niemal losowe ladowanie do JEditorPane

pgorczyca

z góry przepraszam za pomyłki ale nie jestem programistą.
napisałem applet który jest specjalizowaną przeglądarka html ładująca
strony z ojczystego serwera appletu.
niestety applet nie działa jak powinien. w 90% radzi sobie z
załadowaniem pierwszej strony, ale jest ona ładowana w trakcie
inicjalizacji appletu.
kolejne strony, podpięte pod przyciski ładują się może w 1% wywołań i
trwa to dosyć długo.
wszystkie strony ładowane są najprościej jak można:
page = getCodeBase().toString() + plik;
glowneokno.setPage ( page );

wyniki oglądam na ie5+plugin1.4 przy czym okno consoli wypluwa (od
drugiej ładowanej strony):
java.lang.NullPointerException
at sun.net.www.http.KeepAliveStream.close(Unknown Source)
at java.io.FilterInputStream.close(Unknown Source)
at sun.net.www.protocol.http.HttpURLConnection$HttpInputStream.close(Unknown
Source)
at sun.plugin.usability.ProgressInputStream.close(Unknown Source)
at java.io.FilterInputStream.close(Unknown Source)
at javax.swing.JEditorPane.read(Unknown Source)
at javax.swing.JEditorPane$PageLoader.run(Unknown Source)

być może powinienem podać jeszcze jakiś materiał dowodowy ale tu
proszę o wskazówki.
jeżeli ktoś czuje się na siłach pomóc przeprowadzić śledztwo to proszę
o odpowiedź.

przemek