Loddeovn T-962A - købt

Bertho Stultiens

to Open Space Aarhus
Hej alle,

Vi har på en halv dag indsamlet pengene, og loddeovnen er bestilt.
Forventet levering mellem 24. og 29. maj.

Desuden er der bestilt temperatur sensor til Cold junction måling, og
500 gr no-clean blyfri loddepasta (217 grader, 3% Ag).

Alle oplysninger er på wiki-siden:
http://osaa.dk/wiki/index.php/Loddeovn

Der findes også oplysningerne om betaling og hvad penge er gået til.

Tak til alle der ville være med!

--
Greetings Bertho

(disclaimers are disclaimed)

Jan Hinrichsen

to openspa...@googlegroups.com
Hejsa

600 kr. (afrundede lidt) sat til overførsel til mandag.

Mvh Jan

Flemming Frandsen

to Open Space Aarhus
Kunne det være en ide at finde er lille peltier køleskab til loddepastaen?

--
Du har modtaget denne besked, fordi du er tilmeldt gruppen "Open Space Aarhus" i Google Grupper.

Bertho Stultiens

On 05/19/2017 11:25 PM, Flemming Frandsen wrote:
> Kunne det være en ide at finde er lille peltier køleskab til loddepastaen?

Tja, jeg tænkte at det kunne stå i køleskabet i køkkenet (er der ikke
plads i skufferne?). Jeg har min også i køleskabet, bare langt fra alt
andet.

Pastaen er i en lukket plastic beholder med skruelåg og indvendig
afdækning, som er ret lufttæt (ellers ville flux fordampe for nemt).

Så længe det er koldt er flux harmløst. Desuden, vi har normalt ikke
alm. ting i køleskabet som kunne tage noget med fra det. Beholderen bør
viskes af inden den stilles tilbage i køleskabet.

Rune Broberg

to openspaceaarhus
Det er i hvert fald det jeg gør med min egen loddepasta, og jeg har i HVERT fald ikke taget skade. ;-)

--
Rune

Jens Schou Rønnow Pedersen

to Open Space Aarhus
Super godt initiativ, Bertho! Fedt at du satte dette i værks.

Jeg overfører pengene lige om lidt.
Måske var det en god idé at du skrev det beløb folk rent faktisk har betalt i kolonnen "Betalt"? :-)

Jeg havde samme tanke om et lille seperat køleskab til loddepastaen, så skal vi ikke se efter sådan et også?

Bertho Stultiens

On 05/20/2017 01:21 PM, Jens Schou Rønnow Pedersen wrote:
> Super godt initiativ, Bertho! Fedt at du satte dette i værks.
>
> Jeg overfører pengene lige om lidt.
> Måske var det en god idé at du skrev det beløb folk rent faktisk har betalt i kolonnen "Betalt"? :-)

Ja, men det kan jeg jo ikke se endnu hvad folk /faktisk/ overfører. Jeg
ved kun at min mentale tilstand har betalt 2^8 kroner, resten er i limbo
(ikke hylden) ;-)

> Jeg havde samme tanke om et lille seperat køleskab til loddepastaen, så skal vi ikke se efter sådan et også?

Jamen, i sig selv er det ikke en dårlig ide, men måske ikke helt
nødvendigt. Det sagt, peltier køleskab er nu ikke strømbesparende
dimser, vel?

Flemming Frandsen

to Open Space Aarhus
Onkel Harald har er køleskab til 5hkr:

IMG_20170520_164801.jpg

Bertho Stultiens

On 05/20/2017 04:49 PM, Flemming Frandsen wrote:
> Onkel Harald har er køleskab til 5hkr:

Ja, og hvor skal det så stå?

BTW, loddeovnen skal betjenes et sted hvor der er udsugning, som f.eks.
dirtyroom.

Jens Schou Rønnow Pedersen

to Open Space Aarhus
5 hkr 😂 Godt man kan sine præfikser!
Jeg har vist mest hørt hekto som angivelse af væsker, som eksempelvis øl på bryggerier, der ofte agives i hektoliter.

Jeg synes det er en god idé med et seperat køleskab til loddepasta og måske andre ting vi har i OSAA der vil have det bedst med at være opbevaret på køl. Vil noget af det lim vi bruger andre steder holde længere ved at være opbevaret på køl?

Her er et link til det køleskab Flemming har set i Harald Skrald, der måler: 51 cm i højden, 44 cm i bredden og 47 cm i dybden og er på tilbud til 499 kr.

http://www.harald-nyborg.dk/p8700/koeleskab-k44w

Jeg er positiv for at vi skal købe sådan et. Hvad siger I andre?

Jeg tænkte at ovnen måske kunne stå på en hylde i Laser room da jeg også vil vurdere at den kræver udsugning.
Måske kan køleskabet også stå derinde?

Hvad synes i om den idé?

Bertho Stultiens

On 05/20/2017 06:13 PM, Jens Schou Rønnow Pedersen wrote:
> 5 hkr 😂 Godt man kan sine præfikser!
> Jeg har vist mest hørt hekto som angivelse af væsker, som eksempelvis øl på bryggerier, der ofte agives i hektoliter.

Nej nej, det er heste-kroner vi taler om. Det er hurtigt løbende penge.

> [...]
>
> Jeg tænkte at ovnen måske kunne stå på en hylde i Laser room da jeg
> også vil vurdere at den kræver udsugning. Måske kan køleskabet også

Umiddelbart, ja, men udsugningen er jo ikke etableret ved 3D printeren.
Måske kan maskinen stå ved siden af printeren (bruges den?) hvis der er
plads.

Loddeovn er 38 cm bred, 42 cm dyb og 28 cm høj. Der skal være +/- 5cm
plads på højre- og bag-siden (blæsere).

Maskinens metalkasse bliver varm (50..70 grader) når man har gang i den.
Der er dog steder hvor der er meget varmere. Det skal bemærkes at der er
temperaturerer op til 260 grade i maskinen, og når blæseren på bagsiden
kører kan der godt nok komme varm luft ud. Derfor skal der ikke være
noget der smelter i ummidelbar nærhed.

Rune Broberg

to openspaceaarhus
Men, hvorfor er det at det ikke bare kan bo i vores køleskab?

Jeg har svært ved at se hvorfor vi ikke skulle kunne skabe plads til det.

Mvh.
Rune

Jan Hinrichsen

On 20-05-2017 19:40, Rune Broberg wrote:
> Men, hvorfor er det at det ikke bare kan bo i vores køleskab?

Selvfølgelig, det kan det da også, og synes det er spild af penge at
købe ét bare til det.

/Jan

Mark Moore

to Open Space Aarhus
Fødevarenærhed og farlig kemi er ikke noget at spøge med.

Men altså.. Osaa er jo et hackerspace.. Ikke et storkøkkken :)

Heldigvis er vi alle voksne ansvarlige mennesker der kan finde ud af at tænke os om, så vi kan nok godt få det til at virke så alle er tilfredse.

Vi kan givetvis gøre noget med en dobbelt forseglet beholder i en tydeligt markeret skuffe.

Det burde være rigeligt med overkill til at ingen forgiftes.

~Mark

Bertho Stultiens

On 05/20/2017 09:30 PM, Mark Moore wrote:
> [...]
> tydeligt markeret skuffe.
>
> Det burde være rigeligt med overkill til at ingen forgiftes.

Jeg tilslutter mig denne vurdering.

Hvis nogen insisterer på et separat køleskab, så kan jeg også leve med
det. Så, venligt sig til hvis en af jer mener at vi skal have et separat
køleskab til loddepastaen.

Anders Christensen

to Open Space Aarhus
Hep!

Den lørdag den 20. maj 2017 kl. 22.12.00 UTC+2 skrev Bertho:
> [...]
> tænke os om, så vi kan nok godt få det til at virke så alle er tilfredse.
>
> Vi kan givetvis gøre noget med en dobbelt forseglet beholder i en

Jeg sidder her og funderer lidt over hvor mange kilo loddepasta vi skal have på lager og smiler lidt ved tanken om at det kunne være nødvendigt med et ekstra køleskab til formålet..

Jeg er også varm fortaler for at pakke det ind i et par lufttætte beholdere og så putte det i køleskabet, det giver vel bare lidt ekstra krydderi til Flemmings Grill hvis det bliver utæt?

Et ekstra køleskab bliver alligevel hurtigt fyldt med alt muligt andet også..

--
Mvh Anders

Bertho Stultiens

On 05/23/2017 01:58 PM, Anders Christensen wrote:
> Jeg sidder her og funderer lidt over hvor mange kilo loddepasta vi skal
> have på lager og smiler lidt ved tanken om at det kunne være nødvendigt
> med et ekstra køleskab til formålet..

Det jeg har bestilt, 500gr, er ret meget, og holder i lang tid. Lige så
længe det holdes kold når det ikke bruges.

Shelflife er rated til 6 mndr, men min halv kilo er allerede et år
gammelt, og er fint endnu (har brugt halvdelen). Det holder netop fordi
det står i køleskabet. Det skal omrøres en gang ved brug.

> Jeg er også varm fortaler for at pakke det ind i et par lufttætte
> beholdere og så putte det i køleskabet, det giver vel bare lidt ekstra
> krydderi til Flemmings Grill hvis det bliver utæt?

Bare én ekstra beholder er mere end nok. Som jeg sagde, når det holdes
koldt (4...10 grader) damper det ikke. Er der nogen der har en
tupperware beholder liggende (>= 8.5cm i højde, >= 7cm i diameter)?

> Et ekstra køleskab bliver alligevel hurtigt fyldt med alt muligt andet
> også..

Ikke kun "all space is filled until it is all used up", men den ekstra
strømregning...