Fwd: min. pramene

Ing. Zeman so SAZP nam poslal databazu mineralnych pramenov ktora je tu pripojena. Dufam ze data budu pouzitelne pre freemap - ako budeme postupovat dalej?

S.

Begin forwarded message:

From: Martin Zeman <martin...@sazp.sk>
Date: April 21, 2011 11:17:00 AM GMT+02:00
To: Alexander Zatko <alexand...@freemap.sk>, Ján Tóbik <jan....@sazp.sk>
Subject: Re: min. pramene

Dobry den
ako som Vam pisal, nie je problem poskytnut data. My pouzivame GIS technologiu od americkej firmy ESRI (www.esri.com), takze Vam mozeme poskytnut
polohy min. pramenov vo formate SHP resp. Vam posielam jeho databazovu cast vo formate DBF aj s polohami min. pramenov v sur. systeme S-JTSK a s
vyskou vo vyskovom systeme Balt po vyrovnani (BpV).

S pozdravom
Ing. Martin Zeman
SAZP Banska Bystrica

Dňa 20.4.2011 21:29, Alexander Zatko  wrote / napísal(a):
Dobry den,

V tomto momente nas primarne zaujima zobrazenie polohy pramenov na mape, takze stale si myslim ze vase data maju hodnotu aj v tom stave akom su - uz len z toho dovodu ze by nasi mapovaci vedeli kam ist [1] overit polohu/existenciu pramena. Vela krat si totiz planujeme "kartograficke vylety" tak aby sme navstivili este nezmapovane oblasti. Vacsinou sa to robi tak, ze sa porovnava freemap mapa z viacerymi inymi mapami aby sme vedeli co nam chyba a ide sa mapovat. Ak vo freemape uvidime ikony mineralenho pramena tak sa mozme v ramci komunity dohovorit ze ich budeme overovat v terene. Bolo by to pre nas takto jednoduchcie ako navigovat v strukture [2] ktora je vyborna pre iny typ vyuzivania udajov. Co sa tyka informacii o chemickom rozbore, vydatnosti, type vlastnictva atd, to su zaujimave informacie, ale tie mozeme doplnat postupne. Takze ak by ste boli ochotni data uvolnit, v akej forme vy sme ich mohli od vas dostat (sql skript, spreadsheet dokument, xml subor...)?

Dakujem

Zatko

[1] teoreticky by mohli pouzit vasu databazu a po navsteve lokality by zaznamenali pramen do freemapu, ale to by som povazoval za plan B - v pripade ak by sme nedostali data od vas.

On Apr 19, 2011, at 1:46 PM, Martin Zeman wrote:

Dobry den
nie je tu problem v poskytnuti konkretnej GIS vrstvy, ale o kvalitu. Viac ako mame na: http://www.sazp.sk/slovak/struktura/ceev/DPZ/pramene/pramene.html
ani nemame. Mame len cisto polohu pramena zameranu GPS (aj to mame len JTSK suradnice, kedze original WGS suradnice sme si neuchovavavali vtedy) a popis
stavu a polohy pramena podla terenneho prieskumu z r. 1997-2000 + su tam pridane polohy zaniknutych alebo nenajdenych pramenov podla popisu zo
starasich pasportazacii. Fyzikalne a ani chemicke zlozenie sme z Inspektoratu nedostali, pretoze bola zrusena zmluva podla ktorej sme tuto pasportizaciu robili.
Podla mojich informacii uz Inspektorat robil (resp. zadal, asi nejakej sukr. firme) dalsiu pasportizaciu (mal by ju robit kazdych 5 rokov), takze najkorektnejsie by
bolo ziadat tieto data od nich.

S pozdravom
Ing. Martin Zeman
SAZP Banska Bystrica

Dňa 18.4.2011 21:10, Alexander Zatko  wrote / napísal(a):
Dobry den,

Pan Zeman, neviete ci su zaznamy v databaze ministerstva zdravotnictva geotagovane? Na stranke Inšpektorátu kúpeľov a žriediel som nasiel len tento dokument a ten ocividne neobsahuje vsetky mineralne zriedla a zaznamy nemaju geograficke suradnice.

Pokusim sa zistit kontakt na IMK ale myslim ze aj vasa databaza by bola pre verejnost uzitocna - su s jej uvolnenim pre potreby freemap.sk nejake problemy? Co sa presnosti udajov alebo uplnosti databazy tyka tak nase skusenosti poukazuju ze ziadne zo zdrojov informacii ktore nam organizacie poskytli neboli 100% kompletne alebo presne. To sa tyka aj takych zdrojov ako su udaje z katastra alebo siete lesnych ciest. Pri tvorbe mapy sa vzdy pokusame ziskat data z viacerych zdrojov a po ich vzajomnej konfrontacii opravovat nepresnosti. Tu vidim aj moznost spatneho "toku dat" smerom od freemap k SAZP v ktorom by sme vam poskytli pripadne opravy udajov - ak by ste mali zaujem.

Dakujem za odpoved.

Zatko

On Apr 18, 2011, at 1:14 PM, Martin Zeman wrote:

Dobry den
ako Vam uz pisal kolega Tobik, GIS vrstvu mineralne pramene mame v neaktualizovanej podobe. Z tohto dovodu ani nemozeme garantovat aktualnost polohy a atributy jed. min. pramenov.
Odporucam Vam obratit sa na inspektorat mineralnych pramenov a kupelov (IMK), ktory patri min. zdravotnictva a ktory spravuje databazu (zoznam) min. pramenov a zriedel spolu s
chemickym zlozenim.

S pozdravom

Ing. Martin Zeman
SAZP Banska Bystrica

mp2002.dbf

Jozef Vince (freemap.sk)

Na prvy pohlad to vyzera pouzitelne ...

Informacii je tam dost, myslim ze viac ako nam umoznuje tag pre "pramen"  - jediny maly problem vyzera byt to ze su suradnice v tom slovenskom zazracnom suradnicovom systeme  - s-jtsk

Dodi

nasiel som stranku s konvertormi. Pozri sekciu "PREPOCTY SURADNIC MEDZI SYSTEMAMI WGS84, UTM, S-42 a S-JTSK":

S.

Jozef Vince (freemap.sk)

Teraz citam ze by dali aj shp J stym vieme robi priamo(priamejsie) ale zatial netreba asi pytat... zvladneme nejako

Tak som to skonvertoval do WGS-84 - subor pripajam (v OO ako aj Excel formatoch). Treba si vsimnut ze:

1) vela pramenov nebolo najdenych alebo uz neexistuju
2) suradnice niektorych su ocividne mimo uzemia slovenska.

Tieto zaznamy bude treba najprv odstranit. Potom by bolo dobre asi urobit nejaky inteligentny import do OSM db - taky, ktory by neimportoval duplikaty. Ak sa nikto nenajde tak to vycistim ja a nastudujem OSM format na import, ale bude to asi chvilu trvat.

S.

mp2002.ods
mp2002.xls

Jozef Vince (freemap.sk)

Ja len pre tych co by to niekedy chceli robit "posvojom"

treba zrobit nejaky file

<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>

<osm version='0.6' generator='JOSM'>

    <node id='-1' lat='48.62689' lon='18.96013' >

        <tag k='name' v='prameň Snoža' />

        <tag k='natural' v='spring' />

        <tag k='ele' v='431' />

    </node>

    <node id='-2' lat='...' lon='...' >

    </node>

</osm>

A ked tych dat nie je vela, tak sa to da otvorit v josm a skontrolovat  voci existujucim/upravit editovat a tak ... a potom upload ...

Pokial je toho viac, treba carovat s niecim zlozitejsim – idealne zlomit v sebe vzdor voci postgis-u   (J tu pisem za seba)

Dodi

Tak som to skonvertoval do WGS-84 - subor pripajam (v OO ako aj Excel formatoch). Treba si vsimnut ze:

Jozef Vince (freemap.sk)

Ok, 1646 je celkom dost :S

...a este nejake dbre tagovanie, podla moznosti cim viac stlpcov.

pramen ... natural=spring
studna ... man_made=water_well
vrty ... ???

A ako oznacit ci je minaralny?

Potom nemam problem vygenerovat ten OSM subor.

--
Ing. Martin Ždila
OZ Freemap Slovakia

Jozef Vince (freemap.sk)

mineral=yes

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Spring

vychadzam z (ked drinkable =yes) tak aj mineral=yes ...

Maybe some additional informations are important

  • intermittent or perennial
  • drinkable, mineral, hot water, salty spring
  • commercial name, if it's taped and bottled (Evian, San Pellegrino, etc.)
  • discharge
  • artesian well
  • resurgence
  • hot water, temperature, main components

2011/4/25 Jozef Vince (freemap.sk) <jozef...@freemap.sk>

mineral=yes

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Spring

vychadzam z (ked drinkable =yes) tak aj mineral=yes ...

Asi ano. Ja som na jednom prameni dal mineral=Fe lebo z toho isla hrdzava voda :-D

Uz len domapovat ostatne stlpce. Niektorym ani nerozumiem...

Milan Nobonn

Konverziu suradnic zo S-JTSK do WGS84 (ETRS89) sa da urobit pomocou
najlepsie pomocou programu cs2cs

https://groups.google.com/group/osm_sk/browse_thread/thread/27745ec7e071c192/a9c8cf71117d303e?lnk=gst&q=cs2cs#a9c8cf71117d303e

V pripade ze je zadana aj nadmorska vyska je chyba tejto konverzie
maximalne 2 metre.

Prave rozmyslam ako doplnit chybajuce nadmorske vysky, mate niekto
skusenosti so SRTM datami?

Milan Nobonn

Nahodil som tie pramene do PostGIS databazy. Mozem z toho vyrobit OSM
subor a WMS vrstvu pre rychle zobrazenie do JOSM.

Zopar suradnic malo prehodene + za - , stacilo to opravit.

Milan Nobonn

Ktore mineralne pramene chcete importovat do OSM ?

Atribut stav moze mat hodnoty
""
"zaniknutý"
"zlikvidovaný"
"existuje"
"nenájdený"
"neexistuje"

Atribut vyuzitie moze mat hodnoty
""
"nevyužívaný"
"zaniknutý"
"zlikvidovaný"
"využívaný"
"nenájdený"

Atribut typ_mp moze mat hodnoty
""
"piscin"
"vrt"
"piscina"
"prameň"
"šachta"
"studňa"
"nádrž"

Jozef Vince (freemap.sk)

------ "existuje"

------ "nevyužívaný"

------ "využívaný"

> "nenájdený"
>
> Atribut typ_mp moze mat hodnoty
> ""

> "piscin"
To bude preklep asi to mam byt "piscina" - ale aj tk neviem co je to :S

------ "vrt"

> "piscina"

------ "prameň"
------ "šachta"
------ "studňa"
------ "nádrž"

Ale neviem ake tagy tomu dat :) vyjadrite sa... nech nerozhodujem sam ;)

Dodi

Milan Nobonn

Zatial som vyrobil OSM subor so stavov: 'existuje', 'nenájdený'

nenájdený -> fixme

O detailoch mineralnych pramenov existuje stranka:

2011/4/27 Jozef Vince (freemap.sk) <jozef...@freemap.sk>:

> [...]

output.osm

Milan Nobonn

Tu je zoznam vyuzitych pramenov

Pouzil som mapovanie
"piscin" : {'man_made':'water_well'},
"vrt" : {'man_made':'water_well'},
"prameň" : {'natural': 'spring'},
"šachta" : {'man_made':'water_well'},
"piscina" : {'man_made':'water_well'},
"studňa" : {'man_made':'water_well'}

Bolo by dobre zapracovat do toho este:
http://www.health.gov.sk/swift_data/source/dokumenty/inspektorat_kupelov_a_zriedel/ikz/uznane_prirodne_liecive_a_mineralne_zdroje.xls

vyuzite_output.osm

Michal Palenik

predpokladam ze ich id tam nechavas...

pripadne aj dopresnenie typu
water_well=sachta
... (pre buducnost)

Mapovanie atibutov vyzera (odtialto) dobre. Co sa tyka dodatocnych
informacii z nizsie-citovaneho dokumentu - ako by sme namapovali tam-
spominane parametre?

Lokalita
Zdroj (názov a označenie)
Záchyt (typ)
Aktuálne využitie
Tepl.vody °C
Minerali zácia mg/L
Právne predpisy + rozhodnutia
Obchodný názov

Pytam sa preto aby som zistil ze ci vobec na ne existuju v OSM tagy.

S.

> <vyuzite_output.osm>

Jozef Vince (freemap.sk)

Ak na to nie je tag... treba to dat do nejakeho namespace-u ...
sazp:nieco=hodnota ...
A ked na to bude tag tak sa to prehodi ...

Dodi

Tomas Kovacik

my nemozeme navrthovat tagy?

> [...]

> Ak na to nie je tag... treba to dat do nejakeho namespace-u ...
> sazp:nieco=hodnota ...
> A ked na to bude tag tak sa to prehodi ...

Jozef Vince (freemap.sk)

Existuje nejaky "proces" - tag proposal, discussion, voting - approval ...

Niekto to berie vazne ... niekto menej - dobre je nove tagy aspon
zdokumentovat

Ak by to malo mat skutocne vyznam pre cely svet, tak by sa hodilo aspon
podiskutovat o tom na [tagging] mailing liste a na osm wiki

Ale casto som davnejsie cital odpovede typu: just start using it ... s
komentarom ze ked sa najde lepsie riesenie alebo ine co bude mat vyssiu
pocetnost pouzitia tak sa to "lahko" prehodi/normalizuje

Bolo to tak/podobne s marked_trail, a border_type=state :) a elektrarne, a
tiez mokriny ... casom sa uprace

d.

fyi: pracujem na "spareni" tych dvoch dokumentov.

Pripajam dokument "uznane_prirodne_liecive_a_mineralne_zdroje" kde
som pridal stlpec MP_ID ktory obsahuje ID-cka zaznamov z dokumentu
ktory sme dostali od SZAP. Nie pre vsetky pramene z pripojeneho
dokumentu sa mi podarilo identifikovat zaznam v SZAP dokumente. Plati
to aj naopak - SZAP subor ma ovela viac zaznamov ako pripojeny dok.

S.

uznane_prirodne_liecive_a_mineralne_zdroje.xls

Milan, neviem ci planujes ty nacitat tie data do OSM. Ak nie, tak sa o
to mozem pokusit ja, kedze uz som do toho vrazil istu davku casu. Daj
mi vediet prosim ta.

S.

> <uznane_prirodne_liecive_a_mineralne_zdroje.xls>

Milan Nobonn

Ahoj. Teraz nemam vela volneho casu, takze pokial mas ty, skus to naimportovat.

Po tri a pol roku som ten subor naimportoval, manualne pramen po prameni, kazdy jeden konfrontovany s moznym existujucim v OSM a so strankou pramena na SAZP.

Andrew Shadura

Gratulujem, Martin!

Tak asi to je prečo http://osmfight.neis-one.org/?u1=Kom%D1%8Fpa&u2=*Martin* … A ja rozmýšľam, ako je to možné ;-)

--
Cheers,
  Andrew

A kto je Komяpa?

--
Cheers,
  Andrew

--

---
Ďalšie možnosti nájdete na stránke https://groups.google.com/d/optout.

Juraj Majling

ahoj Martin,

vyzerá tak, že domáci občan Ti to už zaktualizoval :o)

opýtam či prameň vyschol

Durko

Dňa 5. marca 2015, 19:07, Martin Ždila <martin...@freemap.sk> napísal(-a):

Miroslav Jurecka

Dakujem sefe.
Dobra praca. Presne nieco taketo mi chybalo na mape. Uz len zriesit komplexe toky od pramena az do mora a nema to chybu :)

Dňa 6. marca 2015, 8:37, Juraj Majling <maj...@gmail.com> napísal(-a):

Dakujem sefe.
Dobra praca. Presne nieco taketo mi chybalo na mape. Uz len zriesit komplexe toky od pramena az do mora a nema to chybu :)

Tak su to stale "iba" mineralne pramene. Inych pramenov bude ovela viac.

OSM Mapnik ani Freemap zatial mienralne pramene neodlisuje od obycajnych. A OSM nevykresluje studne. Freemap studne vykresluje, ale vela z nich su vrty napojene na potrubie, takze vodu z nich na mieste neziskas. Ale su studne/vrty, kde vodu ziskat vies a tam som daval aj amenity=drinking_water.

Studne a pramene na dvoroch maju access=private.

vyzerá tak, že domáci občan Ti to už zaktualizoval :o)

opýtam či prameň vyschol

Vdaka. A je dobre pripajat aj aby zadavali changeset (v iD je to "Pripojit spravu" po stlaceni tlacitka "Ulozit zmeny") a dalej aby v pripade otazok pisali na osm...@googlegroups.com forum :-)

Andrew Shadura

Ahoj

> A kto je Komяpa?

Koťara (doslova: kocúrik) je taký bielorusky martin-hviezdička :)
Alebo buď dáme to naopak: *Martin* je taký slovenský Koťara :)

--
Cheers,
Andrew

to akoze je najkrajsi v regione? ;-)

Jozef Vince(freemap.sk)

:D  +1

to akoze je najkrajsi v regione? ;-)

> A kto je Komяpa?

good job a gratulujem k dokonceniu. do coho sa mas v plane pustit teraz, ak to neni tajne.

good job a gratulujem k dokonceniu. do coho sa mas v plane pustit teraz, ak to neni tajne.

vdaka. co sa tyka mapovania, tak nemam nejaky konkretny plan. este mame tu databazu nazvov kostolov, takze mozno toto.

+ klasicke outdoor survey a obkreslovanie z bingu

Pavol Gombos

Pisete, ako keby uz vsetky TZT osobne presiel... :-P

Dňa 6. marca 2015, 11:26, Martin Ždila <martin...@freemap.sk> napísal(-a):