Kamera til p-pladsen

Mikkel Christensen

to openspa...@googlegroups.com
Hvis nu vi stiller et videokamera i elektronik rummet der filmer ud
igennem vinduerne, dvs. når der ikke er nogen i spacet filmer det
direkte ind i skodderne og når der er nogen i spacet, og skodderne er
kørt op, så kan man se ud på parkeringspladsen.

Ydermere optager kameraet ikke, men det bruges udelukkende til at
streame et billede ind på en skærm i det store rum, så man kan holde øje
med bilerne når man er i spacet.

a: Er det en dum ide?
b: Er det lovligt? Kameraet optager ikke, det er ikke fastmonteret og
det bruges kun når der er folk til stede i lokalerne.
c: Er der stemning for sådan en løsning?
d: Er der stemning imod sådan en løsning?

--
Mikkel Mikjær Christensen
Sikkerhedskonsulent

Hovednummer: +45 4440 1337
Direkte Nummer: +45 4128 2808

Mikjaer Hosting ApS
Langvadbjergvej 7
7400 Herning

Nad

to Open Space Aarhus

On Monday, 25 January 2016 20:02:54 UTC+1, mikjaer wrote:
b: Er det lovligt? Kameraet optager ikke, det er ikke fastmonteret og

§ 1. "NO-NO"

§ 2. Bestemmelsen i § 1 gælder ikke Tv-overvågning, der ikke er forbundet med optagelse af billeder på videobånd, film eller lignende, når den foretages som led i overvågning af egne indgange, facader, indhegninger eller lignende.

Kan man læse det som "Ja, det er lovligt"?

det bruges kun når der er folk til stede i lokalerne.
c: Er der stemning for sådan en løsning?
+1

Anders Christensen

to Open Space Aarhus
Den mandag den 25. januar 2016 kl. 20.02.54 UTC+1 skrev mikjaer:
.

a: Er det en dum ide?

Hvor stort et problem er indbrud i folks biler deroppe?

Jeg mindes at der var en der mistede noget kameragrej og en laptop (tror jeg nok) da det lå synligt på et bagsæde eller noget i den stil?

--
Mvh Anders

Anders Christensen

to Open Space Aarhus

Den mandag den 25. januar 2016 kl. 20.28.37 UTC+1 skrev Nad:

[...]

Det er lovligt for banker at overvåge indgangsparti og hæveautomater. Men at overvåge offentlig vej og parkeringsplads er ikke omfattet af reglerne og dermed ikke lovligt. Havde p-området været dedikeret til OSAA (hvilket det direkte IKKE er i lejekontrakten hvis jeg husker ret) ville sagen være en anden, men så skulle det nok også have været hegnet ind for at den gik.

Jeg tror ikke det er noget der kan gøres indenfor lovens rammer, medmindre vi nøjes med at overvåge rampen.

Mikkel Christensen

Den 25-01-2016 kl. 20:32 skrev Anders Christensen:
Den mandag den 25. januar 2016 kl. 20.02.54 UTC+1 skrev mikjaer:
.

a: Er det en dum ide?

Hvor stort et problem er indbrud i folks biler deroppe?
Stort nok.

Jeg mindes at der var en der mistede noget kameragrej og en laptop (tror jeg nok) da det lå synligt på et bagsæde eller noget i den stil?
Den historie har jeg ikke hørt, men den kan vi så føje til samlingen.

Jeg har haft indbrud i min bil, og jeg der har mig bekendt været to tilfælde af skumle typer der gik og kiggede ind i bilerne.

Mikkel Christensen

Den 25-01-2016 kl. 20:28 skrev Nad:

On Monday, 25 January 2016 20:02:54 UTC+1, mikjaer wrote:
b: Er det lovligt? Kameraet optager ikke, det er ikke fastmonteret og

§ 1. "NO-NO"

Ikke forstået?

[...]

Hvad er det for en lov du kigger på?

Kan man læse det som "Ja, det er lovligt"?
Så længe der er tale om et kamera og en skærm, og intet andet, er der i praksis tale om et digitalt-vindue, og der er ingen tvivl om at det lovligt for mig at side ved vinduet og kigge ud på p-pladsen og holde øje med min bil ...

det bruges kun når der er folk til stede i lokalerne.
c: Er der stemning for sådan en løsning?
+1
--
Du har modtaget denne besked, fordi du abonnerer på gruppen "Open Space Aarhus" i Google Grupper.
Hvis du vil ophæve abonnementet på denne gruppe og ikke længere modtage e-mails fra den, skal du sende en e-mail til openspaceaarh...@googlegroups.com.

Anders Christensen

to Open Space Aarhus

Den mandag den 25. januar 2016 kl. 20.37.43 UTC+1 skrev mikjaer:

[...]

Arh, det var nok din historie jeg havde hørt så.. En fiat 500 der i en periode efterfølgende holdt "parkeret halvvejs oppe på rampen" så den ikke blev stjålet?

Som nævnt i en anden tråd, så er det et godt råd ikke at lade ting af værdi ligge i bilerne i området.

Kristian Dahl Kærgaard

to Open Space Aarhus
Nu er det et gammelt materiale, men Side 9, punkt 4, Eksempel 5.

Selvom det er gammelt, er der henvist til det, fra Justitsministeriets egen hjemmeside.

Hvis parkeringspladsen er til fri afbenyttelse, vil jeg mene den matcher eksemplet.

Medmindre vi får lov af udlejer, til at markere pladsen foran OSAA som privat?
Tror vi skal nærlæse reglerne lidt mere..

Og kan se at Anders kom mig et par sekunder i forkøbet ;)

Mvh. Kristian

Mikkel Christensen

Mikkel Christensen

Nad

to Open Space Aarhus
https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=105112
Ifølge linket, er det IKKE ulovligt hvis man ikke optager billedet.

Mikkel Christensen

> [...]

> ikke blev stjålet?
>
> Som nævnt i en anden tråd, så er det et godt råd ikke at lade ting af

Undskyld min tidligere mail, det var ikke pænt at synke ned på dit niveau.

Nu skal jeg svare dig seriøst istedet.

a: Hvis du ikke kan deltage i debatten på en ordentlig måde, så bland
dig venligst uden om.

b: Hvis du har et problem med mig, så kom venligst til mig direkte
istedet for mailinglisten.

c: Hvis du har ondt i røven over at jeg parkerede min bil forsvarligt
for et halvt år siden, så var du velkommen til at komme til mig og tage
det op med mig ... dengang. Ligenu raget det mig.

d: Det kan godt være du har råd til at være ligeglad med dine ting, det
er jeg ikke sikker på resten af spacet's brugere har. Jeg forstår ikke
hvad du har imod at vi gerne vil passe på vores ting.

Flemming Frandsen

to Open Space Aarhus
Jeg tror ikke folk der bryder ind i biler holder sig tilbage, bare fordi der er et kamera, de ved jo godt at billederne ikke kan bruges til at finde dem, når man ar hele Aarhus' befolkning at gennemsøge.

Jeg tror den bedste løsning ville være en bevægelsessensor og en lille klokke der siger ping indendørs når der er ugler i mosen, så kan man selv gå hen og se efter og smide en træsko i nakken på banditten og der er ingen der kan påstå at vi overvåger offentlig vej.

--
Du har modtaget denne besked, fordi du er tilmeldt gruppen "Open Space Aarhus" i Google Grupper.

For at sende et indlæg til denne gruppe skal du sende en e-mail til openspa...@googlegroups.com.
Find flere valgmuligheder på https://groups.google.com/d/optout.

--
Flemming Frandsen - YAPH - http://osaa.dk - http://dren.dk/

Mikkel Christensen

Den 25-01-2016 kl. 20:47 skrev Flemming Frandsen:
Jeg tror ikke folk der bryder ind i biler holder sig tilbage, bare fordi der er et kamera, de ved jo godt at billederne ikke kan bruges til at finde dem, når man ar hele Aarhus' befolkning at gennemsøge.
Det var heller ikke min intention ... min intention var at have et billede at kunne kigge på og konstatere at bilen ikke er brændt af endnu ... og forhåbentligt opdage hvis folk lusker rundt ved bilerne.

[...]
Vi snakkede netop om at sætte nogle store LED Projektører op der tændte automatisk ved bevægelse ... måske dét ville virke præventivt?

Grunden til at jeg netop nævnte det med et kamera i vinduet er at jeg har en bunke kameraer stående, og det kunne sættes op på et par timer med en skærm og en lille pc'er, nogle ledninger og en afbryder :-)

[...]

Kristian Dahl Kærgaard

to Open Space Aarhus
§2 stk. 4 er netop den jeg tænker på, "egne indgange, facader, indhegninger eller lignende.".
Men jeg tror ikke den virker til vores fordel.
Syntes dog Flemming's ide er rimelig god.

Gad vide hvad loven siger om sensor-aktiveret belysning af pladsen?
manden skulle jo køre rundt med slukket lygte.

Mvh. Kristian

Anders Christensen

to Open Space Aarhus

Den mandag den 25. januar 2016 kl. 20.47.16 UTC+1 skrev mikjaer:

> [...]
> værdi ligge i bilerne i området.

Undskyld min tidligere mail, det var ikke pænt at synke ned på dit niveau.

Undskyld, her er ellers god plads kan jeg se.. Hvor mange er det du siger der er blevet voldtaget i OSAA?

Nu skal jeg svare dig seriøst istedet.

a: Hvis du ikke kan deltage i debatten på en ordentlig måde, så bland
dig venligst uden om.

Skal vi ikke starte med at belyse problemets omfang? Jeg har ikke hørt om andre end dig der har haft indbrud i bilen deroppe... Og så vidt jeg forstod på dig dengang, så kunne det vist være undgået ved ikke at efterlade værdigenstande synlige i bilen? Af skade bliver man klogere, men næppe rigere.

b: Hvis du har et problem med mig, så kom venligst til mig direkte
istedet for mailinglisten.

Jeg nævnte skam også den håbløse parkering for dig dengang i spacet og fik da et flabet svar om at den holdt der og at du var ligeglad for du ville ikke have flere indbrud i den :)

Jeg var heller ikke den eneste der påpegede din uhensigtsmæssige parkering den pågældende aften.

Men lad det nu ligge, hvis det gjorde dig mindre utryg ved at holde der var det jo nok fint, og der var (så vidt jeg ved) ikke nogen der bakkede ind i dig mens den holdt der.

c: Hvis du har ondt i røven over at jeg parkerede min bil forsvarligt
for et halvt år siden, så var du velkommen til at komme til mig og tage
det op med mig ... dengang. Ligenu raget det mig.

Det gjorde jeg også dengang, men det har du nok glemt, jævnfør ovenstående :)

d: Det kan godt være du har råd til at være ligeglad med dine ting, det
er jeg ikke sikker på resten af spacet's brugere har.

Jeg er sikker på at alle andre også gerne vil passe godt på deres ting, herunder at man ikke efterlader værdier synligt i en bil parkeret ved aftentide, i et ellers ret øde industrikvarter.

Jeg forstår ikke
hvad du har imod at vi gerne vil passe på vores ting.

Det har jeg skam intet imod. Men jeg tvivler på at et kamera er nogen løsning på problemet, hvis fremgangsmåden er som den plejer at være, så når vi ikke ud af døren før to lømler på en scooter har smadret bagruden med en nødhammer, snuppet en taske og er racet væk.
Et kamera viser blot to mørkklædte gutter på en sort knallert uden lys, og det kan vi ikke rigtigt bruge til noget, hvis det da viser noget.

Der tror jeg mere på oplysning om ikke at efterlade værdier i bilen er vejen frem.

Derudover tror jeg heller ikke vi kan etablere en lovlig kameraløsning indenfor rammerne af den nuværende lovgivning da vi ikke råder over mere end rampen udenfor.

--
Mvh Anders

Anders Christensen

to Open Space Aarhus

Den mandag den 25. januar 2016 kl. 20.53.48 UTC+1 skrev Kristian Dahl Kærgaard:

Gad vide hvad loven siger om sensor-aktiveret belysning af pladsen?
manden skulle jo køre rundt med slukket lygte.

Så længe vi ikke laver så meget lys at vi blænder flytrafikken er der ikke nogen regulering af området, så vi må gerne bade parkeringspladsen i lys, medmindre vores udlejer bliver knotten over elregningen der deles med de andre i bygningen - Og der hænger jo en lampe og en lyssensor på rampen i forvejen.. Jeg har ihvertfald selv flyttet sensoren for at vi kunne åbne porten da vi flyttede ind..

LED floodlights er bare "halvdyre" hvis du vil have lumen nok til at lave dagslys derude ;-)

--
Mvh Anders

Mikkel Christensen

to openspa...@googlegroups.com

> Den 25-01-2016 kl. 20:57 skrev Anders Christensen:
Kære Anders

Jeg gider ikke din flabede attitude, og fra nu af har jeg ikke tænkt mig
at reagere på dit trolleri.

> Jeg er sikker på at alle andre også gerne vil passe godt på deres
ting, herunder at man ikke efterlader værdier synligt i en bil parkeret
ved aftentide, i et ellers ret øde industrikvarter.
Kære Resten af OSAA

Jeg ved ikke hvorfor Anders fabler om synlige værdier, Anders ved
udemærket godt at de ting der blev taget fra min bil blev taget fra
bagagerummet og at den taske der stod på sædet (som ikke blev stjålet)
var dækket af et tæppe. Jeg ved han ved det, for jeg har nemlig selv
fortalt ham det. Nu har jeg også fortalt det til jer.

Anders Christensen

to Open Space Aarhus
[...]

Undskyld, så har jeg misforstået noget.

Det beklager jeg.

--
Mvh Anders

Paul M. Bendixen

On Monday 25 January 2016 20:02:18 Mikkel Christensen wrote:
> [...]
> det bruges kun når der er folk til stede i lokalerne.
> c: Er der stemning for sådan en løsning?
> d: Er der stemning imod sådan en løsning?

Jeg troede umiddelbart at vi OSAAnere generelt og du Mikkel særligt var for
smarte til at falde for "Mere overvågning = mere sikkerhed" mantraet.

Jeg synes ikke umiddelbart det lyder som en tillokkende idé og vil derfor
gerne melde mig under d) kolonnen af samme årsag.

/Paul
-- Those Who Sacrifice Liberty For Security Deserve Neither.
Benjamin Franklin
signature.asc

Mikkel Christensen

to openspa...@googlegroups.com
> Jeg troede umiddelbart at vi OSAAnere generelt og du Mikkel særligt var for
> smarte til at falde for "Mere overvågning = mere sikkerhed" mantraet.
Jeg mener som nævnt ikke at den foreslåede løsning er mere overvågning,
end det at kigge ud af et vindue. Forskellen er bare at der er for mange
vægge mellem opholdsrummet og p-pladsen til at det er praktisk muligt at
lave et rigtigt vindue.

Jeg mener heller ikke at video-optagelse har nogen praktisk anvendelse,
i den her situation.

Mikkel Christensen

to openspa...@googlegroups.com
Enig §2 stk 4
"§ 2. Bestemmelsen i § 1 gælder ikke:<snip>

4) Tv-overvågning, der ikke er forbundet med optagelse af billeder på videobånd, film eller lignende, når den foretages som led i overvågning af egne indgange, facader, indhegninger eller lignende."

Noget helt andet er at det kunne være en super sjov ting at lege med ... f.eks. kunne man sætte lave noget billedgenkendelse der reagerer på personer i bevægelse.

Mikkel Christensen