OSAA: IoT-dataplatforme?

se...@aarhus.dk

to Open Space Aarhus

Hej OSAA,

Efter aftale med Mark Moore, så prøver jeg at sende et hurtigt spørgsmål ud i jeres gruppe vedrørende de dataplatforme, som I evt. anvender til jeres IoT eksperimenter/løsninger. Jeg håber at I har tid til at gøre mig lidt klogere på de mest anvendte platforme:

Jeg er projektleder på et EU-projekt, som Aarhus Kommune er partner i. Projektet hedder IoTCrawler og er et forskningsprojekt, hvori man vil forsøge sig med at udvikle en søgemaskine til IoT (eller rettere nogle komponenter der kan understøtte funktioner ift. at crawle og søge på tværs af IoT platforme). Lidt lignende tanker, som hos www.thingful.net

For at få projektet i gang, så er vi i færd med at beskrive en række IoT platforme, som komponenterne helst skal kunne arbejde sammen med. Da vi fra Aarhus Kommunes side har et håb om at projektet kan være med til at gøre det let for borgerne at arbejde med al åbent data i byen (både fra borgerne selv og med de offentlige data fra Open Data DK), så har vi brug for at få beskrevet, hvilke platforme der allerede anvendes af borgerne nu.

Eks. kan man som borger via den rette vejrstation dele sine data med andre borger på openweathermap.com eller netatmo.com. Anvender I noget tilsvarende i forbindelse med jeres IoT eksperimenter/løsninger?

På forhånd tak for hjælpen!

Med venlig hilsen

Sebastian Holmgaard Christophersen

Projektleder

ITK LAB
Kultur og Borgerservice
Aarhus Kommune

Jens Schou Rønnow Pedersen

to Open Space Aarhus
Jeg ved ikke om jeg rammer helt ved siden af målskiven, men jeg har da leget lidt med Blynk til mine Arduinoer og WeMos moduler 😊

se...@aarhus.dk

to Open Space Aarhus
Hej Jens,

Tak for input - det er vist ikke helt ved siden af. Ved du om der er en generel interesse for Blynk her i Aarhus?
Og sig endelig til hvis du kommer på andre platforme, som du eller andre bruger.

Vh
Sebastian

Nizger

to Open Space Aarhus
Jeg roder lidt med adafruit.io til et par projekter.

/Nisker

Lars Sørensen

to openspa...@googlegroups.com
MQTT generelt...

--
Du har modtaget denne besked, fordi du abonnerer på gruppen "Open Space Aarhus" i Google Grupper.
Hvis du vil ophæve abonnementet på denne gruppe og ikke længere modtage mails fra den, skal du sende en mail til openspaceaarh...@googlegroups.com.

Reynir Björnsson

to openspa...@googlegroups.com
Plejer skrive noget ad-hoc selv når det er.

se...@aarhus.dk

to Open Space Aarhus
Hej Nisker,

Den virker også ret relevant.
Ved du om der er nogen måde at søge efter public/shared feeds og dashboards et sted derinde?
Jeg kan se at det er en mulighed.

Og kan du evt. vise mig hvordan du har brugt platformen?

Vh
Sebastian

Flemming Frandsen

to Open Space Aarhus
Jeg tror ikke platforme til data er så rasende vigtige, for mig at se er det største problem for alle IoT løsninger er kommunikation mellem dimsen og nettet, lige nu kan man ikke finde en enkelt løsning der kan dække over alt, som ikke koster en formue.

Der er masser af radioer med kort rækkevidde til < 1km deriblandt wifi der er gratis, men skal man ud over det og f.eks. dække en hel by så er der i praksis kun GSM og det koster alt for meget til at man kan putte mange enheder på nettet.

Lige nu har jeg et par ting der kan komme ind i kategorien IoT:
* Overvågning af mine målere og diverse temperaturer derhjemme: Forskellige maskiner sidder på mit kablede netværk og trækker data ud af ting og putter dem i https://emoncms.org
* Performance data fra min robot-plæneklipper: Jeg tænker jeg vil lade den snakke wifi til mit eksisterende netværk og sende data til emoncms.org og min egen server.
* GPS Tracking information fra min robot-plæneklipper den dag den bliver stjålet eller løber væk: GSM (som er noget dyrt, men rækker i hele landet)

Det ville være helt vildt lækkert hvis der var et LoRaWAN netværk som jeg kunne hælde al den slags data efter uden at skulle overveje nøjagtigt hvor dimsen er.

[...]

Flemming Frandsen - YAPH - http://osaa.dk - http://dren.dk/

Henrik Brix Andersen

to Open Space Aarhus
Hej

> [...]
>
> Det ville være helt vildt lækkert hvis der var et LoRaWAN netværk som jeg kunne hælde al den slags data efter uden at skulle overveje nøjagtigt hvor dimsen er.

Aarhus kommune driver faktisk et LoraWAN, men jeg har forgæves søgt efter information omkring, hvordan man kobler sig på det.
Bo Fristed fra ITK forklarer lidt omkring kommunens vision omkring det her: https://alexandra.dk/dk/aktuelt/nyheder/2017/aarhus-er-som-f-rste-kommune-klar-med-iot-netv-rk

Jeg er enig med Flemming i, at platformen pt. Ikke er det vigtigste - det vigtigste pt. er at få etableret en infrastruktur, der tillader propagering af data fra “edge” sensorer osv. til de platforme/services, der er interessante.

Selv benytter jeg 6LowPAN og OpenThread, men ville gerne lege med LoraWAN.

Mvh
Brix
--
Henrik Brix Andersen

Paul M. Bendixen

to OSAA
Hej Brix (et al.)
Som jeg har forstået det er det et det fordi Århus kommune har købt systemet af de forkerte, så deres LoRa er ikke åbent.
Så giver det jo ikke meget mening, men det er måske noget som det her kunne ændre på?
/Paul

--
Du har modtaget denne besked, fordi du er tilmeldt gruppen "Open Space Aarhus" i Google Grupper.
Hvis du vil ophæve abonnementet på denne gruppe og ikke længere modtage mails fra den, skal du sende en mail til openspaceaarh...@googlegroups.com.
For at sende et indlæg til denne gruppe skal du sende en mail til openspa...@googlegroups.com.
Find flere valgmuligheder på https://groups.google.com/d/optout.

se...@aarhus.dk

to Open Space Aarhus
Hej Flemming,

Tak for input.
I forhold til det konkrete forskningsprojekt, så er det koblingen mellem forskellige dataplatforme, som er interessant.
For vores vedkommende er det også interessant at kunne eksponere borgerne for flere datakilder fra byen udover dem vi selv har ejerskab over for og udstiller på opendata.dk

Aarhus Kommune har som der bliver beskrevet nedenfor dækket byen af et LoRaWAN netværk, derudover støtter vi også op om The Things Network i Aarhus, som er et parallelt LoRaWAN netværk, som private kan anvende til de løsninger som du selv beskriver.
Se mere på https://www.thethingsnetwork.org/community/aarhus/

Vh
Sebastian

se...@aarhus.dk