
>
> Има ли још заинтересованих?

Nedeljko Stefanovic

to Размена вештина
Термин није проблем. Може недељом пре логике или неки други који би се договорио са заинтересованима.

Marjan Frkovic

to razmena...@googlegroups.com

I i ja sam zainteresovan da cujem

sanja jan

to razmena...@googlegroups.com

Zainteresovana

djurdja stavrovski

to razmena...@googlegroups.com
Deluje bas interesantno, zainteresovana sam...

Nedeljko Stefanovic

to Размена вештина

А ја сам заинтересован за предлоге термина.

01.03.2016. 11.50, "djurdja stavrovski" <djurdj...@gmail.com> је написао/ла:
Deluje bas interesantno, zainteresovana sam...

Nedeljko Stefanovic

to Размена вештина
Кад неће нико други да предложи, ја ћу.

Да ли одговара термин у недељу 6. марта 2016. у 13:00?

Tiksa

to razmena...@googlegroups.com
Meni odgovara

+1

On 03/04/2016 03:17 PM, Nedeljko Stefanovic wrote:
Кад неће нико други да предложи, ја ћу.

Да ли одговара термин у недељу 6. марта 2016. у 13:00?

Petar

to razmena...@googlegroups.com
Odgovara mi. +1

On 03/04/2016 04:25 PM, Tiksa wrote: