Medlem har brug for hjælp til at komme igang med at anvende elektronik lokalet.

Jens Freij - Larsen

to Open Space Aarhus
Hej. Jeg hedder Jens og er et nyt medlem ved Open Space Aarhus.

Jeg har brug for hjælp til at anvende jeres tonegenerator og jeres ostilloskop. Jeg er elektronikfagtekniker studerende ved Aarhus Tech, og har erfaring med at anvende deres udstyr, men jeg er løbet ind i problemer med at bruge jeres udstyr. Bland billederne jeg har vedhæftet til dette opslag, er der billedet Aarhus Tech. Bananstik til ostiloskop udstyr. På det billede er der to kabler foldet sammen. Øverst er der et sammenrullet kabel af en type jeg ikke kender navnet på, men på billedet ses et T-stykke på enden af dette kabel.
Dette T-stykke betyder at et ostilloskop kan kobles til tonegeneratoren i tilfælde af at ostilloskopet ikke har en indbygget tonegenerator, samtidigt med at det andet kabel med bananstik i den ene ende kan tilkobles T-stykket, hvorved tonegeneraterren kan sende det ønsket signal ind i kredsløbet på et fumlebræt.

Dette specielle kabel har i ikke, og jeg kan derfor ikke finde ud af, hvordan jeg i OSAA skal formå at sende et signal fra en tonegenerator, ind i de kredsløb jeg vil ønske at bygger på mit fumle bræt.

Jeg har udtænkt mig, hvilken tonegenerator og ostilloskop her i OSAA, som jeg har i tankerne gerne i første omgang at ville kunne anvende her hos jer, men jeg er åben for andet udstyr der evt. er bedre. Ved nærmere eftertanke er jeg faktisk ikke helt sikker på, om tonegeneratoren, som jeg har i tankerne kun kan lave et sinus signal, eller om den også kan lave firkantsignal mm, men jeres ostilloskop tænker jeg, ser ret moderne ud.

Venlig hilsen
Jens Anton Freij-Larsen
OSAA funktionsgenerator.jpg
OSAA ostiloskop.jpg
Aarhus Tech. Bananstik til ostiloskop udstyr..jpg

Mark Moore

to Open Space Aarhus
Hej Jens! Velkommen til!

Vi har coax kabler med BNC stik i den ene ende og krokodillenæb i den modsatte ende.. Det burde du kunne bruge til at lave din egen tilkobling til breadboard.

Tror du det ville virke?

~Mark

--
Du har modtaget denne besked, fordi du abonnerer på gruppen "Open Space Aarhus" i Google Grupper.
Hvis du vil ophæve abonnementet på denne gruppe og ikke længere modtage e-mails fra den, skal du sende en e-mail til openspaceaarh...@googlegroups.com.

Jens Schou Rønnow Pedersen

to Open Space Aarhus
Hej Jens!

Måske kunne du bruge sådan en her:

https://www.elextra.dk/details/H20546/bnc-hun-til-kabinet-kort-gevind-oe96mm-loddeben

Eventuelt kan den ovenstående kombineres med sådan en fætter her:

https://www.elextra.dk/details/H20551/bnc-han-til-bnc-han-mellemled

Prøv at søge på BNC på f. eks. Elextra.dk der jo har en butik i Aarhus 😊

Jens Freij - Larsen

to Open Space Aarhus
Tak for rådene. Jeg har kigget overfladisk efter sådan et COAX testkabel med BNC i den ene ende henne hos jer. Jeg kan ikke lige finde et, men det kan være, at i har et liggende i en af de kasser, der står inde i elektroniklokalet. Det er en mulighed.
Jeg håber nogle erfarrene OSAA medlemmer en dag har tid til at kigge de mange kasser samt andre eventuelle kroge og hjørner igennem i elektroniklokallet igennem for udstyr, og måske være heldige at finde nogle BCN til bananstik, krokedillenæb etc. noget som jeg kan bruge. Jeg må indrømme, at jeg har faktisk ikke tjekket elektroniklokallet efter siden i har haft sidste arbejdsdag i tilfælde af at der er blevet fundet nogle BNC testkabler.
Hvis i ikke har nogle vil jeg overlade anskaffelsen til jer, da jeg høre at OSAA i magt af at være en organisation, er i stand til at frembringe rabatter.

Jeg var desværre forhindret i at deltage ved sidste arbejdsdag, men så hvidt jeg har hørt har i ikke så mange arbejdsdage om året. Jeg kan ikke huske hvor mange. Jeg tror jeg har spurgt et af jeres medlemmer, der også hedder Jens. Jeg vil derfor gerne foreslå, at der er flere arbejdsdage om året.

Jeg kan godt genkende mange tinge i elektronik lokallet, der i mit tilfælde er lokalet af interesse, men det er svært at vide, hvor mange ting der er i elektronik lokallet. Jeg er ikke sikker på, hvad der er hvor. Måske ligger der en på jeres hjemmeside, men der kunne være godt, hvis der var en beskrivelse eller, hvis nødvendigt flere beskrivelser i lokalet af, hvad lokalet indeholder og hvor det befinder sig.

Ved at der er pænt og oprydeligt vil sandsynligheden for at fastholde nye medlemmer også stige, da det bliver nemmere for dem at gå i gang med de ting, som er deres hensigt med at blive medlemmer hos jer, og de ligeledes hurtige opnå en forståelse for, hvad der også findes af andet elektronik.

Venlig hilsen
Jens Freij-Larsen

Mark Moore

to Open Space Aarhus
Du skal nok ikke regne med at nogen springer til og roder spacet igennem efter ting du skal bruge, på baggrund af denne mail. Hvis der er noget du gerne vil have hjælp til i OSAA, så mød op en tirsdag/torsdag når der er andre og spørg om hjælp.

Foreningen køber som regel ikke udstyr til medlemmernes projekter, især ikke udstyr som medlemmerne selv kan bygge. Det er hændt et par gange at bestyrelsen har bevilliget indkøb af effekter på opfordring fra medlemmer, så det kan godt lade sig gøre, men mit bud i dette tilfælde er nej.

Vi ses i space!
~Mark