T³ og Workshop ideer

Flemming Frandsen

to Open Space Aarhus
I forbindelse med medlemsnedgangen snakkede vi en del om T³ og at det kunne være at vi burde forsøge at holde nogle workshops som måske kunne tiltrække eller aktivere medlemmer.

T³ er fint, men vi har ikke kunnet tiltrække hverken talere eller tovholdere i lang tid, så vi har sat frekvensen ned og sat en fast dato for næste event langt ude i fremtiden for at forsøge at få lidt mere pålideligt liv i konceptet igen: http://osaa.dk/wiki/index.php/Referat20180109#T.C2.B3_2

Forskellen på en workshop og et T³ indlæg, er at T³ er 99% foredrag for taleren og 1% deltagelse for publikum, hvor en workshop er 10% foredrag og 90% deltagelse og forventes at tage en aften.

For at kunne afholde en workshop er der primært brug for en taler (aka. en underviser) som vil påtage sig at holde et lille oplæg og være der til at hjælpe deltagerne.

En workshop bør lære deltagerne noget, gerne noget helt basalt, så begyndere i emnet kan stå på.

Vi snakkede om at det var vigtigt at workshops skulle lægges en anden dag end tirsdag, så måske onsdag er en god dag til den slags?

Den vigtigste ressource der er brug for til en workshop er en "underviser" som har lyst til at stå for den, så er der nogen der har en ide til en workshop og vil stå for den?

Her er mine ideer til workshops som jeg kunne ryste ud af ærmet:
* PhotonSaw: How to laser.
* Elektronik intro for software folk: Fra bits til elektroner

Ideer som jeg ikke magter alene:
* Zablet: En loddeworkshop for begyndere.

Når vi har sludret lidt på mailinglisten laver jeg en wiki side og en blog+FB+mailinglist post lidt lige som denne mail, men med et link til wiki siden og med fokus på workshops.

--
Flemming Frandsen - YAPH - http://osaa.dk - http://dren.dk/

Reynir Björnsson

to openspa...@googlegroups.com
Hej,

Jeg taler gerne mere om Mirage, min tur til Marrakech[0], QubesOS[1]
generelt og/eller ifht. MirageOS og/eller specifikt min ssh-agent
unikernel til QubesOS[2].

Før jul har jeg været i dialog med Helene fra PROSA om at afholde en
MirageOS/OCaml workshop eller hack session i OSAA. De er interesseret,
og vil sørge for mad/drikke. Det har været sat på pause pga.
jul/nytår, og jeg er stadig ude at rejse. Jeg hører rigtig gerne
feedback på det - hvad kunne være interessant at arbejde med, hvor
stor er interessen (send mig gerne en email hvis du er bare den
mindste smule interesseret!), er OCaml et sprog folk kendre, etc.

Jeg kan også holde workshop om QubesOS. Jeg har stirret en del på
koden, men kun brugte det i et par uger, så hvis andre (zendk?) vil
hjælpe ville det være super.

Mvh,
Reynir

[0]: Jeg og andre har skrevet lidt om vores tur
https://mirage.io/blog/2017-winter-hackathon-roundup
[1]: https://www.qubes-os.org/
[2]: https://github.com/reynir/qubes-mirage-ssh-agent
> --
> Du har modtaget denne besked, fordi du abonnerer på gruppen "Open Space
> Aarhus" i Google Grupper.
> Hvis du vil ophæve abonnementet på denne gruppe og ikke længere modtage
> e-mails fra den, skal du sende en e-mail til
> openspaceaarh...@googlegroups.com.
> Hvis du vil indsende et indlæg til denne gruppe, skal du sende en e-mail til
> openspa...@googlegroups.com.
> Besøg denne gruppe på https://groups.google.com/group/openspaceaarhus.
> Du kan se flere muligheder ved at besøge https://groups.google.com/d/optout.

Brian V. Jørgensen

to openspa...@googlegroups.com

Hej Flemming det lyder rigtig godt det du ligger op til her.

De workshops jeg gerne vil stå/hjælpe for/med:

# Lockpicking workshop for totale nybegyndere (jeg er ikke selv ret god til det, men synes det er sjovt)

  • En begynders tilgang til lockpicking
  • Udgangspunkt i Locksports internationals mini guide. (Som citat: copyright notice: This document may be freely distributed in its original format. this document may not, at any time, be offered for sale. Så må vi jo godt bruge den til at vise tricks fra)
  • Medbring lock picking udstyr (jeg har ikke ret meget selv, så hvis folk som deltager eller andre som vil kigge forbi vil låne deres ud vil det være cool)
  • En lille konkurrence hvor man på tid, skal dirke 5 Låse også giver jeg en lille pokal og 5 Club mate.

#  Zablet "Hjælper" (vedr. lodning.)
  • Jeg vil gerne hjælpe Flemming med den der Zablet, har ikke selv bygget en men jeg kan da lodde en smule og hjælpe andre.

# Wiki-how-to workshop

  • Vil gerne vise folket hvordan man bruger wikien (Den virker meget intimiderende når man først går der ind)
  • Jeg er på ingen måde ekspert i wikien, men jeg kan vise:
  • Hvordan man opretter udstyr
  • Hvordan man opdatere sin side vedr. Do-Not-Hack, Borrowed, Hack, labels

# Vinyl tryk  workshop hjælper

  • Hvis vi kan lave en workshop hvor vi laver nogle t-shirts vil jeg gerne hjælpe med det.
  • Er ikke selv en haj til softwaren men kan da lave en enkelt t-shirt.

Ellers så sige til jeg vil gerne hjælpe andre workshop bare jeg lige får det at vide i god tid så jeg kan koordinere med familie og kalender.

Mvh

Brian V. Jørgensen Aka. Zoltanox

Bredefeldsvej 2

8450 Hammel

Denmark

Tlf. 28301554

Visit OSAA.dk - Your local hacker space in Aarhus !! Join us every tuesday !!