Skąd powstaje shimma

Bodi

cześć
Po pierwsze nie wiem, jak to słowo się pisze, ale chodzi o wpadanie
przedniego koła w 'łopotanie' podczas gwałtownego przyspieszania. Nie bardzo
wiem, skąd ono się bierze, a miałem ostatnio okazję parę razy doświadczyć
tego.
To co zauważyłem i przychodzi mi na myśl, to to, że ja odrywam lekko
przednie koło do góry i jednocześnie niechcący skręcam lekko kołem (któraś z
rąk bardziej ciągnie). Wtedy powstaje 'łopot' i jednoczesne 'sranie w gacie'
:)
Ale też to co zauważyłem, to po odpuszczeniu gazu moto bardzo stabilnie
wraca do normalnej jazdy, i mam wrażenie, że to nie jest aż tak bardzo
niebezpieczne. Być może się mylę i mam sporo szczęścia ?

pzdr
--
Bodi CBR900RR(95r.) Gdańsk

Jackare

Nie jestem szpecem od scigaczy, ale shimmy to zjawisko dotyczace motocykliw
ogolnosci.
Nie wiazalbym tego z "krzywym trymaniem kierownicy", ale ze zjawiskami
fizycznymi dotyczacymi momentow bezwladnosci i efektow zyroskopowych
dotyczacych obracajacego sie kola oraz mas wystajacych przed os przedniego
kola w powiazaniu z katem nachylenia glowki ramy.
Czesto przyczyna shimmy jest tez zuzyta opona przednia.
Pozdro

--
Jackare
2 Osy M52 '64, ETZ 251e, WSK M06 '58 (w puzzlach)

Shm

Użytkownik "Bodi" <bog...@atena.pl> napisał w wiadomości

> To co zauważyłem i przychodzi mi na myśl, to to, że ja odrywam lekko
> przednie koło do góry

Shima powstaje jak gwaltownie przyspieszasz (z przednim mocno odciazonym)
na drodze, gdzie sa poprzeczne garby (na wiekszosci skrzyzowan).

> Ale też to co zauważyłem, to po odpuszczeniu gazu moto bardzo stabilnie
> wraca do normalnej jazdy, i mam wrażenie, że to nie jest aż tak bardzo
> niebezpieczne. Być może się mylę i mam sporo szczęścia ?

U mnie jest dokladnie ten sam efekt, wiec mysle, ze nie masz sie czym
przejmowac. Sprawdz takie ruszanie na jakims dobrym odcinku drogi
(bez garbow) i zobacz czy efekt bedzie taki sam.

--
Shmayek
GSX 1100FL

Tomek Wozniakowski

Czesc :)

Shm wrote:

> Użytkownik "Bodi" <bog...@atena.pl> napisał w wiadomości
>
> Shima powstaje jak gwaltownie przyspieszasz (z przednim mocno odciazonym)
> na drodze, gdzie sa poprzeczne garby (na wiekszosci skrzyzowan).

Nie tylko - IMO znacznie niebezpieczniejsze shimmy powstaja niekiedy
przy duzych predkosciach. Przyczyn moze byc wiele - przeciazenie moto,
opony zjechane lub niedopompowane, konczace sie lozysko glowki ramy
albo lozyska wahacza, spaprana aerodynamika motocykla, odciazenie
przedniego kola z roznych przyczyn.

Z pewnoscia nie jest to wtedy przyjemne, a na dodatek moze sie
kieeepsko skonczyc :(

--
Pozdrowienia :)
Tomasz Wozniakowski

Shm

Użytkownik "Tomek Wozniakowski" <to...@rodan.pl> napisał w wiadomości
> Czesc :)

> Nie tylko - IMO znacznie niebezpieczniejsze shimmy powstaja niekiedy
> przy duzych predkosciach. Przyczyn moze byc wiele - przeciazenie moto,
<ciach>

Wiem, ze przyczyn moze byc duzo, ale chodzilo mi o ten konkretny przypadek,
czyli gwaltowne przyspieszanie.

Napisz na priva co z praca :)) Bedzie cos z tego czy nie?

Vanilla

Witam po latach :-) - (czasem jednak tu zagladam)

Użytkownik "Shm" <shm...@motocykle.org> napisał w wiadomości

> U mnie jest dokladnie ten sam efekt, wiec mysle, ze nie masz sie czym
> przejmowac. Sprawdz takie ruszanie na jakims dobrym odcinku drogi
> (bez garbow) i zobacz czy efekt bedzie taki sam.

Mysle ze przejmowac jest sie czym bo jest to bardzo niebezpieczne. Shimmy
powstaje rowniez przy wychodzeniu z zakretu zwlaszcza przy duzych
predkosciach ( i zwlaszcza na polskich drogach.) Jaki jest tego efekt mozna
zobaczyc na mojej stronce w dziale "Filmiki z motorkami" (adres stronki w
podpisie)
Polecam zalozenie amortyzatorka skretu.

Pozdro
--
Grzesiek RF600R vel "Vanilla"
tel/sms 0-502-583-203

||| Yatzek |||

From: Vanilla <van...@x.l.pl>

> Witam po latach :-) - (czasem jednak tu zagladam)

### Rany! Vanilla na liscie! Wielki "kam bek" ;-)))

A co do shimmy (to tez nick mojego syna Szymona), to niektore moto maja ja w
standardzie, np. Kawasaki GPZ 500S i inne sporty.
W dokuczliwych przypadkach do sprawdzenia glowka ramy (lozyska), przednie
hamulce (sic!), przednie zawieszenie (olej, sprezyny - nierowne tlumienie),
lozyska przedniego kola, opony ("schodkowane"). Jesli przy kierownicy nie ma
ciezarkow balansowych, warto o nich pomyslec.
A pierwsze to porownac z takim samym moto (w miare mozliwosci).

Pozdrawiam, Yatzek i pol litra Kawy.

Golec uOrkiestra za 1 zl! >>> http://link.interia.pl/f15d0

--
Archiwum grupy: http://niusy.onet.pl/pl.rec.motocykle

Proto

To dlaczego konstruktorzy nie umieszczają tłumika standardowo (przynajmniej w
modelach którym shimmy grozi) tylko trzeba go samemu zakładać?
Pytanie wynikające z powyższego (w kontekście filmiku z TT który zapodał
Vanilla) - dlaczego ten gościu co tak ładnie kozła fiknął tłumika sobie nie
kupił?
(pewnie głupio się pytam, ale znajdzie się tu chyba parę osób, co to też
takie wątpliwości mają)

Wayne

> (pewnie głupio się pytam, ale znajdzie się tu chyba parę osób, co to też
> takie wątpliwości mają)

Tlumik skretu tlumi skret (jak sama nazwa wskazuje) wiec zwalnia sterowanie,
co jest niezbyt pozadane na wyscigach, gdzie trzeba sprzet szybko z zakrety
w zakret przekladac. Generalnie jak to w zyciu trzeba znalezc zloty srodek,
tutaj miedzy stabilnoscia jazdy na wprost a szybkoscia skladania sie w
zakret.

Wayne
Triumph Daytona T595

Vanilla

Użytkownik "Proto" <typ...@NOSPAM.poczta.gazeta.pl> napisał w wiadomości

> To dlaczego konstruktorzy nie umieszczają tłumika standardowo
>ciach<

a dlaczego w samochodach nie zakladaja standardowo poduszek powietrznych? -
koszty.
Cena takiego amorka to okolo 1.500 zl.

adamcio

Wayne wrotki:

> [...]
srodek,
> tutaj miedzy stabilnoscia jazdy na wprost a szybkoscia skladania sie w

Nie probuje podwazac twojego zdania, a chce sie jedynie podzielic wrazeniami
z uzytkowania od paru lat amortyzatora skretu.
Otoz, moto jest faktycznie duzo stabilniejsze przy jezdzie na wprost i wcale
ale to wcale nie skreca sie nim gorzej na torze ani podczas szybkiego
pokonywania zakretasow, gedzie czesto trzeba przewalic koze z prawa na lewo
i odwrot. Amorek w sposob zauwazalny ulatwia i uspakaja wyjscie na pelnym
reblu z ostrego winkla i swietnie ulatwia jazde po asfalcie naprawianym
metoda zdrapki.
A minusy? utrudnione manewry w miescie i na parkingu przy niewielkich
predkosciach i sporych skretach kiery.

to tyle

Adam_Kaliski-adamcio_____Yamaha FZR-600
Up Great Blondino :-)