گنجاندن فونتهای استاندارد فارسی در ویندوز 10

Amir Farsi

to persian-co...@googlegroups.com
سلام دوستان.
همانطور که میدانید، فونت استاندارد که نویسه‌ها را با یونیکد صحیح نشان دهد بسیار برای اصلاح وضعیت پردازش فارسی حیاتی است. در این میان یکی از مشکلات وب فارسی وجود فونتهای فارسی است که بر روی همه سیستمها موجود باشند. این ممکن نخواهد بود مگر به مدد اینکه فونتها بصورت پیش فرض درون سیستم عامل وجود داشته باشند.
در حال حاضر بهترین زمان برای درخواست از مایکروسافت به منظور گنجاندن و جایگزینی فونتهای استاندارد فارسی(مخصوصا از نوع آزاد مثل آنهایی که در پروژه fribidi) تولید شده اند، در درون ویندوز 10 میباشد.
اگر تعداد درخواست ها زیاد باشد یا بتوانید یک ایرانی را در تیم مایکروسافت بیابیم یا دوستانی درون تیم مایکروسافت داشته باشید این کار امکان پذیر خواهد بود.
با این کار خدمت بزرگی به وب و پردازش فارسی بنمایید.

Saleh Souzanchi

to persian-co...@googlegroups.com
من هم موافق افزودن چند فونت فارسی به ویندوز ۱۰ هستم.
اما چند مشکل هست. اول اینکه کو فونت اون هم از نوع آزادش. من بعد از چند ماه  کار روی فونت های که ظاهرا آزاد هستند فقط موفق شدم فونت ایرانین رو ریکاوری کنم. با مهندس هومن مهر مکاتبه کردم ضمن معرفی پروژه خانه فونت و ... ایشان لطف کردن کلیات مستندات رو فرستادن . من روش کار کردم و الان در حال تست نهایی برای استفاده در ویکی هستیم.

اما بحث وب و لوکال فونت رو برای فونت فارسی نمیشه یکی کرد.مشکلات زیادی ایجاد میشه. مثلا درفونت وب نیازی به گلیف های انگلیسی نیست. اما برای دسکتاپ هست.

اما خودم دنبال این هستم که ببینم کاکروسافت چه استانداردهایی مد نظر داره تا همین ایرانین رو کامل کنم و براشون ارسال کنم تا در ویندوز ۱۰ قرار بگیره.

Amir Farsi

to persian-co...@googlegroups.com
مثلاْ فونتهای استاندارد شده شورای عالی اطلاع رسانی نیز مناسب میباشند.

Shervin Afshar

to Amir Farsi, persian-co...@googlegroups.com
در مورد قلم‌های «استانداردشدهٔ» شورای عالی اطلاع‌رسانی، اینجا[۱] را ببنید.

↪ Shervin

مثلاْ فونتهای استاندارد شده شورای عالی اطلاع رسانی نیز مناسب میباشند.

http://groups.google.com/group/persian-computing-fa

---
‏این پیام را به خاطر این دریافت کردید که برای مبحثی در گروه «محاسبات فارسی» در Google Group ثبت‌نام شده‌اید.
جهت لغو اشتراک از این گروه و قطع دریافت ایمیل از آن، ایمیلی به persian-computin...@googlegroups.com ارسال کنید.
برای گزینه‌های بیشتر از https://groups.google.com/d/optout بازدید کنید.

Saleh Souzanchi

to persian-co...@googlegroups.com
این فونت های فقط به صورت اسمی استاندارد هستند. اما در باتنشون واردبشید داغون تر از سری بی هستند.
 من با سایر فونت های دیگه مقاسه کرده بودمشون می تونید مثلا یکان این سری رو با بقی یکان های موجود ببینید.